Štát vs. Facebook – rozdiely

Trošku v nadnesenom duchu by som chcel porovnať tieto dva subjekty, s ktorými prichádzame (aspoň väčšina z nás) do kontaktu. Diskusia na túto tému rozhádala aj „menejštátnikov“, tak by som tu chcel uviesť môj kompletný pohľad na túto tému.

Začalo to vymyslenou diskusiou, vychádzajúc z argumentácie liberálov proti štátu:

A: „Tento Timeline sa mi nepáči. Prečo mi ho Facebook núti proti mojej vôli?“
B: „Môžeš odísť z Facebooku.“
A: „Prečo by som mal odchádzať? Aj odmietnuť je voľba!“
B: „Bohužiaľ, musíš sa prispôsobiť. Je to jeho vôľa.“

Porovnanie Facebooku so štátom v tejto rovine je celkom na mieste.

Rozdiel medzi Facebookom a štátom

Facebook je služba poskytovaná bezplatne a nenásilne, teda nič vás nestojí a používať ju nemusíte, ak sa vám nepáči. Štát je služba (súbor služieb) poskytovaná za vaše peniaze a používať ju musíte, aj keď sa vám nepáči. Či už sa rozhodnete používať alebo nepoužívať niektoré služby štátu, platiť za ne musíte.

Facebook je takisto spoločenstvo ľudí (aj keď virtuálne), len s tým rozdielom, že je založené na dobrovoľnej účasti – a vidíme, že funguje. Vy ste sa nenarodili do prostredia Facebooku, ale dobrovoľne ste sa stali jeho členom. Pravidlá (ktoré predtým nijak nezasahovali do vášho súkromia) ste dobrovoľne akceptovali a v prípade, že sa zmenia, môžete slobodne odísť a založiť si vlastné spoločenstvo s vlastnými službami a podmienkami, ktoré nebude nechcene zasahovať do súkromia iných ľudí.

Štát je spoločenstvo ľudí naviazané na určité územie, pri ktorom ste neakceptovali dobrovoľne žiadne podmienky. Tieto podmienky vám boli ihneď po narodení nanútené. Takisto nemáte na výber „túto službu“ prestať využívať, aj napriek tomu, ak by ste mali na danom území zakúpenú jeho časť v osobnom vlastníctve.

Reálna zmena služby (odchod do iného štátu) je len zmenou na rovnakú službu s menšími obmenami, no v princípe vždy tú istú. No dokonca ani toto nie je vždy možné, lebo každá vládnuca trieda si stráži svoje dobyté územie a napr. taká imigračná politika Slovenska je pre drvivú väčšinu žiadateľov nedobytná pevnosť. Facebook rozdiely nerobí, prihlásiť sa naň môže aj ten najchudobnejší človek, bez ohľadu na rasu alebo vzdelanie.

Rozdiel je teda taký, že Facebook je morálne vytvorené spoločenstvo so službami a štát je nemorálne vytvorené spoločenstvo so službami.

Je služba službou, ak je bezodplatná?

Diskusia sa rozprúdila aj na tému, či je služba službou, pokiaľ za ňu človek nedostane zaplatené – teda ak hovoríme o tom, že Facebook nám poskytuje bezplatnú službu. Podľa môjho názoru je to služba, lebo, ako bolo spomenuté, odplatou za vykonanú službu nemusia byť len peniaze alebo tovar, ale takisto aj nehmotné veci – napr. aj dobrý pocit. Ak si poviete, že odplatou za vami poskytovanú službu nemusia byť peniaze, ale stačí vám mať z toho dobrý pocit, čo vám prinesie pozitívnu energiu napr. do iných činností, ktoré už môžete vykonávať aj s hmotnou odplatou. Potom sa aj takto poskytovaná služba dá chápať ako služba za odplatu, no nehmotnú. Služba teda je službou, bez ohľadu na to, či a akú odplatu za ňu dostaneme.

Argument že „Facebook zarába predsa milióny, tak to nie je bezplatná služba“ padá jednak na skutočnosti, že túto službu môžete používať bezplatne a takisto aj na principiálnej otázke podstaty tejto služby, teda či by mohol vo svojej podstate fungovať aj bez reklám alebo podielov z predaja subdodávateľov Facebooku, z ktorých má zisk. Samozrejme by mohol, aj keď len v obmedzenom rozsahu (napr. na tej univerzitnej pôde, kde aj vznikol).

Takisto v prípade, ak je nám služba poskytovaná bez nášho súhlasu, stále je službou. Je to typický príklad služieb od štátu. Sú to nanútené služby.

Môže človek odmietnuť služby štátu?

V ďalšom vlákne sa na túto tému diskutovalo o tom, že či môžeme odmietnuť služby štátu. Argument o zbavení občianstva je jedna vec, no nesúvisí to s platením daní. Zbavenie sa občianstva podľa medzinárodných dohôd má za následok len to, že sa stávate občanom bez formálnej príslušnosti k nejakému štátu, no akonáhle niekde žijete (ako civilizovaný človek), nevyhnete sa plateniu daní.

Riešenie by mohlo byť zbavenie sa občianstva, plus odsťahovanie sa do pralesa, kde by ste žili necivilizovane ako Tarzan. Tam by vám štát dal s veľkou pravdepodobnosťou (no nie je to zaručené) pokoj. No je to logické, lebo štát ani nemá záujem o ľudí, ktorí žijú ako opice – tí sa nedajú zdaniť.

2,764 celkovo návštev, 1 návštev dnes

17 odpovedí

  1. Avatar
    marec 31, 2012

    „Facebook nám poskytuje bezplatnú službu“ – facebook nám ponúka službu výmenou za našu službu, ktorou je, že ho využívame a tolerujeme reklamy. za tie už zaplatené dostáva. takže si slúžime navzájom ale samozrejme ako už si spomínal, dobrovolne 🙂

    Thumb up 0 Thumb down 2

    Odpovedať

  2. Avatar
    marec 31, 2012

    Uff, niekto tu nepochopil business model Facebooku. Facebook nie je na to, aby vam poskytoval nejaku sluzbu. Zakaznikmi Facebooku nie ste vy, ale spolocnosti, ktorym poskytuje data o svojich uzivateloch, uzivatelia su teda jeho tovarom. Vztah medzi vami a Facebookom nie je na urovni posyktovatel – zakaznik, ale skor na urovni predavac – tovar. Sluzba ktoru vam poskytuje Facebook je podobna sluzbe, ktoru poskytuje napriklad polnohospodarske druzstvo svojmu dobytku, tiez sa onho stara a krmi ho, aby mohlo neskor jeho produkty predat tretej strane.

    Thumb up 0 Thumb down 1

    Odpovedať

    • Avatar
      marec 31, 2012

      Hmm, zaujímavý pohľad. Určite ale vieš, že FB mal dlho s monetizáciou problémy/váhal so správnym modelom. Dovtedy to bolo čo? Ani služba, ani nič. Čo je na tom divné, že niekto ponúka isté služby zadarmo niekomu, aby vďaka tomu mohol inému predať iné služby? Aj jedno aj druhé je služba.

      V tejto vete sa podľa mňa skrýva tvoje chybné rozmýšľanie: „Facebook nie je na to, aby vam poskytoval nejaku sluzbu.“ Narozdiel od dobytku, si my môžeme vybrať, či FB budeme používať alebo nie. Vznikla už aj konkurencia v podobe Google Plus a ak bude FB poskytovať horšie služby, nebude môcť predávať služby reklamy. Takže myslím, že budem bližšie k pravde, ak poviem, že FB je tu predovšetkým pre to, aby poskytoval služby bežným používateľom (teraz zadarmo, neskôr možno za poplatok).

      Thumb up 0 Thumb down 1

      Odpovedať

      • Avatar
        marec 31, 2012

        „Vznikla už aj konkurencia v podobe Google Plus a ak bude FB poskytovať horšie služby, nebude môcť predávať služby reklamy.“

        Toto nemusi byt vobec pravda, kedze rec je o socialnych sietach. V tomto pripade prakticky neexistuje nieco ako „slobodne rozhodovanie“ na urovni jednotlivca, pretoze ak chce jednotlivec pouzivat nejaku socialnu siet, musi pouzivat tu, ktoru pouziva vacsina jeho znamych, bez ohladu na kvalitu poskytovanych sluzieb. Ucast na socialnej sieti, na ktorej si sam, nema zmysel.

        Thumb up 0 Thumb down 1

        Odpovedať

        • Avatar
          marec 31, 2012

          To je asi taký argument, akože prejsť od jedného mobilného operátora k druhému nič neznamená, pretože ten miniatúrny zisk z jednej osoby môžu oželieť. Ak je problém s kvalitou, tie prechody sa budú samozrejme diať húfne (Už teraz má veľa ľudí účet aj na Google Plus, aj na FB.)… To, čo hovoríš ty, si určite hovoril aj MySpace tak 6 rokov dozadu a zrazu si už ľudia na meno tejto sociálnej siete nemôžu ani spomenúť. Konkurencia funguje všade. Teda len dovtedy, kým tomu štát nejakými patentmi, alebo zákonmi nezabráni.

          Thumb up 0 Thumb down 1

          Odpovedať

        • Avatar
          apríl 01, 2012

          „musi pouzivat“ – nemusí, je to jeho slobodné rozhodnutie používať to, čo mu najviac vyhovuje 🙂

          Thumb up 0 Thumb down 1

          Odpovedať

          • Avatar
            apríl 01, 2012

            Mas problemy s chapanim pisaneho textu? Pisal som: „ak chce jednotlivec pouzivat nejaku socialnu siet, musi pouzivat tu, ktoru pouziva vacsina jeho znamych“. Cize za predpokladu, ze vobec chces pouzivat sluzby nejakej socialnej siete, nema pre teba ziadny vyznam pouzivat taku, ktoru nepouziva nikto z tvojich znamych, pretoze tym siet strati svoju funkciu. To co pises je asi taky isty argument, ako ked sa ti nepaci krcma, do ktorej chodis s kamaratmi, a slobodne sa rozhodnes sam chodit do inej. Sice ti bude vyhovovat, ale cinnost chodenia do krcmy tym strati zmysel, pretoze vsetci tvoji kamarati su inde.

            Thumb up 0 Thumb down 1

          • Avatar
            apríl 01, 2012

            S chápaním textu a hlavne určitých pojmov máš asi ty problém, lebo pojem „musí“ je dosť silný výraz. Musíš napr. platiť dane, lebo ak nepôjdeš, tak nasleduje trest. Navštevovať krčmu alebo sociálnu sieť nemusíš, ani takú kde chodí veľa ľudí, ani takú kde nechodí nik. Ak nebudeš, nič sa ti nestane. To je ten základný rozdiel, pre pochopenie daného pojmu.

            Thumb up 1 Thumb down 1

          • Avatar
            apríl 01, 2012

            Seriozne, nevies citat? Tak to zopakujem pre istotu zvraznene: „AK CHCE JEDNOTLIVEC POUZIVAT SOCIALNU SIET, POTOM musi…“ Veta predpoklada, ze rozhodnutie nejaku siet pouzivat uz bolo spravene, a nasleduje vyber konkretnej siete. Ty tvrdis, ze taky vyber je slobodny, ja tvrdim ze nie, pretoze vyber jednotlivca v pripade SOCIALNEJ siete je uplne zavisly od vyberu ostatnych ucastnikov. O situacii, ked sa niekto rozhodne nepouzivat ziadnu siet, sa vobec nebavime.

            Thumb up 0 Thumb down 2

          • Avatar
            apríl 05, 2012

            To je s prepáčením blbosť – používam Google Plus (na ktorom je menej mojich známych a chodia tam menej často) ale nepoužívam Facebook. Čože to musím? 🙂

            Thumb up 1 Thumb down 1

    • Avatar
      marec 31, 2012

      No táto teória má trhliny, preto tomu celkom neverím. O tom istom som už dnes diskutoval ináč na FB. Ono táto diskusia ani nie je podstatná k samotnej téme tohto článku, ale k facebooku – Facebook nemal takýto business model od začiatku vôbec zavedený, v každom prípade jeho podstata sa nezmenila, je to služba ktorá je poskytovaná každému bezplatne. To čím ty argumentuješ by som akceptoval (aj keď ako hovorím podstatné to nie je) ak by ty, resp. tvoja virtuálna identita bola to, s čim FB obchoduje a tomu vôbec tak nie je. Facebook žije z reklamy a z podielov na aplikáciách, ktoré sa vyvíjajú v jeho prostredí. Užívateľské profily sa využívajú v tomto smere jedine na personalizovanie (lepšie zacielenie) reklamy, no netvoria podstatu biznis modelu. Porovnanie s dobytkom na farme je z môjho pohľadu úplne scestné, pretože dobytok je na farme nedobrovoľne, „nepodpísal“ dobrovoľnú dohodu, nemá na výber a takisto jeho produkty sú mu násilne odoberané. Ty ako používateľ bezplatnej služby nič pre FB neprodukuješ, tú elektronickú zmluvu si podpísal dobrovoľne a máš na výber kedykoľvek odísť. To je v podstate to o čom som písal. Osobne nerozumiem tomu prirovnaniu k tovaru, možno by bolo dobré ak by si mi napísal svoju definíciu tovaru…

      Thumb up 0 Thumb down 1

      Odpovedať

  3. Avatar
    apríl 01, 2012

    Hrajkanie so slovickami. Toto si radsej pozrite http://ekonomika.sme.sk/c/6321749/norsko-presuva-ropne-miliardy-prec-z-europy.html

    Thumb up 0 Thumb down 1

    Odpovedať

  4. Avatar
    apríl 01, 2012

    A co obed zadarmo uz zrazu je?

    Thumb up 0 Thumb down 1

    Odpovedať

    • Avatar
      apríl 01, 2012

      Mýtus obedu zadarmo hovorí o úplne niečom inom.

      Thumb up 0 Thumb down 1

      Odpovedať

      • Avatar
        apríl 02, 2012

        v podstate hovori o tom istom. pointa mytu obeda zadarmo je v tom, ze vzdy niekto zaplati. ze ty mas FB zadarmo, sice nemas, lebo ak ho chces pouzivat tak potrebujes na to zariadenia a zdroj energie, ale aby FB fungoval pre teba zadarmo, niekto iny plati 😀

        Thumb up 0 Thumb down 1

        Odpovedať

        • Avatar
          apríl 03, 2012

          super obed zadarmo to je vtedy, ked si statny zamestnanec, si v praci a pouzivas FB 🙂 🙂 🙂 za FB neplatis, elektrinu neplatis, pc si kupit nemusel, a este za cas straveny ba FB poberas plat 🙂 🙂 🙂

          Thumb up 0 Thumb down 1

          Odpovedať

          • Avatar
            apríl 03, 2012

            😀

            Thumb up 0 Thumb down 1

Diskusia je moderovaná. Komentáre, ktoré nie sú k téme, obsahujú nadávky alebo osobné invektívy, nebudú schválené. Reakcie na komentáre sa rozvetvujú do max. hĺbky 10 komentárov.

Kliknite sem pre zrušenie vašej odpovede.

Leave a comment

*