Marx, Hayek, voľný trh a štát

Sudca Andrew Napolitano vysvetľuje (slovenské titulky stlačením CC)

  • čo je to voľný trh
  • aký je rozdiel medzi kapitalizmom a voľným trhom
  • zlyhanie a bailouty korporácii v USA
  • Hayek vs. Marx
  • nátlak štátu kupovať služby
  • škandál Solyndra
  • centrálne plánovanie

8,953 celkovo návštev, 2 návštev dnes

23 odpovedí

  1. Avatar
    február 17, 2012

    Viete niekto potvrdit ze Marx vravel o centralnom planovani vladou? Doteraz som si myslel ze bol skor za samospravu namiesto centralne planovanej vlady. Tak koho vymyslom bolo centralne planovane hospodarstvo? Na to by sme museli ist hlbsie do dejin.

    Thumb up 1 Thumb down 1

    Odpovedať

    • Avatar
      február 17, 2012

      Filip zaujímavé, pretože našiel som rôzne vyjadrenia Marxa (http://www.marxists.org/slovak/lenin/1917/08/statarev/stat2k.htm), ktoré sú úplne protichodné (časom asi menil názory):

      „Robotnícka trieda – píše Marx v „Biede filozofie“ – postaví v priebehu vývinu namiesto starej buržoáznej spoločnosti také združenie , ktoré vylučuje všetky triedy a ich protiklad: nebude už vlastne nijakej politickej moci, lebo práve politická moc je oficiálnym výrazom protikladu tried v buržoáznej spoločnosti“ (str.182 nemeckého vydania z roku 1885).“

      „Proletariát využije svoje politické panstvo na to, aby postupne vyrval buržoázii všetok kapitál , aby sústredil všetky výrobné nástroje v rukách štátu, t.j. proletariátu , zorganizovaného ako panujúca trieda a aby čo najrýchlejšie rozmnožil množstvo produktívnych síl“( str.31 a 37 VII. nemeckého vydania z roku 1906)“

      Ale je pravdou, že ozajstní marxisti vyzdvihujú to, že Marx štát kritizoval a chcel jeho rozpad.

      Thumb up 1 Thumb down 1

      Odpovedať

      • Avatar
        február 28, 2012

        Myslim, ze neurobime chybu, ak uchopime Marxov kapital ako podrobnu analyzu vztahov kapitalistickej spolocnosti, ktoru Marx, v tej dobe, ked na knihe pracoval, videl. Na rozdiel od Biedy filozofie, je Kapital menej filozofickym dielom. Biedou filozofie Marx reaguje na knihy, eseje, inych autorov, vydane pred tym. Chcem tym na zaciatok povedat, ze dnes nevieme presne povedat, aspon ja nie, aky je pravy odkaz Marxovho diela. Analyzu prostredia, v ktorom zil a pracoval, ktoru po nom v podstate podla mojho nazoru nikto viac nevylepsil ani nenapisal nic lepsie, pouzil na predpoved urcitych skutocnosti. Cas nahlodal, mozno az vyvratil niektore jeho tvrdenia, keby tu s nami mohol dalej diskutovat o svojom diele, urcite by priznal svoje omyly. Faktom su definicie pojmov, jeho mesiaske predpovede v inych spisoch, je nutne citat podobnou recou, ako citame bibliu alebo poviem Jezisove slova. Posledni budu prvi, verime tomu, ze je to pravda? Co je to byt posledny? Kto je prvy? Moze byt beztriedna spolocnost chapana dnes v zmysle takom, ze absolutna vacsina populacie statu, teda ti ktori pracuju, fyzicky, dusevne, vykonavaju urcitu cielavedomu cinnost, ma taky rocny prijem, ze je jedno, ci je niekto murar, automechanik, casnik, programator, bankar, uradnik, lekar, ucitel, filozof alebo len majitel firmy a pod. a tito vsetci si uvedomuju, ze nepatria do ziadnej kasty? Uvedomuju si, ze chcu cas a vzniknutu energiu od svojho narodenia az po svoju smrt prezit v sulade napriklad s Jezisovymi slovami….neviem…

        Thumb up 0 Thumb down 2

        Odpovedať

  2. Avatar
    február 17, 2012

    Sudca Andrew Napolitano okrem ineho zabuda aj na http://en.wikipedia.org/wiki/Tragedy_of_the_commons

    Thumb up 0 Thumb down 2

    Odpovedať

  3. Avatar
    február 17, 2012

    Nie je to moja otázka, ale je tak výstižná, že ju sem musím dať. Peter Magula sa na Facebooku (http://www.facebook.com/menejstatu) k tomuto článku pýta: „Viete si predstavit, ze by nieco take hovoril nejaky slovensky sudca?“

    Thumb up 0 Thumb down 2

    Odpovedať

  4. Avatar
    február 17, 2012

    Marx je len obyčajný komunista a Hayek to ani neviem kto je. asi nejaky filozof tiež. A voľný trh a štát ? hmm. tak asi štát. lebo voľný trh zlyháva. stačí sa pozrieť na platy zamestnancov a zisky akcionarov. čiže radšej štát. ten my vie aspon legislativne garantovať minimálnu mzdu a socialne a zdravotne zabezpečenie.

    Thumb up 1 Thumb down 2

    Odpovedať

    • Avatar
      február 17, 2012

      To si teda vyriešil. 🙂 Štát ti legislatívne garantuje akurát tak nezamestnanosť:
      https://www.menejstatu.sk/minimalna-mzda/
      http://www.youtube.com/watch?v=VZf9wdt–3c

      Kvôli tej štátom vyrobenej nezamestnanosti potom neexistuje tlak na zvyšovanie miezd nekvalifikovanej práce. Kvôli tej štátom vyrobenej nezamestnanosti sa schopnosti ľudí nezvyšujú, aby neskôr mohli pracovať aj za vyššie mzdy.

      Plus štát zoberie každému zamestnanému vyše polovicu toho, čo reálne zarobí.
      https://www.menejstatu.sk/toto-je-dovod-preco-vas-nezamestnam/
      https://www.menejstatu.sk/toto-je-dovod-preco-vas-nezamestnam-na-slovensku/

      Mimochodom, máš zaujímavé životné ciele/potreby – práca za minimálku a naše sociálne a zdravotné „zabezpečenie“.

      Thumb up 1 Thumb down 1

      Odpovedať

      • Avatar
        február 17, 2012

        lepšie ako makať 60 hodín týždenne plus nadčasy s platom pod urovnou životného minima bez naroku na zdravotnu starostlivosť. ale suhlasim, každému sa páči niečo ine.

        Thumb up 0 Thumb down 2

        Odpovedať

        • Avatar
          február 17, 2012

          Volíš zlé alternatívy… pod úrovňou životného minima by nikto nepracoval, to je úplná demagógia. Alternatívou je ponechať si celú svoju výplatu (počítaj minimálne dvojnásobok toho, čo máš teraz) a z toho si potom zaplatíš aj dvojnásobne lepšie zdravotníctvo. Ak sa zdravotne poistíš, nárok by si na zdravotnú starostlivosť mal aj bez štátu.

          Thumb up 1 Thumb down 1

          Odpovedať

          • Avatar
            február 17, 2012

            ale nemas jedno ci to poistne platis ty alebo stat? sak aj tak je nejaka redistribucia lebo neviem si naozaj predstavim ako si ma niekdo hradit celu operaciu za 2000 euro uplne sam, to by musel mat iny plat. a kopec ludi u nas ma tak nizku kvalifikaciu a vzdelanie ze nedokazu ponuknut taku pracu ktory by bola dobre zaplatena,su to chudaci. taky bez garanci skutocne nemaju sancu

            Thumb up 1 Thumb down 1

          • Avatar
            február 17, 2012

            No, rozhodne nie! Pretože na ceste si z toho štát poriadne ukrojí (na svoje fungovanie, na fungovanie), pretože manažment štátneho podniku nemá žiadnu motiváciu uspokojovať potreby zákazníkov, pretože žiadny štátny podnik nevie efektívne hospodáriť a ešte ďalších niekoľko dôvodov.

            Tak ako pri havarijnom platíš na poistnom len zlomok prípadnej opravy po havárii, tak isto môžeš na zdravotnom platiť len zlomok prípadnej operácie. Neplatíš nič priamo z vačku. Na čo do toho pchať štát ako medzičlánok?

            Tí chudobní majú jedinú šancu v práci, pri nej získajú dovednosti, ktoré ich posunú vyššie. Že ich budeš doma platiť sociálnymi príspevkami im nijak nepomôže. Samozrejme, okrem tých, ktorí to využívajú cielene, tým to len vyhovuje.

            Thumb up 1 Thumb down 1

          • Avatar
            február 17, 2012

            „neviem si naozaj predstavim ako si ma niekdo hradit celu operaciu za 2000 euro uplne sam“ – na to existuje na trhu POISTENIE. A ak majú poisťovne štátom garantovaný príjem, tak sa nemusia vôbec snažiť. Ak ho ale nemajú, musia ponúkať najlepšie služby… to je asi tak rozdiel medzi tým, keď to riadi trh a štát.

            Thumb up 1 Thumb down 1

        • Avatar
          február 18, 2012

          Som smutný z toho, že v dnešnej dobe väčšina ľudí na Slovensku (a bohužiaľ aj veľa mladých ľudí) chce pracovať čo najmenej (najradšej by nerobili vôbec) a dostávať čo najviac.
          Ja sa chcem mať lepšie, preto musím „pracovať“ viac, ako je bežných 40 hodín týždenne. Ale zdokonaľujem tým samého seba, rozvíjam sa.

          Prečo porovnávaš plat zamestnanca a zisk akcionára? To sú dve diametrálne odlišné veci. Ak ja budujem spoločnosť, ktorej venujem 16 hodín svojho času denne, je nezmysel, aby z nej rovnakým dielom profitovali aj ľudia, ktorí si tam prídu svoju prácu iba „odmakať“. Aby si ma zle nepochopil – som za adekvátnu odmenu za vykonanú prácu (jej výšku by mal nastaviť trh), ale neporovnávajme neporovnateľné.

          A naozaj nechcem štát, ktorý mi bude hovoriť, čo mám robiť. Napríklad ja sám dobre viem, koľko a ako si mám odkladať na starobu (tzv. dôchodok), nechcem peniaze odvádzať do verejnej inštitúcie, kde sa potom strácajú podľa toho, aké je počasie a kto je pri vláde. A ani si nechcem odkladať do „druhého piliera“, ktorý je so svojimi reguláciami pomaly nevýhodnejší, ako bežný účet v banke (tu je pekne vidieť, aké zlo sú regulácie aj keď sa tvária, že sú v prospech občana).

          Thumb up 2 Thumb down 1

          Odpovedať

      • Avatar
        február 17, 2012

        toto nie je take jednoznacne a rakusania vytrhavaju z kontextu. zdieranim pracujucej triedy podnikatelmi vznikla reakcia na tuto akciu podnikatelov, normalna trhova reakcia a pisal o nej uz adam smith a pisal o nej ako o celkom legitimnej reakcii. takto vznikli odbory a celkom trhovo. stat sa v tom case staval na stranu podnikatelov a mnoho pracujucich proti tomuto zbedacovaniu prislo o zivot prave z moci statu, aby ochranil zivot a majetok podnikatelov. rakusania na toto nezabudajte. toto chytrakov ako hayek and co stavia do ineho svetla.

        Thumb up 1 Thumb down 1

        Odpovedať

        • Avatar
          február 17, 2012

          Na odboroch bez vzťahu a vplyvu na štát nevidím žiadny problém. Ani som u Hayeka nič také nečítal. Ale možno som len nebol pozorný…

          Thumb up 0 Thumb down 2

          Odpovedať

        • Avatar
          február 18, 2012

          Ludia v slobodej spolocnosti maju pravo sa organizovat ako chcu. Odbory su OK. Problem nastava ak stat nuti zamestnavat iba odborovo organizovanych alebo ak nuti vsetkych vstupit do odborov a pod.

          Thumb up 0 Thumb down 2

          Odpovedať

          • Avatar
            február 19, 2012

            Odbory – naco pre koho? Vsetko v konecnom dosledku zaplatia ti dole, zamestnanci. Aj odborarov, aj vsetko co odborari akoze vybojuju. Zmyslom odborov je aby par vyvolenych odborarov sa malo ako prasce v zite. Utesene pocet ludi registrovanych v odboroch klesa…

            Je to podobne ako ked si vacsina mysli ze „mam platenu dovolenku“. Pravda je ze o dovolenku mas nizsi plat a vsetko si v podstate clovek odpracuje. Len o tom nevie. Nevedomost je voda na mlyn odborarom. V podstate ked firma niekoho prijima na pracovny pomer, dobredu je v ponukanom plate zakalkulovana aj dovolenka. Je absolutne jedno mat vyssii plat a neplatene dovolenky ako nizsi plat a platene dovolenky.

            Thumb up 1 Thumb down 1

          • Avatar
            február 20, 2012

            Ja nie som odborar a nechcel som ich nejako vyzdvihovat. Islo mi len o to, ze volny trh a odbory su zlucitelne. Ked si robotnici myslia, ze maju lepsiu vyjednavaciu poziciu, ked pridu za sefom pytat lepsie podmienky viaceri ako ked pride jeden sam, tak je to ich pravo, ich vec.
            Ale inak mas pravdu.

            Thumb up 0 Thumb down 1

    • Avatar
      február 17, 2012

      Myslím, že si veľmi výstižne a presne trafil kliniec po hlavičke. Konkrétne vetou

      „štát. ten my vie aspon legislativne garantovať minimálnu mzdu a socialne a zdravotne zabezpečenie.“

      Presne o tom to je. Štát tie dokáže niečo garantovať len na papieri. A papier znesie všetko. Kým prirodzené trhové prostredie ti prináša to, že ak je dopyt po istej službe/statku dostatočný, tak zásluhou toho, že na trhu sa za produkciu platí, máš temer zaručené, že niekto tú službu bude poskytovať. Podobne naopak, ak ponúkaš svoje služby (prácu) za trhových podmienok, máš temer záruku, že ju uplatníš.

      Takže ten diametrálny rozdiel si vystihol úplne presne: do zákona sa dá napísať čokoľvek, ale reálne zábezpeky dá len funkčný prirodzený (trhový) systém.

      Thumb up 1 Thumb down 2

      Odpovedať

    • Avatar
      február 19, 2012

      to su ale „bludy“ tomasko. Zisky akcionarov, napr. statu v pripade ZSR a zeleznic su zaporne… V pripade plynu, je 51% akcionarom stat. By ste mali jasat ked ide cena plynu hore, stat sa dobre na tom nabali – DPH a zisk z SPP.

      Platy zamestnancov – kazdy ma presne taky plat aky mu je sudeny. Nie ste spokojny? Tak potom nie ste spokojny sam so sebou…. Minimalna mzda len vytvara nezamestnanych, lebo ich cena prace je nizsia ako minimalna mzda a nikto ich nemoze legalne zamestnat.

      Socialne a zdravotne zabezpecenie – tomu hovorite vyhra? Ked polovicu svojej mzdy odovdzate po 40 rokov statu vymenou za prislub nejakeho dochodku a prislub zdravotnej strarostlivost unudenymi doktormi???? Ludia by aj boli menej chori, keby nemusia pracovat na tento prebujnely socialny stat polovicu zivota. Stat len tresta pracujucich a odmenuje tych co nic nerobia. TO JE VAS STAT….

      Thumb up 1 Thumb down 1

      Odpovedať

  5. Avatar
    február 17, 2012

    mozem poprosit o link pod videom, bo v telefone to nefunguje ak je priamo vlozene video, cez link na youtube a spustenie tam uz hej… diky
    ps: alebo pozriem doma potom

    Thumb up 1 Thumb down 1

    Odpovedať

  6. Avatar
    február 17, 2012

    „Dejte člověku do trvalého vlastnictví nehostinnou skálu a on ji změní v kvetoucí zahradu; pronajměte mu na devět let zahradu a on ji změní v poušť… Magie vlastnictví mění písek ve zlato.“ Arthur Young

    Super kniha je Původ ctnosti od Matta Ridleyho (velmi známý evoluční biolog) – je to obrovský arzenál zbraní pro libertariána

    Thumb up 2 Thumb down 1

    Odpovedať

Diskusia je moderovaná. Komentáre, ktoré nie sú k téme, obsahujú nadávky alebo osobné invektívy, nebudú schválené. Reakcie na komentáre sa rozvetvujú do max. hĺbky 10 komentárov.

Kliknite sem pre zrušenie vašej odpovede.

Leave a comment

*