O primeraných honorároch (Hollandeho tragikomédia)

Už ste sa stretli s názorom, že platy významných osobností, celebrít sú neprimerané a kto zarába tak veľa, tak to nemôže byť poctivou prácou. Preto je na mieste spočítať im to poriadne v rámci daňového priznania! Keď by som mal euro zakaždým, keď to počujem, tak aj ja „neprimerane“ zarábam.

Tento spôsob vyrovnávania rozdielov je však neuveriteľne krátkozraký, približne na úrovni dieťaťa, ktoré povie prvé, čo má na jazyku.

Určovanie ceny na trhu práce funguje tak, že ak je niekto mimoriadne populárny, žiadaný, tak jednoducho neobíde bez štedrej odmeny. Stačí, že každý zaplatí iba jeden cent, ale keď sú milióny ľudí ochotní ten cent zaplatiť, tak z toho vznikne veľká suma. Je férové, že niekto zarobí za nejaké vystúpenie tisíce eur a iný, ktorý sa rovnako snaží, nezarobí nič, lebo jeho umenie nie je žiadané?

Férové (v pravom význame slova) to nie je, ale je to spravodlivé, presne v súlade s pravidlami hry. Každý človek na trhu práce je ten, kto predáva svoju prácu a my ľudia rozhodujeme, či ho chceme „zamestnať“ alebo nie.  V tomto kontexte sme my všetci zamestnávatelia, ktorí spravidla kupujú prácu iných (opravár, kaderníčka, reštaurácia, filmy v kine, výrobca oblečenia, potravín, atď. ) v čo najlepšom pomere cena/kvalita. Parafrázujúc Ludwiga von Misesa, toto je demokracia v najčistejšej podobe.

Vymýšľanie iných spôsobov určovania cien je odsúdené na neúspech. Vždy totiž negatívne narušuje optimálnu alokáciu obmedzených zdrojov. Ak sú ceny príliš odtrhnuté od trhovej reality, systém sa zrúti, tak ako sa zrútil doteraz každý systém, ktorý ignoroval trhové určovanie cien. Neexistuje lepší spôsob určovania ceny, ako je ten, ktorý funguje na trhu. Či sa nám to páči alebo nie.

A existuje aj nespravodlivo (vysoký) honorár?

Áno, samozrejme a príkladov je na tisíce. Zoberme si príklad hercov vo Francúzsku, o ktorých si môžeme prečítať niekoľko článkov denne. Podľa článku sa v celom francúzskom filmovom priemysle zarábajú obrovské sumy, avšak výška honorárov je to posledné, čo je tu nespravodlivé. Nespravodlivé je to, ako tie honoráre vznikajú. Filmárska loby dlho usilovne pracovala na tom, aby sa tento priemysel tešil štátnym privilégiám, o akých sa môže bežnému človeku iba snívať. Dozvedáme sa, že filmy často nie sú financované divákmi, ale daňovníkmi, že producenti sú podnikateľmi, ktorých štát oslobodil od rizika podnikania a to riziko nesú opäť daňovníci.

A prečo sú pán Hollande a jeho partia hlúpi?

Ak predpokladáme, že jeho úmyslom bolo zaplátanie deficitov v rozpočte a nešlo mu iba o niekoľkoročné miesto na výslní a nevyužil podnecovanie závisti voči bohatým ako pieseň Sirén, ktorá láka voličov k urne, tak si vybral najhorší možný spôsob na splnenie svojich cieľov.

  • Ak ľudia nežijú v policajnom totalitnom štáte, tak je nemožné od milionárov očakávať, že naozaj budú odvádzať 75 centov z každého Eura a so zvyškom kupovať tovary, na ktoré je tiež uvalená daň. Milionárska daň ani neprišla do platnosti a vo Francúzsku prebieha Exodus milionárov. Radosť z toho majú v Londýne a najnovšie sme sa dozvedeli, že aj v Rusku (!).
  • Celá myšlienka zdaňovania bohatých je postavená na prezumpcii viny milionárov. Predpokladá sa, že sú nepoctiví a preto si vysoké dane zaslúžia. Neexistuje jasnejšie priznanie politikov (ale aj súhlasiacich voličov) k tomu, že polícia, súdnictvo, prokuratúra (jedným slovom štát) nedokážu zabezpečiť spravodlivosť a dodržiavanie zákona. Prezumpcia neviny je jednoducho v „modernom“ sociálnom štáte nemožná idea.
  • Hollande si ani nepremyslel do detailu svoj plán, lebo ihneď stroskotal na ústavnom súde.

Záver

Hollande mal teda šancu zaviesť trochu spravodlivosti, odľahčiť daňovníka tak, že už by nebol nútený dotovať filmových milionárov a ostalo by mu viac na investície a spotrebu. On si však vybral cestu Don Quijote-a. Je na smiech celému svetu, lebo jeho plány krachujú v zárodku a v priamom prenose. Dá sa očakávať, že namiesto vyšších daňových príjmov dosiahne nižšie. Berie však na seba rolu chodiaceho ukážkového príkladu zlyhania socialistického myslenia. Aspoň za toto mu môžeme byť vďační.

5,948 celkovo návštev, 2 návštev dnes

15 odpovedí

  1. Avatar
    január 03, 2013

    Zlatý Hollande, členovia skupiny Beatles by mohli rozprávať 🙂
    http://en.wikipedia.org/wiki/Taxman

    Thumb up 6 Thumb down 2

    Odpovedať

  2. Avatar
    január 03, 2013

    Socialisti a komunisti veľmi radi rozdávajú z cudzích peňazí. A keď im chýbajú, tak im nechodí nič inšie po rozume, kde ich zobrať. Nie šetriť, ale vziať ďalšie. No a kde ich vziať? Len tak, kde sú. Od tých,čo si ich vedia zarobiť. A tieto maniere nepoznajú hraníc. Týmto je presiaknutý systém ako taký. A nemusíme ani pozerať, čo sa robí vo Francúzsku. Pozrime sa na Fica. Ak si to nezabezpečíme tak, že sa k tomu nemôže žiadnym spôsobom dostať, tak zaručene o to prídeme.

    Thumb up 7 Thumb down 2

    Odpovedať

  3. Avatar
    január 03, 2013

    Nemôžem súhlasiť s poslednými dvomi vetami. Citujem :
    „Berie však na seba rolu chodiaceho ukážkového príkladu zlyhania socialistického myslenia. Aspoň za toto mu môžeme byť vďační.“
    Článok je o Francúzskom prezidentovi. Jeho voliči to tak nebrali a neberú. Stal sa prezidentom, lebo nikomu inému nedali voliči viac hlasov.
    Neviem ako je to DNES, ale Holland už ako prezident sa :

    Odmietal vysťahovať zo svojho „panelákového“ bytu – viete si predstaviť aké je to nákladné zabezpečovať ochranu prezidenta v priestore stovák až tisícok okolitých bytov ?

    Chcel cestovať nie autom, ale vlakom. Znovu tá istá otázka. Viete si predstaviť aké je „finančne náročné“ zabezpečiť ochranu a bezpečnosť prezidenta pri preprave vlakom?

    Nie nebudem pokračovať.
    Len dávam na úvahu. Či niečo „ľudové“ a „populárne“ nestojí aj niekoľkonásobne viac ako je potrebné ???
    Samozrejme stojí.
    Ale tá popularita .
    Veď on šetrí. Aj keď náklady na šetrenie sú obrovské a keby nešetril zostalo by v rozpočte viac.
    Tak sa určite jeho priaznivci nedívajú. Neberú to tak, že prezident vlastne plytvá zo spoločného = štátneho.

    Ako povedal jeden nemenovaný nemecký politik:
    Všetci vieme čo máme robiť. Len neviem nájsť spôsob ako to aj urobiť a aj byť opätovne zvolení.

    Thumb up 3 Thumb down 2

    Odpovedať

    • Avatar
      január 03, 2013

      Ta posledna veta chcela byt sarkazmus. Inak samozrejme suhlasim, ze lepsie je to bez fatalnych chyb (ci uz su poucne alebo aj nie)

      Thumb up 2 Thumb down 2

      Odpovedať

    • Avatar
      január 03, 2013

      „zlyhanie socialistickeho myslenia“ je oxymoron, pretoze samotne socialisticke myslenie je zlyhanie, preto si myslim, ze zlyhanie zlyhania je nezmysel 🙂

      A prečo sú pán Hollande a jeho partia hlúpi? No preto, lebo keby nedali tie dotacie vobec, napriklad na francuzske filmy, tak by z nich mali „zisk“ 100 %, takto chcu mat zisk iba nejakych mizernych 75% a v konecnom dosledku, ked im bohati utecu, budu mat zisk do statnej kasy 0% a mozno az minusovy, napriklad ked bude Gerard Depardieu minat tie francuzske dotacie v Belgicku.

      Thumb up 5 Thumb down 2

      Odpovedať

      • Avatar
        január 04, 2013

        Tibor :
        A prečo sú pán Hollande a jeho partia hlúpi? NIE su hlupi.
        Pan Hollande tie miliardy krasne vyrazí z ostatných, chudobnejších Francuzov. A ako prémiu navyše – si získa lásku tých ostatných francuzov, za to, že zdanuje boháčov. A Hollande viac potrebuje tu lásku voličov, ako tie Depardieove miliony.

        Hollande iba napodobnuje našho Fica. A nie je ani náznak, že by Fico stracal lásku tohto ludu.

        Thumb up 2 Thumb down 2

        Odpovedať

        • Avatar
          január 04, 2013

          Presne tak, pán Hollande veľmi dobre vie, čo robí a prečo to tak robí.
          .
          A s tým rozhodnutím miestneho ústavného súdu je to tiež skôr v prospech, ako proti tej dani. Neviem teraz nájsť linky na BBC, kde som to čítal, ale výčitka ústavného súdu sa vzťahovala na prípad nerovnosti, keď v jednej rodine vykáže príjem 1,8 milióna jeden jej člen a v druhej domácnosti vykážu dvaja členovia príjmy po 900 tisíc, čo je pod hranicou dane. A myslím, že netreba byť jasnovidcom aby človek vedel, ako to dajú do súladu s rozhodnutím ústavného súdu. Proste zdania aj tie prípady, ktoré si oni nevšimli a na ktoré ich upozornil súd.

          Thumb up 0 Thumb down 2

          Odpovedať

          • Avatar
            január 06, 2013

            Výčitka súdu nie je v zbojníckej sadzbe 75%, ale to, že nejdú zdaňovať domácnosti, ako je to pri daňovom priznaní, ale jednotlivo ľudí. Fico by to vedel odstrániť za jedno popoludnie aj s urgentným hlasovaním svojich kolesíkov. Na Francúzsku to môže potrvať mesiac-dva, ale urobia to tiež. Je to len taká menšia facka Hollandovi, že hlupák nevie ani len zákon napísať poriadne.

            Thumb up 0 Thumb down 1

    • Avatar
      január 04, 2013

      neviem, či byvať doma nie je zvyk u ich prezidentov, čo maju byt v pariži? ked som na konci 80-tych rokov bol v pariži v jednej uličke bola na jej začiatku taka kadibudka, pri nej dvaja policajti a policajne auto. bolo mi vysvetlene že tam byva mitterand a aby sme išli radšej inou ulicou. nevidel som žiadne ine superopatrenia.

      Thumb up 0 Thumb down 2

      Odpovedať

  4. Avatar
    január 04, 2013

    Pekný článok. Len ten koniec nie je celkom realistický :
    „Hollande …… On si však vybral cestu Don Quijote-a. Je na smiech celému svetu, lebo jeho plány krachujú v zárodku a v priamom prenose. ……. Berie však na seba rolu chodiaceho ukážkového príkladu zlyhania socialistického myslenia. Aspoň za toto mu môžeme byť vďační.“

    – Milý Ronnie, si velký optimista.
    Som hlboko presvedčený, s takmer istotou, že socialista Hallande, ani žiaden iný socialista nikdy nestratí lásku svojho ľudu. Ludia su v princípe socialisti, maju radi, ked STAT bohatým berie, a im dáva. Takže tak. Socializmus zvíťazí. Aspon v mysliach ludí.
    Iná vec je, ako dopadne socializmus v realnej ekonomike.

    Thumb up 0 Thumb down 2

    Odpovedať

    • Avatar
      január 04, 2013

      Mas pravdu, ale radost z toho nemam 🙂
      Vacsina ludi vzdy krivo zazera na tych, co maju viac a toaj ked ma niekto trochu vacsi plat, nehovoriac uz o tom ked ma niekto naozaj viac. Preto politici a aj nepolitici, ktori budu „bojovat“ proti „bohatym, nenazratym, nesolidarnym…“ to budu mat v\dy lahsie a budu oblubenejsi ako ti, ktori budu hovorit: „Chces sa mat lepsie, tak preto nieco urob.“

      Thumb up 1 Thumb down 2

      Odpovedať

  5. Avatar
    január 04, 2013

    socialisti ziju z cudzich penazi…a kapitalisti z cudzej prace…ked uz tu niekto chce hrat trapny ideologicky pingpong

    „Je na smiech celému svetu, lebo jeho plány krachujú v zárodku a v priamom prenose. Dá sa očakávať, že namiesto vyšších daňových príjmov dosiahne nižšie. Berie však na seba rolu chodiaceho ukážkového príkladu zlyhania socialistického myslenia. Aspoň za toto mu môžeme byť vďační.“ -v dosledku je to sice pravda, no autor nepoukazuje na podobne problemy v inych sferach ci statoch, kde su obdobne problemy. Zas tu niekto pomaly div ze nerobi chudacikov z ludi, co, nadnesene, hadzu kaviar psom.

    Ten zaver je tak neuveritelne hochstaplersky, niekto sa tu ocividne potrebuje kategorizovat a za kazdu cenu sa vyhradit voci svojmu uhlavnemu nepriatelovi. Zlodej krici chytte zlodeja, za vsetko moze zly stat, ktory si vymysleli socani. Niekto tu ignoruje historicku kontinuitu statnych celkov ci i kapitalizmu od jeho manchesterskej podoby po dnesnu kvazi socansku fazu. Ludia, otvorte si uz oci a pochopte, ze ste uplne mimo. Ale podla vas aj za hlad v Afrike mozu len a len „socialisti“, ze?

    Thumb up 2 Thumb down 4

    Odpovedať

    • Avatar
      január 04, 2013

      Aj ked verim, ze v kapitalizme sa dosahuju celkovo lepsie hospodarske vysledky, moje videnie sveta sa da aj dost rychlo od-ideologizovat. Akemukolvek systemu/ideologii nadradujem slobodu. Ak sa ludia dohodnu, ze budu jednoducho robit vsetko socialisticky a rozhodnutia robi za nich zastupca, tak nech tak robia. Ja nemam nic proti tomu.
      Vadi mi vsak, ked nemam moznost rozhodnut sa, ci z mojich penazi stat financuje veci s ktorymi zasadne nesuhlasim. Jednoducho som zbaveny moznosti neplatit filmarom na ich luxus. V tomto nie je podla mna ideologia.
      Ideologia by bola, ked by som chcel ludom diktovat, co maju robit.

      Thumb up 1 Thumb down 2

      Odpovedať

      • Avatar
        január 04, 2013

        Ja tento clanok hodnotim ako prinosny, no koniec akoby sa mal niest v duchu tak casto navodenom na tychto strankach. Velmi si cenim prispevky ludi na menejstatu, usiluju sa, pracuju, no niekedy mam pocit, ze sa hraju len na obmedzene velkom pieskovisku. Francuzsky prezident si zobral privelke susto a efekt dost mozno bude aj pri obdobnych pokusoch podobny, ako sa spomina v clanku.
        Mnohe socanske tj. pseudo ci sleposocialisticke opatrenia su apriorne kontraporduktivne, no problem tu stale je a riesenie sa najst musi. Toto nie je ani tak otazka zavisti, lez zdravej miery. Mne tiez vadi, ak mi ktokolvek, nielen stat diktuje, kolko, coho, kedy a ako. Ale ak sa hybeme v obmedzenom priestore, tak su aj limitacie trochu namieste.
        Dotacie na film su ryzovacka nielen vo FR, no isty zmysel maju, zakladne incentivum je vhodne napr. ak maju urobit film o Vercigentorixovi ci Chlodovikovi.

        Ideologia-ideologia penazi je bez srdca. Peniaze, ich vymena a trhy tu boli a budu, o tom pokoj, ale nemozu byt cielom, lez prostriedkom na ceste k ludstvu s co najmensim poctom vojen, chorob, chudobnych, ked uz teda neverime na pozemsky raj, kde je vsetko navzdy nemenne dokonale a kde sa miliardy ludi nesmierne lubia 🙂 :-). Ale toto uz meliem do otrepania.

        Thumb up 2 Thumb down 3

        Odpovedať

  6. Avatar
    január 06, 2013

    „štát je veľká fikcia prostredníctvom ktorej sa každý pokúša žiť na útraty všetkých ostatných“ (Frédéric Bastiat).

    Thumb up 5 Thumb down 2

    Odpovedať

Diskusia je moderovaná. Komentáre, ktoré nie sú k téme, obsahujú nadávky alebo osobné invektívy, nebudú schválené. Reakcie na komentáre sa rozvetvujú do max. hĺbky 10 komentárov.

Kliknite sem pre zrušenie vašej odpovede.

Leave a comment

*