Marián Greksa: Problémom je nevyrovnanosť šancí

Marián GreksaPoslanec opozičnej strany OĽaNO Jozef Viskupič pripravil návrh, podľa ktorého by mali byť slovenské rádiá povinné hrať v určitom objeme pesničky zo slovenskej produkcie. V roku 2014 by mala kvóta tvoriť 10 percent z hudby vysielanej medzi 06:00 a 22:00, v roku 2015 20 percent a v roku 2016 by mala byť 30-percentná. V tejto súvislosti nás prekvapil postoj známeho hudobníka Mariána Greksu, ktorý kandidoval do parlamentu za liberálnu stranu SaS, pričom sa netají podpore tohto návrhu.

Hneď na úvod sa nie je možné vyhnúť nasledujúcej otázke. Prečo by sa mal liberál miešať do vzťahu rádií, interpretov a ich poslucháčov? Čo pre vás znamená liberalizmus?

V tomto prípade to pre mňa znamená rovnosť šancí. Dostať aspoň približne zahraničných a domácich interpretov na rovnakú štartovaciu plochu.

Prečo takto regulovať len rádiá? 10, 20, 30 percent hračkárstva nech tvoria slovenské hračky, nech tiež v železiarstve predávajú 30 percent slovenských výrobkov a rovnako tak aj v obchode s počítačmi.

Prepáčte, ale ja som profesionálny hudobník. Živím sa hudbou odkedy som skončil Právnickú fakultu Univerzity Komenského. V tejto oblasti sa pohybujem celý život a stretol som veľa kvalitných slovenských kapiel a interpretov, ktorí časom zanikli, pretože sa nedokázali presadiť a hlavne uživiť. Ja neviem, či sa na Slovensku vyrába dostatočný počet kvalitných hračiek, alebo železiarskych výrobkov na to, aby mohli dostatočne kvalitne pokryť dopyt po 10, 20, 30 percentnej účasti na slovenskom trhu. Ale o množstve dostatočne kvalitných slovenských interpretov som hlboko presvedčený, pretože ich poznám a počul som. Stačí zájsť na slovenské hudobné festivaly a ani tam nie sú viditeľní všetci. A to nehovorím o menšinových žánroch.

Čím je slovenský hudobný priestor tak špecifický? Ako vlastne funguje? Z čoho všetci zúčastnení žijú? Pre mňa je to iba „hudobný trh“, pre vás sú to ľudia z mäsa a kostí, ktorých osobne poznáte. Čo robia títo ľudia nesprávne?

Na toto by som mohol napísať v podstate román,ale hlavné špecifikum v našej súvislosti je NEVYROVNANOSŤ ŠANCÍ našich a zahraničných interpretov.

Sám hovoríte o rozdieloch medzi českými a slovenskými rádiami. Mne osobne hrá v aute Hey a Beat a pri cestách domov na Slovensko stláčam viac tlačítko ladenia na rádiu ako počúvam. Prečo sa to v Čechách dá aj bez kvót?

Neviem to špecifikovať. Českí dramaturgovia snáď viacej veria domácim a aj slovenským interpretom, možno ich prieskumy ukázali, že český národ má radšej svoju a našu hudbu ako slovenský. A je pravdepodobné, že za tých vyše dvadsať rokov po revolúcií nezničili vzťah Čechov k vlastným pesničkám ako slovenskí dramaturgovia. Na vlastnej koži som zažil hudobných dramaturgov, ktorí nenávideli všetko slovenské a počul som na vlastné uši ako sa vyjadrovali a priori o slovenskej hudbe s obrovským dešpektom.

Nie je na vine skôr SOZA a spol.? Sám sa o nich nevyjadrujete práve lichotivo. Nebolo by lepšie niečo urobiť skôr s nimi?

S týmto problémom nemá Soza nič spoločné. Soza vyberá peniaze za všetky zahrané piesne, či sú zahraničné, alebo naše. Až na to, že väčšiu polovicu musí posielať von zahraničným interpretom

Keď už teda k takejto regulácii pristúpiť, nestačilo by, aby takéto kvóty boli povinné iba pre verejnoprávne stanice? Predsa len, kafrať do toho akú hudbu bude hrať súkromné rádio…?

Súkromné rádio vysiela na slovenskom území a podriaďuje sa MNOŽSTVU zákonných regulácií. Väčšina z veľkých rádií má zahraničného majiteľa. Keby vysielali v inom európskom štáte, aj tam by sa museli podriadiť reguláciám, ktorými reguluje trh ten ktorý štát. A medzi týmito reguláciami je väčšinou aj určité povinné percento domácej tvorby, alebo ako to oni nazývajú, hudba v domácom jazyku. Jeden príklad. Holandsko. Snáď najliberálnejší štát v Európe. Má kvóty hranosti domácej hudby a Holanďania sú na to hrdí. Francúzsko a Nemecko tak isto. Ak som správne počul, tak za minulý rok v Nemecku presiahla hranosť nemeckej hudby v médiách vyše 50 percent. Všetci sa bránia, aby ich úplne neprevalcovala americká hudba. A toto všetko tí zahraniční majitelia našich rádií veľmi dobre vedia. A niektorí majú rádiá aj tam A dodržujú to.

Ak by na Slovensku bol dopyt po rádiu so slovenskou hudbou, tak by to bol asi dobrý námet na podnikateľský zámer. Prečo s tým nikto nepríde? Mám taký pocit, že rádio Hej sa o niečo podobné pokúšalo, ale nakoniec sa presunulo z éteru iba na internet.

Ja si myslím, že rádio hrajúce iba slovenskú hudbu je nezmysel. Snáď ako internetové rádio, ale určite nie ako jeden z lídrov trhu.

Mimochodom nie je práve internet to médium kde majú hlavne tí noví, neznámi a perspektívni priestor, kde je možné sa za minimálne náklady zviditeľniť? Nie je lepšie jednoducho tie klasické rádiá tak trochu pochovať?

Internet môže byť začiatkom pre novú kapelu a lebo interpreta. Na internete by si ho mal ale následne potom vyhľadať NAOZAJSTNÝ ZODPOVEDNÝ hudobný dramaturg a ak sa mu páči, alebo má pocit, že nahrávka vyhovuje formátu rádia, tak ho zaradí do playlistu. Lenže takí poctiví dramaturgovia nie sú a neexistujú. Boh vie kde by boli prví rockandrolisti bez rozhlasového dramaturga Alana Freemana, ktorí ich absolútne novátorské (na tie časy) nahrávky objavil a púšťal ich nasilu aj proti príkazom svojich šéfov až dovtedy, kým sa nestali obrovskými hitmi a tým naštartoval celú rockandrollovú scénu.

A keď už sme pri tých menej známych, napadne vás niekto, koho stojí za to si vypočuť? Kedy a kde ste narazili na niečo čo vás príjemne hudobne prekvapilo?

Napr. Martina Javor Band, The Paranoid, Billy Barman – kapely ktoré veľa koncertujú, chodia na nich ľudia a kedy a kde ste počuli ich nahrávky? V ktorom komerčnom, alebo mainstreamovom rádiu? Veď mainstream je to, čo počúva veľa ľudí. Ani toto nerešpektujú rádiá. Vyhovárajú sa na call-outy,kde cez TELEFÓN(úžasný zvuk) púšťajú nejakej vzorke ľudí 10 až 15 SEKUNDOVÉ ukážky a na základe tohto sa poslucháč a následne na to vraj rádio rozhodne či sa pieseň zaradí, alebo nie. A ani to niekedy nie je pravda. Call – out sa niekedy iba VYMYSLÍ. Nedá sa to skontrolovať. Ale aj tak výber toho, čo sa bude púšťať na call – outoch je na (prepitujem) hudobných dramaturgoch. Dnes reálne o tom, čo sa bude púšťať v rádiách rozhoduje možno 6 – 7 osôb.

Akú radu by ste dali začínajúcim hudobníkom? Čoho sa vyvarovať, za čím ísť, na čo sa v hudobnom svete pripraviť?

Vydržať, vydržať a stále mať energiu na to, aby ste tlačili na pílu a nevzdávali to.Vyhráva ten, kto vydrží.

Ako to pomôže domácej tvorbe? Podľa mňa jediné, k čomu dôjde je to, že šedivá bezpohlavná muzika bude nahradená inou šedivou bezpohlavnou muzikou. Jediným rozdiel bude nálepka „Made in Slovakia“.

Nikde nemáme zaručené, že sa nebudú púšťať opäť iba niektorí a to vo väčšom množstve. Máte pocit, že v rádiu počujete dnes iba samé výborné a špičkové zahraničné veci? Je to na svedomí a hudobnom vedomí „hudobných“ dramaturgov a na návrhu zákona, o ktorom všetci hovoríte a nadávate na neho, ale pravdepodobne ste ho vôbec nečítali. Všetci zachytili iba nejaké povinné percento hranosti slovenských interpretov. Ale to nie je tá najdôležitejšia vec v tomto novom návrhu zákona. Tá najdôležitejšia vec je to, že bude povinne uzákoné hrať určité percentá NOVÝCH nahrávok. A to je to, čo môže pomôcť novým a mladým autorom a interpretom. Vy si naozaj myslíte, že napr. Celeste Buckingham je tu jediná? Chvála bohu, že si rádiá všimli aspoň ju.atď.atď.

Ako to môže pozitívne ovplyvniť budúcich možných muzikantov? Rádiá jednoducho zvýšia frekvenciu hranosti „osvedčených“ alebo nie?

Na toto som už odpovedal v predošlej otázke.

Zástancovia návrhu sa odvolávajú na „rozvinuté demokracie“, kde tento systém funguje. Máte informáciu o tom, že by tento systém pomohol v nástupe niektorým hudobníkom? Je teda dokázané, že takáto regulácia bola prínosom?

Áno.

Nebojíte sa, že sa takýmto opatrením môže otvoriť Pandorina skrinka „progresívnych proslovenských návrhov“? Prečo nie kvóty na filmy v kinách? Ja ako mladší ročník si nemôžem pamätať, ale Fero Hora vraj za socializmu vyzýval poslucháčov, aby síce hlasovali za skladby, ale že do úvahy sa budú brať len tie lístky, kde bude tuším aspoň polovica hlasov pre skladby domácej, prípadne socialistickej tvorby.

Čo sa týka filmov, nie som odborník, ale myslím si, že na Slovensku sa vyrába žiaľbohu iba mizivé PROMILE toho množstva filmov, ktoré sa tu za rok premelú, takže by nemali šancu naplniť akúkoľvek hoci aj malú kvotu. Prečo je to tak, sa treba spýtať iných.

Ja by som sa len nerád dožil doby, v ktorej by sme riešili dostatočnú slovenskosť autora alebo skladby. Nehrozí návrat starých časov a previerkových komisií, kde sa hudobníkom schvaľoval repertoár, len s tým rozdielom, že sa bude riešit iné kritérium?

Nemyslím si, že hrozí. Dajte si trocha námahy a skúste si prečítať ten návrh zákona, ktorý po dvojročnom úsilí a venovaní sa tomu, vypracoval poslanec Viskupič. Tam nájdete odpoveď na Vašu otázku.

Pozn.: Otázky zostavené od viacerých autorov.

Odkaz: Návrh novely zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii

9,876 celkovo návštev, 1 návštev dnes

34 odpovedí

  1. Avatar
    február 12, 2013

    No a presne o tomto to je. Slušné vyjadrovanie, vety dávajú zmysel, dokonca akoby aj nejaké argumenty …..
    .
    Červení vs. modrí socialisti. A kto si nechce vybrať menšie zlo, tomu budú zosobnené všetky nedostatky, ktoré z výsledkov tejto demokratickej voľby vzídu.
    .
    Páči sa mi tá salámová metóda. Najprv 10, potom 20 a neskôr 30%. Keby tam vpálili tých cieľových 40-50%, mohli by sa zobudiť aj dovtedy poslušné ovečky.
    .
    Fúúúúúúúj, to je na zvracanie. Títo inteleguáni.

    Thumb up 23 Thumb down 2

    Odpovedať

    • Avatar
      február 12, 2013

      Rozumiem postoju Mariána Greksu, no je to znovu o tom, akou cestou ísť. Táto cesta je jednoduchšia a na prvý pohľad logická. Tá správna je imho tá zložitejšia.

      A trochu OT, no Tibor ak si všimneš, tak „salámová metóda“ je veľmi silným etatistickým nástrojom. Ak by si každé dva roky zvyšoval daňové zaťaženie o 1%, ľudia by si nechali nakladať pekne pomaličky bez odporu až by pokapali od hladu.

      Thumb up 6 Thumb down 2

      Odpovedať

      • Avatar
        február 13, 2013

        Ja teda jeho postoju nerozumiem. Na trhu sú peniaze, ktoré platia rádiá za hudbu, ktorú hrajú. Niekto ich prinúti, aby časť tých peňazí platili vybraným umelcom. Keď pôjdu tou salámovou metódou, tak si to málokto všimne, pretože mnohí aj tak počúvajú rádio ako šumové pozadie. Z vlastných skúseností viem, že v rádiu sú oveľa otravnejšie veci (kecy „moderátorov“), pre ktoré človek preladí.
        .
        Ale čo má tento presun peňazí z podporou slovenskej hudby? Však oni tie peniaze dostanú bez ohľadu na kvalitu. Že sa ľuďom do hláv dostane viac slovenských, ako zahraničných odrhovačiek?
        .
        Kto chce skutočne počúvať hudbu kvôli hudbe, nebude počúvať rádio. Aj propagácia má dnes iné formy. Taký Martin Jakubec nemá o prácu problém. A to by som chcel počúvať to rádio, čo by ho hralo 🙂
        .
        Ten návrh nemá s podporou domácej hudby vôbec nič spoločné. Ten návrh prihraje nejaké peniaze, a to relatívne bezbolestne (lebo salámová metóda) do peňaženiek „umelcov“, ktorých od tvorivého hľadania, od skutočne umeleckej tvorby skôr odradí. Ten návrh zavádza základný príjem pre určitú skupinu ľudí. S jasným dôsledkom zníženia ich motivácie. To je anti-podpora. Alebo ak podpora, tak záhaľčivého „bohémskeho“ spôsobu života.

        Thumb up 5 Thumb down 3

        Odpovedať

      • Avatar
        február 13, 2013

        tak ja postoju Grexu nerozumiem.

        ja nerozumiem hlavne tomu preco by som mal podporovat nieco slovenske?! sak to je totalne rasisticke spravanie. nepodporujem nieco muzske, lebo som muz, ani nieco biele, lebo som beloch!

        priznam sa, ze som nedokazal ten rozhovor docitat dalej ako po tie ‘slovenske kvalitne kapely, ktore sa nedokazu uzivit, lebo ich nehraju’.
        ale to nieje ziadny argument. po svete chodi hafo kvalitnych futbalistov, spevakov, spisovatelov, pornohercov, ktori si svojim umenim nezarobia ani cent a robia ho preto cely zivot ako hobby.

        podla mna si tito fidlikanti neuvedomili, ze ich povolanie je v podstate mrtve. hudba je v dnesnej dobe zadarmo – s tym sa uz asi neda nic moc robit. kazdy umelec co sa chce zivit hudbou (grexa) si musi uvedomit, ze v dnesnej dobe existuje stopercente nejaka kapela na druhej strane zemegule, co ponuka to iste ako on, len zadarmo (v grexovom pripade rockanroll a po anglicky 🙂

        Thumb up 5 Thumb down 3

        Odpovedať

        • Avatar
          február 13, 2013

          Ďalší dôkaz existencie paralelených svetov. Ďalší dôkaz existencie Matrixu. Tých CD-čiek, čo si kupujem v poslednej dobe je toľko, čo som si v živote nekupoval, už som s tým musel prestať, pretože ich jednoducho nemám kam dávať.
          .
          Tých koncertov, čo sa dá dnes (za peniaze, za vstupné) navštíviť. Keby hudba zomierala, prečo by ich bolo stále viac a viac?

          Thumb up 2 Thumb down 2

          Odpovedať

          • Avatar
            február 13, 2013

            s tymi CDckami by som sa tak nechvalil, lebo to sisa riadne okaslal 🙂

            tvrdim, ze umrelo povolanie hudobnik ako ho pozname doteraz. este existuje povolanie superstar – bono sa hudbou bezproblemov uzivi.

            na hudbu to ma len pozitivny vplyv.

            Thumb up 0 Thumb down 2

          • Avatar
            február 13, 2013

            Ja si tie CD-čka kupujem dobrovoľne, za svoje peniaze a viem prečo tak robím. Realizujem svoje preferencie. Podľa mňa vôbec nemá zmysel označovať niekoho preferencie hodnotovým súdom.
            .
            Ale okrem toho chodím aj na koncerty. Kde hrajú hudobníci z mäsa a kostí. Neviem, presne, akú máš definíciu pre superstár, ale hudbou sa uživia aj napríklad títo:
            http://www.fragile.sk/

            Thumb up 3 Thumb down 2

      • Avatar
        február 13, 2013

        dodatok: grexu som stretol, aj to v pohode mily clovek.

        Thumb up 1 Thumb down 2

        Odpovedať

  2. Avatar
    február 12, 2013

    Hmmm… Asi som si robil o Grexovi veľké ilúzie… Stačili mi prvé dve otázky , resp. odpovede ahneď mám jasno, aký je toto liberál. Sulík asi musí riadne pregĺgať, keď toto číta…

    Thumb up 14 Thumb down 3

    Odpovedať

    • Avatar
      február 23, 2013

      Sulík nie je ani zďaleka liberál, takže nemusí 😉

      Thumb up 1 Thumb down 0

      Odpovedať

  3. Avatar
    február 12, 2013

    „V tejto oblasti sa pohybujem celý život a stretol som veľa kvalitných slovenských kapiel a interpretov, ktorí časom zanikli, pretože sa nedokázali presadiť a hlavne uživiť. Ja neviem, či sa na Slovensku vyrába dostatočný počet kvalitných hračiek, alebo železiarskych výrobkov na to, aby mohli dostatočne kvalitne pokryť dopyt po 10, 20, 30 percentnej účasti na slovenskom trhu. Ale o množstve dostatočne kvalitných slovenských interpretov som hlboko presvedčený, pretože ich poznám a počul som.“

    „..aby mohli dostatocne pokryt dopyt po 30% ucasti na svk trhu“ – V prvej casti vravi, ze nejaki hudobnici sa nevedeli presadit a uzivit, v druhej casti vravi cosi o DOPYTE po vyrobkoch ktore svk ponuka nedokaze uspokojit. A mimochodom nie je prave tu ten problem, len opacny? Ze po slovenskej hudbe zrejme nie je DOPYT aj ked ponuka je naopak mozno velka? Asi to ale bude pravda, pretoze inak asi nebudeme zbytocne riesit nejake zakonom stanovene percenta a nejakych hudobnikov ktori sa nemozu uzivit… (To, preco nie je dopyt uz necham na posudenie inym. Mozno kvalita, ci zaner, neviem, to je na inu temu). Len toto je velmi podstatna vec – naco chcete zakonom nariadovat odber nejakych sluzieb, po ktorych nie je dopyt a zaujem? Ked napriek tomu bude mat kazdy daneho „zakonom hraneho interpreta“ akurat na haku, pretoze sa do radia nevypracoval ale bol „nariadeny“? A preco by potom nemohol stat podporit aj inych ludi a nielen hudobnikov? Napriklad podnikatelov? Nech stat stanovi, ze od kazdeho podnikatela bude vzdy odkupenych 30% produkcie ci sluzieb a hotovo, nie? Sice o ne mozno vobec nie je zaujem, ale preco by stat predsa nepomohol „ked to robia aj vyspele demokracie“… a to ako mate na mysli francuzsko kde je 75 percentna dan? To je naozaj uzasny vzor.

    Thumb up 7 Thumb down 3

    Odpovedať

  4. Avatar
    február 12, 2013

    Komentár je skrytý kvôli nízkemu hodnoteniu. Zobraziť/skryť komentár.

    Thumb up 0 Thumb down 12

    Odpovedať

    • Avatar
      február 13, 2013

      Tie argumenty za kvóty sú rovnaké, ako pri diskusiách o verejnoprávnych médiách. Na čo ich máme, keď potrebujeme extra zákony na dodanie sk hudby do rádií? Nie sú práve verejnoprávne médiá ten najprirodzenejší spôsob, ako dostať do médií našu kultúru?

      Thumb up 6 Thumb down 2

      Odpovedať

  5. Avatar
    február 12, 2013

    Toto sú teda skutočné problémy Slovenska.

    Vlastne má to logiku.
    V roku 2016 30 percent.
    ..
    V roku 2025 120 percent.
    Ale to už bude veľmi náročne a ťažké dosiahnuť….

    Thumb up 4 Thumb down 3

    Odpovedať

  6. Avatar
    február 12, 2013

    Čítal niekto ten návrh zákona? Ja som si tú námahu dal – a môžem povedať, že je to strašný grc.

    Ale ak toto je výsledok dvojročnej námahy súdruha Viskupiča – ako tvrdí súdruh Greksa – tak neviem čo na to povedať. 🙂 Jeden príklad za všetky:

    §27c, ods. (1):
    (1) Podiel pôvodných hudobných diel v slovenskom jazyku vo vysielaní rozhlasovej programovej služby a vysielaní prostredníctvom internetu musí tvoriť najmenej 10% v roku 2014, 20% v roku 2015 a 30% v roku 2016 z celkového počtu vysielaných hudobných diel, a to vo vysielaní každej rozhlasovej programovej služby a každej služby vysielania prostredníctvom internetu takéhoto vysielateľa osobitne.

    Kontrolná otázka pre ľudí, ktorí rozumejú písanému textu:
    Koľko % budú musieť hrať rádiá v roku 2017? 😀 😀 😀

    …Ale žiaľ, mnohí muzikanti začuli slovo „kvóty“ a už sú nadržaní ako panic pred prvým rande. 🙁

    Thumb up 5 Thumb down 2

    Odpovedať

    • Avatar
      február 13, 2013

      že „hudobné dielo v slovenskom jazyku“ 🙂 🙂 🙂
      .
      Tá doba teda sakra pokročila. Ja som chodil na hudobnú 7-8 rokov, ale všetka hudba tam bola zapísaná v notách. V hudobnom zápise, jazyku.
      .
      To kedy zrušili notovú osnovu, či notový zápis? Teraz sa už hudba zapisuje v slovenskom (nemeckom, anglickom) jazyku ? Som zasa niečo prespal. 🙂

      Thumb up 4 Thumb down 3

      Odpovedať

      • Avatar
        február 13, 2013

        Tibor – presne ako hovoríš! 🙂 Hoci tá definícia je v návrhu zákona vysvetlená, je to riadny mačkopes! Niečo ako „hudobné dielo v slovenskom jazyku“ neexistuje. Buď ide o pieseň so slovenským textom (ale na hudbu to žiadny vplyv nemá), alebo ide o hudobné dielo (bez ohľadu na prítomnosť akéhokoľvek textu v ktoromkoľvek jazyku).

        Ale aspoň vidieť, že Viskupičovi vôbec nejde o slovenskú HUDBU – ale len o pesničky v slovenskom jazyku. (Aj v dôvodovej správe k zákonu sa oháňa práve spisovným jazykom.)

        A predkladateľom nejde ani o slovenských muzikantov a ani o kvalitu – veď takýtmo návrhom diskvalifikujú množstvo slovenských kapiel a hudobníkov, ktorí majú tú zásadnú chybu, že nespievajú po slovensky (vrátane možnosti, že nespievajú vôbec). Rádiá ich môžu hrať od rána do noci – ale do kvót počítaní nebudú…

        Normálne ma chytila nostalgia za prvoplánovým vulgárnym nacionalizmom hulváta Slotu. Tento pseudokultúrny nacionalizmus OĽaNO a „liberála“ Greksu mi pripadá horší ako ožraté bľabotanie prisprostastého tankistu.

        Thumb up 4 Thumb down 3

        Odpovedať

        • Avatar
          február 13, 2013

          Ja som čítal ten návrh v paragrafoch. Viem, že je to tam definované. Definovať si môžeš čokoľvek. Akurát v tomto prípade je to za cenu znásilnenia, sprznenia slovenčiny, ako vyjadrovacieho prostriedku. Proste niečo také, ako „hudobné dielo v slovenskom jazyku“ je nezmysel. Niečo, ako drevené želiezko.
          .
          Oni tí naši s odpustením poslanci si myslia, že nariadiť môžu čokoľvek. Ale už to, že ich zámer nejde naformulovať bez násilia voči slovenčine by malo svojprávneho človeka upozorniť na to, že nie všetko, čo si dokážeš predstaviť, je aj normálne, realizovateľné, v súlade s inými zákonitosťami.

          Thumb up 1 Thumb down 2

          Odpovedať

  7. Avatar
    február 13, 2013

    raz v živote som bol na koncerte toho pána. do smrti nezabudnem. hlavne ked na nas bliakal ovce moje ovce. teraz to bliaka na svojich sympatizantov. ale treba mu uznat a rozhovor to potvrdil, že je to ozajstny a nie kabinetny liberal. ozaj viete, čo odlišuje ozajstneho liberala naprr. sulika od kabinetneho ako ste vi tu, junaci statoční? ozajstny tuži po štatnom cecku a ked sa mu ujde, drži sa ho ako kliesť, len ostatnych sa snaži od neho odstaviť.

    Thumb up 0 Thumb down 4

    Odpovedať

    • Avatar
      február 13, 2013

      Liberál a štát je (alebo imo aspoň mal byť) vo vzťahu ako koza a nôž 🙂

      Thumb up 6 Thumb down 2

      Odpovedať

  8. Avatar
    február 13, 2013

    „Čo sa týka filmov, nie som odborník, ale myslím si, že na Slovensku sa vyrába žiaľbohu iba mizivé PROMILE toho množstva filmov, ktoré sa tu za rok premelú, takže by nemali šancu naplniť akúkoľvek hoci aj malú kvotu. Prečo je to tak, sa treba spýtať iných.“

    Čiže pán Greksa v zásade nemá problém s kvótami, zdajú sa mu prospešné. Do dokonalosti by sa to imho dalo dotiahnuť tak, že sa najprv výrazne zvýšia dotácie na pôvodnú slovenskú filmovú tvorbu a následne sa zavedie zákon, ktorý ju bude násilím presadzovať do kín, resp. TV a možno aj na youtube by stálo zato pritlačiť.

    Síce to bude všetko rádovo drahšie, ale zato úmerne menej kvalitné. Gratulujem. Definitívne je tento pán mimo mojich sympatií. A budem pozorne sledovať, kto všetko sa z polancov a strán k tomu nezmyslu svojim hlasom pripojí. Pričom si nerobím žiadne ilúzie.

    Máme u nás aj väčšie problémy, ale pri nich už definitívne bude každý držať hubu a krok, keď sa nevie postaviť proti, ba dokonca sám je iniciátorom, tejto hlúposti.

    Thumb up 7 Thumb down 2

    Odpovedať

  9. Avatar
    február 13, 2013

    A ja som bol v tom, ze kvoty su vzdy o rovnosti vysledku a nikdy nie o rovnosti sanci.

    Thumb up 5 Thumb down 2

    Odpovedať

  10. Avatar
    február 13, 2013

    Mariána Greksu podporuje aj redakcia Rukoväte modernej ľavice
    http://brandsteter.blog.sme.sk/c/320762/Rukovat-modernej-lavice-Podporujeme-kvoty-pre-slovensku-popmjuzik.html

    Thumb up 0 Thumb down 2

    Odpovedať

    • Avatar
      február 13, 2013

      Že sa z liberálov stávajú socialisti v momente, keď ide o ich oblasť záujmu/podnikania, na to som si už zvykol. Ale tento odkazovaný článok je ehm, no wow. Ako sa dá na ten článok reagovať bez urážok a zosmiešňovania autora?

      Thumb up 3 Thumb down 4

      Odpovedať

      • Avatar
        február 13, 2013

        trebars tak, že to pochopiš, ako to autor napísal. ako recesiu a zosmiešnenie matoviča, greksu a ostatnych „pencentarov“.

        Thumb up 2 Thumb down 3

        Odpovedať

      • Avatar
        február 13, 2013

        Mne zasa dlho trvalo, prečo tie podľa mňa super články od Romana majú takú malú čítanosť. Keď som nejaký dal do vybrali.sme, tak žiaden ďalší hlas nezískal. Jasné, v tom množstve a rýchlosti, s akou ľudia čítajú a prijímajú informácie sa proste často podstata stratí. 🙂

        Thumb up 1 Thumb down 2

        Odpovedať

    • Avatar
      február 14, 2013

      inak mne ten clanok prisiel ako pisany v ironickom slohu, ale oni to myslia vazne…
      par periel:

      Slobodne si vybral svoje povolanie (Patejdl) a trh mu odmieta dať dostatok poslucháčov.
      Kedže trh raz opäť zlyhal, musí prísť štátny zásah vo forme kvót.

      Kvóty musia byť zavedené. Pokiaľ nebudú občania dostatočne uvedomelí (to nebudú) tak musí zasiahnuť štát (trebárs aj nedokonalo a s chybami).

      Netreba sa báť ani o našu európskosť. Proeurópskosť a kvóty pre národnú pomjúzik sa predsa nevylučujú. Pokiaľ pôjde o eurofondy, sme samozrejme jednoznačne proeurópskí. Ale v iných oblastiach (predaj slovenských potravín, počúvanie slovenskej pompjúzik a ľahko nájdeme aj mnohé iné oblasti) môžeme ostať pronárodní. Nech platí: Rozum európsky, srdce slovenské.

      Aby sa však nepovedalo, nemusíme kvóty nastaviť ihneď veľmi prísne, povedzme hneď na 30%. Pre začiatok bude možno stačiť nižšie numero, dajme tomu 10 alebo 20%. A potom, časom, budeme kvóty postupne šraubovať smerom hore. Vždy by sme mali presadzovať evolučnú metódu postupných krokov. To je jedna z priorít, ktorú by mala moderná ľavica vyznávať.

      Teda ak to naozaj nebolo myslelne vsetko ironicky….

      Thumb up 2 Thumb down 2

      Odpovedať

  11. Avatar
    február 13, 2013

    to je ale nekonzistentna zlatanina nazorov…. Zakladnym problemom slovenskej hudby podla grexu je neexistencia osobnosti dobreho dramaturga, ktory by aj proti voli svojich komercnych sefov pustal dobru hudbu, kotra sa mu paci.

    Prva otazka. Je neexistencia skutocnehe dobreho dramaturga skutocnym problemom? Na jazyk sa tisku otazky:
    Je dobry dramaturg iba ten, co ma rovnake hudobne nazory ako 30 rokov na scene sa pohybujuci grexa? Nie je to v priamom rozpore s tym ako zadefinoval dobreho dramaturga, ktory siel proti prudu ustalenych nazorov? Alebo ak prijmem, ze grexa je novator napriek svojmu veku, tak dobry dramaturg je len ten, ktory ma rovnaky nazor s grexom?
    Co ma robit dobry dramaturg ak nevidi dobru novu domacu hudbu, ktora sa hodi do koncepcie jeho radia? Ma pustat nasilu nieco nove proti svojmu presvedceniu?



    Ale pripustme na chvilku, ze grexa ma pravdu a na slovensku nie su dobry dramaturgovia. Len sami blbci, ktory nepoznaju dobru domacu muziku.

    Dame im povinnost hrat slovensku hudbu, a ak nenachadzaju taku slovensku hudbu, kotra spada do koncepcie ich radia, tak hocaku slovensku hudbu.


    Co sa stane po zavedeni takejto regulacie? Bude sa hrat nejaka slovenbska hudba aspon v nejakom percente.


    NAOZAJ PLATI, ze ked zaznie hocaka slovenska hudba, tak sa zvysii uroven? To akoze, ked bude hrat slovak tak uz tym sa to zlepsi?????



    Co bude grexa robit, ked budu blbi dramaturgovia pustat blbu slovensku hudbu, len preto, aby naplnili kvorum? Napriklad nejake stariny od liberalnych politikov, ci motorkarov, ktory dnes hraju len kvoli dlhom, uz bez snahy povedat nieco zo srdca?



    Ak prijmem diagnozu grexu, ze dramaturgovia su nekvalitny blbci, tak tymto zakonom nedosiahnem, ze sa bude hrat lepsia hudba a dobre kapely dostanu sancu.


    Je to nekonzistentny blabol tieto grexove nazory. Boze my sme ale narod, tam kde podla nasho nazoru zlyhava kvalita a osobna integrita slobodnych jedincov, nezacneme osobnr pracovat, aby sme tychto jedincov pozdvihli (alebo nahradili), ale zacneme sa utiekat k statu. Akoby stat mohol tuto chybajucu moralnu a profesionalnu integritu zakonom nahradit.


    A toto je tragedia nasho politickeho systemu. Taka pyramida moci, kde ten na vrvchole ma dosah na takmer kazdy aspekt zivota, vzdy zvadza ludi, aby miesto zmeny cloveka proste len rozkazom potrestali, tych co sa neprejavuju v sulade s zelanim radoby vladcu (je to o to pikantnejsie, ked grexa radbysom bol liberal nedokaze respektovat prejavenu slobodu rovnaku aku mal propagator rock-and-rollu).

    Ako je mozne, ze ziaden z jeho kamaratov nie je natolko dobry dramaturg, aby sa rovnako ako propagator rock-and-rollu zamestnal v mainstreemovom radiu a proti voli managementu propagoval nieco hodnotne. Alebo si snad mysli, ze tymto zakonom dobrym dramaturgom ulahci pretlacanie dobrej novej hudby do radii? To uz ale nie je naivita, ale hlupost autora.

    Thumb up 5 Thumb down 2

    Odpovedať

  12. Avatar
    február 13, 2013

    Ja si myslím, že Greksa plne predviedol zásadný problém štátu ako takého.

    Chlapí sa tvári liberálne až do chvíle keď sa naskytne možnosť napchať si vlastné vrecko z cudzích peňaženiek. A keďže takúto moc má tak ju použije.

    Z toho vychádza, že nech nám vládne ktokoľvek bude svoju moc vždy zneužívať. Jediná možnosť ako tomu zabrániť je obmedziť štát.

    Thumb up 7 Thumb down 2

    Odpovedať

    • Avatar
      február 13, 2013

      No Greksa túto moc NEMÁ, keďže v parlamentných voľbách za SaS skončil na 68. mieste, čo ma trochu aj prekvapuje.

      No je to v každom prípade konflikt záujmov. Ja by som na jeho mieste radšej nič netvrdil, proste sa k tejto téme nevyjadroval, lebo potom to jasne vyznie tak, že si človek chce tým nahrabať vlastné vrecká, aj keď to tak asi nebude…

      Thumb up 1 Thumb down 2

      Odpovedať

      • Avatar
        február 13, 2013

        Pozerám, že som to trochu splietol, namalo tam byť moc, ale možnosť. Tak či tak sme sa pochopili.

        Thumb up 0 Thumb down 2

        Odpovedať

  13. Avatar
    február 13, 2013

    Mňa fascinuje časť definície, v ktorej je napísané:

    „za podmienky, že nositeľa práv pri výkone jeho práva podľa osobitného predpisu 28c) zastupuje právnická osoba, ktorej bolo udelené oprávnenie na výkon kolektívnej správy podľa osobitného predpisu 28d)“

    to znamená, za podmienky, ak je umelec registrovaný v SOZA, OZIS … čo určite väčšina mladých umelcov nie je. Ale aspoň vieme, kde je „lobista zakopaný“ a pre koho sú príjmy z hrania domácej tvorby určené.

    Thumb up 4 Thumb down 2

    Odpovedať

  14. Avatar
    február 21, 2013

    Prečo Greksa? Prečo Lipa? Prečo Ďurinda?

    a

    prečo nie samotné mladé kapely?
    Nemyslím si, že dnešné mladé a nové kapely túžia po tom, aby ich hrali slovenské rádiá.
    Mladú slovenskú hudbu hrá napríklad rádio FM. To rádio si účelne pustím, pretože viem čo chcem počúvať a viem čo dostanem. A slovenskej hudby púšťajú si myslím že celkom dosť. Teda kvalitnej slovenskej hudby.

    A čo samotný dopyt? Prečo Greksa rozpráva o dopyte? Pochybujem o tom, že slovenskú spoločnosť trápi aké kapely z rádia počúvajú. Väčšina ľudí má rádio pustené ako podmaz ktorý pomaly nevníma. Ten, kto chce, pustí si CD, navštívi soundcloud, bandzone, pustí si internetové rádio s tým čo ho zaujíma.

    Kravín ako Desmod do rádií púšťať viac netreba. Rád by som videl reálnych interpretov, ktorí túžia po tom, aby im Greksa to miesto v rádiách vybojoval. Kto? No predsa on sám (Greksa), Ráž, Ďurinda. Posledné šteky týchto (slušne povedané) vyhorených umelcov, ktorí neregistrujú v akej fáze sa dnešná hudba resp. hudobná scéna nachádza.

    A nakoniec, kedy vzišlo niečo dobré z niečoho štátom nariadeného a regulovaného?

    Thumb up 2 Thumb down 0

    Odpovedať

Diskusia je moderovaná. Komentáre, ktoré nie sú k téme, obsahujú nadávky alebo osobné invektívy, nebudú schválené. Reakcie na komentáre sa rozvetvujú do max. hĺbky 10 komentárov.

Kliknite sem pre zrušenie vašej odpovede.

Leave a comment

*