Koho v skutočnosti chráni štátna ochrana spotrebiteľa?

Nedávno sa médiami prehnal prípad pasažiera leteckej spoločnosti United, ktorého násilím vyviedli z lietadla, pretože potrebovali miesto pre prepravu svojej posádky, ktorá bola mimo službu. Pasažier mal platnú letenku, platnú miestenku do lietadla a žiadnym spôsobom neporušil pravidlá prepravy.

 

Nepoznám presne americké reálie v oblasti ochrany spotrebiteľa. Preto bude tento text o ich európskej verzii. Ktorou nás, pasažierov leteckých spoločností (LS), chráni naša milovaná európska byrokracia.

Ochranu cestujúceho v leteckej doprave predávajú byrokrati hlavne pomocou kompenzácie za meškanie letu, ktoré je pripísané na vrub leteckej spoločnosti (LS). Napríklad, ak do cieľovej destinácie na krátkej vzdialenosti (do 1500 m) priletíte s omeškaním viac, ako 3 hodiny, máte nárok na kompenzáciu vo výške 250 eur. Ak vás podobné meškanie postihne pri diaľkovom (nad 3500 km) lete, máte nárok na kompenzáciu vo výške 600 eur.

Jediné prostriedky, ktoré má LS, sú platby cestujúcich za letenky a iné služby LS. Preto aj odškodnenie bude vyplatené z týchto peňazí. Keďže regulácii podliehajú všetky lety všetkých LS, smerujúce z/do Európskej únie, jedná sa v skutočnosti o plnenie neviditeľného poistenia, ktoré ste si zaplatili v cene letenky. Drvivú väčšinu meškaní spôsobí náhodná udalosť, ktorú LS nemôže reálne ovplyvniť do tej miery, že by výskyt udalostí vedela obmedziť výrazne viac, ako iné LS. Porucha na lietadle, ochorenie posádky a podobné udalosti sú proste súčasťou reálneho života. LS majú tony štatistických dát, z ktorých vedia zistiť pravdepodobnosť výskytu náhodných udalostí, ktoré budú musieť kompenzovať. Z hľadiska ekonomiky proste toto riziko musia započítať do ceny svojich služieb.

Európska ochrana cestujúceho proti meškaniu leteckého spoja je v skutočnosti poistenie proti meškaniu, ktoré je cestujúci donútený zaplatiť v cene letenky. Pravdepodobnosť poistných udalostí je pre všetky LS približne rovnaká, ochrana teda znamená zvýšenie cien leteniek o nie každým chcené poistné. Nie každý cestujúci vie o tom, že má právo na kompenzáciu a nie každý dokáže o kompenzáciu správne požiadať. A tak ochrana vygenerovala biznis pre spoločnosti, ktoré za vás kompenzácie budú vymáhať. Za odmenu (cca 25%), samozrejme. Celý tento biznis je hradený z cien leteniek, zaplatených chránenými cestujúcimi.

Predstavme si ale udalosť, ktorá sa v angličtine volá overbooking, odmietnutie nástupu do lietadla. Pokúste sa vžiť do nasledujúcej situácie: Dlhšiu dobu dopredu si zakúpite spiatočnú letenku z Viedne do San Francisca. S prestupom (napríklad) vo Frankfurte. Pri check-ine vo Viedni dostanete palubné vstupenky (miestenky) na dva lety: Viedeň – Frankfurt a Frankfurt – San Francisco. Obe s uvedením presného miesta na sedenie. Vo Frankfurte čakáte na lietadlo do San Francisca. Zrazu vás vyvolajú k pracovníkom LS a tí vám oznámia, že dnes nepoletíte. Napriek tomu, že máte v rukách miestenku na konkrétne miesto, do lietadla vás nepustia. Poletíte na druhý deň a dostanete kompenzáciu vo výške 600 eur. Plus ubytovanie v hoteli.

Ako sa vôbec môže stať, že LS na konkrétny let predá viac leteniek, ako je kapacita lietadla? Letenky sa totiž nepredávajú len na konkrétne termíny. Síce oveľa drahšie, ale môžete si kúpiť aj flexibilnú letenku, kde si dátum letu môžete meniť bez ďalších poplatkov. Ďalej pravidelní cestujúci s danou LS po dosiahnutí určitého statusu (veľa nalietaných letov, či míľ) majú garantované, že povedzme ešte 24 hodín pred odletom dostanú kúpiť letenku na daný let. Áno, bez ohľadu na to, že všetky sedadlá na tento let už LS predala. Z druhej strany: LS má svoje štatistické dáta a vie, že istá časť cestujúcich sa k odletu z rôznych príčin nedostaví. Takže risknú predať viac leteniek s nádejou, že toľko cestujúcich reálne na nástup nepríde.

Rozoberme si možnosti LS v prípade, že sa na nástup dostaví viac cestujúcich, ako je kapacita lietadla:

Overbooking sa týka primárne ekonomickej triedy. V lietadle ale bývajú aj lepšie triedy. Napríklad biznis trieda. Preto v prípade, že preplnená je len ekonomická trieda, budú mať niektorí pasažieri šťastie a budú presunutí do vyššej triedy. Toto je z pohľadu cestujúceho svetlá stránka overbookingu. Za cenu letenky v economy letieť v economy premium, či až v biznis triede.

Čo však v prípade, že lietadlo je preplnené komplet? LS sa bude pokúšať presvedčiť nejakých cestujúcich, aby za istú kompenzáciu leteli až nasledujúcim spojom. Aj keď overbooking pokladám za dosť nečistú praktiku, pokiaľ by to presviedčanie bolo v trhových podmienkach, vedel by som to akceptovať. LS by musela zvyšovať ponuku kompenzácie až dovtedy, pokiaľ by sa nenašiel potrebný počet cestujúcich, ktorí budú ochotní letieť neskorším letom.

Letecké spoločnosti si však našli inú cestičku. Dohodli sa so štátnym regulátorom, že v prvom rade overbooking legalizujú. Že už to nebude nejaké významné porušenie dohody (vo forme zakúpenej letenky) medzi cestujúcim a LS, ale akceptovateľná praktika. Dohodli si tiež maximálnu kompenzáciu, ktorú budú musieť v tomto prípade zaplatiť. Výška kompenzácií je v prípade európskej ochrany nehanebne nízka a jednoznačne výhodná hlavne pre LS. Vám sa to môže zdať dobrý biznis. Kúpiť si vyššie spomenutú letenku Viedeň – San Francisco za 600 eur, následne oželieť jeden deň strávený vo Frankfurte, ale mať tú cestu zadarmo. Akurát za to miesto, ktoré ste uvoľnili, zinkasovala LS sumu v násobkoch vyplatenej kompenzácie. Taká letenka môže stáť aj 1500-2000 eur.

Následkom medializácie amerického prípadu sa americké LS rozhodli zvýšiť kompenzácie za overbooking. Naši európski byrokrati však naďalej chránia a výrazne zvýhodňujú letecké spoločnosti. Overbooking je totiž vedomé jednanie LS s cieľom maximalizovať sumu za cestujúceho. Ak môžu na poslednú chvíľu predať miesto v lietadle za 1500 eur, tak vám veľmi radi vrátia vašich 600 eur za letenku a posadia vás do neskoršieho lietadla na miesto, ktoré by aj tak neobsadili.

Chcel by som upozorniť ešte na jednu vec: Ak do lietadla z Frankfurtu do San Francisca nastúpite a odletíte, ale to lietadlo sa po hodine bude musieť kvôli poruche vrátiť späť, stane sa zázrak. LS bude zrazu potrebovať prepraviť do cieľovej destinácie stovky cestujúcich, s ktorými predtým nepočítala. A miesta pre nich sa zázrakom nájdu. Nie, LS nemajú žiadne náhradné lietadlá, ktoré nečinne kdesi trčia nevyužité. LS majú dohody s ostatnými LS pre podobné prípady. Pre prípady NÁHODNÝCH udalostí, ako sú poruchy. Pre stovky postihnutých cestujúcich nájdu miesta v letoch iných LS (nezávisle na aliancii). Z Frankfurtu do San Francisca možno poletíte cez Paríž, Londýn, New York ….. ale nebudete musieť čakať na ďalší priamy spoj Lufthansy. A pritom dostanete rovnakú kompenzáciu (600 eur), pretože do cieľa sa dostanete určite s meškaním viac, ako 3 hodiny.

Prečo v prípade poruchy LS nájde miesto pre stovky cestujúcich na najbližšie lety u rôznych iných LS, kým v prípade overbookingu budete musieť čakať na let danej LS? Pretože v prvom prípade ide o náhodnú udalosť, kde má miesto solidarita LS medzi sebou. Ale v prípade overbookingu nejde o náhodnú udalosť, ale o cielenú snahu zvýšiť zisk. Čím väčšia miera plánovaného overbookingu, tým väčšia možnosť zinkasovať za letenky viac peňazí od VIP pasažierov.

Všimnite si, že kompenzácie pri náhodnej udalosti a kompenzácie pri na vyšší profit cielenom vyradení cestujúceho z prepravy sú rovnaké (600 eur za dlhý let), pričom pri náhodnej udalosti sa do cieľa dostanete typicky skôr. Ešte stále sa vám zdá, že ochrana cestujúceho je nastavená vo váš prospech?

Socializmus vo svojej európskej podobe má jednu úžasnú schopnosť. Dokáže presvedčiť ľudí, že opatrenia v prospech korporátnych kamarátov sú skutočne robené s cieľom pomôcť občanovi. Úplne dokážem pochopiť, že aj vyššie popísanú ochranu cestujúceho v leteckej preprave môžu ľudia považovať za prínosnú pre seba samých. O to viac sa prihováram za kritické hodnotenie aj tých vecí, ktoré sa zdajú byť prínosom. Pokúsil som sa popísať prípad regulácie, kde to nie sú nejaké vedľajšie dopady, ale priame dopady regulácie, ktorá je v skutočnosti ochranou niekoho iného, ako občana, klienta, cestujúceho.

 

3,538 celkovo návštev, 2 návštev dnes

3 odpovedí

  1. Avatar
    apríl 22, 2017

    Nuž, ….. v čase, ked politici ohrozujú samotnú biologickú existenciu ľudstva, je táto téma tak trošku …. hodne mimo. Asi milion km.
    Dnes tu hrozí svetový finančno-dlhový krach, jadrová vojna v Korei, muslimácke prevalcovanie europy, takú drobnosť ako rozpad EÚ ani nespomínam,…… 5-ty záchranný balíček pre Grécko tiež o ničom….
    V tom menejstate musia byť strašne spokojní ľudia…..

    Thumb up 4 Thumb down 3

    Odpovedať

    • Avatar
      apríl 22, 2017

      Biologicku existenciu ludstva? Financno-dlhovy krachov uz ludstvo zazilo bezpocet. Jadrove zbrane proti S. Korei chcel pouzit uz McArthur za korejskej vojny 65 rokov dozadu a stale nic. Aj keby do Europy prislo kazdy rok milion moslimov, tak kym budu mat vacsinu v 700 milionovej Europe, budu po smrti aj nasi vnuci. A ked sme prezili 4 zachranne balicky pre Grecko, prezijeme aj 5. aj 6. rovnako ako sme prezili to, ze Grecko v novodobej historii uz 6x zbankrotovalo rovnako ako mnozstvo inych krajin za posledne desatrocia. Rozpad EU je sice realny, ale ked v najeurokreptickejsej Britanii dopadne referendum len taktak, snad to vo zvysku EU bruselski sudruhovia ukocikuju.
      Takze autorovi odpust trochu lahsiu neapokalypticku temu. Mne sa clanok celkom pacil aj ked ja som zatial vytiahol maximalne 70 eur za ochotu letiet o 2h neskor v ramci Europy.

      Thumb up 3 Thumb down 1

      Odpovedať

    • Avatar
      apríl 23, 2017

      „politici ohrozujú samotnú biologickú existenciu ľudstva“ niekto si zase zabudol zobrat lieky, kamo, nechcel by som byt v tvojej kozi:(

      Thumb up 1 Thumb down 1

      Odpovedať

Diskusia je moderovaná. Komentáre, ktoré nie sú k téme, obsahujú nadávky alebo osobné invektívy, nebudú schválené. Reakcie na komentáre sa rozvetvujú do max. hĺbky 10 komentárov.

Leave a comment

*