Ekonomika aplikácií zlepšila kvalitu našich životov už v tisícoch malých častiach, v nekonečných možnostiach sťahovať a používať softvérové vychytávky, ktoré nám pomáhajú v bežnom živote pri akýchkoľvek potrebách. Veľa z nich je bezplatných alebo dostupných v prijateľných cenách.
Zabudli ste správne prísady do kapustnice? Nevadí, za sekundu to nájdete pomocou vášho smartfónu. Obávate sa vedľajších účinkov nového lieku? Odpoveď máte po ruke. Nie ste si istý kvalitou reštaurácie ktorú sa chystáte navštíviť? Internetová komunita vám to hneď prezradí. Chcete hamburger na obed? Uber vám ho s ochotou privezie.
Faktom je, že dnes žijeme úplne iný život, ako sme ho žili pred desiatimi rokmi. Máme bezprecedentný prístup ku všetkým životným potrebám, vrátane zdravotných a stravovacích informácií, navigačných informácií, informácií o počasí kdekoľvek, plus stovky komunikačných aplikácií, vďaka ktorým si môžeme písať, hovoriť a robiť video s polovicou celého sveta, a to ihneď a bez akýchkoľvek dodatočných nákladov.
„New Waze of Driving“
Aplikácia z ktorej som ale najviac nadšený, je navigácia s názvom Waze. Ponúka službu navigácie s mapami, plus prehľadné informácie o tom, ako sa dostanem z bodu A do bodu B. No okrem toho Waze naviac ponúka integrovanú sociálnu sieť, vďaka ktorej vás Waze dopraví oveľa efektívnejšie a bezpečnejšie do vášho cieľového bodu. Vo veľkých mestách vám Waze ukáže a povedie vás obchádzkami, aby ste sa vyhli aktuálnym kolónam. Upozorní vás na aktuálne nehody, blokované cesty či nebezpečenstvá na ceste.
Prekvapujúco umožňuje užívateľom hlásiť aj miesta policajných radarov na cestách. Informuje vás dokonca o tom, že či je to radar skrytý alebo viditeľný. Ostatným potom umožňuje potvrdiť alebo zrušiť aktuálnosť tejto situácie.
Policajti majú k tejto funkcii výhrady a už Waze požiadali, aby túto funkciu zablokoval. A prečo? Pretože vďaka tejto funkcii sa veľa vodičov vyhne pokute. No faktom je, že táto aplikácia v podstate informovaním donúti vodičov dodržať zákon a spomaliť (a tým jazdiť bezpečne), aby sa vyhli pokute.
Prečo sa teda polícia sťažuje? Ak je cieľom polície na meraných nebezpečných úsekoch to, aby vodiči spomalili a úsek bol bezpečnejší, tak aplikácia práve toto zabezpečí.
My ale samozrejme dobre vieme skutočný dôvod. Primárnym cieľom polície nie je zabezpečovať vašu bezpečnosť na cestách pri meraní rýchlosti. Ich cieľom je vyberanie pokút na financovanie ich oddelení, na ktoré majú aj finančné plány. Inými slovami, motivácia polície k vyberaniu pokút je presným opakom ich deklarovaného cieľa. Namiesto snahy zabezpečovania rizikových miest, polícia vyhľadáva miesta kde môže vyzbierať čo najviac pokút, aby naplnila svoj skutočný cieľ: maximalizovať svoje príjmy.
No celý étos aplikácie Waze je úplne odlišný. Pomáha vám pred nástrahami externého okolia, s vedomím toho, že ostatní užívatelia sú v rovnakej situácii ako vy, len so snahou dostať sa rýchlo a bezpečne do želaného cieľa. Je to komunita, ktorá si navzájom pomáha.
Na komunite záleží
Pre mňa to znamenalo úplnú zmenu spôsobu jazdenia na aute. Veľa ľudí má tendenciu vnímať počas prvých rokov jazdenia ostatných účastníkov premávky ako prekážky. Vašou snahou je vtedy byť šikovnejší ako ostatní šoféri, aby ste ich mohli predbehnúť a boli v cieli skôr ako oni. A ak nie sú naokolo žiadni policajti, idete čo najrýchlejšie ako sa dá.
Nie že by som sa ja doteraz tak správal, no nemal som žiadnu motiváciu k tomu, aby som to tak nerobil. Waze v tomto zásadne zmenil môj pohľad na šoférovanie. Ostatní vodiči sa stali mojimi pomocníkmi a priateľmi, keďže oni sú tí, ktorí oznamujú nehody na cestách, autá na krajnici, blokované ulice, či policajné kontroly. Všetci si navzájom pomáhajú. Ak oznámite problém, ostatní vám za to pomocou aplikácie poďakujú. Na mape dokonca vidíte vašich priateľov a ostatných wazerov okolo vás.
Bezpečnosť je na prvom mieste. Waze vám neumožní písať ako vodičovi počas jazdy. Najskôr musíte zastaviť auto, aby ste mohli niečo napísať.
Aplikácii sa podarilo vybudovať zmysel komunity na cestách z ostatných šoférov, a to mnohým mení aj spôsob uvažovania pri spôsobe jazdy. Teraz si už zapínam Waze aj vtedy, keď presne poznám cestu. Je to mojim spojením na komunitu wazerov. Myslím že môj celý pohľad na šoférovanie sa zmenil. Môžem s určitosťou povedať, že jazdím bezpečnejšie a zodpovednejšie ako predtým.
Takže, ďakujem ti Waze – produkt úžasnej podnikateľskej kreativity, distribuovaný privátnou sieťou, ponúkajúci verejné služby.
A teraz si to porovnajme s tými, ktorí sú zodpovední za to, aby udržiavali naše cesty bezpečné a sú platení za to formou zdaňovania. Nie že len neboli schopní dokázať to, čo dokáže táto bezplatná aplikácia, no dokonca sa ešte aktívne snažia ju obmedziť.
Detské kroky k lepšiemu svetu
Zdá sa to možno ako príliš malý zlepšovák života k tomu, aby ho bolo hodné spomínať? Vôbec nie. Všetky zmeny k veľkému zlepšeniu našich životov sa udiali v malých krokoch, kúsok po kúsku, formou pokusov a omylov, jednej inovácie za druhou. Keď sa pozriete o desať rokov naspäť do minulosti, hneď si uvedomíte, aký pokrok sa tým dosiahol.
A nie je to vďaka zákonom našich politikov alebo nášho prezidenta, ktorý tie zákony podpísal. Je to vďaka malým inováciám, nespočetným množstvám stiahnutí, postupných vylepšovaní aktuálnych foriem, ktoré postupne budujú lepší svet. Waze je síce len jedným z miliardy, no presne smeruje tou správnou cestou, k zlepšeniu našich životov.
Zdroj: Fee.org / J. Tucker
7,358 celkovo návštev, 1 návštev dnes
Som dlhorocny nadseny pouzivatel Waze-u a s posolstvom viac menej suhlasim. Ale necakal som taku odu (ako v platenej reklame) na tento produkt a takisto nepresnosti:
1. mozem pisat aj za jazdy, staci aby som waze-u povedal ze som spolujazdec
2. pouzivatelia prispievaju aj bez toho ze by aktivne tukali do waze, pretoze sa automaticky zbieraju informacie o pohybe (poloha, rychlost) a podla toho sa vyhodnocuje traffic, nasledne navrh obchadzok, …
3. ja som jazdil rovnako bezpecne a zodpovedne aj bez waze, ale pomocou neho jazdim optimalnejsie, dostanem sa skor do ciela a pod. Je dost divne ze pre autora boli ostatni vodici superi a teraz su priatelia, skor to hovori nieco o jeho mentalnom rozpolozeni, ale podla vsetkeho je to uz teraz ok 🙂
Na tejto aplikacii skor pekne vidiet silu komunity, ktora dobrovolne a zadarmo pouziva produkt kde zdiela urcite „osobne“ informacie a benefituje z toho, ze aj ostatni robia to iste (paralela s volnym trhom). Tiez to naznacuje aj to, ze nie su vsetci ludia az taky zli a sebecki ako sa nam to stat snazi nahovorit.
1 0
WAZE je úplne naj, len by sa mohlo nejako dopracovať možnosť stiahnutia ofline máp najmä kvôli drahým dátovým roamingom v zahraničí mimo EÚ…
0 0
Stačí, keď si pred jazdou cez wifi zobrazíš plánovanú trasu a potom ju už máš načítanú aj v off-line režime, vrátane navigovania. ALE samozrejme, kvôli nepripojeniu k sieti prídeš o hlavnú výhodu Waze – aktuálne informovanie o situácii na trase. Čiže ti zostane obyčajná (hlúpa) navigácia 🙁
0 0
Autor nepochopil jednu vec. Upozorňovanie na umiestnenie radarov nie je zakázané preto, že by nútilo vodičov dodržiavať povolenú rýchlosť. Je zakázané preto, že oni potom môžu rýchlosť prekračovať všade inde. Koncept náhodných policajných kontrol spočíva na princípe „security by obscurity“. Vodič nevie, či ho práve nemerajú. Ak vie, že ho nemerajú, môže sa na ceste beztrestne správať ako dobytok. A aj to bude robiť. Na Zlodejsku po zlodejsky.
Zmysel pre komunitu musí prichádzať z iných pohnútok. Všeobecne dôverovať iným, že nebudú úmyselne robiť zle. Že ak zmätkujú, tak len preto, že sú sviatoční vodiči, ale nie preto, že chcú pipke ukázať fáro. Všetci musia platiť dane nie zo strachu z pokuty, ale pretože podieľať sa na chode štátu je správne. Všetci musia dodržiavať zákon preto, lebo potom je život jednoduchší pre všetkých. Na Zlodejsku po zlodejsky je stále kasta ľudí nad zákonom, stále existuje justičná mafia a justičné podsvetie, stále vládne organizovaný zločin. Jedna appka to nezmení. Možno to len začne trošku meniť, ale len u mladých geekov so smartfónmi.
5 11
„môžu rýchlosť prekračovať všade inde“ – Autor to samozrejme pochopil. Radary by mali byť samozrejme na rizikových miestach. Tam kde riziko nehrozí nie je dôvod, aby ľudia dodržiavali max povolenú rýchlosť.
4 3
Ešte som nezažil, aby dali radar na rizikové miesto. VŽDY ho dávaju na NAJMENEJ rizikové, najradšj 100 metrov pred koniec obce, a podobne. Oni vedia, prečo to takto robia.
Merania rýchlosti predsa VôBEC nesúvisí s bezpečnosťou dopravy.
8 1
Samozrejme, prečo by nás veľký brat nemal sledovať na čo najväčšom počte miest. Radary úplne všade, kde treba dodržiavať rýchlosť. Problém je, že takých miest je viac ako tých, kde až tak dodržiavať netreba.
0 0
Radary úplne všade, kde treba dodržiavať rýchlosť.
problem ale je, ze na takych miesta ludia vacsinou rychlost dodrziavaju a policajti tam chytia tak jedneho za mesiac.
ale tesne pred koncom obce schovani v krickoch, tak tam nameraju sedemdesiatku kazdu hodinku.
1 0
ad: Všetci musia dodržiavať zákon preto, lebo potom je život jednoduchší pre všetkých.
jeden obrazok za tisice slov…
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/12308283_552766024872348_7054834339127593108_n.jpg?oh=e3da15c36d0254426560321ab41e233a&oe=56E3553C
5 1
Roman, zaujímavé, že v jednom komentári naraz odsúdiš celé Slovensko („…dobytok. A aj to bude robiť.“) a zároveň vyzývaš na dôveru v komunitu. Tak ako teda? 🙂 Ale nie to ma prinútilo komentovať. Keď si už prispel argumentačným faulom unáhleného zovšeobecnenia s mladými geekmi, prispejem jedným aj ja, cherry picknem tento príklad: Ja som sa Waze naučil používať od svojho otca (48 rokov)…
0 0
Na Zlodejsku vodiči jazdia ako dobytok. Jazdia horšie, než Francúzi a to je už čo povedať. Ako vo videohre, kde majú 10 livesov. Nemyslím, že čistá represia pomáha. Treba zlepšiť cesty a treba vychovať mladých, že urvať si pre seba teraz hneď mečiarovskú trafiku, ficovský válov či štyri sekundy pri predbehnutí je márnosť nad márnosť. Aj preto je Švajčiarsko iný svet. Obrovské pokuty, nepodmienečná basa od prekročenia rýchlosti o 31 km/h, konfiškácia auta. Ale aj pocit občianskej zodpovednosti. Alkohol je povolený, no na cestách je bezpečne.
Ten 48-ročný chalan je mladý geek, hlavne ak používa Waze. Waze je pomôcka pre tých, čo sa chystajú porušovať predpisy.
0 0
Podľa rozpočtu na rok 2016 má polícia vybrať na pokutách 60 000 000 € = 60 miliónov !!!
Vláda navrhuje prijať ďalších 2000 policajtov a to sme v počte policajtov na 1000 obyvateľov
na čele rebríčka v európe !!!
Kto zažil policajnú buzeráciu a svojvôľu vie že veľmi často musia „radoví policajti“ vyberať pokuty!
To je najdôležitejšia ich činnosť aj podľa rozpočtu.
Rómske osady, bezdomovci, katastrofálny stav ciest a chodníkov sú iba a len najviac viditeľné.
Ekonomická kriminalita s ochranou strany a vlády, korupcia, eurofondy, štátne dotácie,
štátne zákazky, daňové úniky HLAVNE DPH a vývoz ziskov do schránkových firiem…
Ich nevyšetrovanie a zakrývanie je oveľa „väčší problém“ ako zneužívanie
navigácii s názvom Waze.
5 0
Opäť neomarxistické deti z menejštátu, ktoré veria, že komunitné appky zmenia svet a ujo policajt je zly, lebo udeľuje negatívne motivácie. Milé deti, vy vo vašej sprostote ani len netušíte, ako ste blízko marxistom.
2 5
ujo policajt je hlavne zbytocny
Ak ti ukradnu auto, zbiju ta na ulici, tak ti da peciatku, ze sa skutok stal – a to sa im musis brutalne doprosovat, pretoze maju hafo argumentov, preco nema vyznam spisovat ani to lajstro.
ak ti ide o zivot, tak sa ti policajti vysmeju
http://www.pluska.sk/krimi/domace-krimi/strelba-bratislave-muz-zabil-najprv-zenu-potom-seba.html
ak im odovzdas najdenu penazenku, tak si ju nechaju (a to uz je fakt minimun, co od nich chciet)
http://www.sme.sk/c/6345719/statni-policajti-odovzdane-penazenky-zatajili.html
ak kamery zachytia nejaky poulicny mares, tak sa na to vykaslu
https://www.menejstatu.sk/ked-si-policia-nevie-poradit-s-kartarmi-z-walhaly/
7 1