Vlaky zadarmo alebo sprchovanie v šampanskom

Často krát sa mi stane, že narazím na nejakú perlu ducha z opozičných lavíc. Zlatý Fico, pomyslím si vtedy a stratím chuť do volebnej miestnosti krpce drať. Ale potom si spomeniem na vlaky zadarmo a rozhodnem sa svoj postoj k voľbám ešte prehodnotiť.

Z môjho pohľadu je táto ficovina jedna z takých tých rozprávkových iracionalít, ako keď občania Kocúrkova vedrami svetlo do domov nosili, lebo si okná zamurovali (nie, že by v produkcii nezmyslov boli Slováci nejakým spôsobom výnimoční).

Pokúsim sa čitateľovi trochu priblížiť podstatu celého tohto bláznovstva.

Keďže som sa priženil do Trenčína, mám veľmi presnú predstavu, koľko stojí taká cesta autom medzi „krásavicou“ na Dunaji a hradom Matúša Čáka. Nebudem čitateľa otravovať nudným výpočtom. Kľudne vychádzajme z faktu, že pri dnešných cenách pohonných hmôt na spomínanej ceste spálim benzín za 10 eur.

Pretože do Trenčína cestujem so svojou krajšou polovičkou, môžeme konštatovať, že preprava jednej osoby medzi spomínanými dvoma bodmi ma vyjde na 5 eur.

Niekto by samozrejme mohol namietať, že nie vždy si nájdeme spolujazdca. Ale sólové jazdy vykompenzujú traja cestujúci v iných autách. Keďže vlastníctvo automobilu považujem v dnešnej dobe za dostatočne rozšírené, vychádzam z predpokladu, že najnižšia cena, za ktorú sa pri dnešných nákladoch prepravujú Slováci z Bratislavy do Trenčína je 5 eur. Plus mínus autobus.

Že tomu tak skutočne je, dosvedčia aj sumy, ktoré si za túto štreku účtujú železničné spoločnosti. 5 euro je jednoducho referenčná hodnota, s ktorou prepravné spoločnosti na trhu súťažia. ŽSSK vás z hlavného mesta na festival Pohoda, alebo každoročné predstavenie Stanley cupu, prevezie za 5,91, Regio Jet za 4,40 eur.

Doteraz všetko v poriadku. Ale presne v duchu eseje Fréderica Bastiata sa treba zaoberať nie len tým, čo je vidieť, ale aj tým čo je skryté.

Musím povedať, že som bol šokovaný, keď som sa dozvedel, aké sú skutočné náklady Slovenských železníc. Nie je to raz toľko, respektíve dvakrát toľko. Slovenského daňového poplatníka stojí preprava jednej osoby medzi Bratislavou a Novým Mestom nad Váhom (vzdialenosť kratšia ako do porovnávaného Trenčína) 22 eur 20 centov.

Toto je jednoducho suma, za ktorú by sa na dnešnej úrovni vybudovanej infraštruktúry, hospodárskeho rozvoja, úrovne konkurencie na prepravnom trhu do Trenčína nikto nikdy vlakom nevybral, pretože má obrovské množstvo rádovo lacnejších alternatív. Jediný dôvod, prečo vôbec niekto štátnymi železnicami cestuje, je ten, že si ich platí formou povinného daňového zaťaženia. A tomu by sa žiaľ nevyhol, ani keby za celý život do vozňa nevstúpil.

To ale nerobí cestu do Trenčína za viac ako 22 eur ani o chlp menej iracionálnou. Tieto maximálne neefektívne použité prostriedky potom chýbajú v iných rezortoch, napríklad v toľko spomínaných čiernych dierach štátneho rozpočtu ako je zdravotníctvo a školstvo. Že by tie peniaze dokázali daňoví poplatníci sami využiť oveľa, oveľa, oveľa, oveľa lepšie (4 krát predražené) je na tomto webe už klišé.

Predstavme si nasledovnú situáciu.

Róbert Fico by sa rozhodol, že zavedie do každej slovenskej kúpeľne nový kohútik. Po jeho otočení by tieklo do vane, respektíve do umývadla, šampanské. Náklady na sladké bublinky dôchodcom a študentom kompletne prepláca štát. Bežný občan si dopláca časť sumy (rádovo nižšiu ako skutočné náklady).

Iste, že by sa ľudia sprchovali v šampanskom. Pretože účet za vodné-stočné platí štát, mnohým by celé bláznovstvo ani nedošlo. A tí, ktorí by cenu šampanského v porovnaní s alternatívnymi kvapalinami tušili, by si aj tak napustili plnú vaňu. Veď dane budú platiť, aj keby použili na hygienu oveľa vhodnejšiu triviálnu vodu.

Ak chce dnešná opozícia ponúknuť aspoň trochu racionality, musí toto sprchovanie v šampanskom zatrhnúť.

Bohužiaľ som nepočul, že by mala nejaká relevantná politická sila podobný zámer. Iste, dá sa s Ficom súťažiť v rozprávkových bláznovstvách. Tým ale rezignujeme na akékoľvek kvalitatívne zlepšenie. Nemá význam bojovať proti korupcii, zatiaľ čo si polovica národa napustí vedro plné šampanského sa vydrhne ním schodisko. S naivnou predstavou, že je to zadarmo.

V opačnom prípade sú voľby len zbytočným striedaním figúriek na orloji.

6,054 celkovo návštev, 3 návštev dnes

18 odpovedí

  1. Avatar
    september 22, 2015

    Nerád to píšem, ale je to potrebné: silu výpovede podobných článkov veľmi znižujú do očí bujúce „nepresnosti“ výpočtu. Náklady na cestu autom rozhodne nemôžeme obmedziť na cenu paliva. Tiež sa v takto postavenom porovnaní abstrahovať od nákladov na cestu, po ktorej to auto pôjde. Aj keď vôbec nepochybujem o neefektívnosti a plýtvaní v železničnej spoločnosti, obávam sa, že férové porovnanie nákladov vlak vs. auto ani nie je možné urobiť. Dnes miera deformácií čísel v ekonomike tak zásadná, že už je temer nemožné ju v nejakom výpočte narovnať.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      september 22, 2015

      Ak myslíš amortizáciu, potom je otázka, že či je v tých cenách ktoré Andrej počítal tiež počítaná amortizácia rušňov a vozňov. Keď sa pozriem na stav a vybavenie slovenských železníc, tak mám pocit, že nie je (už 50 rokov jazdia na tom istom).

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        september 22, 2015

        Môj komentár bol hlavne o tom, že sa tie náklady proste nedajú porovnávať, pretože sa nedajú poriadne vyčísliť. Napríklad za náklad na tú cestu by som mohol považovať zaplatenú spotrebnú daň z paliva. Ale amortizácia auta tam rozhodne chýba. Kým kalkuláciu ceny železnice veľmi pravdepodobne robil niekto, kto chce obhájiť požiadavku na dotácie pre železnice. Osobne som presvedčený, že osobná doprava je efektívnejšia, ako verejná. Len si uvedomujem fakt, že to nedokážem vyčísliť.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

        • Avatar
          september 22, 2015

          Mas pravdu, skutocna cena jazdy autom vychadza +/- cena phm x 2, a vtom je uz zaratana amortizacia a dalsie prev. naklady (olej, filtre, pneu, poistenie …). cenu vozovky povazujem za zaplatenu spotrebnou danou a dph.

          Thumb up 0 Thumb down 0

          Odpovedať

    • Avatar
      september 22, 2015

      musim suhlasit s tiborom, tiez mi to udrelo do oci,
      ked ratam ze tie vlaky jazdia na elektrinu a budeme ratat iba cenu paliva tak je celkom mozne ze ten vlak bude aj lacnejsi ako cesta autom 🙂 ked to este vydelim poctom ludi (tak ako auto v clanku) tak sa dostaneme na par centov

      ta neefektivnost (opat iba tipujem) je hlavne v ludskych zdrojoch, kupovani predrazenych veci a tunelovani

      keby sme to chceli len s financnej stranky porovnat tak musime do cesty autom zaratat aj cenu auta, cenu cesty (dialnicna znamka?), pracovny cas (ked soferujes nemozes robit nic ine)
      uz len take opravy a servis auta ked si zratam ze ma bude stat 100EUR rocne (co som asi podstrelil) a pojdem do trencina 20x za rok tak mi to kazdu jazdu predrazi o dalsich 5EUR

      na druhej strane su este nefinancne veci kde auto jasne vyhrava, napriklad to ze s autom dojdem v podstate door-to-door a kedykolvek chcem kym vlak ma harmonogram ktorym sa vlastne ani neda riadit lebo stale meska 🙂

      to je len par veci co ma narychlo napadlo pri porovnavani ceny cesty vlakom vs autom ale urcite je tych vstupov viacej

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        september 22, 2015

        david :
        Nechápeš a kritizuješ.
        Autor absolutne netvrdí, že cesta vlakom je (všeobecne) drahšia ako cesta autom !!!!!!!!!
        On iba tvrdí, že NA SLOVENSKÝCH ŠTATNYCH železniciach je cesta vlakom drahšia.
        Hrabeš sa v detailoch, a nevidíš podstatu.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

        • Avatar
          september 22, 2015

          citujem: „Že by tie peniaze dokázali daňoví poplatníci sami využiť oveľa, oveľa, oveľa, oveľa lepšie (4 krát predražené) je na tomto webe už klišé.“

          4x predrazene je absolutne vyjadrenie. ostatni sa snazia „naznacit“, ze to nemusi byt az taka katastrofa 😉

          Thumb up 0 Thumb down 0

          Odpovedať

          • Avatar
            september 22, 2015

            Hej,
            ak sa snažia naznačiť, že 4x predrazene nie je katastrofa, tak je katastrofou myslenie tých ľudí.
            Ano, slováci sú katastrofou sami sebe.

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar
            september 24, 2015

            Nie je to myslené ako 4x drahšie náklady železnice voči cene lístka do Trenčína (štátny prepravca a Regiojet)?

            Thumb up 0 Thumb down 0

    • Avatar
      september 22, 2015

      Autor použil jednoduchý príklad ako názorný inštrument. Presnosť toho príkladu ABSOLUTNE nie je dôležitá – hlavne ak ten príklad používa, porovnáva s „presným“ údajom, 4x väčším. Pointa článku nie je v presnom vyčíslení nákladov, ale v upozornení NA EXTRÉMNU nehospodárnosť štátneho dirigovania ekonomiky.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

    • Avatar
      september 22, 2015

      Presne tak. Náklady na prepravu nie sú len náklady na benzín. Pripočítajme na každý prejazdený kilometer primeranú časť ceny auta (povedzme že jedno auto = 100 000km, potom sa mení, tak to vyjde na 0,15€ na km. Takže na 130km do Trenčína je to už 10€ palivo + c. 20€ amortizácia auta. Uff, už je to 30€! K tomu by sme mali prirátať časť daní, ktoré idú na údržbu cestnej siete, ktorú využívame a ktorú si tak formou daní vlastne od štátu „prenajímame“ + diaľničná známka… K tomu fakt, že sám šoférujem, takže za dve hodiny som zaplatil „in kind“ ďalších c. 8€, ak beriem za bernú mincu priemernú mzdu 4€ na hodinu v tejto oblasti – a rátať to musím, pretože vo vlaku by som vďaka komfortu mohol tento čas využiť na prácu, vzdelávanie, alebo oddych a naberanie síl do práce… Takže spolu 38€ a ešte stále bez vyčíslenej ceny využívanej infraštruktúry, bez poistného,… atď.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

  2. Avatar
    september 22, 2015

    Len mala poznamka, to s tym vidno-nevidno rozoberal Henry Hazlitt v knihe Ekonomika v jednej lekcii. Bastiat sa zaoberal viac moralkou prerozdelenia ako takeho.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  3. Avatar
    september 22, 2015

    Andrej Fandák :
    Pre mna nie sú takéto články a takéto ekonomické úvahy ničím novým . Navyše – celý život som spracovával popri technických – koncepčných – návrhoch aj ekonomické rozbory investícií pre štátny podnik – a veľmi dobre viem, do akých absurdít som bol vedením firmy tlačený, A pochopil som, prečo je pre manažment štátnych podnikov výhodné takéto neefektívne riadenie.
    To najšialenejšie však vidím v tom, ako je 95% občanov totálne ľahostajných k takýmto faktom plýtvania s peniazmi, a teda s prácou občanov. Slovensko má tretinovú (štvrtinovú ?) životnú úroven oproti západnej európe, a ľudia NECHÚ vidieť hlavnú príčinu tohto.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  4. Avatar
    september 22, 2015

    Ako „ZARÁBA“ štát :
    citát z finweb :
    „Slovensko by tak pri kvóte 2287 ľudí zinkasovalo takmer 14 miliónov eur. Bežné azylové konanie na Slovensku trvá asi tri mesiace a podľa šéfa migračného úradu Bernarda Priecela sa mesačné náklady na jedného azylanta pohybujú v rozmedzí 1000 až 1500 eur. ….Slovensko by mohlo na jednom žiadateľovi teoreticky zarobiť aj päťtisíc eur.“
    Autor toho komentára považuje za ZAROBENIE, ak štát spotrebuje tie peniaze, ktoré do SR pošle EU. A už absolutne autor nechápe, že tie peniaze, ktoré pošle EU sú vlastne aj naše peniaze. Ak EU pošle peniaze všetkým štátom s uprchlíkmi, a tieto štáty sa všetky skladajú na ich vytvorenie, tak vlastne zaplatíme iba sami sebe. A toto nazývajú ekonomovia ako ZAROBENIE.
    Šialená logika. Ale ľudia nič nechápu….. Ľudia sú lahostajní, hlúpi, …… A preto to odserú.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      september 23, 2015

      Najlepšie na tom je,
      že presne na tomto princípe funguje v podstate i vyplácanie mzdy zamestnancovi zamestnávateľom.
      .
      Stačí mierne upraviť Váš text:
      „…Ak zamestnávateľ pošle peniaze všetkým firemným zamestnancom,
      ale títo zamestnanci sa všetci produkciou skladajú na ich vytvorenie,
      tak vlastne títo platia ako zamestnanci vždy iba sami sebe.
      A toto nazývajú ekonómovia ako ZARÁBANIE.
      Šialená logika. Ale ľudia nič nechápu….. Ľudia sú ľahostajní, hlúpi, …… A preto to od..rú. “

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        september 23, 2015

        Najlepšie na tom je, že presne na tomto princípe NEfunguje vyplácanie mzdy zamestnancovi .
        Zamestnanec si svoju mzdu odnesie domov a užíva podľa svojej potreby. V prípade utečencov však za tie peniaze budeme živiť a chovať utečencov.

        Rovnaké by to bolo, keby zamestnanec musel za svoju mzdu kupovať krmivo pre zamestnávateľove sliepky.
        Chvíľku porozmýšľaj, a pochopíš rozdiel.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

        • Avatar
          september 23, 2015

          …a Boh vie,
          možno sa jedného dňa bude na Slovensku vyplácať časť dôchodkov z jednotného európskeho dôchodkového fondu.
          …také tie štátne dotácie, viete.

          Thumb up 0 Thumb down 0

          Odpovedať

  5. Avatar
    september 22, 2015

    http://www.iness.sk/stranka/9865-Drahe-vlaky-zadarmo.html
    Hlavne, ze tento hlavny material je vypracovany Gorilou. Jarko musi mat z radost, aj Lojzo.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

Diskusia je moderovaná. Komentáre, ktoré nie sú k téme, obsahujú nadávky alebo osobné invektívy, nebudú schválené. Reakcie na komentáre sa rozvetvujú do max. hĺbky 10 komentárov.

Kliknite sem pre zrušenie vašej odpovede.

Leave a comment

*