Taxíkom do školy

Mám jednu spomienku spojenú s mojím dedom. Vždy, keď som s ním ako malé dieťa chodil na prechádzky do parku, tak ho jedna vec vedela neuveriteľne vytočiť. Keď som si našiel nejaký kameň na chodníku a kopal si ho ako futbalovú loptu pred sebou.

Dostalo sa mi vtedy dlhej prednášky na tému obuvníckej problematiky v časoch jeho mladosti. Dedo si na svoje prvé topánky musel počkať do puberty. Až vtedy mu jeho otec kúpil u lokálneho obuvníka jeden pár. Topánky to boli kvalitné, pekelne drahé a vydržať mu museli aspoň desať rokov. Na nové jednoducho neboli peniaze. Takto fungoval jeho otec, starý otec a čo mu pamäť siahala aj celé generácie pred nimi.

Preto si môj dedo topánky neuveriteľne vážil a moje detské kopanie do kamienkov považoval za zbytočný hazard.

A potom prišiel niekto, kto koncept desaťročných topánok poslal do minulosti. Ten niekto bol Tomáš Baťa. Modernizáciou výrobného procesu znížil cenu dovtedy v podstate luxusného tovaru na úroveň, že si aj bežná stredná trieda mohla dovoliť kopať na ulici do kameňov bez toho, aby riskovali chodenie na boso.

Celý tento proces bol samozrejme nepríjemný pre spomínaného tradičného šustera. Novootvorený obchod s Baťovou obuvou v rodisku môjho deda mu výrazne skomplikoval spôsob obživy. Urobil by všetko možné, aby zabránil jeho vzniku. Ako by asi vyzeral dnešný svet, keby sa mu to podarilo? Ak by sa podobne postihnutí obchodníci zorganizovali a legislatívne zakázali Baťovi fungovať.

Určite by naše krajšie polovičky nemuseli riešiť každé ráno dilemu, aké topánky si dnes obuť. Mali by sme všetci jeden veľmi kvalitný a drahý pár topánok. A musel by nám vydržať desať rokov.

Na deda a jeho obuvníka som si spomenul dnes, keď som sa dozvedel o celosvetových protestoch taxikárov proti novej aplikácií umožňujúcej privolať si taxík bez sprostredkovateľa. To robí potenciálneho taxikára v podstate z každého, kto má vôľu si takto zarábať na živobytie. A táto obrovská ponuka, ako to už na voľnom trhu býva, tlačí cenu služby výrazne dole. Tento proces je pre oficiálneho taxikára s licenciou rovnako nepríjemný ako obchod s Baťovou obuvou pre obuvníka v časoch našich starých rodičov. Legislatívny zákaz spomenutej aplikácie sa moderným drožkárom javí ako najlepšie riešenie danej situácie.

Nevieme dnes predpokladať, akým spôsob ovplyvní nezakázaná aplikácia náš budúci život. Ale viem si predstaviť určitú paralelu s Baťovou revolúciou v obúvaní. Svojho času luxusný spôsob dopravy (cesta taxíkom) by sa mohol stať úplne bežnou súčasťou života.

V dnešnej dobe je vozenie sa taxíkom takým panským huncútstvom, ktoré si doprajeme, keď nám to buď platí zamestnávateľ, alebo keď je každé iné riešenie transportu rádovo náročnejšie (nadránom pred diskotékou so značným množstvom alkoholu v krvi).

To by sa mohlo diametrálne zmeniť, keby sme si dokázali cez mobilnú aplikáciu do pár minút privolať lacný odvoz. Odpadla by aj potreba riešiť parkovanie v prepchatom centre. Možno by sa aj viac ľudí rozhodlo nevlastniť auto v našich mestách bez metra a fungujúcej verejnej dopravy.

Neviem, či v minulosti bolo treba vybojovať s lobistami a úradníkmi boj za právo na viac ako jeden pár topánok za ľudský život. Predpokladám, že skôr áno. A argumenty obuvníkov boli asi rovnaké ako majú dnes taxikári. Lacné a nekvalitné topánky budú nebezpečné pre svojich vlastníkov. Ľudia si ich budú dobrovoľne kupovať a ničiť si tak životy. Pred týmto nebezpečenstvom ich treba ochrániť zákonom.

Tento príbeh sa v ľudských dejinách opakuje neustále. Keď technológia nejakú službu, alebo tovar výrazne zlacní, ukončí vzácnosť nejakého tovaru (hudba a filmy cez internet), alebo úplne nahradí nejaké ľudské povolanie (dispečer taxislužby). Vždy vznikne protitlak zo strany záujmových skupín, ktorým technologický pokrok odsunie spôsob obživy na smetisko dejín. Dôležité je tento tlak ustáť.

Ak sa nám to podarí, tak budem raz v budúcnosti, rovnako ako môj dedo, krútiť začudovane hlavou, keď sa budú moji vnuci voziť do školy taxíkmi.

12,405 celkovo návštev, 3 návštev dnes

17 odpovedí

  1. Avatar
    jún 13, 2014

    Krásný článek.
    Uvidíme, jak to dopadne u nás. Třeba v ČR už nějakou dobu fungují služby typu Jízdomat apod., zatím proti tomu nikdo nic nekváknul, tak jsem zvědav, jestli se chytí Uber a jestli to tu bude vypadat stejně jako v ostatních protestujících státech.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  2. Avatar
    jún 13, 2014

    Veľmi dobré prirovnanie…

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  3. Avatar
    jún 13, 2014

    V bratislave funguje HOPIN taxi aplikácia. Používajú ju bežní taxikári ktorým už lezú hore krkom 12 hodinové šichty na vysielačkách, z ktorých nie je nič počut. A zákazník/taxikár pekne vidí kde sa jeho taxík/objednávateľ nachádza. Už žiadne volania na dispečingy = efektívnejšie využitie času!

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  4. Avatar
    jún 13, 2014

    Veľmi zlá analógia. Proti používaniu takýchto aplikácií by možno protestovali taxikárske firmy, ale nie samotní taxikári (tie firmy, ktoré im prenajímajú vysielačky a stanovištia a zabezpečujú dohadzovanie klientov). Čo som sa bavil s taxikármi samotnými, tak oni sami mi hovorili o tej aplikácii HOPIN – v tých firmách totiž vidia už skôr „výpalníkov“ než pomoc.
    Konkurenciou taxikárom v baťovskom zmysle by boli skôr „čierni“ – nelicencovaní taxikári (ale tí sa rozhodne nesprávajú v súlade s baťovským mýtom, :)).
    Ale myslím, že nikto ti nebude brániť napísať a šíriť appku ku komunitnému projektu „nastúp a zvez sa“, ktorý práve môžeš začať tiež zakladať (ak už teda neexistuje). Ak by to bol komunitný projekt založený na dobrovoľnej a nepriamej reciprocite (dnes zveziem ja teba, zajtra tvoj brat moju starú mamu), tak to nie je ani podnikanie a teda na to nepotrebuješ licenciu.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      jún 15, 2014

      V Ženeve to jeden maník dotlačil ešte ďalej. Má firmu, kde vozí veľkým mikrobusom zákazníkov, ktorí nie sú jeho zákazníkmi, ale kamarátmi. Neskutočne tým nasiera daňovákov a všetky úrady, ale nič proti nemu nezmôžu. Má osobné auto a mikrobus. Ak ho niekto zavolá prvý raz, odvezie ho ako priateľskú službu a ak ho niekto z priateľstva obdaruje, poteší sa. Ak nie, tak už druhý raz mu nepríde, lebo už nie sú až takí kamaráti a práve nemá čas, lebo musí odviezť kamaráta. Je bývalý právnik a má to perfektne právne ošetrené. Nemajú naň. Jeho business nie je taxi a nie je to žiadna obchodná činnosť. Jeho odmenou je kecanie počas jazdy s kamarátmi. Dane platí len za autá a príjem nemá oficiálne žiaden. Zlým snom úradov je, že sa jeho koncept rozšíri po reportáži v televízii. On o tom priveľa v detailoch nehovorí, práve aby koncept sa nerozšíril. Potom by prišiel zákon, ktorý to bude riešiť plošne.

      Thumb up 1 Thumb down 0

      Odpovedať

    • Avatar
      jún 16, 2014

      Hej pisatel do toho vidi – v Bratislave funguje Hopin, a presne – majitelia taxisluzieb su vydieraci, pretoze im ide iba o to , aby mesacne dostali od kazdeho taxikara 120,130,160 euro ( podla taxisluzby) za vysielacku, a pritom nerobia ziadnu reklamu – ved naco, ked oni maju staly prijem, a cio taxikar zarobi alebo nezarobi to im je jedno. Ale na druhej strane vazeni – preco preboha si vsetci myslia ze taxikari zarabaju ako krali – skuste si to, kupte si auto ( minimalne 5000 euro – musi byt menej ako 5rocne) , spravte si licenciu, psychotesty, lekarsku prehliadku, STK a kupte si taxameter, tlaciaren + transparent, a ste v minuse minimalne 10 000 euro, a zacnite jazdit za 0,45 e / km. Kedy sa Vam vratia investovane peniaze?

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        jún 17, 2014

        si uplne smiesny,
        kup si kamion za 38 000 €, licencie a to ostatne co si popisa, zaplat dialnice, cestnu dan AAAAAA POCUVAJ, JAZDI ZA 0,95 CENTOV.
        zaplat spedicii, ze ti da robotu, kup plaste za 400 €zaplat sofera.
        a, nedaj boh, aby sa ti nieco pokazilo.
        Tak a teraz podnikaj v doprave.
        a najdu sa somari, co to aj robia.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

  5. Avatar
    jún 13, 2014

    Mam otazky, ktor0 sa net7kajú podstaty článku:
    1. Dedo si na svoje prvé topánky musel počkať do puberty. A čo Váš dedo nosil na chodidlách do puberty ked nie topánky?

    Topánky to boli kvalitné, pekelne drahé a vydržať mu museli aspoň desať rokov.
    2. Prečo mu nekúpil nekvalitné, pekelne lacné a vydržali by mu desať mesiacov?

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      jún 13, 2014

      Odpoveď na prvú otázku nepoznám, no na druhú predpokladám, že bude taká, že: nekúpil, lebo trh ich neponúkal.

      Bol proste jeden šuster, ktorý vyrobil x topánok denne alebo týždenne, a robil ich najlepšie ako vedel (aby mal dobrú povesť), čiže kvalitne. Ak sa tým chcel obživiť, musel dať vysokú cenu, lebo produktivita bola nízka. Ak ľudia chceli v niečom chodiť, museli zaplatiť vysokú cenu, lebo nikto lacnejšie neponúkal. Až prišiel výmysel s názvom linka či manufaktúra.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        jún 14, 2014

        1) nic, deti vtedy behali po ulici bose
        2) vtedy sa neoplatilo vyrabat topanky ktore kratko vydrzia, pretoze na kazdu topanku (odolnejsiu aj neodolnejsiu) boli vysoke naklady v porovnani s dodatocnymi nakladmi na to aby bola kvalitnejsia a odolnejsia. To mas to iste ako preco dnes nie je bezne (okrem ojedinelych pripadov) aby si ludia stavali lacne domy na jednu sezonu, ale idu byvat radsej do niecoho co im aspon par rokov vydrzi.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

        • Avatar
          jún 16, 2014

          Dakujem obom za odpovede. Tu dvojku by som ako tak ponal. Ale k jednotke:
          Vari len nemohli chodit deti do 15 rokov bose od Septembra do Maja. Jun, Jul, August si dokazem predstavit chodit bosy. Keby chodili bose dostali by rozne choroby, reumu, lamku a ja neviem co este (kto ste lekari napiste). V Rakusku vyhrabali cloveka doby kamennej Otziho, ktory mal na sebe kozennu obuv. A o niekolko tisic rokov neskor 300 km na vychod, chodili deti v 19. 20. storoci bose bez toho aby mali nonstop chripku, nadchu, omrzliny? Nechce sa mi verit.

          Thumb up 0 Thumb down 0

          Odpovedať

          • Avatar
            jún 23, 2014

            Používali sa doma vyrobené topánky, u nás známe a zvané krpce. Bola to hruboobrobená koža ohnutá dohora na vrchu zviazaná koženným remeňom. V zime sa vystlávali slamov (senom), ktorá slúžila ako dobrý izolant. Navyše cez zimu deti nebehali po vonku ako dnes, ale čupeli doma. Na presuny ku susedom používali starú obuv po dospelých, alebo krpce vystlané slamov (senom).

            Pre vysvetlenie slama, boli stonky po obilí, seno- sušená pokosená tráva.

            Thumb up 1 Thumb down 0

  6. Avatar
    jún 13, 2014

    Neporovnavajte prosim jablcka s hruskami. Som priaznivcom volnej sutaze. Sam podnikam cely zivot. Pre haterov – nikdy som nerobil taxikara ani ja ani nikto z rodiny a aj ja rad uz dlho vyuzivam hopin. To aby bolo jasne. Ale UBER je opravnene tercom kritiky, lebo kym nas hopin mozu vyuzivat taxikari a nie hocikto. Taxikari su vsade viac ci menej regulovany biznis nielen statom ale aj mestami. Nie je to uplne samoucelne lebo stanovuju kriteria na to ake stare auta niekde aj velkost auta, aj teda ti co maju koncesie, psychitesty, poistenie, a ano ziskali vsetky uradnicko byrokraticke peciatky aby mohli ako v Ba za par supov – cca 50 centov za km robit taxikarov… Btw taxi je jedno z mala odvetvi sluzieb kde za 15 rokov ceny nie nestupli ale klesli…. A o to sa postaral trh a nie nekala konkurencia ako UBER. Oni neplatia nielen poplatky. A porovnavanie remeselnika a batu neobstoji. Toto je skor podobne tomu ako keby vam mohol varit kazdy na ulici alebo doma bez vsetkych hygienickych noriem, bez zivnosti, licencii a dani… To potom pride k degresu, ze ti co to chceli robit poctivo a podla pravidiel na to len doplatia… Toto je zle!

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      jún 13, 2014

      Čo ak Vám poviem, že napríklad by som bol neuveriteľne rád ako človek, ktorý nebýva priamo v meste ale na periférii, keby som namiesto nudného čakania na linkový autobus hodinu niekde na nástupišti v zime otvoril appku a našiel si ochotného cestujúceho, ktorý si zníži alebo úplne odstráni náklady na cestu domov tým, že zoberie ešte niekoho so sebou?

      Nie taxikárčenie, iba obyčajný carpooling, ktorý funguje aj dnes, iba na dohodu (a je dokonca podporovaný ako ekologické a protizápchové riešenie), a appka by ho iba trošku zoficiálnila a zjednodušila? Človek môže mať profil s hodnoteniami užívateľov, tak sa dá vyhnúť neovereným alebo potenciálne nebezpečným ľuďom.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        jún 16, 2014

        Ja Vam verim, ze by sa Vam to zislo. Ale UBER to jednak nebude, lebo prdi na takych ako ste Vy. Ide mu o velke trhy a to su velkomesta. Nie je to ziadna socialne a enviromentalne zodpovedna firma. Ide im iba o biznis. Nie vsetko, co niekto prehlasi za pokrok aj pokrokom je. Pozrite sa kam dekády akoze pokroku v potravinárstve priviedli tento priemysel. Teraz voláme po návrate poctiveho jedla starych materí. Pozrite sa kam akoze pokrok vo financníctve a ich produktoch priviedol celu svetovu ekonomiku. To co likviduje skutocny pokrok su oligopoly a primalo fer sutaze. Mate zdroje? Velke zdroje? Potom vymlatite trh… vsetkych malych, ktorí dostupne zdroje nemaju… na isty cas to urobite aj znizenim cien pokojne pod realne naklady … ovecky sa potesia akoze pokroku, no ked to malí vzdajú sami, alebo krachnú … potom budete ovládat velmi slusny trhovy podiel, potom mozete zdvihnut ceny … pre seba i spotrebitela.
        Ludia trochu prosim rozmyslajte. Pokial o riesenie dopravy v meste, tak nie je nic lepsie ako dobre fungujuca verejna doprava … ta vie byt najekologickejsia.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

    • Avatar
      jún 17, 2014

      Preco by na ulici alebo doma nemohol varit hocikto? Ak vam z toho blivajzu, co navaril nejaky hlupak pride zle druhykrat tam uz nepojdete a takto sa zariadia aj ostatni. Ten clovek odrazu nebude mat pre koho varit a skonci. Podobne je to aj s taxikarmi – kvalitni preziju aj napriek UBERu a ostatni nam chybat nebudu.
      Povazovat UBER za nekalu konkurenciu – to je uz uplne smiesne. UBER len riesi problem. Jedneho dna jednoducho taxikari v tej podobe v akej su dnes nebudu. Co je na tom zle? Absolutne nic. V slovencine sa to nazyva pokrok – pride nieco nove, lepsie, co nahradi to stare. Stalo sa to v minulosti uz velakrat (parny stroj, parne lokomotivy atd. atd.). Niektore typy prace a pracovnych miest zanikaju, niektore nove vznikaju. Preco by taxikari mali byt vynimka?

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

  7. Avatar
    jún 13, 2014

    Len pre uplnost. Aj proti Batovi sa robili kampane, kedze mnohi ho povazovali za nicitela poctivo pracujucich obuvnikov. Tiez mnohi predpokladali, ze ludia budu davat stale prednost kvalitnej rucnej (a drahej) praci pred nekvalitnou lacnotou. Ale v takychto pripadoch sa maximalne podari pokrok spomalit, ale nikdy nie zastavit. Preto predpokladam, ze ak sa aj v nejakych mestach alebo statoch podari aplikaciu zregulovat, tak len docasne. Je otazkou kratkeho casu, kedy niekto vymysli nieco nove, co zakony obide az to regulatori alebo vzdaju, alebo nebudu stihat na nove napady reagovat. Jedine, zeby si vybavili dotacie na svoje sluzby. Vtedy neefektivne systemy preziju nezmenene desatrocia (vid. zeleznicna doprava)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

Diskusia je moderovaná. Komentáre, ktoré nie sú k téme, obsahujú nadávky alebo osobné invektívy, nebudú schválené. Reakcie na komentáre sa rozvetvujú do max. hĺbky 10 komentárov.

Kliknite sem pre zrušenie vašej odpovede.

Leave a comment

*