Sekerou a nožom … na deti

Knihu Sekerou a nožom považujem za taký slovenský Trainspotting. Namiesto Welshovho heroinu, punku a teenagerskeho sexu na záchodoch zapľuvaných škótskych putík, ponúka Pišťanek s Taragelom lacný alkohol, primitívne násilie a spotený koitus v parku za kulturákom (s dunením tanečného remixu Zahoď svoje starosti v pozadí). Teda v kulisách, ktoré sú nám také blízke.

Na Slovensku žije množstvo chudobných ľudí a určitá podmnožina z nich sa ocitla v depresívnom prostredí plnom alkoholu a násilia. Brutálnosť ich sveta je fascinujúca. A keď ju opíše taký majster slova, akým Pišťanek bezpochyby je, tak máme na stole majsterštuk. Neviem, či som nejakú knihu od slovenského autora zhltol tak, ako Sekerou a nožom. Snáď už len Africký zápisník od Ľuda Ondrejova.

Ani sa nečudujem, že sa kniha ocitla na zozname odporúčanej literatúry. Koho iného tam pre Boha máme dať?

Ale nie každému sa práca pánov z Devínskej pozdáva. Najprv dostával minister školstva množstvo dopisov, ktoré nesúhlasia so zaradením spomínanej knihy do osnov. Protestovala aj katolícka cirkev. Keďže každá akcia vyvoláva reakciu, tak na opačnej strane barikády vyrazili na steč proti zatuchlému konzervativizmu pokrokové liberálne média.

A minulý týždeň sa predmetová komisia v štátnom pedagogickom ústave (je mi až do plaču, čo všetko musíme z verejných peňazí platiť) rozhodla vylúčiť knihu zo zoznamu povinnej literatúry.

Musím priznať, že ako absolvent cirkevného gymnázia viem, odkiaľ vietor fúka.

Pamätám si na spolužiačky, u ktorých by ma ani veľmi neprekvapilo, keby verzia s Ježiškom stále objasňovala nečakané zjavenie darčekov pod vianočným stromčekom. A príbeh s bocianom pravdepodobne nevyvrátila ani snaha trpezlivej učiteľky biológie v kombinácií s názornými nákresmi.

Dievčatá so stopercentnou istotou nečítali Pišťanka s Taragelom. A jednoznačne ich to nijako nezasiahlo.

V dnešnej dobe už majú manželov (rovnako kultúrne vyhranených), pár detí (rozumej viac ako dve), domček v bratislavskom satelite. Namiesto k psychológovi, chodia na spoveď. Nikdy sa nedozvedia, že pri milovaní odzadu treba ženu ťahať za vlasy (ako to myslíte, odzadu?). A na rozdiel od tých, čo tak parádne zvládli umenie antikoncepcie, teraz nelietajú po klinikách umelého oplodnenia.

Predpokladám, že to sú práve tí rodičia, ktorí spamovali ministra školstva. Pretože – suprise, suprise – svoje deti chcú vychovávať v úplne rovnakom duchu, ako boli vychovávané ony samé.

Ja skutočne nevidím najmenší dôvod, prečo by sme im to nemali dovoliť.

Pretože tento spor nemá s kvalitou práce Petra Pištanka absolútne nič spoločné. Jeho diela sú výborné, aj keby ich vyradili zo všetkých osnov sveta. Nepotrebujú žiadny doping od ministerských úradníkov v podobe zaradenia na pochybný zoznam národnej svojstojnosti.

A úprimne – čím viac budeme teenagerov do čítania konkrétnych kníh nútiť, tým viac im ich znechutíme.

Tu ide o to, či má rodič právo formovať myšlienkový svet svojich detí. A to aj tak „extrémnym“ spôsobom, že slovo kurva úplne vytesní z reality. Alebo má mať navrch úradník, ktorého úlohou je rozširovať deťom zo svetuškárskych rodín obzory. A otvárať im okno do sveta kotolní páchnucich alkoholom, močom, so všade sa povaľujúcimi pornočasákmi s ulepenými stranami.

O deti, ktoré výchovu sekerou a nožom neabsolvujú, sa skutočne netreba báť. Sú rovnako šťastné (nešťastné), úspešné (neúspešné) ako tie, ktorých slovník je už v adolescentnom veku obohatený výrazivom Rácza a Video Urbana.

Ja preto nevidím jeden reálny dôvod, prečo by si školy nemohli povinnú literatúru vyberať samé. Prečo by v aktovkách liberálnych rodičov nemohli panovať knihy majstrov z Devínskej a katolícke rodiny by svojim ratolestiam tlačili do hlavy jednu pápežskú encykliku za druhou.

Toto by bolo trhové riešenie, kde sú spokojné obe strany (samozrejme, okrem ministerských úradníkov, ktorých zbytočnosť by bola zase o trochu viac do očí bijúca).

Ak by sme náhodu dali školám slobodu vytvárať si vlastné osnovy (nie, že by to hrozilo), možno by sme sa boli časom svedkami zaujímavého úkazu. Že nakoniec tie konzervatívne ustanovizne dokážu pripraviť študentov na život lepšie, ako tie inštitúcie, ktoré preberú každú trendy ftákovinu, ktorá práve letí v európskych salónoch. A liberálni rodičia by nakoniec dali prednosť škole, kde sa ich ratolesti síce nezoznámia s dielom Pišťanka a Taragela, ale sa kvalitne naučia matematiku a prírodné vedy.

1,394 celkovo návštev, 2 návštev dnes

16 odpovedí

  1. Avatar
    september 25, 2016

    Klasika, zasa kecy o nicom. Kniha bola pre stredne skoly a nie pre deti. 16 rocny klacek nie je dieta, cast knihy somsi precital a musim povedat vtipne a dobre. A ta matematika, poznate Gausovu krivku. Lebo aj ja, ked som ako najvacsi matematicky a fyzikalno – chemicky lumen na gymaziu prisiel na na Matfyz do Prahy, este za sociku, ked to bolo naozaj tvrde, som isty cas mal tazke sran…. mnohi zduchli na ekonomicke skoly. Tak opatrne s tou matematikou,sa jedna o schopnost pouzivat matematicky aparat.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      september 25, 2016

      Dodatok
      A to trhove mozete uplatnovat tak v Bratislave ci v Kosiciach, nie v obci kde je jedna skola, a pokladnicka v Tescu, tazko bude skumat co je na literature. Ale svet z Bratislavskej kaviarne vyzera tak krasne.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        september 29, 2016

        A kto hovorí, že tam bude len jedna. Kľudne tam môžu byť dve – s 10 deťmi a jedným učiteľom a to v rodinnom dome, alebo môžu chodiť do susednej dediny. Je x dedín, kde nie je škola žiadna, a deti chodia do okolitých obcí. Napr v obci Prašník školu zrušili (starosta sa vyjadril, že kvôli 10. cigánom to tam nebude držať, pretože biely aj tak chodia inam). Deti chodia do Krajného, Vrbového, alebo na Starú Turú.

        Samozrejme je to útópia, pretože v tomto štáte to možné nie je, no v trhovom by sa to poriešilo práve takto. Mimochodom ešte ja som zažil nie síce osobne, len prostredníctvom spolužiakov triedy, kde boli spolu dva či tri ročníky. Neviem, či je to vôbec dnes prípustné. Dokonca chodili sme do školy ráno a poobede, ani to sa dnes už nestane.

        A nakoniec v tržnom systéme, kde mi štát nezoberie 60% zo mzdy si ľudia budú môcť dovoliť viacej detí, nie ako dnes, keď aj jedno je veľa, čím sa počet detí v dedinách zvýši, a tým sa bude môcť zvýšiť počet škôl v dedinách. Samozrejme nie s 390 žiakmi, ale s 60-100 na školu. V prípade malotriedok kľudne aj s 20-40. Stále hovorím o jednom stupni, čiže ročníku 1-4, alebo 4-9. Uniklo mi prečo to musí byť až deviaty ročník, keď nám stačilo len 8.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

        • Avatar
          september 29, 2016

          Lubo Lubo, ty si taka popleta, ako aj vacsina tu…:-)..co ma tvoje danove zatazenie s akymsi trznym systemom ?…a co si vlastne pod tym trznym systemom predstavujes ?…nemozes si snad vybrat skolu kam chces ist ?..mozes, tak aky trzny system este chces ?…ci ty myslis taky, kde si bude kazdy za vzdelanie platit cash a podla dopytu sa budu zriadovat sukromne skoly ?…a to sa chces vratit do stredoveku, ked bola drviva vacsina negramotni analfabeti ?…tak bude pre kvalitu zivota a ekonomiku fakt skvele….a ked budes platit za vsetko cash, tak potom ta to snad vyjde lacnejsie ako cez dane ?…a potom tie skoly v tych dedinach co si vymenoval budu akoze prekvitat ? a nie je to skor tak, ze skoncia ?

          a to, ze ako zamestnanec platis vysoke dane je preto, lebo danovy ssytem je degresivny, nie progresivny, cize cim si viac bohaty, tym menej dani v pomere k svojim aktivam platis …inac ludovejsie povedane, ze kapital / bohati plati u nas malo a zamestnanec vela, pricom sa mu neda ani optimalizovat na rozdiel od podnikatelov teda kradnut dane… dane z kapitalu (zisku, dividend, bohatstva, majetku, nehnutelnsoti, dedicstva..) su u nas nizke (alebo ziadne) a niekto dane platit musi na to, aby stat vobec fungoval… za komunistov sme mali ako zamestnanci z vyplaty podstatne nizsie dane (kedze napr. neexistovali odvody, dph, doplatky za podfinancovane verejne sluzby,..), a naopak firmy platili viac… ak mas pocit, ze platis vela, stazuj sa velkoburzoazii, ktora to tu riadi…alebo jej poskokom v parlamente 🙂

          https://danieljmitchell.files.wordpress.com/2012/02/libertarian-fishing.jpg

          Thumb up 0 Thumb down 0

          Odpovedať

          • Avatar
            október 07, 2016

            a viete tu namiesto minusiek niekto aj rozpravat ? 🙂

            doplnim prispevok vyssie, kedze nic nehovorite…len tak pre zabavu, vikendove citanie pre vas, menejstatnikovviacoligarchov.. dane zamestnancov za „zlocinnych“ komunistov… alias sen mladeho libertariana.. pekny poucny vikend kochovci
            http://www.mesec.cz/clanky/retro-dan-z-prijmu-1983-prukopnici-socialisticke-prace-odmeny-nedanili/

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar
            október 09, 2016

            ak chces diskutovat, tak neurazaj oponenta, ty popleta

            platenie dani za komunismu bolo uplne zbytocne, malo len za ulohu vzbudzovat dojem normalnosti – z uplne rovnakeho sudku boli takzvane socialisticke reklamy (topanky si kupite v predajni obuvi 🙂

            cisto prakticky, by sa mohlo v dnesnej dobe uplne zrusit zdanovanie statnych zamestnancov, to je ciste uctovnictvo, kde si stat len prehadzuje peniaze z jedneho vrecka do druheho

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar
            október 13, 2016

            Mas nejaky argument, preco by cisto sukromne skoly mali znamenat navrat do stredoveku?
            Vies mi ukazat nejakeho rodica, co by nechal zo svojho dietata vyrast negramotneho analfabeta? Ty by si nechal?
            Vies mi argumentovat, naco je dobrych tych 8++ rokov vazenia pre deti?
            Vies mi povedat, ako su skoly lacnejsie ked ich platis cez dane? Treba zriadit statne pekarne platene z dani, aby bol chlieb lacnejsi? Myslis ze bude?
            Vies mi povedat, ako nejaka skupina uradnickych halfbrain pijavic z komisie statneho pedagogickeho ustavu, ktore v zivote moje dieta nevideli a neuvidia a nijako im na nom nezalezi, vie lepsie ako ja a to moje dieta rozhodnut, co sa ma moje dieta ucit a co nie?
            Kradnut dane?! Dzizs, ved dane su kradnutie.

            Thumb up 0 Thumb down 0

  2. Avatar
    september 25, 2016

    Ja by som mal jednu technickú:
    Povinné čítanie je aj o tom, aby sa potom o knihe diskutovalo na hodinách literatúry. A to si skutočne nedokážem predstaviť, ako bežná učiteľka slovenčiny bude diskutovať o tejto konkrétnej knihe. Aký prehľad má asi tak o tej subkultúre. Podľa mňa teda tú knihu do povinného čítania zaradili úplne dilatantnsky. Lebo proste nemajú na školách personál, ktorý by vedel s takto špecifickým literárnym dielom pracovať.

    Osobne mám paradoxne temer totožnú skúsenosť z gympla za predošlých komunistov. Povinne sme mali ísť na film 1000 ročná včela. Niektorí rodičia protestovali, takže to potom nebolo povinné. Ja som na filme bol (skutočne hodnotné dielo) a na hodine slovenčiny bola „diskusia“. Súdružka sa ma spýtala, čo si myslím, že symbolizuje tých 1000 rokov. Keď som neodpovedal, vyslovene a explicitne povedala, že mám povedať svoj názor. Tak som niečo povedal. A ona ma sprdla. Asi že nemám ten správny(?) názor.

    Nech sa na mňa nikto nehnevá, dnes by to s ohľadom na tú knihu dopadlo úplne rovnako.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  3. Avatar
    september 26, 2016

    Mne, ako technikovy je literatura uplne ukradnuta. Vnimam ju ako psychicke trapenie deti nezmyslami. Jediny, kto z nej moze mat osoh, je buduci ucinkujuci v TV kvize. A co sa tyka tej povinnej(odporucenej), tam by som vyskrtol vsetkych alkoholikov, samovrahov a mozno homosexualov.
    Spominam si na jednu prihodu, ktoru mi spominal moj dedko. Ked v 30. rokoch na gympli rozoberali basen jedneho autora katolickej moderny a nemohli prist na to, co chcel basnik vlastne povedat. Tak sa ho dedko spytal, kedze autor bol jeho spolubyvajuci na intraku, ze co tou basnou vlastne myslel. Palo Usak sa zasmial, ze nevie naco myslel, ked bol opity…

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      september 26, 2016

      Tiež som technik, ale umenie, ani literatúra mi ukradnuté nie sú.

      Ale tá otázka: Čo autor myslel svojim dielom?

      to je koncetrát rozporu medzi myslením technicky vs. humanitne orientovaného človeka. Technicky a logicky je odpoveď úplne jasná:
      To nemôžeme vedieť, pretože to s veľkou pravdepodobnosťou nevedel ani autor diela.

      A napriek tomu v (niekotrých z) nás umelecké dielo vzbudzuje určité emócie, alebo ako v príklade diskutovanej knihy je istým spôsom zápisom vtedajšej reality, odrazom istej časti spoločnosti.

      Ale práve preto, že ide úplne jasne o emocionálnu stránku života, malo by to byť podľa mňa tak, že povinné čítanie, či iné predkladané umelecké diela by mala vyberať výhradne škola. Nie nejaký centrálny úradník.

      A príklad tejto knihy je v danom prípade skutočne poučný:
      Predstaviteľ moci a tých, čo by tu chceli (aj) pomocou literatúry realizovať svoje sociálno inžinierske pokusy napísal k „incidentu“ tento blog:
      http://mistrik.blog.sme.sk/c/416383/za-katolicku-slusnost-dobro-a-krasu.html

      Kde úplne na drzovku sprosto klamal a tvrdil, že tá kniha nebola súčasťou povinného čítania, daného šklám „zhora“. A takýmto spôsobom by chceli presadzovať svoje choré vízie.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

  4. Avatar
    september 27, 2016

    Hm, no popravde osobne povazujem citanie beletrie za stratu casu, malo kedy taka kniha da nieco do zivota, osobne najradsej citam odbornu litaraturu ktora moze dat kopec znalosti co sa daju pouzit v realnom zivote, taky Harry Potter, alebo Pan prstenov Vam do zivota nedaju nic, obavam sa ze ani kniha spominana v tomto clanku tiez. Nebolo by lepsie citat knihy z oblasti dejin, ekonomie, biologie, socilogie, …. hm? Nebavi Vas Samuelson & Nordhaus, nie je problem, precitajte si „Preco je vzduch zadarmo a panenstvo drahe“ alebo „Freakonomics“, kto sa chce naozaj vzdelavat a chapat svet ten beletriu necita. IMHO.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  5. Avatar
    september 29, 2016

    pokrytecka katolicka aristokraticka chunta to je len iny odtien nasich libertariansko-anarchokapitalitickych protofašistov-za blaho oligarchie/velkokapitalu ochotnych aj zivot polozit… 😉 …ked sa pozrieme do historie aj sucasnosti, tato politicka organizacia a korporacia v jednom je posledna, kt. ma co hovorit o moralke… a este im vadia aj knihy nastavujuce zrkadlo zivota/spolocnosti .. zato Biblia plna upravenych rozpravok, polobludov, nevrazivosti, nasilia a navadzania nan (ktorej uz beztak zmanipulovany, protirecivy text este dalej prekrucaju) im nevadi a mala by byt citana kazdym, aj vo verejnych skolach… co by bolo mozno nakoniec aj fajn, kedze mnohych (este ako tak) rozmyslajucich ludi by pri zamysleni sa v suvislostiach a faktoch ich nabozenske presvedcenie zacalo zrejme rychlo opustat.. 🙂

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      september 29, 2016

      dakujem za prve plodne reakcie vyjadrene minuskami… zrejme ste sa trosku nahnevali za tych „pokrytcov“ a vzali to prilis osobne, ci ? 😉 a pritom som to vobec nemyslel v zlom a neuprimne 🙂
      https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/ee/1a/58/ee1a5889606ca94f8a75e8f9ddab8ea5.jpg

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        september 30, 2016

        Ja som dal plusko, ohladom nabozenstva uplny suhlas. Ono cirkevna mafia vzdy bola pevne spojena s tou statnou a navzajom sa podporovali, nie nadarmo je v Biblii napisana „kazda moc je od boha(aj ta statna)“… skratka, naozaj inteligentny clovek nemoze byt veriaci. Ohladom minusiek by som sa teda netrapil, pred par storociami tito bozi ludia co vsade rozpravaju o laske ku bliznemu by Vas kludne „s laskou“ upalili, teraz uz len davaju minska, tak ze sa to ako tak hybe do predu.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

  6. Avatar
    október 18, 2016

    Suhlasim s autorom clanku
    presadzovanie povinnej literatury beriem ako Overtonovo okno „pokrokarskej“ ideologie. (rozumej v mene tzv pokroku a svetlej buducnosti presadi akukolvek kravinu)
    Pistanek je naozaj majster pera, ale je otazne ci je vhodny akurat pre stredoskolakov ked si to nepraju ich rodicia. Vyrastal som za hlbokeho sociku a nepacil sa mi vtedy ako stredoskolakovi ani Tatarka(samizdaty) kvoli prehnanej erotike a Pistanka som si precital az dlho predlho po revolucii, mozno pred 10 rokmi.
    A nemyslim si ze by som bol nejako ochudobneny, ze som autora necital skor.

    Tu sa totizto bije sloboda uradnika vnucovat a prikazovat co sa bude citat na skolach a sloboda cloveka rodica a studenta co bude citat a ci posluchne uradnicke prikazy .
    Mimochodom cital som strasne vela, ale „povinnu literaturu“ som z duse neznasal uz z principu. Mozno nakoniec ta „nepovinnost“ tej knihe dokonca pomoze.

    Co sa tyka ucitelov: neskutocne ich ubija neustale nezmyselne papierovanie, je to dokonca viac prace ako samotne ucenie a priprava. A to vsetko len preto aby nejaky uradnik na ministerstve mal v poriadku statistiky

    co sa tyka skolstva, bol by som za navrat tradicie z Rakusko Uhorska: vyucba latinciny a grectiny na gymnaziach a studium klasickych autorov (od cias Rima po dnesok) a pridal by som rozvoj matematiky a fyziky ako sa vyucoval za sociku (stat potreboval technikov-vojakov, preto daval doraz na vyucovanie techniyk a prirodnych vied) a plus dat priestor aj modernym metodam a iniciative ucitela

    proste spajat stare aj nove, extremy skodia oboma smermi

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  7. Avatar
    október 18, 2016

    Knihu Petra Pišťánka a D. Tarageľa Sekerou a nožom som čítala, presnejšie sa snažila čítať, ale je to taký hrozný hnus, že som ju nedočítala. Som veľmi rada, že ju nebudú nasilu musieť čítať študenti stredných škôl ako povinné čítanie. Naozaj si neviem predstaviť diskusiu k nej, nie je o čom, žiadne ideály, nič ušľachtilé, len hnus. Tak takého Slovensko nie je. Kam tí páni autori chodia pre inšpiráciu? V akom prostredí sa to pohybujú?

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

Diskusia je moderovaná. Komentáre, ktoré nie sú k téme, obsahujú nadávky alebo osobné invektívy, nebudú schválené. Reakcie na komentáre sa rozvetvujú do max. hĺbky 10 komentárov.

Kliknite sem pre zrušenie vašej odpovede.

Leave a comment

*