Musíme byť poslušní

Pri všetkých tých rošádach na ministerstve školstva, tých prázdnych rečiach o jeho „kvalite“ a „skvalitňovaní“ a kadejakých iných „múdrostiach“ som si akosi nevšimol, že by na pretras prišla úroveň školstva ako takého.

Teda nie v zmysle toho, ako dopadli deti v nejakom hlúpom teste, ktorý o ich schopnosti presadiť sa v reálnom živote nič nepovie, ale o skutočnej úrovni ich schopností. O úrovni schopností žiakov presadiť sa v živote nič nenapovie lepšie, ako existencia minimálnej mzdy. Systém školstva pripraví po 12 rokoch intenzívnej výučby človeka neschopného vytvoriť pre spoločnosť (seba) vyššiu hodnotu, ako je úroveň minimálnej mzdy.

Po 12 rokoch intenzívneho tréningu v čomkoľvek inom prináša úplne iné výsledky, po 12 rokoch hry na klavír je z mladíka doslova klavírny virtuóz, po 12 rokoch hrania hokeja, je na drafte NHL a po 12 rokoch baletného tréningu z dievčiny môže byť primabalerína. A to si musíme uvedomiť, že tieto aktivity nie sú primárnymi aktivitami dieťaťa, tou je sedenie v triede štátnej školy minimálne šesť hodín denne. A výsledok štátnej školy? Armáda nezamestnaných.

Čo je teda účelom školstva, ak to teda nie je vzdelanie a príprava detí na budúce povolania? Musí tam byť iný účel, inak by bol takýto extrémne neefektívny systém už dávno zrušený.

Účelom školstva je vyformovať slepo poslúchajúce bezduché stvorenie, ktoré sa nemá na nič pýtať, ale len slepo prijímať rozkazy. Tak je koncipovaný aj spôsob vzdelávania. Dieťa je odmeňované za poslušnosť, nie za schopnosti. Dieťa dostane pochvalu a odmenu, ak je tam, kde mu poviete, že má byť (už v samotnej škole) a je potrestané, ak je niekde inde. Je odmenené, ak rozpráva len vtedy, keď mu to učiteľ dovolí a potrestané, ak to spraví v inom čase. Je odmenené, ak urobí presne to, čo mu prikážu a potrestané, ak to presne neurobí. Je odmenené, ak zopakuje presne to, čo mu učiteľ hovorí, že je pravda, bez ohľadu na to, či to pravda je a potrestané, ak sa odváži pýtať a spochybní podsúvané tvrdenia. Sú odmeňované za žalovanie a trestané za riešenie vzniknutých kontroverzií vlastnými silami. Všetky tieto impulzy podsúvajú dieťaťu dojem, že samo nemôže robiť v živote nič, vždy sa musí riadiť príkazmi autority a nikdy o nich nemá pochybovať. Cieľom je vychovať poslušných vojakov, sedliakov a úradníkov. Školský systém je odvodený od pruského vzdelávania, kde jeho samotný architekt Johann Fichte vyhlásil, že cieľom tejto metódy je dosiahnuť, aby študent „nemohol chcieť niečo iné“, ako mu prikazuje jeho autorita. Dovolil by som si pomôcť citátom Isaaca Morehousea: „Vzdelávací systém odmeňuje poslušnosť, odmeňuje súhlas, odmeňuje dodržiavanie pravidiel bez ohľadu na to, aké svojvoľné a bezcenné sú. NIKTO nezmenil svet podrobením sa.“

Už počujem tie hlasy: Kritizovať je ľahké, čo navrhuješ?

Ako prvé navrhujem povedať si pravdu. Pravdu vyslovenú slovami v pravom význame bez prikrášlení a eufemizmov. Systém školstva financovaný z daní, ktorý je povinný pre každé dieťa je nespochybniteľným znakom despotickej diktatúry a totalitného štátu.

Ako druhé navrhujem, že celý systém školstva musí byť na báze dobrovoľnosti a rodičia budú niesť zodpovednosť za vzdelávanie svojho dieťaťa v plnom rozsahu. Znamená to zrušenie všetkého, čo štát prikazuje učiť (vrátane vzývania modiel – ústava naspamäť, vlajky a znaky), k tomu musí pribudnúť zrušenie povinných osnov, tie si budú tvoriť školy samotné a rodičia sa rozhodnú zveriť svoje deti do starostlivosti tej škole, ktorá bude mať najlepší študijný program, čo ich najlepšie pripraví pre život (bez minimálnej mzdy). Toto platí pre základné aj stredné školstvo.

Ako tretie navrhujem bez náhrady zrušiť financovanie vysokého školstva zo štátnych peňazí. Z univerzít sa musia stať normálne podnikateľské subjekty, ktoré budú nútené ponúkať maximálnu kvalitu za minimálnu cenu (tak ako všetky subjekty trhovej ekonomiky). A študenti budú bazírovať na kvalite za peniaze, ktoré platia. A že nebudú mať na to? Som si stopercentne istý, že trh okamžite vygeneruje vhodné a lacné študentské pôžičky, ktoré budú podstatne lacnejšie, ako financovanie prostredníctvom štátneho dlhu.

Ako štvrté a rozhodne nie posledné navrhujem zrušiť všetky štátne organizácie, ktoré likvidujú vzdelávací systém, teda Ministerstvo školstva, Štátny pedagogický ústav všetky úrady, ktoré sa motajú do školstva s myriadami zbytočných úradníkov.

Že na to ľudia nebudú mať peniaze? No bodaj by mali, keď im štát toľko ukradne. Je neuveriteľné, že ľudia sú presvedčení, že nie sú schopní zaplatiť z vlastných peňazí učiteľov a školy a pritom veria v to, že sú z vlastných peňazí schopní platiť učiteľov, školy, hordy zbytočných úradníkov a gangy lúpežných politikov.

Povedzme, že dočasu, kým to ľuďom dôjde, by bolo možné zriadiť voucherový systém vzdelávania, teda, že by rodičia dostali poukážku (vlastné peniaze odcudzené politikmi) a tou by zaplatili za školu. Škola by zabezpečovala ako podnikateľský subjekt všetko potrebné pre vzdelávací proces, teda budovu, učiteľov, učebnice, učebné pomôcky, vytvárala by učebné osnovy, zabezpečovala obedy a podobne, pričom by mala podstatne viac peňazí k dispozícii ako má dnes po ohlodaní rozpočtu politikmi a úradníkmi. Ešte by ostal aj zisk. A samozrejme by rodičia mohli poukážky použiť na alternatívne formy vzdelávania ako homeschooling, waldorfská škola alebo komunitné vzdelávanie.

A žiaci by mali lepšie školy, schopné ich pripraviť pre život, kde by sa cenili ich schopnosti a kreativita a nie poslušnosť. Rodičia by mali lacnejšie školy a deti, ktoré sa do školy tešia. A učitelia by mali prostredie, kde je možné si zarobiť na život a kde o nich rozhoduje ich kvalita a nie intrigy a politické konexie.

Asi som pichol do osieho hniezda, ale som pripravený reagovať na bombardovanie otázkami a výhradami.

10,652 celkovo návštev, 2 návštev dnes

33 odpovedí

  1. Avatar
    február 03, 2015

    Súhlasím s článkom, ale predsa len jedna pripomienka:

    Zdanenie (hlavne lacnej) práce je dnes na úrovni zdanenia cigariet a alkoholu. V číselnom vyjadrení je daň z práce vyššie ako 50%. Toto je silne netrhová penalizácia práce, nepočítajúc iné, nefinančné (zákonné) obmedzenia. Za tohto stavu sa obávam, že sebalepšie školstvo nemá šancu.

    Thumb up 5 Thumb down 3

    Odpovedať

    • Avatar
      február 03, 2015

      Práve školstvo jediné to má šancu zmeniť. Jedine ľudia, ktorí sa pýtajú a kriticky uvažujú, môžu prísť na to, že vlastne polovicu svojho času chodia „na panské“. Nie je totiž rozdiel, či človeka pošlú na panské priamo pod bičmi, alebo pod hrozbou policajných brokovníc vám zoberú peniaze (odmenu za vašu prácu).

      Thumb up 18 Thumb down 1

      Odpovedať

  2. Avatar
    február 03, 2015

    uzasne, netreba nic dodavat, kopirujem, podpisujem sa vlastnym menom, potom ma kludne zazalujte za pouzivanie vaseho textu s mojim menom, jedno mi je 🙂 … diky este raz…

    Thumb up 13 Thumb down 4

    Odpovedať

    • Avatar
      február 03, 2015

      Ja ľudí za šírenia názorov nežalujem. Autorské práva neuznávam, najmä nie nejakú ich stupídnu štátnu ochranu. Keď sa autor raz rozhodol to predstaviť verejnosti, ukázal, čo sa dá použiť a každý naloží s tým čo videl podľa seba (presne ako s kolesom). A nijako som si nevyhradil používanie textu, len treba priznať citáty (nie moje).

      Thumb up 8 Thumb down 0

      Odpovedať

  3. Avatar
    február 03, 2015

    Mam zly pocit,mam zly pocit zo vsetkeho co sa tu deje ludia v tejto krajine nechcu brat zodpovednost za seba do vlastnych ruk,zahranicny student si sada dopredu a pyta sa aby sa dozvedel co najviac,slovensky zasadne okupuje zadne lavice a ked sa niekto zacne nebodaj pytat je povazovany za blbanktory natahuje cas,toto sa potom posuva aj dalej do pracovneho zivota,nikto nechce riskovat a nebodaj brat zodpovednost za svoj vykon,ucime sa zbytocnosti lebo nas to priamo nic nestoji a potom sa cudujeme ze malo zarabame.Neskonci to dobre ruka statu je prilis silna neda sa tu dychat a zle je to ze clovek radsej zmiznebprec ako by mal bojovat a potom sa radsej ani nepriznava odkial pochadza.Slovensko ma naviac ale cas este neprisiel

    Thumb up 6 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      február 04, 2015

      Roman, prepáč, ale toto je zovšeobecnenie jak bič. Áno, je veľa študentov, ktorých vyžmýkal systém a len ticho sedia. Rovnako poznám veľa študentov, čo sedia vpredu, pýtajú sa a neboja sa.

      Áno, aj slovenských. Hoci národnosť neriešiem. Osobne to považujem za zbytočné. Zaujíma ma charakter, prístup k slobode, zodpovednosti a tak;-)

      Mimochodom, rovnako, ako sa teším, že mi dnešné komunikačné a dopravné technológie umožňujú hľadať spriaznené duše bez ohľadu na geografickú polohu, verím, že technológie pomôžu spraviť zbytočným celý štát.

      Thumb up 4 Thumb down 0

      Odpovedať

  4. Avatar
    február 03, 2015

    Plne súhlasím s článkom. Tejto téme sa venujem už dlhšie a existuje niekoľko dobrých webov, ktoré zhrnujú informácie o alternatívnom vzdelávaní a možnostiach na Slovensku a v ČR. Taktiež nájdete v článku pozoruhodný dokument Zakázané vzdelávanie, ktorý rozhodne stojí za pozretie. Vidím že tento 200 ročný nefunkčný model začína štvať čoraz viac ľudí. Článok kde existujú ďalšie riešenia a nápaday ohľadne vzdelávania nájdete tu: http://blog.horehron.sk/zaujimavosti/skola-uci-ale-nevzdelava

    Thumb up 6 Thumb down 0

    Odpovedať

  5. Avatar
    február 03, 2015

    Zdravim pan Angyal, Vy ste nepichli do ziadneho osieho hniezda, Vy ste naopak obdivuhodne sliapli do celoslovenskeho vzdelavacieho hovna. (Osie hniezdo je totiz vysoko organizovany prirod/ze/ny sposob zivota hmyzej komunity a zaroven genialny produkt evolucie. Na rozdiel od katastrofalneho obsahu eufemizmu „sucasne slovenske skolstvo“). Akoby ste mi pisali z duse. Denno-denne som konfrontovany s ostentativnou lenivostou, sokujucou nedozvdelanostou a mizerne skryvanym nezaujmom o studium nie nezanebatelneho poctu mladych ludi (aka „studentov“), ako aj socialistickou lahostajnostou, pedagogickym analfabetizmom a ostentativnym papalasizmom viacerych „veducich kadrov“. Studentske podvody (tahaky, opisovanie, atd.) su u skusajucich uz normalne ocakavanou aktivitou, ich nahlasovanie je vsak uz odsudeniahodnym bonzactvom a snaha o ich eliminaciu formou ucinnych trestov s preventivnym posobenim paradoxne stroskotava v disciplinarnych komisiach. Skusajuci neraz „davaju“ skusky za haldu namemorovanych informacii bez akehokolvek, toboz hlbsieho, pochopenia. O beznej praxi „ciernych“ terminov ani nehovoriac. (Iste, kazdy navyse v rozpore so studijnym poriadkom sa predsa nazve konzultaciou, vsakano…) A ze veduci vyskumnej skupiny je zaroven oponentom diplomovky, ktora bola urobena v jeho vlastnom labaku? Pokial ide o sefa ustavu, je to v pohode. Ani skusobna komisia v tom nevidi ziadny problem.
    Nie, tu uz nepomoze ziadna evolucia, nakolko ta povacsine generuje servilnych nasledovnikov podobneho razenia. A problem sa len posuva dalej s inymi ludmi.
    Suhlasim s radikalnym riesenim, akokolvek nepravdepodobnym. Tento stav je uz dlhodobo neudrzatelny.

    Thumb up 10 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      február 04, 2015

      Pán Szolcsányi,
      ten nezáujem detí o školu je spôsobený najmä tým, čo som písal. Nezmyselné, nudné, často lživé učivo s nutnosťou memorovať a pritom slepo poslúchať autoritu bez možností prejaviť kreativitu alebo vlastný názor. To znechutí aj najväčšieho entuziastu.
      A čo sa týka tých hnusných praktík na štátnych univerzitách, je to presne pre to, že univerzity dostávajú peniaze od štátu a nie od tých, komu produkt ponúkajú. Cieľom musí byť, aby sama univerzita trvala na tom, že jej študenti sú jej zrkadlom, a preto titul dostanú len tí najlepší. A zároveň musí trvať na tom, že profesorský zbor bude ten najlepší, aký vie obstarať. A žiadne štátnice a žiadni štátni profesori. Univerzita sama bude dávať tituly docentov a profesorov a bude rozdiel medzi profesorom a profesorom vidieckej kváziuniverzity.
      Aj spôsob testovania študentov na univerzitách a predmet výuky ma primäl k tomu, aby som ukončil štúdium na Fakulte Manažmentu UK. Hlúpe učivo, kde sme mali celý predmet religióznej fikcie Paula Samuelssona a JM Keynesa s názvom Všeobecné ekonomické teórie, čo je v podstate jeden obrovský ekonomický omyl. Mali sme tam vrchol stupidity, ktorým bol predmet „Marketing verejného sektoru“, čítaj bez eufemizmov: „fašistická propaganda“. A najhoršie bolo, že profesori trvali na tom, aby sme im na skúškach citovali z ich skrípt ich vlastné poučky, čím sa uistili, že si niekto kupuje tie ich braky (tantiémy). Toto je z pozície štátu absolútne nereformovateľné, a tak jediným nástrojom je spláchnutie záchodu.
      Ja som o tom aspoň začal písať.

      Thumb up 8 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        február 06, 2015

        Pán Angyal, ja s Vami súhlasím.
        To, na čo poukazujem, je rokmi nadobudnuté presvedčenie insidera, že zainteresovaní hráči tento chorý školský systém a priori nemôžu zmeniť, lebo väčšina z nich si to jednoducho neželá. Že prečo nie, je každému súdnemu človeku konfrontovanému s realitou jasné ako facka. Preto si myslím, že tu už musí prísť radikálny osvietený befel zhora, optimisticky dúfajúc, že revolúcia nezožerie svoje vlastné deti. To však momentálne považujem u nás za extrémne málo pravdepodobné (myslím tú reformu zhora).
        Reálnejšie je asi začať s radikálnou zmenou edukácie budúcich pedagógov, pričom inšpirovať sa môžeme trebárs v takom Fínsku. Adaptácia na naše karpatské pomery by napríklad znamenala zrušenie 90% všetkých pedagogických fakúlt a zachovanie iba troch najlepších (na 5 miliónovú SR viac než dosť). Na nich okmažite zrušiť aktuálne zmluvy všetkým momentálnym vyučujúcim, vypísať nový konkurz na všetky miesta, pričom výberová komisia sa bude väčšinovo skladať zo zahraničných odborníkov (ideálne z krajín mimo V4). Vybraní uchádzači dostanú max. 5-ročné kontrakty s možnosťou re-konkurzu, ak sa osvedčia. Ak nie, dovidenia. A samozrejme, ich platy budú násobkami dnešných, veď spústa peňazí sa ušetrí zrušením tých ostatných „pedagogických“ nezmyslov.
        Ďalej, prijímacie pohovory pre uchádzačov o štúdium na tieto „nové“ PF-ky nielenže budú, ale budú náročné a ich dôležitou súčasťou budú hĺbkové psychotesty a testovanie reálnej motivácie uchádzačov učiť v budúcnosti. Študovať bude môcť cca. 10-20% najlepších záujemcov, ktorým budú prednášať už skôr selektovaní najlepší pedagógovia. Zároveň už od prvého ročníka budú študenti povinne „praxovať“ v škôlkách, školách, detských domovoch a polepšovniach, pričom každému z nich bude dýchať na krk skúsený supervízor. Nuž a kto tento ťažký tréning úspešne absolvuje, bude samozrejme učiť na školách za násobky dnešných platov.
        Isteže, je to roboty ako na kostole a keby sa začalo hneď zajtra, prvé výsledky budú hmatateľné najskôr o 10-15 rokov. Nevadí, inak to nejde. Fíni to zistili už pred štvrťstoročím a dnes sú tam, kde my ani len zďaleka nie.

        Thumb up 5 Thumb down 3

        Odpovedať

        • Avatar
          február 06, 2015

          Dal som vam minus. Zase to chcete nechat na nejakych nadludi, ktory to tu zachrania. Zase direktivne urcit, kolko ma coho byt, a kto tam bude a kto bude rozhodovat. Ste stale tam kde sme teraz, len s nejakym restartom… V spolocnosti slobodnych ludi sa najde vzdy system, ktory bude v ten moment najlepsi. Ale urcite nie taky, aky pisete vy… A to vas prvy post bol v celku ok…

          Thumb up 3 Thumb down 2

          Odpovedať

          • Avatar
            február 07, 2015

            „…sa najde vzdy system…“ ?!? Nechapem, ako sa ma akykolvek system sam o sebe „najst“. Mozete mi to vysvetliť? Predsa kazdu jednu kvalitnu a uzitocnu vec musi niekto konkretny vymysliet a aplikovat. A prakticky vzdy je to niekto z rozumny, sikovny a odvazny, ktory ma navyse aj kus potrebneho stastia. Ak su toto podla Vas „nadludia“, nech sa paci. Pre mna je to skupina ludi z lavej casti Gaussovej krivky distribucie ludskych schopnosti populacie zivocicha Homo sapiens.
            Apropos, aky konkretny vzdelavaci system sa tu teda podla Vas „urcite sam najde“ ?! Bez prispenia „nadludi“, poprosim.

            Thumb up 1 Thumb down 0

          • Avatar
            február 12, 2015

            System SA nenajde. System je nutne vytvorit. A zial zdola ho nikto nevytvori, lebo vsetci mudri a kreativni ludia to uz vzdali a zo skolstva usli. Tu pomoze uz iba osvietena diktatura a natlak zhora…

            Thumb up 1 Thumb down 0

  6. Avatar
    február 04, 2015

    Veľmi sa mi páčil bod 4. Roky to tvrdím.
    Podľa môjho názoru je potrebné vnímať realitu. Sú oblasti kde je v triede (základnej školy)
    5 -10 rómov a byť učiteľom je veľmi zložité. Úroveň „žiakov“ sa veľmi znižuje.
    Spôsobujú to TV , PC a NET ako najväčšie príčiny odtrhnutia sa od reality.
    ..
    Nemôžem súhlasiť, že DNES je možné spoliehať sa na ZODPOVEDNOSŤ rodičov.
    Mnohí sú nezodpovední, nevzdelaní a bez informácií.
    Súhlasím s tým, že NAJväčším problémom a brzdou zlepšovania vzdelávacieho systému je štát.
    Dôkazom je že sám štát NEZAMESTNÁVA tých najschopnejších a najvzdelanejších.
    Zamestnáva podľa známostí, rodinkárstva a politickej príslušnosti.
    ..
    Môj názor je že ak by sme nechali zodpovednosť na rodičoch mohli by sme mať 25 percent analfabetov.
    Na slovensku aj dnes máme analfabetov a žiadne PRIESKUMY to nezverejňujú.
    Naplno sa to prejaví ak sa analfabet dostane ZVOLENÍM do funkcie a až vtedy sa ukáže, že nevie
    čítať ani písať ALE NIKTO neskúma ako mohol kandidovať?

    Thumb up 5 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      február 04, 2015

      Pan Zvolen, nesuhlasim s vasim tvrdenim, ze dnes nie je mozne spolahnut sa na zodpovednost rodicov. Asi narazate na Romsku mensinu – a aj vramci tejto mensiny na tych rodicov, ktori neprikladaju statnemu vzdelavaniu ziadnu dolezitost. Ale, ved oni maju pravdu, pre ich konkretne deti nie je sedenie v lavici po najmenej 6 hodin denne pocas najmenej 10 rokov a naucenim sa precitat jednoduchy text a scitavat do 100 ziadnou vyhrou. Pre ich konkretne deti by bolo vacsim prinosom, keby namiesto vysedavania v skole sa naucili cinnosti potrebne na prezitie v ich komunite (co sa aj tak ucia v mimoskolskom case), napr. ako vykopat kabel v noci alebo ako schovat flasku pod kabat. Hovorime tu o vzdelavani mladeze pre ich buduci zivot a nie o VYCHOVE mladeze sposobom, o ktorom si statny uradnik mysli, ze je „potrebny“. Pritom ziaci, ktori neprikladaju vzdelavaniu ziadny vyznam a ich rodicia si myslia to iste, pokial su do „vzdelavania“ nuteni statnou mocou, tak sa nevzdelavaju (len si to odsedia) a zaroven sposobuju zhorsenie kvality vzdelavania pre zvysok triedy. Toto zhorsenie kvality je vysokou cenou za donutenie nevzdelanca pocitat do 100. Ja, napriklad, by som nerad platil zhorsenim kvality vzdelania mojich deti za to, ze statna moc donucuje odsediet si niekomu v skole 10 rokov.

      Thumb up 3 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        február 06, 2015

        Peter Micuch
        Nenapísal som že „všetci“ rodičia sú nezodpovední.
        MNOHO je nezodpovedných, nevzdelaných a neinformovaných…
        Otázkou zostáva o čom diskutovať ak chceme polemizovať o našom školstve ?
        Nemôžeme začať od univerzít LEBO je to od rodiny, cez materské škôlky, základné a stredné školy…

        Môže byť „nevhodný“ systém a „dobrý pedagóg“ urobí zázraky.
        Ale môže to byť aj naopak..
        Školstvo, vzdelávanie a reálny svet potrebujú najmä diskusie a polemiky.
        U nás sa po voľbách v „každej“ vládnej strane (alebo množine vládnych strán)
        ZRAZU objaví plno odborníkov, ktorí sa rozplynú ďalšími voľbami…

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

      • Avatar
        február 17, 2015

        Ak sa žiak počas desaťročnej povinnej školskej dochádzky dokáže naučiť horko-ťažko čítať, písať a počítať, nie je problém len v rodičoch a to platí aj o rómskych deťoch. Paradoxne, život ich naučí viac ako škola, kde sa stretávajú s memorovaním a nezáživnosťou. Keby bol obsah učiva a vyučovanie príťažlivejšie a viac spojené s reálnym životom, boli by motivované aj rómske deti zo sociálne zaostalých komunít. Ale pravdou je, že naše školstvo je o uniformite a dôraz na individualitu a osobnosť chýba. A snaha pedagógov je vo veľkej miere zviazaná osnovami, predpismi, nariadeniami, byrokraciou.

        Thumb up 2 Thumb down 0

        Odpovedať

    • Avatar
      február 05, 2015

      Ján Zvolen :
      „Môj názor je že ak by sme nechali zodpovednosť na rodičoch mohli by sme mať 25 percent analfabetov.“
      – asi ano. Ale asi by to nebolo na škodu – mnohí z takýchto by menej škodili ako analfabeti

      „Na slovensku aj dnes máme analfabetov a žiadne PRIESKUMY to nezverejňujú.“
      – Ono je dosť problém rozlíšiť, či sa u niektorých jedná o klasický analfabetizmus, alebo o klasický debilizmus. Dôsledky to má podobné.

      „Naplno sa to prejaví ak sa analfabet dostane ZVOLENÍM do funkcie a až vtedy sa ukáže, že nevie
      čítať ani písať ALE NIKTO neskúma ako mohol kandidovať?“
      – Skôr by som navrhol preskúmať, KTO takéhoto VOLIL do funkcie. Takýto voliči sú nebezpečnejší, než tí zvolení.

      Thumb up 2 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        február 06, 2015

        Mne nejde o to KTO ho volí…lebo to by sme mohli prebrať „všetkých“ zvolených…
        PROBLÉM vidím v tom, že ako ANALFABET podal prihlášku, že kandiduje?
        Podpísal ju tromi krížikmi ? Ak nevie čítať ani písať ako vedel čo podpisuje ???
        Aj keď uznávam, že mnoho ľudí vie čítať a písať a NEVEDIA čo podpisujú alebo činia…

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

  7. Avatar
    február 04, 2015

    Na 100% súhlasím s Pavlom Angyalom a jeho pohľadom. S dôrazom na zrušenie povinnej školskej dochádzky ako inštitútu stojacemu proti slobode jednotlivca. Jánove námietky, že na zodpovednosť rodičov sa nemožno spoliehať chápem, ale nik iný za dieťa zodpovedný byť nemôže. Bohužiaľ táto strata zodpovednosti sa v celej Európe už generácie pestuje socializáciou nákladov na život ľudí v poproduktívnom veku (starobný dôchodok). Rodič, ktorý vie, že sa oň na staré kolená nepostará nik, iba jeho deti si nedovolí ľahkovážny prístup k ich výchove a vzdelaniu.

    Thumb up 8 Thumb down 0

    Odpovedať

  8. Avatar
    február 04, 2015

    Vďaka za tento článok. Presne za takým niečím moje srdce piští.

    Moja vlastná skúsenosť (s kolegami to je tak na pár stoviek študentov za niekoľko rokov, dokonca k tomu aj nejaký relevantný výskum, keywords student-centered learning, freedom to learn) – moji študenti na VŠ vedeli prijať za seba zodpovednosť, pracovali na projekte, ktorý si vybrali, vhodným spôsobom, ktorý si vybrali – a objektívne ohodnotili svojich kolegov a seba (vrátane finálnej známky). Dovolím si teda hádať, že to aj NAPRIEK krepému základnému a strednému vzdelávaniu v nás stále je. Otázka je, kde by sme boli bez takej veľkej brzdy…

    Podobné témy rieši super komunita v ČR:
    http://www.svobodauceni.cz/
    U nás sa stačí tuším zastaviť v Progressbare a navedú Vás 😉
    Freedom to learn odporúčam od P. Graya aj od Carla Rogersa …

    Držím nám v tomto palce.

    Thumb up 3 Thumb down 0

    Odpovedať

  9. Avatar
    február 04, 2015

    Ešte je tu aj iný prístup k veci: agoristický. Začať robiť paralelné formy vzdelávania, ukázať, že fungujú lepšie a následne štátne školstvo samé prirodzene zanikne.

    Jedným z takýchto projektov je hemisfera.sk (Disclaimer: zakladateľ je môj kamarát)

    Thumb up 1 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      február 05, 2015

      Škoda, že tá hemisféra je len pioniersky tábor. Vyzerá zaujímavo no školu nenahradí. Waldorf či Montesori áno.

      Thumb up 0 Thumb down 1

      Odpovedať

  10. Avatar
    február 05, 2015

    Mudro napísané. Ale čo s tým ???
    Princípom dnešného fungovanie štátu je systém „rukovoditeľstva“, systém, kde občan je bezduché neslobodné stvorenie, ktoré je štátnymi uradníkmi vedené celým životom. Systém „rukovoditeľstva“ je plodom klasického komunizmu. Klasickí komunisti však systém spackali – nedokázali ludí dostatočne PRESVEDČIŤ, museli ich v značnej miere NÚTIŤ násilým. Preto klasický komunizmus padol.

    Dnešní eurokomunisti dokázali zázrak – vychovali ludí tak, že ľuďom sa systém „rukovoditeľstva“ tak páči, že ho prijímajú celkom DOBROVOLNE.
    Ale čo s tým ?!!
    Neviem. Klasických otrokov je možno oslobodiť. Terajších „geneticky upravených“ otrokov oslobodiť nemožno , oni to otroctvo potrebujú k prežitiu. Nič iné nevedia.
    Školstvo vyrába takýchto „geneticky upravených“ otrokov, a o tom, ako má školstvo vyzerať, rozhodujú práve takýto, už predtým vyškolení „geneticky upravení“ otroci – občania. Vo voľbách.
    Ale čo s tým ?!!
    Neviem. Asi nič. Zem to „vytiahne“.

    Thumb up 7 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      február 18, 2015

      Pokiaľ si väčšina spoločnosti neuvedomí, že štát nedáva nič zadarmo, bude náš národ národom tých dobrovoľných otrokov. Zadarmo nie je ani školstvo, ani zdravotníctvo, ani armáda, ani polícia, ani vlaky, ani vianočné dôchodky, všetko čo štát, teda aspoň ten náš občanovi poskytuje je za jeho peniaze a je to oveľa drahšie ako keby si to platil sám. A keby to fungovalo v súkromnom sektore, pri zdravej konkurencii bolo by to oveľa lepšie ako keď ide o štátny monopol na ktorom cudzopasí množstvo zbytočných až škodlivých ľudí.

      Thumb up 2 Thumb down 0

      Odpovedať

  11. Avatar
    február 05, 2015

    Neslobodné školstvo – neslobodní občania.
    Vidím v tom klasický problém. Čo bolo skôr : sliepka alebo vajce ?
    Spusta ludí dnes vidí naše školstvo ako problém. Iba niektorí, maličká menšina, vnímaju problém školstva ako dôsledok problematického štátu.
    Spusta ludí dnes má snahu zlepšiť naše školstvo, ale iba maličká menšina má snahu zmeniť princípy fungovania tohto štátu.
    Je školstvo príčinou terajšieho trápneho politického fungovania ?
    Je terajšie politické fungovanie príčinou hlúpeho školstva ?
    Kde začať?
    Je to asi jedno. Aj tak nemá KTO začať.
    Tých zopár chápajúcich nemá v demokracii – vláde plebsu -šancu.

    Thumb up 7 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      február 06, 2015

      ad. Spusta ludí dnes vidí naše školstvo ako problém. Iba niektorí, maličká menšina, vnímaju problém školstva ako dôsledok problematického štátu.

      ano, tam je to vsetko zhrnute, tam je ten problem a tam treba zacat, tam je to, z coho su vsetky zla a nespravodlivosti zacate.

      Thumb up 1 Thumb down 0

      Odpovedať

  12. Avatar
    február 07, 2015

    Úplný súhlas. Dodávam ešte jeden bod a to je učiteľ/učiteľka/. Teraz sa správajú ako úradníci a učia len to čo vedia/musia a čo stačí/ a nevedia/nechcú, nemajú na to../ čo učia a ako to učia. Je tragédia zveriť deti takýmto ľuďom. Že ich hanba nefacká za to čo konajú deťom. Sú bez chrbtovej kosti, charakteru a sebareflexie. Tam vidím najväčší problém-zmeniť ľudí.

    Thumb up 0 Thumb down 1

    Odpovedať

  13. Avatar
    február 10, 2015

    Navrhy su fajn, ale nikto s nimi nic nespravi.
    Podstata problemu nie je v zlom skolskom systeme.
    Problem je v rodine. Tam musime byt poslusni. Zvycajne prave tam prebieha najmasivnejsie formovanie poslusneho obcianka. Nerovne postavenie dieta vs rodic je priprava na nerovne postavenie obcianko vs stat. Posluchaj autoritu, inak pride nasilie (v roznych formach), to je vzor (a trauma) z rodiny, ktory je potom prakticky nemozne (a nemyslitelne) prekonat v dospelosti. Vzor ktory je rozoznatelny aj v nazve tohto blogu, ktory neznie „ziadny stat“, ale len „menej statu“.

    Steffan Molyneux – The Origins of the State
    https://www.youtube.com/watch?v=raqzZhAj7AM

    Thumb up 1 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      február 11, 2015

      Pravda, ale nechcel som písať o kresťanstve. To si ľudia hneď zapchávajú uši. Najprv ich treba naučiť počúvať a kriticky myslieť. Potom sa môže ísť do hĺbky.

      Thumb up 1 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        február 12, 2015

        Vdaka za reakciu. Chapem, co vravis.
        Ludia si zpachavaju usi pred akymkolvek argumentom, ktory nesedi s ich pohladom na svet.
        Vychova deti k poslusnosti, z nadradenej pozicie, s hrozbou nasilia, je podla mna rovnako rozsirena medzi neznabohmi ako medzi krestanmi. Self-ownership a non-aggression principy musia platit pri vychove deti. Inak sa z toho pre cloveka stane prijimany vzor spravania. Rodina je predobrazom statu.
        Nemozes zrusit skoly. Darmo napises akykolvek skvely clanok, akokolvek nevyvratitelne argumenty budes mat, akukolvek nespochybnitelnu logiku pouzijes – skoly nezrusis. Nemas na to dosah. Na co mas dosah, je nasilie pachane na ludoch (najma detoch) v tvojom okoli, v tvojej rodine, medzi tvojimi znamymi, mozno nasilie ktore bolo pachane na tebe. Ak nezmenis tuto relativne malu vec vo svojom okoli, kde mas moznost priamo zasiahnut, ako potom chces zmenit kolosalnu masineriu celeho skolskeho systemu.
        Ale je to ovela tazsie, osobnejsie a casto bolestivejsie priamo sa angazovat. Napisat clanok je bezpecnejsie, ale nic to nezmeni. A nechap ma zle, nechcem kritizovat, verim, ze tento clanok a stranka a kadejake ine verejne aktivity vyzaduju velku davku odvahy. Len mi to pride ako plytvanie talentom a energiou.

        Este jeden odkaz na Steffana, aj ked v tomto pripade len dal na jedno miesto informacie. Cela Bomb in the brain seria stoji za pozretie, ale treti diel je najinformativnejsi http://www.youtube.com/watch?v=QIDvdzjzSto – vysvetluje aj, preco ani najlepsi argument nepomoze.

        Thumb up 2 Thumb down 0

        Odpovedať

        • Avatar
          február 28, 2015

          Myslim si, ze pri detoch neplati self ownership a non-agression. Na rozdiel od statu ma rodic za dieta zodpovednost. Stat by mal zodpovednost za obcana iba ak by obcan bol vlastnictvom statu (toto si mnoho ludi mysli). Podla mna stat nema ziadnu zodpovednost za osud obcana. Ale rodic ma zodpovednost za osud dietata, nemoze sa vykaslat na dieta, neprispievat na jeho vyzivu alebo ho prestat vychovavat. Stat nemusi a ani by nemal vychovavat obcana, ale rodic by mal vychovavat dieta. A to je dolezita zmena oproti statu.

          Thumb up 0 Thumb down 0

          Odpovedať

  14. Avatar
    február 10, 2015

    Pavol, prečítal som si to pozorne a som z toho doslova uveličený. Ako pracujúci učiteľ dodám k tomu len niekoľko zážitkov zo svojej praxe a života. Monitory neriešia nič, ich výsledky sú aj tak falšované, aby daná škola vyzerala na papieri dobre, nejakými percentami sa vôbec nedá vyčísliť pripravenosť žiaka študovať na strednej škole a už nie do života. Vyučovanie literatúry na stredných školách je zamerané na memorovanie, učiteľ ani žiak nemá možnosť výberu autora a diela, v obsahu učiva prevláda nacionalizmus. Nič proti slovenským autorom, na taký malý národ ich máme kvalitných dosť, ale aby minimálne 75 percent obsahu tvorili slovenskí autori, je smiešne. Vďaka Štúrovcom za spisovný slovenský jazyk, ale venovať sa im takmer jeden a pol roka je prejav zakomplexovanosti malého národa a na obsahu sa zjavne podieľala SNS. Autorov je obrovské množstvo, kvantita na úkor kvality, pritom oveľa účinnejšie je pracovať s literárnym textom, poukázať na rôzne spôsoby tvorby, dať priestor študentom na ich vlastný názor a nie učiť stovky autorov a ich diel naspamäť a vyžadovať obsahy diel a brať im právo na vlastný názor. Výber mimočítankovej literatúry by mal byť úplne slobodný. Ešte aj teraz patri napríklad medzi povinné čítanie Osud Človeka od Šolochova, hoci je to jeho úpadkové dielo, písané úplne mimo reality. Hlavný hrdina by po úteku z koncentračného táboru by nebol pochválený, ale skončil by v gulagu, za to, že sa vôbec dal zajať. Potom sa nečudujme, že také množstvo aj mladých ľudí obdivuje ZSSR a v súčasnosti aj Putina. Tu doslova vidno vplyv komunistov, resp. exkomunistov. Pri tom množstve kvantity zostáva len veľmi málo času na samostatnú tvorbu súvislých textov, na schopnosť pochopiť rozdiely opisu, úvahy, charakteristiky, jednotlivých štýlov ap. Na maturitách sú témy striktne predpísané, vôbec nie je možnosť samostatnej voľby. Pri odpovediach na maturitách žiaci často usilovne brblú, ale sami nevedia nič. Po takejto výučbe je ich vzťah k literatúre tak zhnusený, že polovica Slovákov po absolvovaní strednej školy, nechytí do ruky knihu. V krčme sa síce hrdí, že vie vymenovať naspamäť Kostrove zbierky, že vie odrecitovať začiatok Detvana, ale od školy neprečítal žiadnu knihu, lebo k literatúre cíti doslova odpor. Na základnej škole musím postupovať presne podľa učebnice, hoci podľa mňa i keď obsahovo nie je zlá, ale je písaná štýlom bez ladu a skladu, bez logickej nadväznosti, možnosť výberu autora takmer nulová. Pri tvorbe tematických plánov sa musím držať prísne učebnice, už samotný tematický plán je nonsenz, pripomína mi to komunistické plány a päťročnice, kde sa musí plniť plán na 100 percent bez ohľadu na okolnosti. Pri zapisovaní do triednej knihy svorne klameme, lebo v presný deň by sme mali učiť presné učivo, bez toho, aby sme brali ohľad na to, či žiaci pochopili alebo nepochopili predchádzajúce učivo. Všetci o tom vedia, ale každý sa bojí povedať, že cisár je nahý. Inšpektori sú úplne zbytoční ľudia, budú vás šikanovať za presné vyplňovanie dokumentácie, či tam máte popísané presne tie blbosti, ak vám idú na hospitáciu, nesledujú priebeh hodiny, pripravenosť žiakov, vzťah učiteľa a žiakov, ale budú vám vyčítať napr., že ste použili málo didaktickej techniky. Pomôcky sú síce fajn, ale používať pomôcky, len pre ne samotné je do neba volajúca hlúposť. Vidno, že sú to zbytočne platení úradníci, ktorí sa snažia šikanovaním a dôležitou tvárou nabudiť dojem, akí sú potrební. Uznanie učiteľa nezávisí od jeho kvalít a odovzdania sa žiakom, ale od vzťahu s nadriadenými, ak sa vám postaví do cesty riaditeľ, ktorý vás nemá v láske, alebo kolega, ktorý je na škole in, môžu vám zo zadku aj anjeli vyletovať, stále budete ten zlý a neschopný. Obchodná akadémia v Ružomberku sa chválila, že po ukončení štúdia zostane pomerne málo jej absolventov na úrade práce. To, že veľká časť žiakov išla na vysoké a ďalšia časť vykonáva prácu predavačiek v obchode, taxikárov, upratovačiek, vykladačov tovaru v hypermarketoch bolo nepodstatné. Tomu, čo vyštudovali sa venovalo niekoľko percent žiakov, aj to len vďaka známostiam, šťastí a pri dievčatách aj výnimočnej fyzickej kráse. Keď som sa snažil učiť po svojom, doslova som bol zjazdený kolegyňami za údajnú mäkkosť a za to, že dávam málo pätiek, lebo ich názor na kvalitnú prácu bolo kvalitné memorovanie a množstvo zlých známok a dokazovanie žiakom akí sú neschopní. Samozrejme z dotyčnej školy som bol nútený odísť svinským rokom, ale neľutujem to, tam sa jednoducho pracovať nedalo, ak si chcel človek uchovať vlastnú tvár. O vysokom školstve – trafili ste klinec po hlavičke. Ja len uvediem, jeden príklad. Na Katolíckej univerzite študuje jeden môj kamarát popri zamestnaní informatiku. Ako externý študent si štúdium platí. Musí však zbierať zápočty aj trebárs z náboženstva, množstva pedagogických predmetov, ktoré sú stále dookola o tom istom, nielen kvôli ideológii, ale aby množstvo vyučujúcich na vysokej škole malo výplaty a sú to ľudia dohodení po známosti. Časť jeho peňazí ide teda na jedno veľké nič, ktoré ku svojej profesii nepotrebuje. Pri hodnotení kvality učiteľa nerozhodujú jeho výsledky práce, ale obľúbenosť v kolektíve, u riaditeľa. O negatívnych prípadoch zo školstva, ktoré by som mohol popísať aj konkrétne, by mohol vzniknúť celý román. v súčasnosti mám jedno šťastie, že pracujem na základnej škole, kde sú kvalitní pedagógovia, riaditeľ, snažíme sa deťom vštepiť aj niečo iné ako je v osnovách, viesť ich k samostatnosti, ale poviem ja aj viacerí moji kolegovia ideme v tejto činnosti doslova s kožou na trh. Ale máme aspoň tie výsledky, že naši žiaci nevidia v učiteľovi nepriateľa, ale partnera, o učivo majú záujem, radi sa aktívne zapájajú do vyučovacieho procesu a aj samostatne pracujú. Keby to však fungovalo tak, ako ste to popísali Vy vo svojom článku, dosiahli by sme oveľa viac. S vašim článkom sa plne stotožňujem a plne súhlasím s jeho obsahom. A klobúk dole, aj po formálnej stránke je vynikajúci.

    Thumb up 5 Thumb down 0

    Odpovedať

Diskusia je moderovaná. Komentáre, ktoré nie sú k téme, obsahujú nadávky alebo osobné invektívy, nebudú schválené. Reakcie na komentáre sa rozvetvujú do max. hĺbky 10 komentárov.

Kliknite sem pre zrušenie vašej odpovede.

Leave a comment

*