Historický vývoj daní

Daň možno definovať ako povinnú zákonom stanovenú platbu, ktorú štát vyberá od fyzických a právnických osôb, a tieto sú povinné odvádzať ju do štátneho rozpočtu alebo do miestnych rozpočtov v stanovenej výške a v stanovenej lehote bez toho, aby štát poskytol protihodnotu jej platiteľom v adekvátnej výške. Alebo jednoduchšie…daň je poplatok, ktorý platí stredná vrstva preto, aby chudobní nezabili bohatých.

Síce prihliadnuc na dane z luxusu a dane, ktorým podliehajú lepšie zarábajúce subjekty, je prvá definícia predsa len presnejšia. Daň sa teda vyznačuje tromi znakmi, a to: nenávratnosť, nedobrovoľnosť, neekvivalentnosť. Nenávratnosť snáď nestačí chápať len tak, že peniaze, ktoré v rámci daní odvádzame, nám nebudú naspäť vrátené, ale i v zmysle tom, že služby poskytované nám prostredníctvom daňových dotácii nepokryjú to, čo sme si „zaplatili“. Celkom nevýhodná „investícia“.

Vhodné je snáď uviesť tajomstvo, ktoré našim politikom nie je vôbec známe – Lafferova krivka. Táto krivka poukazuje na to, že s narastajúcou daňovou sadzbou najskôr daňový výnos rastie, neskôr sa dostáva k maximálnej hodnote (tzv. Lafferov bod) a následne klesá. Optimálnou je preto čo najnižšia daňová sadzba, pretože v opačnom prípade nastávajú ekonomicky negatívne javy, ako sú napríklad nadmerné daňové úniky, útlm hospodárskej aktivity, …

Prvé podoby zdaňovania možno vidieť už v otrokárskej spoločnosti, kedy boli dane odvádzané v naturálnej podobe. V tomto období však ešte netvorili prioritný príjem štátu, naopak, väčšina financií sa získavala prostredníctvom vojenskej koristi. Neskôr boli zavedené tzv. tribúty a clá, ktoré boli jednorazovo odvádzané dávky vo vzťahu k pôde alebo jednotlivcovi. V starovekom Grécku dokonca neexistovala daňová povinnosť, dane boli vyberané dobrovoľne.

V období feudalizmu sú už dane vyberané pravidelne a nie v naturálnej podobe. Naďalej však ostávajú druhotným príjmom štátu. Panovník prestáva byť jediným príjemcom daní. V tomto období mu pripadajú nepriame dane, zatiaľ čo šľachte dane priame. Formuje sa povolanie podmienené udelením licencie (pachtu), ktorého funkciou je vyberanie daní a mzda z tohto povolania je vypočítaná „od výkonu“.

Rozlišuje sa generálny pacht oprávňujúci k výberu všetkých daní a daňový pacht, ktorý umožňoval vyberať len konkrétne druhy daní. Najznámejšími druhmi daní boli regály, teda poplatky za udelenie práva lovu, razenia mincí a pod. Akcízy boli prvou formou nepriamej dane. Akcízy vystupovali ako spotrebná daň alebo daň obchodová. Kontribúcie boli prvou formou priamej nepravidelne platenej dane. Dôležitý príjem tvorili najmä domény, ktoré boli odvádzané v naturálnej podobe za užívanie panovníkovej pôdy.

Zvýšenie daňového zaťaženia začína v období liberalizmu. Dane vystupujú ako pravidelné odvody tvoriace rovnocennú časť prínosu do štátnej pokladnice. V rámci priamych daní vystupujú najmä výnosové a dôchodkové dane. Príjmy z nepriamych daní predstavovali akcízy a clá.

Základom daňových reforiem v 19. a 20. storočí bolo dosiahnutie spravodlivejšieho daňového zaťaženia. Novinkou tohto obdobia je zavedenie daňového priznania, progresívneho zdanenia a v súvislosti so zavedením daňového priznania nastáva boom daňových únikov.

Hlavným cieľom medzivojnového obdobia je postavenie ekonomiky na nohy a to zavedením vyššej daňovej kvóty, vojnových daní a vojnovej prirážky. Sadzby priamych daní sa už stanovujú zvlášť pre fyzické a právnické osoby.

Po druhej svetovej vojne dochádza k opätovnému zvyšovaniu daňovej kvóty, ktorá presahuje 50% HDP. V 70.rokoch narastá význam nepriamej dane. Jedným z cieľov EHS je harmonizovať dane v rámci nadnárodného spoločenstva zavedením dane z pridanej hodnoty.

Odsek o vývoji daní v súčasnosti ponechám radšej prázdny.

Zdroj: Jan Široký, Daňové teorie

11,649 celkovo návštev, 2 návštev dnes

14 odpovedí

  1. Avatar
    august 09, 2013

    Páčila si mi táto definícia:
    “ Daň sa teda vyznačuje tromi znakmi, a to: nenávratnosť, nedobrovoľnosť, neekvivalentnosť.“
    Ak by sme „rozoberali“ čo jer a čo nie je daň prišli by sme k zaujímavým skupinám,.,,
    Napr. DPH . Je to daň , ktorá je ROKY od svojho vzniku návratnou položkou pre „šikovných“ .
    Zaregistrovali sa a dostali naspäť obrovské sumy ako VRÁTENIE nadmerného odpočtu DPH.
    Pravidelne sa opakujúce správy o vyšetrovaní prípadov PODVODOV s DPH len dokazujú, že NIČ sa nezlepšuje. Diera na túto činnosť zostáva. Pri tom by stačilo málo. Aby sa DPH bralo len zo zaplatených faktúr. Štát ako najhorší vlastník zlyháva.
    Je sociálna poisťovňa tiež „vyberačom daní“ ? Kde sa strácajú obrovské množstvá peňazí čo ľudia pravidelne mesačne platia sociálnej poisťovni ? Stačí sa popozerať ako je to s prevádzkou sociálnej poisťovne a „výsluhové dôchodky“…
    Zdravotníctvo je samostatná téma, ale odvody do zdravotných poisťovní rovnako splňajú definíciu dane. Znovu vidíme ako štát neefektívne hospodári s vybratými prostriedkami. Výhovorka, že máme dve súkromné zdravotné poisťovne neobstojí. Štát (ministerstvo zdravotníctva určuje pravidlá.
    Cestné dane nestačia. Lebo sa u náš stavajú a opravujú cesty najdrahšie v EU. Znovu má zodpovednosť štát.
    Dane z minerálnych olejov….Stratia sa v štátnom rozpočte …
    Dane z tabaku a liehu… rovnako pohltí deficitný štátny rozpočet…
    Dane z majetku, pozemkov…
    Aj poplatky ktoré určuje štát sú vlastne dane. Nevieme sa domôcť aby sme za ne niečo dostali…

    Uvedenými príkladmi som len chcel ukázať , že dane sú „rôzne“ končia v štátnom rozpočte a štát = volení zástupcovia ľudu NENESÚ žiadnu ZODPOVEDNOSŤ za nakladanie s nimi.

    Thumb up 13 Thumb down 3

    Odpovedať

    • Avatar
      august 11, 2013

      „” Daň sa teda vyznačuje tromi znakmi, a to: nenávratnosť, nedobrovoľnosť, neekvivalentnosť.”“
      – a ešte aj „NEurčenosť“ . Alebo takto nejako. Teda: Dane nie su konkretne určené NA NIEČO. Ludia často nadavaju, že platia dane na „bezpečnosť“, a štat je nezabezpečí. Správne. Dane nie su ani na bezpečnosť. Na bezpečnosť je revolver vo vrecku.
      Dane su iba na okradnutie občana.

      Thumb up 8 Thumb down 3

      Odpovedať

  2. Avatar
    august 11, 2013

    Važený webmaster tohto webu:
    Ak sem napíšem tri príspevky, tak v priemere dva sa nazapíšu a zlahne zem po nich.
    Mam taku drobnu radu pre Vás, pokiaľ vam záleží na tom, aby sem ludia chodili :

    1. Ak príspevok sa „stratí“, pretože nebol schválený, nech sa to autorovi zobrazí. Napr. textom NESCHVALENÉ
    2. Ak je autor trvalo zablokovaný, nech sa mu to jasne zobrazí.
    3. Ak máte vadný program, opravte ho.

    Ani teraz neviem, či nepíšem zbytočne. Trápne. Vaša webstránka je môjmu srdcu milá, a je mi z toho smutno.

    Thumb up 2 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      august 11, 2013

      aha…. trvalo zablokovaný nie som.
      Lenže tento príspevok je druhý z troch, takže…. uvidím.
      Predtým mi nikdy nevzalo text, ak som doň niečo vložil pomocou Ctrl V.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

  3. Avatar
    august 12, 2013

    „Daň sa teda vyznačuje tromi znakmi, a to: nenávratnosť, nedobrovoľnosť, neekvivalentnosť.“

    ad nenavratnost = nepravdive tvrdenie!

    rakuska ekonomicka skola tvrdi, ze aby doslo na trhu k vymene musi si kazda strana cenit vlastnu momentalne drzanu hodnotu menej ako hodnotu, ktoru chce ziskat od strany druhej. (ceteris paribus = neberiem do uvahy hrozbu nasilia, vazenia, mocenskej nadradenosti zo strany statu, rec je vyhradne o daniach). proste a jednoducho je tu vacsina ludi, ktora pri plateni dani pocit, ze to je pre nich, pripadne v buducnosti bude pre nich vyhodny biznis. samozrejme tu su aj jednotlivci, ktori maju ine preferencie.
    .
    ad nedobrovoľnosť = nepravdive tvrdenie!

    ak najdeme co i len jedneho cloveka, ktory dobrovolne plati dane, tak dochadza opat k nepravdivemu tvrdeniu.

    ad neekvivalentnosť = nepravdive tvrdenie!

    plati to iste ako v pripade toho co som napisal na adresu nenavratnosti.

    Thumb up 1 Thumb down 8

    Odpovedať

    • Avatar
      august 12, 2013

      “ proste a jednoducho je tu vacsina ludi, ktora pri plateni dani pocit, ze to je pre nich, pripadne v buducnosti bude pre nich vyhodny biznis.“
      – Ako to chces dolozit ? To po prve, po druhe ma vacsina nezaujima. Vacsina uz aj zvolila Hitlera, cize ja sa od vacsiny distancujem.

      „ak najdeme co i len jedneho cloveka, ktory dobrovolne plati dane, tak dochadza opat k nepravdivemu tvrdeniu.“
      – Kardinalna blbost. Nenajdes ani jedneho takeho, pretoze su dane povinne a uz len kupenim chleba platis dan.

      Thumb up 3 Thumb down 1

      Odpovedať

      • Avatar
        august 13, 2013

        Dolozit to viem jednoducho. Ked nieco nechces tak sa proti tomu postavis. Ked by dane zacali vadit vacsine (vacsina by ta mala zaujimat) tak zaniknu.

        Btw ktorykolvek z niekolkych stoviek tisic byrokratov na slovensku ti povie, ze nema lroblem platit dane. Stale dostane viac, ako zaplati. Ak nechapes, tak precitaj knihu byrokracia od misesa.

        Thumb up 0 Thumb down 1

        Odpovedať

        • Avatar
          august 15, 2013

          -Aha, cize necinnost je podla teba suhlas. Tak potom asi aj cely svet suhlasi, co sa deje v egypte, lebo vsak inak by tu boli demonstracie, aby sa tam ta kriza ukoncila.

          -jasne, ze byrokrat si dane zaplati rad, lebo vsak by siel sam proti sebe, keby ich neplatil. Ved z toho zije clovece :D.

          Panecku, zadieras.

          Thumb up 0 Thumb down 0

          Odpovedať

          • Avatar
            august 15, 2013

            Ja neriesim preferencie ludi vo vseobecnosti ako ty a mnohi z vas tu. Ano, niekolko ludi moze necinnostou vyjadrit suhlas a toto ty popriet nemozes aj keby si sa tu poskladal z kocky do gule. Aj mnoho „rakusanov“ necinnostou vyjadri suhlas, lebo su presvedceni, ze egyptania si to musia vyriesit sami, ze svet sa do toho nema miesat. Kym nedemonstrujes preferencie, tak si cely svet moze mysliet svoje, ze su lahostajni, ze sa boja atd.

            Zadieras tu zial iba ty nakolko ti uchadza jadro pudla. Ja tvrdim, ze ta poucka o daniach je nezmysel a ty si to potvrdil a ani nevies ako 🙂

            Thumb up 1 Thumb down 1

    • Avatar
      august 12, 2013

      ad nenavratnost – dane su skutocne nenavratne, pretoze neexistuje legalny postup akym je mozne ziskat legalne vyrubenu a zaplatenu dan (na ktoru sa nevztahuju specialne moznosti odpisania, odpustenia, preplatkov a pod.)

      ad rakuska skola – chybu (a nie len tu) robis v tom ze neberies do uvahy hrozbu nasilia. Rakuska definicia sa vztahuje na dobrovolne transakcie bez hrozby iniciacie nasilia

      ad nedobrovolnost – z povahy dani nie je mozne urcit, ci ich nejaky clovek plati dobrovolne, nech by co ako presvedcivo ustami prisahal ze ich plati dobrovolne. Ak by sa nasli nejake skutocne dobrovolne platby, tieto uz nie su povazovane za dan, ale napr. za dobrovolny prispevok do statnej kasy. Dobrovolne prispevky zakon v niektorych krajinach umoznuje a cuduj sa svete je ich dost mizivo malo nato aby na zaklade nich mohol niekto zacat tvrdit ze dane su dobrovolne. Jedina moznost ako by mohli byt dane dobrovolne je zrusit akekolvek postihovanie za ich neplatenie.

      ad neekvivalentnosť – dane su naozaj neekvivalentne pretoze nie je mozne sa legalne dozadovat plnenia nejakej sluzby na zaklade toho ze vsak som zaplatil dan. Ak zakon uklada nejakym verejnym instituciam povinnost poskytovat nejake sluzby tak vzdy nezavisle od toho ci prijemca sluzby zaplatil dane.

      Thumb up 4 Thumb down 1

      Odpovedať

      • Avatar
        august 13, 2013

        KAk na trhu dojde k vymene rohlika za tvoje peniaze, rohlik zjes, tak chces legalne ziskat peniaze spat? Takze tiez ide o nenavratnost?

        Ceteris paribus pouziva rakuska skola takze nevidim problem ked ho pouzijem ja. Btw kazde jednanie nesie mieru rizika a ani riziko nasilia na trhu nie je mozne vylucit.

        Prave tym, ze si dan zaplatil mas pravo pozadovat ekvivalentne poskytnutie sluzby. Ze to velka vacsina slovakov nerobi je koho problem? Rakusania tvrdia, ze panom trhu je spotrebitel (mises). Nedokazu ani od podnikatelov pozadovat kvalitu, tak sa ani necudujem, ze to nedokazu ani u byrokratov.

        Thumb up 1 Thumb down 1

        Odpovedať

    • Avatar
      august 12, 2013

      Vtipná logika :
      „ad nedobrovoľnosť = nepravdive tvrdenie!
      ak najdeme co i len jedneho cloveka, ktory dobrovolne plati dane, tak dochadza opat k nepravdivemu tvrdeniu.“
      – – –
      – analogicky:
      Ak pretiahnem 10 žien, z toho deväť násilím, a jedna mi dá dobrovolne, tak tých deväť prípadov nebolo žiadne násilie, bolo to dobrovolné. Pre tú jednu dobrovolníčku.
      Asi bude treba zmeniť aj zákony.

      Thumb up 5 Thumb down 1

      Odpovedať

      • Avatar
        august 13, 2013

        Takze ak mi ty budes tvrdit, ze si znasilnil 10 zien a potom mi jedna z tych zien povie, ze sla s tebou dobrovolne tak mi ty budes aj nadalej tvrdit, ze mas pravdu, ked je pravdou to, ze si ich znasilnil iba 9? Proste a jednoducho autorka clanku zovseobecnila dane a to iste si urobil aj ty. Ja som sa snazil poukazat na to, ze ani na dane sa nie je mozne pozerat takymto pausalnym sposobom.

        Thumb up 1 Thumb down 1

        Odpovedať

  4. Avatar
    jún 07, 2014

    Dane sú formou výpalného. Bohužiaľ ešte aj výpalné je definované určitejším spôsobom, zaplať alebo ťa vypálime. Človek aspoň vie za čo platí.

    bolo by vhodné rozobrať to aj po otázke právnej. Odkiaľ berie vláda a následne štát právo vyberať dane? Kto im takéto právo udelil? Ústava? Zákony? Ústava je zdrap papiera podpísaný niekoľkými jednotlivcami, zákony rovnako. Môže niekoľko jednotlivcov samých od seba začať tvrdiť že majú právo niekoho daniť? Ja si doma na kolene tiež môžem napísať zákon o daniach a chodiť po Vás vyberať dane pričom si to dám podpísať ešte aspoň 100 ľudmi z okolia, aby to malo nejakú váhu pretože tých sto ľudí z okolia mi dovolilo vám niečo ukradnúť. /mafiáni su, podľa toho iba daniari/ Mimochodom kde berie jednotlivec právo niečo ukradnúť? Môže jeden jednotlivec delegovať na iného právo niekomu niečo ukradnúť a nazvať to daň?

    Odkiaľ má štát právo kradnúť fiat menu občanom? Ktorý jednotlivec mohol na štát delegovať právo krádeže, keď ho sám nemá? Alebo štát vznikol z božej vôle a boh mu dal právo kradnúť ? Kto verí že štát vznikol z vôle božej alebo má nadprirodzené práva, že može rozhodovať o veciach /vyššieho dobra , napr. vražda, krádež, zmrzačenie, väznenie bez preukázania viny, genocída/ o ktorých jednotlivci nemôžu, potom by si mal stanúť medzi fašistov, nacistov, komunistov a iných diktátorov a kolektivistov. kto verí že štát má len také práva ako majú ľudia, ktorí v ňom žijú musí jasne vedieť že platiť dane je podvod, krádež a jediný môžný spôsob ako platiť štátu za ochranu je dobrovoľný príspevok. Presne tak ako to funguje na slobodnom trhu, vy vždy z vlastnej vôle platíte za tovary a služby. Inak to nefunguje.

    Thumb up 2 Thumb down 0

    Odpovedať

Diskusia je moderovaná. Komentáre, ktoré nie sú k téme, obsahujú nadávky alebo osobné invektívy, nebudú schválené. Reakcie na komentáre sa rozvetvujú do max. hĺbky 10 komentárov.

Kliknite sem pre zrušenie vašej odpovede.

Leave a comment

*