Demokracia proti menej štátu

Slobodný človek vie, že jeho sloboda sa končí tam, kde by mohla narušiť slobodu druhého. Nelipne na ničom do takej miery, aby išiel proti slobode a tak zradil sám seba, vlastnú identitu a podstatu. Je pripravený stratiť hocičo, len aby si svoju slobodu ochránil. Rozhodovanie sa má byť slobodné. Sloboda je rozhodnutie. Pojem „hocičo“ pritom môže znamenať excelentne platené zamestnanie, miesto bydliska, životného partnera, auto, dom, v extrémnom prípade aj život. Alebo hoci pózu alebo od narodenia vštepované či skúsenosťami získané životné zásady.

Nejdem hodnotiť, kto z kandidátov na dobre platenú parazitujúcu funkciu je menej slobodný. Či ten, ktorý si bez moci a vplyvu už nevie predstaviť svoj život a je ochotný pre ich udržanie hodiť za hlavu aj zvyšky vlastnej dôstojnosti a ilúzie cti, alebo ten, ktorému musí byť zjavné, že ak doteraz žil v rámci možností v slobode a nezávislosti, práve sa snaží o ich obdobné odhodenie.

Túto úvahu píšem po prečítaní si upútavky v televízii, podľa ktorej premiér Fico dnes vyhlásil:

„Ak z akýchkoľvek dôvodov nezískam vo voľbách dostatočnú podporu svojich voličov, teda členov alebo sympatizantov SMERu-SD, zvážim svoje ďalšie pôsobenie v politike.“

Aj pre zástancu žiadneho štátu, ktorý žije v realite a nie len v snoch a ideáloch, by táto šanca (medzi nami, vyslovená len účelovo, ale raz a navždy vyslovená) mohla byť viac ako inokedy signálom na zamyslenie sa nad otázkou „voliť alebo nevoliť?“.

Neúčasť na voľbách sa na prvý pohľad môže javiť ako prejav slobody a nezávislosti. Je to pravda a nikto nemá právo sa do tohto rozhodnutia inému jedincovi starať. Vyplatí sa však pragmaticky sám pre seba zvážiť, či zotrvanie na tejto póze skutočne má šancu – zvlášť v tejto situácii – priniesť a propagovať väčšiu individuálnu slobodu. Neverím, že rozumný človek je presvedčený o tom, že propagácia „menej štátu“ je rovnocenne možná napríklad v Kanade, Rusku či Severokórejskej ľudovej republike. Treba zvážiť, ktorým smerom sa môže Slovensko po víťazstve toho – ktorého kandidáta vydať.

V tohtoročnej slovenskej špinavej prezidentskej kampani sa z jednej strany apeluje na najnižšie a v našej spoločnosti mimoriadne rozšírené pudy. S nenávisťou, pohŕdaním, závisťou, zakomplexovanosťou a absenciou súdnosti más sa ráta ako so zaručenou výbavou divákov a poslucháčov, ktorým je kampaň adresovaná. Pritom si treba neúnavne uvedomovať, že hlasy nemajú váhu podľa výšky inteligenčného kvocientu, iba a jedine podľa ich výsledného množstva.

Sloboda má byť podmienená zodpovednosťou. Skutočnou slobodou je umenie vzdať sa každej závislosti a bremena, ktorá jej nositeľa zväzuje. Teda niekedy aj svojho neotrasiteľného životného presvedčenia a postoja. Môže sa pritom stať, že po víťazstve doterajšieho nepolitika sa verejnosť natoľko uspokojí s výsledkom, že už nebude pociťovať intenzívnu potrebu zmenšovania štátu, čo skomplikuje našu spoločnú snahu. Na strane druhej, putinovský systém hroziaci pri opačnom výsledku volieb, môže túto snahu pod rúškom ochrany demokracie ešte razantnejšie stopnúť iným nepríjemným spôsobom.

Demokracia býva riadne otravná. Avšak prísne vzaté, ani sympatický a uznávaný Ron Paul by sa do senátu nedostal bez účasti svojich voličov vo voľbách a v takej veľkej miere nemohol aktivizovať libertariánsky zmýšľajúcich ľudí v svojej krajine aj za jej hranicami. Viem, je to ťažké, ale aj výnimka z presvedčenia ho následne môže veľmi výrazne potvrdiť.

11,376 celkovo návštev, 2 návštev dnes

39 odpovedí

  1. Avatar
    marec 24, 2014

    Problém je, že aktívnou voľbou ZA kandidáta podporím aj tie jeho názory, s ktorými zásadne nesúhlasím. A teraz nemyslím názory konkrétnej osoby (pána Kisku), ale hlavne názory a postoje platformy, ktorá ho pretláča. Hnusnou a zákernou manipuláciou prieskumom verejnej mienky zarezali Rada Procházku, pretože si dovolil sympatizovať so „stredovekým“ názorom na spoločnosť. Pričom ale úplne jasne dokázal zobrať voličov ficovi.

    No a konkrétne tento odsek článku:
    “ V tohtoročnej slovenskej špinavej prezidentskej kampani sa z jednej strany apeluje na najnižšie a v našej spoločnosti mimoriadne rozšírené pudy. S nenávisťou, pohŕdaním, závisťou, zakomplexovanosťou a absenciou súdnosti más sa ráta ako so zaručenou výbavou divákov a poslucháčov, ktorým je kampaň adresovaná. “

    Túto výhradu ja žiaľ vidím silnešie voči anti-fico úderke. Ktorá dehonestuje a uráža fico-voličov. Aj keď nie som fanúšikom tzv. demokracie, nikdy by som si nedovolil podobným spôsobom hodnotiť slobodnú voľbu mojich spoluobčanov. Jednak sa mi to bridí a tiež absolútne nechápem, ako by sa dehonestáciou týchto voličov dali získať ich hlasy.

    Ja si naopak myslím, že (aj) táto demokratická voľba práve obnažuje základný problém: silne a až násilne zúžený výber. Keď sa treba postaviť na jednu z dvoch strán. Nech by tá „naša“ bola akokoľvek pochybná. Ja osobne som nad tým uvažoval už veľmi dávno: nikdy by som nevolil červených. Takže modrí mali môj hlas istý. Uvažoval som nad tým, ako ďaleko teda môžu zájsť, keď ten môj hlas majú istý. No a oni zašli teda sakra ďaleko. Ja sa na tú ich stranu už proste nepostavím. Túto možnosť výberu za žiaden slobodný výber nepovažujem.

    Thumb up 6 Thumb down 4

    Odpovedať

    • Avatar
      marec 24, 2014

      Úplne chápem tvoj postoj, sama by som za normálnejších okolností, teda, keď by nehrozilo, to, čo podľa mňa hrozí, nevolila. Ale ustupujem z tej pozície z dôvodov, ktoré v článku uvádzam.

      Thumb up 5 Thumb down 2

      Odpovedať

      • Avatar
        marec 24, 2014

        Janka :
        Ked pomôžeš fica poraziť, bude Ťa šikanovať s pozície predsedu vlády. Ak ho nepomôžeš poraziť, bude to robiť ako prezident. Nezbavíš sa ho nijako. Je demokracia.

        Thumb up 2 Thumb down 4

        Odpovedať

      • Avatar
        marec 25, 2014

        Má to ale problém. Fico sľúbil, že svoje pokračovanie v politike zváži. A veľmi dobre vieme, ako je na tom Fico so sľubmi.

        Thumb up 3 Thumb down 1

        Odpovedať

        • Avatar
          marec 26, 2014

          Pozor, toto nebol sľub, ale vyhrážka tupovoličom, že ak nepôjdu voliť, prídu o svojho vodcu. Mobilizácia ovečiek môže mať rôzne podoby.

          Thumb up 5 Thumb down 2

          Odpovedať

    • Avatar
      marec 24, 2014

      „…. voči anti-fico úderke. Ktorá dehonestuje a uráža fico-voličov. “

      – A čo také si zaslužia ficoVoly ? Zvolili si fica, pretože im slúbil, že bude „bohatým brať, a svojim chudobným voličom dávať“ .
      Teda ficovoliči chcú AJ MOJE peniaze. Takže ja ich kludne budem urážať. Ja to mám vlastne vopred predplatené mojimi peniazmi, ktoré mi bral.

      Thumb up 16 Thumb down 8

      Odpovedať

      • Avatar
        marec 24, 2014

        A ešte doplnam :
        A, prosím vás pekne, o hodne veľa červených palcov pre mna, nech vidím, kolko je tu ficiakov.

        Thumb up 11 Thumb down 6

        Odpovedať

        • Avatar
          marec 24, 2014

          No ja som Fica nevolil a dal som ti palec dole, pretože sa nestotožňujem s Tvojimi názormi a pokladám ich za choré a nebezpečné.

          Thumb up 4 Thumb down 6

          Odpovedať

          • Avatar
            marec 25, 2014

            Ty si možno Fica nevolil, ale svojimi názormi ho podporuješ. Omlúvaš tých, ktorí ho volili a budu voliť. Omluvaš tých, ktorí toto ZLO tu legitimizujú. Bez svojich voličov by bol fico totálna, neznáma, neškodná NULA.
            NULA nie je nebezpečná. NULA je nebezpečná, až keď sa pred nu postavia jej voliči. Voliči dávajú tej nule silu na pachanie zla.

            Thumb up 8 Thumb down 5

          • Avatar
            marec 25, 2014

            Ak su moje názory také nebezpečné, mohol si sa unúvať, a dokázať to. Takto je to iba taký pluvanec.
            Mohol si sa unuvať dokazať moju lož.

            Thumb up 5 Thumb down 4

          • Avatar
            marec 25, 2014

            Ja som mu dal PLUS, nakoľko s výrokom „ficovoliči chcú AJ MOJE peniaze“ sa 100% stotožňujem.

            Thumb up 10 Thumb down 4

        • Avatar
          marec 25, 2014

          Citujem:Teda ficovoliči chcú AJ MOJE peniaze. Takže ja ich kludne budem urážať. Ja to mám vlastne vopred predplatené mojimi peniazmi, ktoré mi bral.,koniec citátu. Väčší nezmysel podľa mňa som už dávno nečítal. Alebo ďalšie tvoje slová: Zvolili si fica, pretože im slúbil, že bude “bohatým brať, a svojim chudobným voličom dávať”. To kde chodíš na také múdrosti?
          Ak si väčšina zvolí svojho kandidáta, druhá strana by to mala prijať s pokorou a porozmýšľať, prečo sa tak stalo. Ty si zjavne zvolil druhú cestu šírenia žlče a urážok ako to aj sám píšeš. Vtom je tu podľa mňa to nebezpečenstvo. Slovensko potrebuje niečo iné.
          Viac tu: http://v-hano.webnode.sk/news/menej-nenavisti-a-viac-tolerancie/
          Ináč nikde som nenapísal, že klameš.
          Viac už nebudem na Teba reagovať, pretože Ty si zjavne typ, ktorý musí mať za každú cenu posledné slovo. Prajem pekný deň a Slovensku dobrého prezidenta.

          Thumb up 5 Thumb down 6

          Odpovedať

          • Avatar
            marec 25, 2014

            vladimír hano :
            Tieto tvoje reakcie na mna si trošku odporujú :

            „Väčší nezmysel podľa mňa som už dávno nečítal.“
            „To kde chodíš na také múdrosti?“

            „Ináč nikde som nenapísal, že klameš.“

            Hlavne, že si sa ani nepokusil konkretne dokazať nezmyselnosť a nepravdu mojich slov. Asi namáhavé. Ľahšie je iba si kopnuť.

            Thumb up 4 Thumb down 5

          • Avatar
            marec 25, 2014

            „Ak si väčšina zvolí svojho kandidáta, druhá strana by to mala prijať s pokorou a porozmýšľať, prečo sa tak stalo.“

            Druhá strana áno, ale čo ľudia, ktorí nechcú štát? Tí čo neboli voliť majú plné právo vyjadrovať svoj odpor voči tým, ktorí ich chcú obrať o slobodu.

            Thumb up 5 Thumb down 2

          • Avatar
            marec 25, 2014

            Ak sa 99% ľudí zhodne na tom, že ma budú okrádať, tak to mám prijať s pokorou?

            Nie budem tvrdiť, že sú odporní zlodeji. A robiť niečo iné je ZLÉ.

            Thumb up 10 Thumb down 2

          • Avatar
            marec 25, 2014

            pre Mill: Áno v tomto konkrétnom prípade máš pravdu, treba sa ozvať,no človek by nemal sršať žlčou a urážať(to nie je mierené na teba) Zlodeja treba pomenovať plným menom,ale mal by si mať aj dôkazy a nie len kričať. Ak takéhoto údajného zlodeja súd neodsúdi tak o čom to je? Neviem ,ale ja si ctím Prezumpciu neviny! možno preto lebo sám som bol krivo obvinený…Takže áno ozvať sa, ale ak nemám dôkazy a poprípade súdy mi nedajú za pravdu, tak mi ostáva len zaťať zuby ,alebo odísť do cudziny. Aj to je daň za demokraciu, ktorú sme si vybojovali v89-tom.

            Thumb up 2 Thumb down 2

          • Avatar
            marec 25, 2014

            Pre Martin: Len pre zaujímavosť,existujú štáty, kde je povinnosť voliť zakotvená v zákone, čo neschvaľujem a tam by si asi ťažko uspel. ÁNO aj Tí čo neboli voliť majú plné právo vyjadrovať svoj odpor, to som nikde nepoprel a možno budem aj ja medzi nimi, pretože ešte nie som rozhodnutý voliť. No dá sa to aj kultivovane a na to sa snažím opakovane poukazovať, no nie každý ma chce chápať.

            Thumb up 2 Thumb down 2

    • Avatar
      marec 26, 2014

      Tibor:

      Kedze volby su dvojkolove a nakoniec postupuju dvaja, je jasne,ze nemoze postupit kazdeho kandidat a volba bude nakoniec zuzena. Ty tu tahas slobodu ad-absurdum. V istom bode proste slobodny niesi a vtedy nastupuje zodpovednost. Zodpovednost za seba, za svoje okolie, za to ako bude toto okolie vyzerat, ked ja tu uz nebudem.

      Ty tu places ako si neslobodny, lebo mas navyber iba z Fica a Kisku a ty by si chcel princa z rozpravky co vsetko smahom ruky vyriesi poodtina drakovi hlavy, bohatstvo rozda ludu a vsetci si budu zit….bla bla bla vies na dopsinskeho rozpravky je urcita vekova hranica, ty si uz davno vyrasteny natolko, ze by si mohol zacat chapat realitu.

      Co ma Kiska spolocne s nejako modrou pravicou co ta niekedy davno sklamala? Co mas konkretne take vazne proti kiskovi, ze ti nevadi ani fico ako prezident?

      V nedelu bude jeden z dvojice Fico, Kiska prezident. Co Ti vadi tak silno, presilno, ze si ochotny riskovat, ze tym prezidentom bude Fico?

      Thumb up 8 Thumb down 0

      Odpovedať

  2. Avatar
    marec 24, 2014

    To čo nám chýba na Slovensku je menej nenávisti a viac tolerancie. Koho to zaujíma tak viac tu: http://v-hano.webnode.sk/news/menej-nenavisti-a-viac-tolerancie/

    Thumb up 2 Thumb down 6

    Odpovedať

    • Avatar
      marec 25, 2014

      viac tolerancie ku zlu je tiež zlo.
      Zlo má tendenciu rásť, tolerované zlo rastie rýchlejšie.

      Thumb up 14 Thumb down 4

      Odpovedať

  3. Avatar
    marec 24, 2014

    Ficove slová :
    „Ak z akýchkoľvek dôvodov nezískam vo voľbách dostatočnú podporu svojich voličov, teda členov alebo sympatizantov SMERu-SD, zvážim svoje ďalšie pôsobenie v politike.“

    – nuž, keby bola aspon minimálna nádej, že toto splní, tak by som iste šiel voliť. Ale kedže veriť ficovi je ako ….. no proste smiešne, tak veru sa unuvať nebudem. Nech si slováci toho darebáka užijú, ak si ho zvolia. Zaslužia si ho.
    Už to zaujímavé slovo „zvážim ……“ je dôkazom, že ten veru iba tak ľahko neodíde.

    Thumb up 2 Thumb down 5

    Odpovedať

    • Avatar
      marec 24, 2014

      Ty mu neveríš, ja mu neverím, naši známi mu neveria. Ale mnohí iní mu uveria a pri pocite, že by mali prísť o istotu jeho síce neexistujúcej ale aspoň deklarovanej ochrany, ho pôjdu masovo voliť. Niektorí aj za prachy, ale vo výsledku to je jedno.

      Necítim zvláštnu potrebu sa ho zbaviť. On ako figúrka ma až tak nevyrušuje. Je ilustráciou Slovenska, svojimi vlastnosťami a metódami nie príliš vzdialený od pospolitého ľudu. To už ale je na inú debatu. Horšie je to, po čom veľmi túži a o čo sa snaží dosiahnutím prezidentského úradu spolu s posilnením právomocí a čo by mi mohlo ešte viac zasahovať do môjho života, pokiaľ tu chcem zostať. To ma už vyrušuje a ak je šanca to zastaviť, tak sa prekonám, hoci s vedomím, že môj jeden hlas veľa nezaváži.

      Thumb up 7 Thumb down 3

      Odpovedať

      • Avatar
        marec 25, 2014

        Jana :
        Presne Ťa chápem, a rozumiem. A v princípe tento postoj neodmietam.
        Lenže – ja som už prišiel k názoru, že tu sa zásadnejšie zmeny nedaju dosiahnuť bez zmeny myslenia veľkej časti slovákov. A táto zmena myslenia sa nedá dosiahnuť bez toho, aby to tu velmi, velmi tvrdo padlo na hubu. Aj s tými slovákmi. A potom sa možno, možno ….. čosi výraznejšie zlepší. A k tomu padnutiu na hubu treba toho fica.
        Ja som už spoznal, že „doba trvania zlepšenia“ je priamo úmerná „hĺbke pádu pred zlepšením“. Kruté.

        Thumb up 3 Thumb down 3

        Odpovedať

        • Avatar
          marec 25, 2014

          Už sme predsa neraz dostali na hubu. Od komunistov, od Mečiara. A skončilo to zrodom novej superstar, ktorá zase len sľubovala, že sa postará. Ak sa Fico zabetónuje, viem, že to nebude na veky, ale zase po ňom príde ďalší Mečiarov klon. Ak by sa nezabetónoval a Kiska splní to, pri čom viditeľne stuhlo Ficovi pri jednej debate, že síce nemôže predkladať zákony, ale ak mu dajú podpísať zákon, ktorý sa tvári prospešne, ale znamená povedzme reguláciu podnikania a on ho nepodpíše a verejnosti vysvetlí, že ten zákon prispeje k vyššej nezamestnanosti, tak to môže v osvete spoločnosti pomôcť. Predsa len, prezident je prezident a autorita pre väčšinu. No a ak si Procházka zachová svoju prezentovanú menejštátnu orientáciu s dôrazom na zodpovednosť jednotlivca aj po založení strany, ktorej nezaloženie by bola z jeho strany totálna hlúposť, zase to môže pomôcť meniť myslenie.

          Ja tam vidím šancu, i keď ilúzie si nerobím. určite väčšiu ako keď uzákonia nejaký zákon na reguláciu zverejňovania názorov, čo by nemusel byť až taký nonsens.

          Thumb up 6 Thumb down 1

          Odpovedať

          • Avatar
            marec 25, 2014

            Jana :
            „Už sme predsa neraz dostali na hubu. Od komunistov, od Mečiara.“

            – Ale to predsa nebol žiadny pád na hubu. Iba taká facka.

            Pád na hubu ja chápem ako :
            inflácia meny tak 100% mesačne
            pokles reálnych dôchodkov tak na hodnotu 30 % ,
            nezamestnanosť tak na 50 % ,
            – toto je pád na hubu, ktorý na čas presvedčí etatistov a ficiakov.
            .-.-.-.-.
            Procházkova menejštátna orientácia je fikcia. Chcel zachranovať ludí z pozície prezidenta. Ale mal navrhnuť ZRUŠIŤ pozíciu prezidenta. Aj zopár ministrov, aj precedu. Toto je menejštatna orientacia.
            Prochazka je exKDHak. Dlho mu trval odchod od nich – ficiakov.

            Ja som už príliš starý – teda skúsený – na to, aby som veril v príchod mesiaša. Musí prísť ludom rozum do hláv. Po tom páde.

            Thumb up 4 Thumb down 2

          • Avatar
            marec 25, 2014

            KtosiIny, nie som jednička v dejepise, preto možno nereprodukujem dejiny správne, ale ak má hyperinflácia a bieda priniesť slobodu, nejako sa to nepotvrdilo v Nemecku v 30tych rokoch.

            Určite neglorifikujem žiadneho politika, ani len Procházku, spomínam jeho prezentované názory. Viem, že to je všetko strašne pomalé, ale atmosféra, ktorá by bola priaznivejšia aj pre šírenie našich názorov a možnože aj prispievanie k postupnej zmene myslenia, je atmosféra po zvolení Kisku.

            Snažím sa udržať v realite. Hoci pre mňa by teda ten úrad, ako aj veľa ďalších, nemusel existovať vôbec.

            Thumb up 4 Thumb down 0

  4. Avatar
    marec 24, 2014

    Sloboda je zodpovednosť. Za seba , rodinu, blízkych…
    Čo vidíme okolo seba? Klamstvo na každom kroku.
    Nielen od politikov, ktorí klamú aby ich znovu a znovu volili.
    Vidíme to aj na médiách. Stačí si prečítať bombastické nadpisy.
    Nadpis má zaujať a v článku sa píše niečo celkom iné.
    Robia sa výskumy, prieskumy, štúdie.
    Nie to čo treba robiť a ako. Ale čo treba hovoriť, sľubovať…
    Nikto nie je zodpovedný za nič.
    Schody sa zametajú zhora.
    Ale to by to zametači museli vedieť…
    Mať vlastný názor a držať sa „zdravého svojho rozumu“…
    Aj to je SLOBODA…

    Thumb up 5 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      marec 25, 2014

      „Klamstvo na každom kroku.“
      – politici budú klamať dovtedy, kým im to veľká časť voličov verí. Politici klamu celkom pochopiteľne, klamú pre svoje dobro. Voliči im to veria, a majú z toho (väčšina) iba negatíva. Voliči teda veria za účelom, aby z toho mali tie negatíva. A iba časť voličov získa – kadejaké socialne dávky, detské prídavky, dotácie na bývanie a na auto,
      Škoda vyčítať politikom – oni konajú (pre seba) velmi múdro. Nakopať treba voličov.

      Thumb up 3 Thumb down 2

      Odpovedať

      • Avatar
        marec 25, 2014

        Nakopať?
        Nie to netreba. Ich dosť poznačilo a poznačia výsledky vlastných činov.
        Treba diskutovať, polemizovať, argumentovať…
        Viem mnohí sú naučení veriť TOMU čo povie ten ICH.
        Nechcú rozmýšľať. Chcú mať SVOJE ISTOTY a sľuby že občan nemusí, lebo všetko mu to NIEKTO zariadi.
        Hľadať PRAVDU a riešenia a odhaľovať klamstvo…
        To by mohla byť zaujímavá každodenná realita.
        Len keby sme sa „všetci“ nebáli pravdy a reality…

        Thumb up 2 Thumb down 0

        Odpovedať

        • Avatar
          marec 25, 2014

          „Treba diskutovať, polemizovať, argumentovať…“

          – ech….. Na diskusiu je ideálny internet. Lenže na slovenských webstránkach je dokopy možno 20 ludí, ktorí sú ochotní diskutovať ako-tak na urovni.
          20 ludí versus milion ficovoličov.

          Thumb up 3 Thumb down 2

          Odpovedať

    • Avatar
      marec 26, 2014

      Mily Jan, a ako tam tu metlu hore chcete raz dostat, ked takmer 2 miliony slovakov si zvolilo apatiu, mavanie rukou a obcasne kriticke blogovanie?

      To ako, ze sa zdurite ako Tibor vyssie, a ked mafian co si kradne miliardy na vas zdurenych pozrie, zrazu sa uvedomi a odstupi? Alebo ako si to vy nevolici predstavujete?

      Kto ma prist, ked nikto nie je dobry, jeden arogantny, druhy plesat, treti nevyrazny, stvrty ma odstavajuce usi, piaty vcera siel po tom istom chodniku ako pred nim scientolog….

      Problem masy nevolicov je, ze radi ukazuju prstami vsade dookola, vsetko vedia, ktoje hlupy, ktoje naivny, kto robi malo, kto vela, velke huby plne vekych fraz o slobode o demokracii, o cistote a ked pride na lamanie chleba…..strcia hlavy do piesku. A zrazu pocujeme tisice ufnukanych vyhovoriek, preco nie ako sa to neda.

      Pozname takych, kibiciuju, nikdy nepomozu, k dielu ruku neprilozia, iba cakaju na neuspech, ked mozu so zadostucinenim povedat „Ha, vravel som…“

      Tu Tibor vysie vyplakava ako uz nejde volit, a to ide mierumilovnou ulicou a zaberie mu to 15 min zivota. Este pred 30-40 rokmi ludia za vyslovenie nazoru pykali v jachymovskych baniach a vyslovovali ho a snivali o moznosti slobodne volit. A tuto rozmaznana genracia vyplakava, ze si nebude ruky spinit clovekom, ktoremu sa nerovnaju a nechaju radsej sancu aby krajinu pustosilo to najhorsie co moze.

      Tibor som zvedavy ako sa raz pozries do oci svojim detom a povies, im aky si bol len sebecky. Raz ked bude Ficov syn dedit prezidentsky tron po otcovi…. a mozno budu tvoje deti riskovat zivot za to aby raz mohli opet slobodne volit a spominat na svojho otca ako si tuto moznost nevazil ked ju mal.

      Thumb up 8 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        marec 26, 2014

        VW
        neviem či to bolo adresované mne, alebo Tiborovi ?
        S mnohým napísaným VW súhlasím.
        Ako dostať metlu hore?
        Postupne, trpezlivo, argumentami, diskusiou…
        Keď vládol mečiar a sledoval som ľudí nechápal som…
        Videl som realitu, ale „jeho voličom“ stačilo ak pekne a bez prestávky hovoril…
        Kde sú teraz desiatky jeho percent.
        Vidím pozitíva:
        ľudia sa oveľa viac zameriavajú na činy ako na reči a sľuby
        ľudia si zisťujú fakty, informácie, vzdelávajú sa aj navzájom
        občania sa stretávajú a diskutujú = polemizujú…
        Na to je výborný aj net.
        Nie Jáchymov a vyslovenie názoru, ale aj mnoho vecí z roku 1989 mladí nechápu. To je fajn, že neboli poznačení vedúcou úlohou komunistickej strany. Mladí sa celkom inak dívajú na svet…
        Zatiaľ sa politikom a ich „managerom“ darí rozdeľovať ľudí na základe sympatií a nesympatií ku konkrétnym osobám…
        Ale ak sa chce môže sa ZMENIŤ nepredstaviteľné.
        Mladí a nielen oni na protest proti politike smeru vo VUC BB cez sociálne siete sa dokázali zmobilizovať a nezvolili toho čo sedel aj v zahraničí aj v BB a všade robil minimálne 24 hod. denne…
        Všetko chceš čas, trpezlivosť a aktivitu…
        Ja som optimista.

        Thumb up 2 Thumb down 0

        Odpovedať

  5. Avatar
    marec 25, 2014

    Jana Kováčová :
    „… ale ak má hyperinflácia a bieda priniesť slobodu, nejako sa to nepotvrdilo v Nemecku v 30tych rokoch.“

    – hmm,…. to je podla uhlu pohľadu. Hyperinflácia, hlad, fašizmus, krutá poražka v 2.svet.vojne -> a následne jedna z najslobodnejších a najliberálnejších krajín sveta od 50-tich rokov XX.storočia.
    A vydržalo im to zaočkovanie dosť dlho, až teraz po 60 rokoch si začínaju zahrávať so socializmom. Ale dosť opatrne.

    Thumb up 2 Thumb down 5

    Odpovedať

  6. Avatar
    marec 25, 2014

    Dakujem za clanok. Nebudem sa citit az tak previnilo ked pojdem volit.

    Thumb up 5 Thumb down 0

    Odpovedať

  7. Avatar
    marec 25, 2014

    nic hlupejsie som este necital. tomu sa hovori postoj.

    Thumb up 0 Thumb down 7

    Odpovedať

  8. Avatar
    marec 26, 2014

    v kazdom pripade zostane pravica rozdrobena a rozhadana (egomaniakalny alfafiskal prechadzka sa prave vyfarbil), a tak ma frco realnu moc istu minimalne na dalsie volebne obdobie a asi aj dalej, ci uz to bude putinsky system (striedat sa s kovosrotom v kresle premiera a starohuja) alebo mu bude trochu z hradu niekto pindat

    Thumb up 2 Thumb down 1

    Odpovedať

    • Avatar
      marec 26, 2014

      Pravica a ľavica. To sú prežitky.
      Nevidím principiálne postoje. Vždy sa vytiahne niečo špecifické akože na odlíšenie.
      Je to o marketingu, reklame a prieskumoch.
      Skúma sa to čo ľudia chcú počuť a nerobí sa nič…
      Ak by som to mal „hodnotiť“ na základe blogu.
      Ľavica je za veľa štátu = a prerozdeľovanie. Ale náš smer prerozdeľuje svojim = najbohatším. Nie chudobným.
      Aká PRAVICA v tomto ponímaní je kdh ???
      Preto opakujem používať pojmy ľavica a pravica je marketing bez obsahu…

      Thumb up 1 Thumb down 1

      Odpovedať

  9. Avatar
    marec 29, 2014

    inak uz som si myslel, ze aspon tu na tomto webu su myslienky na nejake volby bezpredmetne… no nic, mylil som sa, vzdy sa najde nieco, cim si vlastnu zbabelost vieme ospravedlnit…

    PS: vzdy musim vyplnat meno a email aj ked vidim, ze kolaciky tieto udaje obsahuju, ale nepredvyplni to za mna a ja si ten vymyslelny email nemozem navzdy pamatat 🙂

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

Diskusia je moderovaná. Komentáre, ktoré nie sú k téme, obsahujú nadávky alebo osobné invektívy, nebudú schválené. Reakcie na komentáre sa rozvetvujú do max. hĺbky 10 komentárov.

Kliknite sem pre zrušenie vašej odpovede.

Leave a comment

*