Bločková lotéria – Ficove labúžo

Politické riešenia zjednodušene delíme do dvoch kategórii. Riešenia, ktoré sa páčia väčšine, no pritom sú zároveň pre tú väčšinu škodlivé, a riešenia, ktoré sa väčšine nepáčia, no zároveň sú pre tú istú väčšinu prospešné. Typickým príkladom prvého opatrenia je minimálna mzda a ako príklad druhého by sa dalo považovať povedzme zrušenie dotácií na zvyšovanie „zamestnanosti“.

Rovnakým prípadom politického opatrenia ako minimálna mzda je aj bločková lotéria. Ľuďom dáva pocit, že môžu niečo bezpracne a bez nákladov získať. Teda politik získava obľubu bez ohľadu na to, že zároveň tým istým opatrením zvyšuje odvodovú záťaž najproduktívnejšej časti obyvateľstva a nepriamo zvyšuje nezamestnanosť (a tým škodí celej spoločnosti).

Nejdem teraz riešiť to, či je nastavený model samotnej lotérie správny, či sú v nej chyby, alebo ako dopadla lotéria v iných krajinách. Ani to, že aký honorár získala z verejných prostriedkov Eva Máziková a koľko celá tá sranda stála. Dokonca ani to, že ako to celé nakoniec dopadne a či je to efektívne. To je úplne nepodstatné a Fica to ani nezaujíma. To prenechám radšej diskutérom na smečku.

Bločková lotéria je ekonomický nezmysel a totálny prejav arogancie vládnej moci. Pozerám sa na veci principiálne a preto aj keby mi za každý zaregistrovaný blok mali padať z neba pečené holuby rovno do huby, tak sa do toho nezapojím. Človek ktorý pristúpi na hru, v ktorej za fašistickú kontrolu svojho okolia má takpovediac od svojho farmára šancu získať naspäť časť z vlastnej (ukradnutej) produkcie, je len obyčajným prejavom jeho totálnej podriadenosti.

Takzvaný výpadok DPH, ktorý verejnosť naivne považuje za niečo, čo je stratené a chýba „nám“ v ekonomike, je v podstate ekonomicky prospešné. Tieto peniaze predsa zostávajú produktívnemu sektoru, ktorý ich znovu točí vo svojom biznise a vďaka týmto prostriedkom zamestnáva nových ľudí. No ak tieto „chýbajúce dane“ nakoniec odvedie, skončia napr. v nádrži tryskáča SMERom do Petrohradu. Preto najlepšia cesta ako obmedziť rozkrádanie, je obmedziť objem potenciálnej koristi. Napríklad tým, že sa do balíka koristi (štátny rozpočet) dostane čo najmenej.

Nie je to vôbec o Ficovi. Ficovi sa len podaril zas a znovu geniálny ťah. Ukradol pravici bod z volebného programu, čím im zobral vietor z plachiet. Ak by sa snažili kritizovať podstatu systému, špinili by si tým do vlastného hniezda. Z toho, že práve liberáli navrhli do svojho programu tento autoritársky hnus (a nenavrhli radšej znižovanie DPH, ktorú máme ako krajina jednu z najvyšších v regióne), sa musí Orwell točiť v hrobe ako vrtuľa.

Ficovi sa v podstate podarila:

  • spokojnosť verejnosti (podľa modelu chlieb a hry)
  • spokojnosť úradníkov, ktorí majú novú činnosť
  • spokojnosť dodávateľov služby ako potenciálnych budúcich, resp. bývalých sponzorov (nová zákazka)
  • spokojnosť samotného navrhovateľa (nárast preferencií…)

Nakoniec sú všetci šťastní a opozícia nemá šancu toto šťastie nijak prekaziť. V tomto skutočne obdivujem Fica, bez akéhokoľvek sarkazmu. Je to geniálny politik. Veľmi rýchlo zistil o čom je politika, o čom je získavanie popularity a venuje sa už len tomu. Samozrejme musí mať za sebou kvalitný a dobre platený tím, no napriek tomu bez vlastnej šikovnosti a zručnosti by to nikdy nezvládol. Ostatní politici by mali začať viac trénovať, aby tohto majstra svojho remesla dokázali poraziť. Dovtedy si bude Fico ako jednohubky vychutnávať naivitu svojich politických oponentov a samotnej verejnosti.

9,841 celkovo návštev, 4 návštev dnes

28 odpovedí

  1. Avatar
    september 28, 2013

    Súhlasím s tým, že čím menej Fico spravuje peňazí, tým menej prehajdáka a rozkradne. A ekonomická situácia ho nakoniec donúti spravovať len nevyhnutné veci. ťát ako taký ba mal mať na starosti len to, čo sa iným spôsobom nedajú realizovať. A u Fica to platí duplom. Bol by som býval radšej, keby sa štát nebol staral o moju sociálnu situáciu a nevyberal odo mňa peniaze. Je veľa vecí, do ktorých pchá štát nos, vyberá za to nekresťanské peniaze a keď má plniť svoje záväzky, skutek utek lebo nie sú na to prostriedky. Takéto všelijaké služby by mali byť na dobrovoľnosti a nemal by ich ponúkať štát, ale súkromný sektor. Som presvedčený, že by situácia bola omnoho lepšia.

    Thumb up 35 Thumb down 10

    Odpovedať

  2. Avatar
    september 28, 2013

    Kauza „úniky“ DPH je klasický príklad virtuálnej reality, Matrixu. Všetci hovoria o miliardových sumách, ktoré „unikajú“ na DPH. Ja som si dal námahu a prečítal som si materiál IFP, na ktorý (alebo na podobné) sa nielen politici odvolávajú.
    http://pospisil.blog.sme.sk/c/308201/Kam-unikaju-danove-uniky-na-DPH.html
    Nikde som sa nedočítal zrozumiteľné vysvetlenie, ako sa dá presne určiť, koľko peňazí utratia občania SR mimo slovenského DPH, koľko peňazí utratia za služby, ktoré DPH nepodliehajú (napr. letenky). Naopak, dočítal som sa, že občania Luxemburska zaplatia na DPH viac, ako je vypočítaná hodnota. Možno je to tým, že keď platím na iTunes a podobných, príde mi doklad z Luxemburgu.
    .
    Druhú vec, ktorú nechápem sú tzv. vratky DPH. To sa skutočne nedá vymyslieť systém tak, aby táto možnosť haknúť daňový systém neexistovala? Je možné, že sa nedá. Ani aerolinky nedokázali systém predaja leteniek spraviť tak, aby ho nebolo možné haknúť.
    .
    Ale som presvedčený, že podvody s vratkami DPH sa nedajú vo veľkom robiť tak, aby v tom neboli zainteresované politické špičky, či presnejšie, skutoční majitelia štátu. A v tomto prípade je podvod na DPH na rovnakej úrovni, ako výlet tryskáčom za pánom Smirnoffom do Petrohradu.
    http://www.cynickaobluda.com/2013/09/poslankyne-v-petrohrade.html
    .
    No a potom zostáva tá, podľa mňa úplne nepodstatná časť DPH, ktorej sa týka blbôčková lotéria. Hypermarkety, supermarkety a podobné na bločkoch podvádzať nebudú, vzhľadom na ich biznis model to jednoducho nie je možné.
    .
    Takže ostávajú tovary a hlavne služby, napríklad pohostinské zariadenia, kaderníctva, drobní remeselníci. No a tam platí presne to, čo napísal Martin. Je nad slnko jasnejšie, že aj keby som bez bločku zaplatil rovnakú sumu, ako s bločkom a DPH by si nechal človek, čo mi poskytol službu, tak tie peniaze budú použité určite efektívnejšie, ako keby DPH bolo odvedené do nádrže vládneho špeciálu.
    .
    Pre mňa je to jasná voľba aj z hľadiska pocitového. Od Kaderníčky, čašníčky nechcem bloček a snažím sa to dať najavo. Ak som spokojný, pridám nejaké všimné. Pretože sú to títo ľudia, čo mi poskytli službu, ktorú som reálne potreboval. A z logiky veci je v mojom záujme, aby tí ľudia dostali za svoju prácu zaplatené. Áno, toto platí aj pre umelcov a preto rád zaplatím, aj keď by som si mohol dielo stiahnuť. Rád zaplatím umelcovi, aby nedošlo k nedorozumeniu 🙂

    Thumb up 53 Thumb down 8

    Odpovedať

    • Avatar
      september 30, 2013

      Aj tu platí Occamovo pravidlo.

      Hospodárenie štátu končí pravidelne s deficitom 10-40% príjmov. To je v lepšom prípade neschopnosť na úrovni idiocie, v horšom lúpež na úrovni Atlilových Hunov.

      Kto by sa k tomu priznal? Tak sa nájde fiktívny nepriateľ ktorý to celé spôsobil a hrdinsky sa s ním bojuje.

      PS : Na začiatku bola DPH skrátená o 1 mld. momentálne to už je 2,8 mld.

      Thumb up 6 Thumb down 4

      Odpovedať

  3. Avatar
    september 28, 2013

    Čo je to štát a prečo to čo si myslia jeho občania aby plnil a čo politici so súhlasom voličov a spolustraníkov robia aby zo štátneho brali je obrovský a mne nepochopiteľný ROZDIEL.
    Je to na diskusiu či občania sú „nevzdelaní“ ? Nechcú diskutovať a argumentovať ? Nevedia si dať súvislosti do priamej úmery s činmi politikov? Alebo im len stačí že im „sympatický“ môže čokoľvek čo by nesympatickému neprepáčili nikdy…
    Bločková lotéria robí presne to o čom píše autor.
    Odpútava pozornosť od hlavných problémov s daňami. Nielen ich výberom ale aj ich míňaní.
    Lebo dane ako súčasť štátneho rozpočtu majú slúžiť na „dobré služby“ pre obyvateľov.
    Nie nepriznanie bločkov = lebo ak je tovar zakúpený legálne bola DPH zaplatená, ale RIEŠENIE systému únikov DPH aj za pomoci „daňových a colných orgánov“.
    Varehovi NIEKTO schválil vrátenie DPH.
    Sú to práve poslanci = zvolení zástupcovia voličov, ktorí prijímajú zákony a sú priamo zodpovední aj za „personálne obsadenie štátnych inštitúcií“.
    Občania za to nesú zodpovednosť.
    Rovnako ako nesú zodpovednosť ako nehospodárne sa míňa každoročne štátne rozpočet.
    To že sa donekonečna opakuje aký je FICO skvelý demagóg len a iba potvrdzuje akí sú tí ostatní NESCHOPNI….
    Nemôžem súhlasiť so záverom, že ostatní politici by mali viac trénovať.
    Koľko chcú trénovať 10 rokov ? 50 rokov ?
    Mali by odstúpiť . Lebo mať cieľ dosiahnuť 5 percent . Alebo zvýšiť preferencie o pár desatín percenta.
    Politici sú „vždy“ ten najvernejší a najpravdivejší OBRAZ štátu.
    Pre Slovensko to platí na 110 percent.

    Thumb up 17 Thumb down 5

    Odpovedať

  4. Avatar
    september 28, 2013

    este k tomu ficovi – politickemu supermanovi, treba pripomenut, ze mu ide v poslednom case brutalne karta.

    husa radicova mu v podstate odovzdala moc do ruk, gorila dostala sdku na kolena a sulika nachytal kocner ako maleho chlapca.

    treba ale zase uznat, ze ficovi neuskodila ani nahravka, kde priznal neoficialne uctovnictvo strany a nevera so vlastnou sekretarkou – o takejto volicskej tolerancii moze pravica len snivat.

    clanok paradny 🙂

    Thumb up 19 Thumb down 6

    Odpovedať

  5. Avatar
    september 28, 2013

    Komentár je skrytý kvôli nízkemu hodnoteniu. Zobraziť/skryť komentár.

    Thumb up 11 Thumb down 21

    Odpovedať

    • Avatar
      september 28, 2013

      nemas pravdu.
      Podnikatel, ktoremu platis za sluzbu, alebo tovar, nemusi byt platcom DPH.
      Ty platis dohodnutu sumu (navrhnutu podnikatelom) za tovar, alebo sluzbu nezavisle od toho ci je suma aj s DPH alebo nie je.
      A podnikatel je zdaneny 2x vzdy.
      Ak je platcom DPH tak musi odviest DPH a potom este dan zo zisku.
      Alebo zaplati drahsie vstupy (ak nie je platca DPH, nemoze si uplatnit odpocet na vstupe) a potom este dan zo zisku.

      Davaj konkurenti s rovnakym tovarom : jeden platca DPH, druhy nie. Jeden z nich moze dat nizsiu cenu.

      Thumb up 7 Thumb down 6

      Odpovedať

    • Avatar
      september 29, 2013

      Kesler – kedy si naposledy odviedol DPH a koľko ?
      DPH, daň z príjmu, spotrebná daň, poplatky , pokuty, odvody atď…
      To všetko Tvorí štátny rozpočet.
      Ten si sprivatizovala vládna moc.
      Ak z neho berie = kradne, plytvá, nehospodárne nakladá – nemali by ísť do basy v prvom rade oni ?
      A čo s tými ich volia?

      Thumb up 16 Thumb down 9

      Odpovedať

  6. Avatar
    september 29, 2013

    myslim, že vobec nerozumieš DPH, učtovnictvu, zdanovaniu a samozrejme nemaš šajnu o podnikaní. tu je to temer epidemia. ak „predaš“ bez dokladu o predaji, utržene peniaze môžeš prepit, dat frajerke ale nevratiš ich naspäť do podnikania.

    Thumb up 5 Thumb down 6

    Odpovedať

    • Avatar
      september 29, 2013

      Oficiálne nie. 🙂

      Thumb up 1 Thumb down 7

      Odpovedať

    • Avatar
      september 29, 2013

      nerozumie DPH, učtovnictvu, zdanovaniu a samozrejme nemá šajnu o podnikaní.
      A pravdepodobne nemá rád Fica. Proste horor. Fuj.
      Neodpustitelné.

      Thumb up 1 Thumb down 5

      Odpovedať

      • Avatar
        september 30, 2013

        ja som si myslel, že aj ked samozrejme nič na systeme štat kontra jedinec nezmenite, že sa tu trochu snažite s aj ked bohužial niektorí s okrajovym poznaním reality, ekonomiky, prava a riadenia spoločnosti, dat dohromady nejaky myšlienkovy prud. zopar člankov tak aj vyzeralo. ale ako sledujem aj tu zavladla choroba „lebofico“. je to škoda, lebo aj ked viem, že vas iste tieto detske hry prejdu rychlejšie, než si sami viete predstavit, mohli ste sa pokusit dat dohromady čisto teoreticky model chaoticky riadenej meneštatnej spoločnosti. ale teraz vidim, že vaš strach z Fica vam uplne vystači. rovnake ficodepky sa valaju všade na slovenskom nete. je to škoda, že ste vymenili názor za nadavanie, ale ja vas chapem. načo si lamat hlavku, ked stači nadavat na Fica.

        Thumb up 4 Thumb down 1

        Odpovedať

    • Avatar
      október 01, 2013

      … ved o to ide … prepije ich kde? frajerka ich minie kde? zjednodusene sa da povedat, ze sa do ekonomiky skor ci neskor dostanu a budu mozno vyplatou niekoho ineho, kto poctivo pracuje. akurat statni uradnici budu mat menej na „spravodlive“ prerozdelovanie 🙂

      Thumb up 1 Thumb down 1

      Odpovedať

      • Avatar
        október 09, 2013

        neviem ako podla teba, ale podla mna su peniaze vložene do vlastneho podnikania „lepšie“ peniaze, ako peniaze minute u ineho podnikatela.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

  7. Avatar
    september 29, 2013

    Blockova loteria zas len potresta poctivejsich obchodnikov.Cely podnikatelsky sektor vie ako sa dlhe roky sachuje s registracnymi pokladnami.Existuje viacero modelov od tlacenia falosnych blockov az po upravovanie uzavierok.Toto sa deje na Slovensku roky rokuce a su v tom zamontovani predajcovia pokladnic.V textile to zacalo byt domenov cinskych obchodnikov a dnes je verejne tajomstvo ,ze vsetci maju upravene registracne pokladne.Ak by mali blokovat a platit za vsetok predany tovar dph ,tak by tie obrovske priestory-casto cele poschodia priorov a obchodnych budov proste neuplatili.Problem vznika vsak inde.Ak zacali cinanci ciganit na daniach, museli sa prisposobit aj ostatni obchodnici, inak by konkurencne neprezili.Nema to nic spolocne s moralkou, je to otazka konkurencnej sutaze.Dnes sa vytvorila blockova loteria. Zdalo sa ze to musi prave cinancov postihnut .Nic take sa vsak nestalo.Jednoducho falosne blocky pustaju do obehu stale a pocitaju s tym ze stat nebude kontrolovat fiskale ak blocek posobi bez vizualnych nedostatkov, potom sa kalkuluje s tym ze ak aj kkontroly budu, ako mu kto dokaze ze ten blocek vysiel z jeho fiskalu? Ved nieje problem vyrobit falosne blocky s udajmi obchodnika z konkurencie, naposielat ich do loterie a cakat kedy ho pridu skontrolovat.A tretia varianta s ktorou sa pocita je ta, ze ak by aj na nieco prisili- ak by to teda fakt danovaci kontrolovali tak na pokutu 3300 € usetria za mesiac. Takze ti obchodnici co by nikdy takto neciganili a len preto ze stat nieje schopny urobit poriadok zacali odzubavat tiez aby prezili ak sa teraz boja tak na to doplatia.Lebo nebude zas rovnocenna sutaz na trhu.Pritom by stacilo tak malo.Par dni nakupovat u cinancov ,zbierat blocky a potom kontrola fiskalu.A ani blockovu loteriu nemuseli zavadzat.

    Thumb up 5 Thumb down 3

    Odpovedať

    • Avatar
      september 29, 2013

      „.Pritom by stacilo tak malo.Par dni nakupovat u cinancov ……..“
      – A prečo ? Ja navrhujem :
      ABSOLUTNE nenakupovať u čínanov, a dávať zarobiť iba roduverným slovákom. Ked už sme tak strašne hrdí lováci. Aha, asi až tak nie sme. Lacné čínske tovary su prisilné kafe pre našu roduvernosť.

      Thumb up 2 Thumb down 5

      Odpovedať

    • Avatar
      september 29, 2013

      Ty si to nepochopil a tí Číňania tiež nie…. O to predsa v bločkovej lotérii ide, porovnávať reálne vydané bločky s výstupmi fiškálnych pokladní.
      Keby to mali robiť daňováci, tak v živote nemôžu skontolovať 7 miliónov bločkov mesačne. Takto ľudia sami naplnia obrovskú databázu bločkov a potom už stačí len počítač, ktorý porovná obe databázy a vyhodí nezrovnalosti. A daňováci len chodia vyberať… A ak niekto ušetrí 3300 € na pokutu, tak OK, ale ťažko si možno predstaviť, že by sa to opakovalo mesiac čo mesiac bez toho, aby ho neobžalovali z podvodov…

      Thumb up 4 Thumb down 1

      Odpovedať

      • Avatar
        september 30, 2013

        To co naposielaju ludia do tiposu, su len udaje ,ktoré mozu a nemusia byt korektne.Ak nebudu mat fyzicky blocek v rukách s istotou, že ten blocek bol vydaný z toho fiskálu tak nemaju nič. Ziadne databáze sa nepozovnavaju…pokladne ani niesu online. Preto ak by danovaci kupovali par dni u cinanca a evidovali oficiálne bločky a potom mu tovar vratili stornovali ale mali blocky fyzicky v rukách s jasnym a nespochybnitelnym dokazom, že ich vytlacil on,…tak pri nalsednej kontrole by mal smolu.Ale ak danovaci nemaju blocek fyzicky v rukach ten zostava zákaznikovi pre pridpad reklamácie a do tiposu sa neposiela ,potom co? Si uvedom, že bločkov na cudziu prevadzku si niekto sikovny moze natlacit kopu ,naposielat ich do tiposu a nebudu sediet s fiskalom.A ako by k tomu obchodnik prisiel? Preto sa neboja….lebo sanca pri tých milionoch, že by zrovna ich blocek vyhral je velmi slaba. Loteriapomoze jedine tomu, že blocky si ludia zacnu viac pýtat a brat a viac sa o to zaujimat.Ale falsaky musia riesit danovaci tak, že budu dlhsie v utajení nakupovat a potom skontroluju fiskal.Inak to nepojde…

        Thumb up 1 Thumb down 5

        Odpovedať

        • Avatar
          september 30, 2013

          Máš zlé informácie, všetko je online. Skús si do lotérie zaregistrovať falošný bloček… 😉

          Thumb up 3 Thumb down 1

          Odpovedať

          • Avatar
            september 30, 2013

            a potom ich svist balil do folie.

            Thumb up 1 Thumb down 3

          • Avatar
            september 30, 2013

            Z tvojej reakcie je jasné, že si s argumentami v koncoch…
            Môžeš písať čo chceš, ale pred faktami neujdeš. A celkom chápem aj to, že sa ti tá lotéria nepáči – zrejme patríš medzi tých, ktorí sa jej boja…

            Thumb up 3 Thumb down 1

          • Avatar
            september 30, 2013

            netyka sa ma chvalabohu.Ale poznam doverne ludi ktorych sa to tyka..A argumenty? Ked tu tresnes taku pitchovinu ze pokladne su online? Mozno na taiwane.Skoda reagovat.

            Thumb up 3 Thumb down 2

          • Avatar
            september 30, 2013

            Da sa registrovat akekolvek cislo, az nasledne po registracii Finanscna sprava kontroluje zaregistrovany blocek.

            Thumb up 0 Thumb down 0

  8. Avatar
    september 30, 2013

    inak tuto blbost vymysleli ludia so SaS? des a hroza…

    Thumb up 2 Thumb down 0

    Odpovedať

  9. Avatar
    október 01, 2013

    Lotéria nijak nerieši „DPH kolotoče“, teda neoprávnené nadmerné odpočty DPH. V tých sa na rozdiel od bezbločkovej predajne hot-dogov v unimobunke pri jazere točia desiatky až stovky miliónov eur. Je možné, že zvýšený výber DPH ani nepokryje náklady na lotériu, to sa však nikdy nedozvieme, keďže vláda nestanovila pre lotériu žiadne kvantifikované ciele, ktoré by sa mohli po čase skontrolovať.
    ……

    Zaujímavá je celá úvaha aj s číslami pre tých čo im rozumejú…

    http://iness.sk/stranka/8867-Blockova-loteria-alebo-automaty.html

    Thumb up 0 Thumb down 1

    Odpovedať

  10. Avatar
    október 03, 2013

    nuž, bločková loteria má oveľa doležitejší učel – zničiť hnusných kapitalistických obchodníkov, ktorí nevydávaju bločky, a tým okrádaju náš čoraz mladši (alebo starši ? ) roduverný štát. Roduvernému slovákovi srdce zaplesá, ked konečne pomôže zrujnovať miestneho dedinského (bezbločkového) obchodníka, a konečne bude môcť nakupovať v okresnom meste v Tescu, kde dostane aj gratis igelitku a plno bločkov. A ešte tým podporíme NAŠU slovenskú autobusovú dopravu, s jej dotovanými cenami (vďaka, pan Fico !).

    Thumb up 2 Thumb down 3

    Odpovedať

  11. Avatar
    október 09, 2013

    Smolkovia maju z blockov riadne hlavu v smutku. Je to nahoda, ze vacsina chytenych obchodnikov bola pravicoveho razenia? A kto voci tomu vehementne protestuje? Zase sami praviciari. To nie je nahoda. Proti takymto veciam budu vzdy protestovat len ti, co su do toho zapleteni a teraz im hrozi nejaka pokuta za ich predchadzajuce triky s blockami. Ostatnym je to jedno, naklikaju si svoje blocky a ak budu mat stastie, este cosi vyhraju.

    Thumb up 1 Thumb down 2

    Odpovedať

Diskusia je moderovaná. Komentáre, ktoré nie sú k téme, obsahujú nadávky alebo osobné invektívy, nebudú schválené. Reakcie na komentáre sa rozvetvujú do max. hĺbky 10 komentárov.

Kliknite sem pre zrušenie vašej odpovede.

Leave a comment

*