Verejné školstvo alebo podobenstvo o Mercedese

Spochybniť tvrdenie, že vzdelanie obyvateľstva má mať na starosti štát, je v dnešnej dobe považované za názor poriadne extrémistický. Vždy, keď sa snažím prezentovať predstavu, že vzdelávanie dokáže zabezpečiť súkromný sektor, tak mojou prvoradou úlohou je presvedčiť oponentov, že daná myšlienka je vôbec realizovateľná. Odštátnené školstvo je predstava, ktorú väčšina inteligentných ľudí považuje za nebezpečnú utópiu. Keď sa mi nakoniec podarí prinútiť diskutujúcich zamyslieť sa nad touto myšlienkou, tak ďalším problémom je vyargumentovať tú apokalypsu, ktorá by mala nastať, keby byrokrati prestali nútiť každé dieťa sedieť 9 rokov v školskej lavici.

Realita verejného školstva ale produkuje neustále situácie, ktoré vo mne vzbudzujú pochybnosti, či práve moja predstava vzdelávania je tá extrémistická a hodná spochybňovania. Vysokoškoláci, ktorí si po 15-ročnom štúdiu nevedia nájsť prácu. Absolventi, ktorí si po piatich rokoch štúdia cudzieho jazyka nevedia v danej krajine ani objednať v reštaurácii. Armáda slabo-platených učiteľov na jednej strane, nedostatok kvalitných pedagógov inde. Toto všetko sú problémy, ktoré nespôsobuje proces vzdelávania, ale jeho aktuálna realizácia.

Často sa stáva, že niektoré nelogické javy nie sú až tak zjavne absurdné, keď sa robia dlhý čas a nikto si už ani nevie predstaviť, že by to mohlo fungovať aj inak. Vtedy je dobré predstaviť si, ako by daný proces fungoval v úplne inom prostredí a vtedy sa častokrát mnohé problematické detaily vyplavia na povrch.

Takýmto spôsobom sa dajú celkom názorne demonštrovať problémy v školstve a ich skutočné príčiny. Predstavme si, že podmienky, ktoré panujú na trhu so vzdelaním, by sme mohli nejakým čarovným prútikom preniesť napríklad na trh s automobilmi. Ako by to fungovalo, keby štát považoval vlastníctvo automobilu za ľudské právo a prístup k nemu by financoval z verejných zdrojov? A hlavne by na trhu s automobilmi aj pôsobil a teda by ako dominantný výrobca tento tovar svojim zákazníkom poskytoval?

Základnou premisou štátneho vzdelávania, hádam už od čias Márie Terézie, je povinná školská dochádzka. Ak by sme to preniesli na automobilový priemysel, tak je to povinnosť vlastniť automobil. Je zjavné, že množstvo ľudí sa nachádza v situácii, kedy vlastniť osobný automobil pre nich nie je optimálne riešenie. Aj títo ľudia síce cestujú, ale ich potreby vie trh vyriešiť lacnejšie inými druhmi dopravy. Rovnako ako ľudia, ktorí cestujú napriek faktu, že nevlastnia štátom dotovaný automobil, by aj ľudia bez povinnej školskej dochádzky mali prístup k vzdelaniu. Trh by vygeneroval efektívnejšie spôsoby vzdelávania vhodné práve pre ľudí, ktorým sa objektívne neoplatí kupovať 9 rokov všeobecného vzdelávania.

Odvrátenou stranou štátneho automobilu je fakt, že nakoniec sa auto dostane aj do rúk tým, ktorí po ňom vôbec netúžia. Takýto ľudia len vytrhajú sedačky, predajú autorádio a zvyšnú karosériu nechajú hrdzavieť niekde na smetisku. Ekvivalent takéhoto správania v školstve sú, povedzme, niektorí rómski žiaci na východnom slovensku, ktorí k vzdelávaniu nemajú žiadny vzťah a v školských laviciach iba znepríjemňujú pobyt učiteľom a spolužiakom. Keď teda budeme v budúcnosti niekde čítať otvorený list frustrovaných učiteliek z východného Slovenska o nezáujme a agresivite rómskych žiakov, nezabudnime na to, že prvotným iniciátorom násilia je práve ministerstvo školstva, ktoré (z čistej snahy konať dobro) núti niekoho sedieť v školskej lavici, aj keď o to nemá žiadny záujem.

Ďalším faktom štátneho automobilizmu je fakt, že hlavným výrobcom automobilov je verejný sektor. Niektorí si možno ešte pamätáme, ako to vyzeralo, keď autá vyrábali štátne podniky. Hlavnými atribútmi takéhoto výrobku je vysoká cena (navýšená cez neprehľadné financovanie zo štátneho rozpočtu) a nízka kvalita (kvôli absencii tlaku konkurencie). Ak teda očakávame, že každý občan v rámci rovného prístupu k automobilu dostane štandardnú Fábiu, treba skôr očakávať smradľavý Wartburg za cenu Volkswagenu. Preto sa nemôžme čudovať, že absolventi štátnych vzdelávacích inštitúcií sa následne tak ťažko presadzujú na trhu práce. Bohužiaľ, rovnako je to aj s tými súkromnými školami, tomu sa venujem v minulom článku o tom, prečo ešte nemáme rešpektovanú súkromnú univerzitu.

V rámci verejného školstva financovaného zo štátneho rozpočtu má každý občan nárok na bezplatné vysokoškolské vzdelanie. V našej analógii k automobilovému priemyslu by som univerzitu prirovnal k osobnému vozidlu značky Mercedes. Ako by teda vyzeral svet, keby sme garantovali každému občanovi prístup k automobilu tejto značky?

Faktom je, ze štátnym úradníkom by sa splnil ich sen a výrazne by sa zvýšilo percento vodičov, ktorí by jazdili Mercedesom. Dialo by sa to hlavne kvôli skutočnosti, že si dané auto každý tak-či-tak nedobrovoľne zaplatí v rámci zdanenia. To je to neustále rastúce číslo vysokoškolsky vzdelaných ľudí po celom svete. To je ale asi jediný úspech, ktorý si môžu úradníci pripísať.

V dnešnom svete slobodného automobilového priemyslu vidíme, že Mercedes je auto, ktoré si kúpi len relatívne malé percento šoférov. Jednak je to jeho cena, ktorá ho robí menej prístupným pre široké vrstvy, ale na druhej strane to nie je ani rodinné, respektíve štandardné úžitkové vozidlo. Mercedes sa nehodí na množstvo činností, ktoré priemerný občan od svojho automobilu očakáva – odviezť celú rodinu do Chorvátska na dovolenku, respektíve previezť 20 kilo cementu strýkovi na záhradu.

Rovnako sa míňa aj vzdelanie dnešných vysokoškolákov so znalosťami, po ktorých je na reálnom trhu záujem. Nezamestnaní absolventi univerzít – to sú všetci tí majitelia Mercedesov, ktorí dôjdu za svojim potencionálnym zamestnávateľom, ale ten bohužiaľ hľadá skôr pick-up, lebo chce presťahovať nábytok. Majiteľovi Mercedesu nakoniec nič iné nezostáva, iba nejako natlačiť tie poličky a koberce do svojej limuzíny a robiť to, čo trh skutočne žiada. Tieto Mercedesy so stolíkmi a kvetináčmi na kapote, to sú všetci tí absolventi sociálnej práce, respektíve masmediálnej komunikácie, ktorí sa živia ako čašníci alebo predavači v obchodných centrách.

V neposlednom rade netreba zabudnúť, že výrobcom tých fasovaných Mercedesov by bol štát a asi jediný atribút, ktorý by ich s dnešnými Mercedesmi spájal je cena. Štátne Mercedesy by boli výrazne menej kvalitné ako Mercedesy, ktoré dnes vyrába súkromný sektor a spotrebiteľ má tú exkluzívnu možnosť si ich nakoniec nekúpiť (ktorú stráca, keď si ich musí nedobrovoľne platiť formou štátneho rozpočtu).

Samostatná kapitola by v štátnom automobilizme boli zamestnanci. Dnešná zamestnanecká politika automobiliek funguje na základe ponuky a dopytu. Ak automobilka chce, aby u nej pracovali kvalifikovaní strojári a dizajnéri, tak ich musí adekvátne zaplatiť. Počet nízkokvalifikovaných zamestnancov vo výrobných halách je závislý na dopyte po konečnom produkte výroby. V čase konjuktúry môžu aj robotníci očakávať, že ich plat bude rásť a na trhu bude o ich prácu záujem. V prípade recesie musia rátať s tým, že svoju prácu môžu stratiť. Vo svete obmedzených zdrojov nemôžme očakávať, že nastane absolútna spokojnosť. Tú nám dokážu sľúbiť iba sociálni demokrati. Fungujúci segment trhu ale je možné charakterizovať širokou ponukou a absenciou zamestnaneckých protestov. A to je prípad dnešného automobilového priemyslu.

Štátny automobilizmus by si vytýčil absurdný cieľ, a to jednoduchý prístup k vozidlám pre všetkých občanov. Snaha o predajňu a servis automobilov v každej obci by zapríčinila neuveriteľnú prezamestnanosť. Na jednej strane by sme mali chronicky preťažených predavačov a producentov v niektorých prevádzkach, iné by nebolo možné zavrieť kvôli absurdným zákonom o dostupnosti automobilov. Ale zásadným problémom by nakoniec bol fakt, že štát necíti tlak na zvyšovanie kvality, ktorý je prítomný na trhu, kde sa zákazník môže dobrovoľne rozhodnúť, ktorý výrobok si kúpi. Kvôli tejto skutočnosti štátna automobilka nemá potrebu zaplatiť skutočných odborníkov. Tak by napriek prezamestnanosti boli určité odbory neustále nepokryté, respektíve by ich vykonávali iba nadšenci, ktorých by držala v zamestnaní kombinácia entuziazmu a masochizmu. Nakoniec by sa automobilový priemysel stal notorickou témou v médiach, kde by figurovali nespokojní zákazníci a frustrovaní zamestnanci.

Ak niekomu príde prirovnanie vozidla a vzdelania pritiahnuté za vlasy, tak má určite pravdu. Ja som sa ale snažil poukázať na to, že chronické nedostatky štátneho školstva vychádzajú z faktu, že túto službu riadi a poskytuje verejný sektor. Keby sme tieto podmienky preniesli na iné odvetvie hospodárstva, tak sa dočkáme rovnako nepríjemných efektov, ktoré môžme pozorovať momentálne v školstve, alebo v hociktorom inom štátnom sektore.

9,162 celkovo návštev, 4 návštev dnes

pošli na vybrali.sme.sk

50 odpovedí

  1. Avatar
    júl 18, 2012

    Ako sa hovori, kazda analogia kriva aspon na jednu nohu, niektore na dve. A potom su tu analogie ako tato – autor zobere dve veci ktore nemaju vobec nic spolocne a argumentuje analogiou.

    Ale paci sa mi ze autor ma tolko skromnosti ze to nazve pritiahnutym za vlasy.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      júl 18, 2012

      Sú analógie ako Jano je veľký, dom je veľký, Jano je dom. Učebnicový príklad chybnej logickej skratky (fallacy).

      Analógie použité v tomto článku boli použité správne a namiesto dohnania jedinej skratky do absurdity autor použil viacero analógií, v priesečníku ktorých je popis problému. Dobrý článok, klobúk dolu.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        júl 19, 2012

        je pravda ze toto nie je typ argymentacie ‘Jano je velky, dom je velky, Jano je dom’ toto je argumentacia typu ‘Jano je velky, kon je rychly, Jano by mal zrat mrkvu’.

        takze ano, nie je to fallacy. je to nieco daleko za tym

        vazne, co uz moze mat spolocne rozhodnutie dospeleho cloveka zaobstarat si z vlastnych prostriedkov auto, rozhodnutie ktore ma pre neho zname nasledky, ktore on a jeho znamy uz mnohokrat urobili, s rozhodnutim neplnoleteho cloveka zaobstarat si vzdelanie na cely zivot z prostriedkov svojich rodicov, za situacie ked on sam este nikdy nerobil a ani nic nezarobil? viac rozdielne rozhodnutia, viac rozdielne situacie si tazko predstavit. ako je tam mozne vidiet analogiu, alebo dokonca priesecnik viacerych analogii?

        a, podla mna, neexistuje spravna analogia. Existuje len mierne nespravna analogia, ale toto urcite nie je ten pripad.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

        • Avatar
          júl 19, 2012

          a) bud sa bavime o dospelom cloveku, ktory si ide zabezpecit vzdelanie a potom no problem
          b) alebo sa bavime o o dospelych ludoch (rodicoch), ktori idu zabezpecit vzdelanie svojim detom – zase no problem

          Thumb up 0 Thumb down 0

          Odpovedať

        • Avatar
          júl 28, 2012

          Prirovnanie automobilu a vzelania mi pride nanajvys prirodzene ak povazujeme vzdelanie za balicek informacii a teda tovar s jeho limitom.

          Skusme sa vsak zamysliet co robia niektore spolocnosti zo sukromneho sektoru zo svojimy balickami informacii. Tu zacinam byt znacne zmateny.

          Ved nie je nahodou informacia neobmedzeny statok?

          Thumb up 0 Thumb down 0

          Odpovedať

  2. Avatar
    júl 18, 2012

    Pokrivkáva samotná konštrukcia:
    – vlastníctvo hmotných statkov sa porovnáva s vlastníctvom duševných
    auto vs. poznanie
    – vzdelanie obyvateľstva je externalita, ktorá je vzácna v mieste a čase a tvorí mnohokrát jediné aktívum, zdroj pasívnych príjmov, aké krajina môže vôbec použiť na vytvorenie a financovanie hospodárskeho rastu.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    V tejto súvislosti mi napadá myšlienka ako námet:
    ak štát ešte nikdy nevytvoril prebytkový rozpočet bez pridanej hodnoty, čiže každý rok produkuje stratu, ako potom môže argumentovať zlým hospodárením súkromných poisťovní, ktoré vykazujú zisk, hoci malý?

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      júl 18, 2012

      „- vlastníctvo hmotných statkov sa porovnáva s vlastníctvom duševných
      auto vs. poznanie“
      porovnava fyzicky kapital a dusevny kapital – mozem prenajat auto a mozem prenajat svoje vedomosti, mozem predat auto a mozem predat vedomosti (ci uz rezbar de facto predava svoje vedomosti v podobe vyrobku alebo pravnik vo forme hodinovej sadzby)

      „- vzdelanie obyvateľstva je externalita, ktorá je vzácna v mieste a čase a tvorí mnohokrát jediné aktívum, zdroj pasívnych príjmov, aké krajina môže vôbec použiť na vytvorenie a financovanie hospodárskeho rastu.“
      Skor by som povedal, ze hovoris o ludskom kapitale. Samotny fakt, ze poukazes na existenciu externality je stale malo na ospravedlnenie statneho zasahu (dokonca aj keby sme to brali iba nejakou celkovou sumou ako cost-benefit daneho uzemia).
      A zaroven neviem, aky prospech mas ty z mojho vysokoskolskeho vzdelania? Neviem aky prospech je zo vzdelania osoby pracujucej mimo obor? Neviem aky prospech mas z absolventov gender studies a pod.? V lepsom pripade 0 a po zapocitani nakladov, no radse nevediet. Kazdopadne ja za svoju pracu dostanem zaplatene a tym som si so zamestnavatelov ci odberatelov kvit. Keby som si pred tym studium sam platil, tak takisto nemame co riesit
      Iba jedovata poznamka na zaver: ak sa pozrieme na rastuce pocty nezamestnanych absolventov v niektorych eu krajinach, tak sa obavam, ze ta externalita je negativna

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        júl 18, 2012

        Keď sa tak zamyslím, tak ja z Vášho vysokoškolského vzdelania tiež niečo mám. Jednak nemateriálne, že si vypočujem Váš názor a niekedy mi aj niečo prinesie. Červení mi neprinesú nič, snáď len tak žalúdočné vredy. A aj po materiálnej stránke mám radšej, ak ste úspešní a zarábate veľa peňazí, lebo čím viac zaplatíte na daniach Vy, tým menej budem musieť platiť ja. Červení neplatia nič alebo skoro nič.

        Takto to platí na Švajčiarsku po švajčiarsky, kde si štát od ľudí vezme len toľko, koľko mu treba na fungovanie. Na Zlodejsku po zlodejsky sú na štát napichnuté všelijaké penty, jachty & tunely a iné gorily a štát sa pri výpalnom nikdy nezastaví, že teraz už má dosť. Stále sa nájde nejaký Fico, čo chce ďalšie sociálne hodinky a ďalšie sociálne BMW X6.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

        • Avatar
          júl 19, 2012

          V clanku nie su ziadne „dusevne statky“ ani „nematerialne vlastnictvo“. Autor hovori o sluzbe poskytovania vzdelavania, nie o „predavani vedomosti“. Rozpravat o vedomostiach ako produkte by malo zmysel keby som si v obchode kupoval balicky prasku ktory si nasypem do ucha. Naopak pri sluzbe poskytovania vzdelavania platim ucitela (jeho cas) aby mi hodinu nieco rozpraval. Co si z toho odnesiem je uz moja vec, moje vysledne vedomosti su efekt ktory s povodnou transakciou (platba za ucitelov cas a namahu) katalakticky nesuvisi.

          Thumb up 0 Thumb down 0

          Odpovedať

        • Avatar
          júl 30, 2012

          Sice vulgarne napisane, ale skusim dopovedat podstatu. Pretoze problem celeho statu, ako takeho ked sa stat ako nastroj oddeli od jeho pouzivatela. Alebo ak si ludia zacnu chapat komunitu > spolocenstvo > stat ako sucast samych seba. Ked sa z prirodzenej spolocnosti stane byrokraticky aparat oddelujuci sa od spolocnosti na ktorej stoji a z ktorej zije.

          Neberte to ako ruhanie, ale osobne si myslim ze platit „dane“ a vracat spolocnosti to co som od nej ziskal ma byt moja prirodzena povinnost. Ale v situacii ked vacsina z toho co spolocnosti vraciam prostrednictvom dane, nevraciam tej mojej spolocnosti, ale oligarchom. Aku mam mat motivaciu dan platit. A teda aku mam mat motivaciu prispievat na skolstvo, ktore produkuje kriplov neschopnych zaradid sa do spolocnosti, resp. neschopnych si najst sposob, ktorym by vratili spolocnosti co si od nej zobrali.

          U nas v Slovakistane je absolutne jedno ci studujem na sukromnej, alebo verejnej skole pretoze tam sa nechodi ucit sa byt uzitocny pre spolocnost, ale ziskat formalne vysvedcenie o vstrebani neuzitocnych informacii.

          Na otazku ci sukromne alebo verejne skolstvo existuje len jedna odpoved – je to uplne jedno pokial sa nechodi koli mudrosti a vedomosti chapane v sirsom kontexte. V prvom rade zalezi od pedagoga, alebo ucitela ako takeho.

          Thumb up 0 Thumb down 0

          Odpovedať

    • Avatar
      september 13, 2012

      Zisk poisťovní? Už po naštudovaní základov účtovníctva prídeš na finty, ako vytvárať zisk (napr. správne načasovať uzávierku…) i keď iba fiktívny. Zlé hospodárenie poisťovní neni kritizované pre to, že majú zle fungujúce účtovníctvo a nedostatky v jeho vedení, ale pre to, na úkor čoho je ten ich zisk vytváraný. Verím, že si zdravý a aj Tvoji najbližší a prajem Ti to, aby si nikdy od poisťovní nič nepotreboval. K zubárovi bez 50€ vo vrecku dnes nejde nik, ale A8 pre mramorovou budovou nikoho nepozastaví. Je už taká Slovenská samozrejmosť.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

  3. Avatar
    júl 18, 2012

    Ja som za to, aby bolo v záujme štátu (keď nás už všetkých tak pekne chová a ošklbáva), aby jeho obyvatelia boli vzdelaní, rozhľadení a vedeli samostatne a logicky myslieť. A na toto je rozhodne potrebné vzdelanie, teda školy a prax. Všetci vieme, kam to robotnícka trieda dotiahla. Vzdelanie je kľúčom k úspechu.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      júl 19, 2012

      V zaujme statu je aby obcania nevedeli samostatne rozmyslat, aby poslusne akceptovali nanucovane autority a aby boli od statu zavisli. Toto presne statne skolstvo uspesne dosahuje uz mnoho desatroci. Statne skolstvo brani rozhladenosti, vzdelanosti a schopnosti samostatne logicky rozmyslat.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

  4. Avatar
    júl 18, 2012

    Porovnávať auto a vzdelanie je na diagnózu. A všeobecné vzdelanie je nutné.
    prečo ešte nemáme rešpektovanú súkromnú univerzitu

    Zveriť vychovávanie detí súkromníkom, ste blázniví? Problém sveta je hromadenie kapitálu v súkromných rukách, teda problém je menej štátu! Neviem či si autor povšimol to, že politici sú kúpení (súkromným kapitálom) sociopati, zlodeji, klamári, ekonomickí vrahovia? Toto je náš štát, toto je problém. Nevykonávajú záujmy nášho národa, pretože sú kúpení, teda problémom je súkromný kapitál finančných skupín. Kto očakáva, že títo ľudia nás budú učiť myslieť, tvoriť, že budú budovať národné povedomie, vlastnú iniciatívu, kritický úsudok, záujem o vzdelanie, je hlupák. Títo ľudia musia byť nahradení – to áno, lebo žiakov, študentov naučia len ticho sedieť, prijmať informácie, chodiť do školy – a neskôr do práce na čas ba ešte aj skôr , neprotestovať za žiadnu cenu, počúvať a dokonca aj požadovať autoritu, nepýtať lepšiu odmenu, neoverovať si informácie, nepremýšľať nad podstatou javov atď. To je skutočný problém školstva, nie štátne školstvo.
    Nikdy nemôžeme dovoliť súkromníkom aby učili naše deti! Prosím vás, ľudia, veď to je nezmysel! Súkromník si môže vytvoriť svoj kult otrokov (rovnako ako dnes štát), môže učiť čo chce (nejaký náboženský fanatici by si v „kresťanskom“ Slovensku otvorili školu, a chodil by tam každý idiot: škola by bola úspešná, jupí!), o záujmových skupinách ani nehovorím: korporácie, banky, zahraničný kapitál (je jasné, že nejaký súkromník zo zahraničia nebude podporovať národno štátne záujmy). A práve títo ľudia by sem prišli a začali by zakladať školy, a boli by najúspešnejší – kvôli reklame! Nie pre kvalitu, ale pre reklamu, pretože ľudia sú idioti a robia to, čo vidia. Z vlastnej skúsenosti viem, že škola s dobrou reklamou je „lepšia“, než kvalitná škola s malou reklamou. Prosperita a povedomie školy by teda nezáviselo od jej kvality, ale od marketingu. Čo by zabezpečoval marketing pre tieto školy? Súkromný kapitál! Slovenské podniky – školy, by boli porazené do niekoľkých rokov a učili by tu tí, ktorí už teraz vlastnia najviac: korporácie, bankári. Ľudia, toto skutočne chcete? Ak neviete čo sú tieto skupiny zač, veľmi prosím, vyhľadajte si informácie.
    Otázka je, čo sa bude učiť, aké hodnoty sa budú pestovať? Ako som naznačil, politici vlastne učia to, čo požadujú súkromníci, pretože sú kúpení. Úroveň školstva postupne klesá, učia sa tam obludné nezmysli, chodia s tade vymetení bio roboti, gymnázium a vysoká škola – to je fakt najhoršia kombinácia na úplnú doktrináciu. A čo by učili súkromné školy preboha?? To človeku nedôjde, že pre nejakého veľkokapitalistu – nášho nového pána, pretože sme mu dali prístup k našim deťom -, sú najlepší ľudia bojujúci medzi sebou na každej úrovni; ľudia, ktorých cieľom je mať čo najväčší výkon, vilu, čo najviac peňazí, sexu, moci, rešpektu, obdivu; hyperkonzumenti: odberatelia každého nezmyslu, ktorý sa predáva, pretože tento primitivizmus je veľmi výhodný biznis – pretože ak ľudia uveria, že ich hlavným cieľom je neustále sa zabávať, nakupovať, užívať si, konzumovať – podnikateľ s ľahkosťou získa milióny zanietených odberateľov každého nezmyslu a zbytočnosti, ktorá sa produkuje? Súkromník nevychová deti, ktoré sa zamýšlajú nad podstatou každodenných javov, ale deti ktoré ich úspešne riešia. Dnes to druhé veľmi neplatí, mala by to robiť rodina, no vo väčšine detí tomu tak nie je. Nejaké námietky nemajú zmysel, pretože presne takto smerujú dnešné súkromné médiá (Markíza, JOJ, TA3) našu spoločnosť, pretože sú súkromné! Takto to dopadá, keď dovolíme súkromníkom tvarovať našu spoločnosť, kultúru. (Médiá závislé od kapitálu nemôžu byť objektívne, nikdy nebudú hovoriť pravdu a budovať dobré mravy. Že vraj toto nie je pravda? Tak si zapni Markízu, JOJku na zopár hodín. Už len predstave, že dnešnú TV pozerajú naše deti mi je zle. O škole platí to isté.) Súkromník dá dieťaťu namiesto bábiky loptu, aby sa realizáciou dieťaťa stal výkon, nie nájdenie jeho vlastnej osobnosti oslobodenej od spoločenského diktátu a jeho následná seba realizácia. Nie je povinnosťou súkromníka podporovať verejné blaho, za to povinnosťou štátnej školy je. Súkromný kapitál slúži záujmom úzkej skupiny, nie spoločnosti. Už len samotný fakt, že nieto má kapitál schopný ovplyvňovať spoločnosť ho oddeľuje od bežných ľudí, čo ničí rovnosť v spoločnosti pretože práve takto vznikla úzka finančná skupina. Individualizmus pozdvihnutý nad spoločenské záujmy. Toto bolo k hodnotám, ktoré by súkromná škola podporovala. Teraz vedomosti. Deti by sa stali sociopatmi bojujúcimi o prestíž, postavenie, peniaze za každú cenu. Boli by efektívne stroje, za jeden život by dokázali odpracovať päť krát viac, než súčasný človek. Mali by ohromné, ba až neskutočné ekonomické, psychologické, manipulačné vedomosti, ktoré by im slúžili na zisk, no nulovú morálku, národne cítenie, duševné hodnoty, uvedomenie. Čo sa učí na prestížnych amerických školách? Ako zarábať. Vychádzajú z nich manažéri, podnikatelia, … Toto by zase vyústilo v presne to, čo môžeme vidieť dnes, vďaka vplyvu súkromných médií na spoločnosť: materializmus, snobizmus, konzum, ateizmus, nihilizmus, čistú racionalitu a utišovanie životnej prázdnoty v hromadení a nakupovaní. Keby tieto deti vyrástli, pravdepodobne by nastal totálny spoločenský kolaps. Už by neexistoval celok, spoločnosť, národ, len skupiny medzi sebou bojujúce.
    Jednoducho sa treba zbaviť tých politikov, čo deti v skutočnosti tyranizujú, duševne ničia. Ako som jasne vysvetlil, konkurencia v tomto sektore je totálny nezmysel. Záujem a inovácie musia prísť, no konkurencia nie je správny prostriedok. Správny prostriedok je láska k deťom, národu. Jedine politik, ktorý ma rád Slovensku bude zlepšovať školstvo, čomu kludne oddá aj celý svoj život. Každý iný politik ho bude ničiť.
    Prečo ešte nemáme rešpektovanú súkromnú univerzitu? Pretože ten kto ide na súkromnú školu, prejde v najhoršom prípade s priemerným hodnotením. A prečo? Pretože tá inštitúcia je závislá od kapitálu súkromníkov, ktorí ju navštevujú!! Dobre viem, ako to chodí na súkromných školách.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      júl 19, 2012

      Tento dlhý komentár je dôkazom, že štatne školstvo funguje presne podľa potrieb politikov. Štatne školstvo vychováva z ludí otrokov.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        júl 19, 2012

        a politici si budujú svoje vlastné impérium? keby si sa zamyslel a nevidel stále nejakú nepriatelskosť tam kde nie je, tak by si videl, že politici sú bábky korporácií, a učia to, čo chcú súkromníci. Teda 90% otrokov a 10% pánov – ich detí a kamarátov ich detí. pozri si ako som reagoval na druhý komentár, tam som to vysvetloval.

        komentár je podrobne vysvetleným dôkazom, že súkromné školstvo je hlúposť. a súkromným je, ak je politik kúpený a robí to, čo chce súkromník, logicky. ale áno, škola funguje podľa potrieb politikov, ktoré im nadiktujú korporácie. keby sme chceli ísť na vrch, tak korporácie v službách bankárov.

        ten komentár je jasným objasnením situácie, nechápem, ako si ho niekto môže zle vyložiť.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

        • Avatar
          júl 19, 2012

          Hovoris, ze statne skoly su v podstate korporatne, pretoze diktuju politikom, co maju urcovat, ze sa ma ucit. Ale zaroven ti vadi, ze skoly by mohli byt sukromne. Trosku tomu nerozumiem.
          Vsak kym teraz nema nik na vyber kam svoje dieta posle do skoly (vzdy to bude statna skola), tak keby bolo skolstvo sukromne, mohli by si vsetci sami vyberat kam svoje dieta daju a kludne by sa na „velke korporatne skoly“ mohli vykaslat, nie ?
          Okrem toho, tebe nevadi, ze korporacie diktuju co sa maju decka ucit, pretoze zneuzivaju moc politikov ? Ale pri sukromnom skolstve, by tuto moc stratili a namohli by diktovat co sa kde bude ucit.

          Protirecis si.

          Thumb up 0 Thumb down 0

          Odpovedať

          • Avatar
            júl 19, 2012

            nie, neprotirečím si. to len ti si nepochopil čo myslím. to, že tomu nerozumieš neznamená, že si protirečím.
            skutočne je jedno, či je škola štátna alebo súkromná, pretože diktujú tí istí, to je jasné.
            vykašlať sa na veľké korporátne školy? prečítaj si ten prvú komentár, tam som jasne vysvetlil, že ten, kto má viac kapitálu proste vyhrá. na kvalite nezáleží, vyhrajú banky, korporácie, ropní magnáti. aj tak sú všetci na jedno kopyto. malé a stredné školy by boli časom porazené pre nedostatok financií pre marketing (nie každý má dobrú radu od kamaráta kde je aká kvalita; na pr. ja čo chodím na kurzy, tak tie sú najkvalitnejšie v meste ale nemajú dostatočnú reklamu, nemajú ľudí), pre regulácie (rovnako ako sa dnes bojuje proti malým a stredným podnikom) alebo by boli proste sabotované (podplatenie riaditeľa/zástupcu, prísna inšpekcia, proti kampaň, …). Je to logické, pretože toto isté platí pre podniky aj dnes.
            čo robiť dnes? no zaistiť aby dieťa chodilo do školy čo najmenej no aby prešlo a nemalo problémy v škole či so sociálkou, zakázať TV (jednoducho vysvetliť o čo sa tam jedná, čo je cieľom TV), dať občas dieťaťu do ruky zaujímavú knihu, povedať občas niečo múdre a vyrastie z neho normálny mysliaci, vnímajúci človek.

            s kade berieš, že mi to nevadí? to fakt netuším s kade si zobral, že mi nevadí fašizmus.
            presne tak, pri súkromnom školstve by nemohli kontrolovať čo kde aká korporácia robí. no nerobia to ani dnes. preto si zjavne protirečím: nie je dobrá štátna škola, no súkromná je ešte horšia. na prvý pohľad je každá možnosť zlá… a ano je to tak, dnes si nevyberieš, proste masy detí sú päť krát do týždňa ohlúpované, a ešte viac ohlúpované by boli v súkromných rukách. preto treba vzdelať verejnosť (staršiu generáciu; mladšiu nezaujíma nič viac ako sex, zábava, party, drogy, moc, peniaze) a požadovať niekoľko zmien. prvá zmena je nejaká forma priamej demokracie, aby politici nemohli ísť proti ľuďom a aby boli potrestaní, z toho vyplýva druhá zmena, zákon o zodpovednosti politikov za ich konanie. tretia zmena by bola skutočná ľudová vláda, ktorej záleží na ľuďoch. dosiahne sa tak, že bude zodpovedná za svoje rozhodnutia, že bude môcť byť kedykoľvek referendom odvolaná. a štvrtý bod je zmena volebného systému, keďže teraz sa do volieb dostanú len bohatí, pretože voľby sú jedine marketing.
            zjavne je to dosť od témy, ale bez tohto to proste nepôjde. oni nezačnú len tak učiť deti normálne veci, neprestanú ich len tak tyranizovať. treba zmeniť komplet fungovanie republiky lebo to čo je tu dnes je prirodzený následok súčasnej podoby republiky. proste štát nesmie byť v rukách úzkych finančných skupín. a až sa to podarí, príde reforma školstva, zdravotníctva, …

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar
            júl 19, 2012

            ak to zhrniem, tak tvrdis – ludia su hlupi takze
            PRIKAZME IM TO – ale teraz uz spravne

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar
            júl 19, 2012

            nie. jednoducho treba verejnosť vzdelávať, poskytovať jej informácie, dualitu názorov, podporovať kritické myslenie. ja nič o prikazovaní nehovorím., ale áno ľudia sú hlúpi, preto to vzdelávanie verejnosti. však verejnosť, tí, čo sledujú SME, HN, Markízu, TA3, JOJku – väčšina z nich žije v televíznom svete! Preto sú hlúpi, nie pretože by nedokázali veci pochopiť. fakt neviem, ako je možné, že ľudia tu prekrúcajú takto názory, ktoré sa im nepáčia. VZDELAVANIE, PODPORA MYYSLENIA PO KAZDEJ STRANKE JE ROZKAZOVANIE? skutočne? veľmi zaujímavé…
            verejnosť musí veľmi dobre pochopiť zhubnú podstatu súkromného kapitálu na našu spoločnosť. čiastočne som ju vysvetlil v mojich predchádzajúcich príspevkoch

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar

            Statny kapital je nezhubny?

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar
            júl 19, 2012

            definuj štátny kapitál… štátne podniky majú povinnosť udržiavať verejné blaho: školstvo, zdravotníctvo a iné služby. za to v prípade súkromníka dopadneme tak, že bude otroci, pretože budeme hlúpi. to, že dnešný štát je pobočka korporácií som jasne vysvetlil už vyššie. potraviny budú čo najlacnejšie, už takmer jedovaté. bude sa obchodovať so zdravím, každý nás bude chcieť liečiť, no nikto vyliečiť. lieky budú na tlmenie príznakov a spôsobovanie vedlajších efektov, presne ako dnes. preto hovoriť dnes o nejakom štáte je nezmysel. súkromník nemôže mať moc nad spoločnosťou, pretože sleduje svoj záujem a nie je jeho povinnosťou aby podporoval verejné blaho.
            štátny kapitál je zlý? prečo by mal? ale ako som povedal: to čo tu máme dnes, nie je štát! štát sú ľudia, ktorí konajú v svoj prospech. jasné že sa štát javí ako zlý ,keď doň idú politici cielene kradnúť, privatizovať, nechať sa uplatiť a schváliť nejaké totalitné zákony. štátne podniky by mali byť riadené a kontrolované spoločnosťou, v tom prípade jej nebudú škodiť. jednoduché ako facka.

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar
            júl 19, 2012

            „…jednoducho treba verejnosť vzdelávať, poskytovať jej informácie…“ – to by bolo jednoduche keby „verejnost“ boli nejaki kralici v klietke a „vzdelavatel a poskytovatel informacii“ by bol nejaka vyssia nezavisla bytost.

            Lenze my tu nemame ziadnu vyssiu nezavislu bytost ktora nas poinformuje a povzdelava, vsetci sme ludia, vsetci sme „verejnost“.

            Etatisti efektivne tvrdia ze tym vzdelavatelom ma byt najsilnejsi hulvat spomedzi vsetkych ludi a ostatnym ma nanucovat svoju agendu.

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar
            júl 19, 2012

            ľudia nie sú králici v klietke, ale keď ich niekto bude oboznamovať s globálnym smerovaním, mediálnymi manipulačnými technikami globalistov, súčasnom kritickom stave spoločnosť namiesto toho, aby pozerali režimovú propagandu zameranú na ohlúpovanie, tak začne myslieť. ale asi si ma nepochopil… ide o dualitu myšlienok, ktorá v celej našej spoločnosti chýba, ide o prezentáciu myšlienok. myšlienky skutočného svetového diania by proti režimovej propagande zvíťazili keby boli prezentované možno 50/50. tváriš sa, ako keby šlo o nejakú zlú vec. no je nutné urýchlene vzdelať spoločnosť o tom, že sa blížime hodinovým tempom k globálnemu diktátu aký tu ešte nikdy nebol!

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar
            júl 19, 2012

            Nemam chut citat tieto slohy.
            Rozmyslas v medziach statu. Chyba. Hovorime o skolstve, do ktoreho nezasahuje stat vobec – cize ziadne regulacie pre skolstvo nie su. Korporacie by nemali „paky“ na to, aby mohli diktovat, co sa kde bude ucit. To, ze by velke a zle korporacie nicili a skupovali male lokalne skoly je mytus. Bez podpory politikov a regulacii, by totiz museli dva krat zvazovat kam svoj kapital poslu a na podplacanie a skupovanie konkurencie by im asi peniaze nevystacili.

            http://www.mises.cz/clanky/skolou-k-loajalnimu-poddanstvi-653.aspx

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar
            júl 19, 2012

            prečo by boli regulácie pre štátne školstvo? no keby bolo súkromné, regulácie by boli nutné, aby sa ľudia neučili, že Zem vznikla pred 6000 rokmi, že pápež je pánboh, že človeka stvoril pánbožko a podobné kraviny.

            Korporácie by nemali páky na to aby mohli diktovať, čo sa kde učí? Veď to diktujú už teraz, robia z detí sluhov preboha! Politici sú kúpení, proste robia čo im prikážu. Či si skutočne myslíš, že nejaký pajác (minister školstva) rozhoduje o tom, čo sa bude učiť?

            Žiadny mýtus to nie je? Prečo by mal byť? To mi vysvetli… korporácie skupujú všetky malé a stredné podniky kde sa objavia, pretože to je konkurencia. väčší pes jeb*. tak isto ako sa pohlcujú podniky iných sektorov, by sa tento trend preniesol aj na školstvo. preto je konkurencia v školstve zlý nápad.

            regulácie neslúžia ako pomoc súkromným školám, ale ako prekážka. darmo by bola súkromná škola, ktorá by musela robiť presne to, čo štátna: taký istý systém, také isté osnovy. jasne som vysvetlil. čím menšia miera regulácií, tým väčšia voľnosť osnov a systému učenia. toľko z pohladu učenia. z pohľadu stredných a malých škol, tie by boli vytláčané reguláciami, no tentokrát pre „nedostačujúcu kvalitu, úroveň“. takýmto štýlom sa dnes bojuje proti malým a stredným podnikom, či nebodaj nie???

            bez podpory politikov? veď sú to pajáci už teraz skorumpovaní! idú do politiky, aby ich niekto podplácal!! politik sa dá ľahko podplatiť a nepocíti následky svojho konania. preto by ich mal pocítiť a mal by byť kontrolovaný verejnosťou.

            nevystačili peniaze? neviem či si si nevšimol, ale 5% ľudí vlastní 90% sveta, priamo alebo nepriamo. to zas takú vysokú laťku politici nemajú, že by ich neboli schopní zaplatiť.

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar
            júl 19, 2012

            Práveže štátne školstvo potrebuje regulácie tiež. Všetky tie priblblé učilištia v Trenčíne, Žiline, Ružomberku, Bystrici, Prešove, Trnave, Sládkovičove, Komárne, veď to je trapas. Ako je možné, že také odpadkové školy dostali akreditáciu? A čo sociálno-právna nadstavba sv. Alžbety, čo rozdáva univerzitné doktoráty za 50 strán tupín, odobrené štátnou pečiatkou? Tam je práve problém, že akreditačná komisia ako regulátor totálne zlyhala.

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar
            júl 19, 2012

            tak to hej, školstvo potrebuje normy, ktoré musia byť dodržané, a na to je nutne normálne platiť učiteľov, profesorov. nezlyhala len akreditačná komisia, ale celkovo vláda, to je hlavný problém. že školy sú mocensko – politické nástroje slúžiace na domestikáciu ľudí, na vybudovanie otrokov. politici úmyselne ohlupujú ľudí pretože sú kúpení a korporácie si to želajú 🙁

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar
            júl 19, 2012

            A kde je teda ten rozdiel medzi štátnym a súkromným školstvom, ak korporácie ovládajú školstvo už teraz a politici sú kúpení?

            A ak väčšina ľudí sú hlupáci, tak akú vládu v demokracii zvolia? Náhle ich v deň volieb osvieti? Veď ak väčšine nezáleží na dobrom školstve, tak ani zvolenej vláde nebude záležať. Lenže – ako bonus oproti súkromnému školstvu – za štátne školsvto musia platiť aj tí, ktorí sú proti nemu, aj tá menšina, ktorej väčšina vnútila svoje rozhodnutie.

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar
            júl 19, 2012

            keď nastane situácia ktorú som spomínal, tak vzdelaná verejnosť bude mať záujem o skutočne plnohodnotné vzdelanie, bude ho požadovať a aj ho uzákoní. dovtedy nie. kým nebude verejnosť vzdelaná, z čoho vyplynie jej zodpovednosť – konanie v prospech verejného blaha, tak školy budú stále zlou možnosťou, nech budú štátne či súkromné.

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar

            Majkl65, teraz nemame uzakonene plnohodnotne vzdelanie? Ako zabezpecis ze novy politici nebudu skorumpovany? Co je to verejné blaho? CO konkretne si ty vykonal v prospech verejneho blaha za posledny mesiac?

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar
            júl 19, 2012

            máme, ale teória sa od praxe líši. Tak isto tu máme národnu radu ktorá „rozhoduje o dianí v SR“, tak isto tu máme súdy, ktoré musia rozhodovať nezávisle, no nerozhodujú.

            ako to zabezpečím? ja som to jasne vysvetlil. treba vzdelávať verejnosť aby začali ľudia myslieť, aby zvolili politickú stranu, ktorá uzákoní priamu demokraciu, ktorou budú kontrolovať politikov. spoločnosť musí ale vzdelávať nasledujúce generácie.

            verejné blaho je záujem spoločnosti uprednostnený pred individuálnymi záujmami. znova, vec jasná ako facka. teda žiadne zarábanie na úkor šťastia, zdravia, prežitia, vzdelania iných. vážne si myslíš, že tam nejaký majiteľ korporácie sa o teba zaujíma?? že ti chce dobre? že mu na tvojom živote záleží?

            to posledné je útok na moju osobu. a čo konkrétne som ja vykonal? nič materiálne, pretože to by rozkradli, to by nemalo zmysel.

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar
            júl 19, 2012

            ano, ano vytvori sa novy typ cloveka… dakujem, ale prosim bezo mna
            aj ked to je zaujimava otazka: co s tymi, ktori nebudu chciet?

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar
            júl 19, 2012

            tí proste nepodporia politický program hnutia. 70% ľudí chudobne žijúcich kvôli okrádaniu, nasratých na celú vládu nebude problém presvedčiť, problém bude osloviť.

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar
            júl 19, 2012

            takze nesuhlasiaci budu donuteni, dakujem to mi staci

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar

            cinnost ludi aby konali v prospech verejneho blaha a nie vo svoj vlastny egoisticky prospech chces vynucovat alebo to nechas na dobrovolne rozhodnutie ludi (v presvedceni ze po spravnej vychove tak budu konat)?

            prepac majkl65, nechcel som na teba osobne zautocit, len zo zvedavosti som sa spytal, ked tak vehementne presadzujes aby ludia konali v prospech verejneho blaha, chcel som sa nechat inspirovat. ale ked si nic nevykonal, ziadna inspiracia sa nekona.

            ps: je mi jasne ze majitelovi korporacie som uplne ukradnuty a moj zivot je mu rovnako ukradnuty, a dokonca som rad ze ho ako osoba vobec nezujimam, vobec totiz netuzim potom aby sa niekto cudzi miesal do mojho zivota a do mojich osobnych zalezitosti. co ma tesi este viac je, ze ten hnusny kapitalista, v honbe za svojim ziskom je nuteny uspokojit moju potrebu za taku cenu aku som ochotny zaplatit, teda ze ja mam moc nad nim cez moje peniaze (samozrejme za predpokladu ze to nie je odvetvie regulovane statom, vtedy sa vyber zuzuje, co je v moj neprospech).

            Thumb up 0 Thumb down 0

    • Avatar
      júl 19, 2012

      Vychovávať majú rodičia, v žiadnom prípade nie škola. Ani súkromná a tobôž nie štátna. Ale práve výchova, t.j. indokrinácia tými správnymi názormi je hlavnou činnosťou dnešnej štátnej školy. Vzdelávanie stále viac a viac upadá do úzadia.
      .
      Vzdelávanie teda rodičia chtiac-nechtiac zabezpečujú cez súkromné ustanovizne. Jazykové školy, doučovanie v predmetoch, ktoré škola nedokáže naučiť a podobne.
      .
      ad: “ Otázka je, čo sa bude učiť, aké hodnoty sa budú pestovať? “
      Presne o tom to je. Súkromné školy by mohli začať vzdelávať, nepresadzovali by tie správne hodnoty (multi-kulti, zelené či iné zvrhlosti). V úplne (pre štát) najhoršom prípade by podporovali kritické myslenie a nezávislosť žiakov. To by štát položilo.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        júl 19, 2012

        Prečo sa bavíme o nejakej štátnej škole? Národné vlády neexistujú, pretože politici sú kúpení. Štát neexistuje, je len súkromník, ktorý štátu diktuje čo sa má učiť. Ak si myslíte, že nejaký šašo, bábka – minister školstva rozhoduje čo sa má učiť, tak by ste sa mali zaujímať o politiku. Vzdelanie a vplyv na deti od malička sú zbraňou, ktoré sa používa proti masám. Kritické myslenie by nepohožilo štát, ale veľkokapitalistických pánov, pretože štát je už prakticky súkromný podnik. úzke finančné skupiny (medzinárodní bankári, ropní magnáti, vysoko postavení v korporáciách) diktujú vláde. Deje sa to formou sponzoringu politických strán. Je to vlastne spoločný podnik, kde kapitalista vloží kapitál a politik prácu. Spoločným cieľom je riadenie národa. A národ sa riadi najlepšie tak, keď je chudobný, ošklbaný a závislý na kapitále. neviem či vám všetkým ušiel fakt, že štát koná pre zahraničné záujmy, pre záujmy súkromných podnikov? pretože politici sú kúpení. Neviem, či vám ušiel fakt, že radšej podporujeme nejakých nemcov ako slovenské podniky, že do politiky sa ide zarodiť na kradnutý a nechají sa uplácať, nevieš či vám ušli všetky tie kauzy, všetká tá korupcia. Že začať podnikať v tejto republike je nemožné, čím sa zaistí totálne ovládnutie trhu veľkými korporáciami? Že sa tak isto bojuje proti malým obchodom, výrobcom? Ale nie na trhu, reguláciami. Pretože si to svetové elity zaplatili. Považovať štát a súkromníka za niečo odlišné je pre toto hlúposť.

        Kritické myslenie by položilo tento chorý, neľudský systém.

        Škola by mala pestovať hodnoty, ako morálku (samozrejme, každý má inú), tvorivosť, kritické myslenie, zamýšlanie sa nad podstatou pretože je možné, že rodina túto funkciu neplní. A mimo to na čo by človek chodil do školy, aby z neho spravili domestikovanú ovcu? toto sú hodnoty ktoré z ľudí robia skutočne ľudí, a v mladom veku ich treba pestovať čo najviac. lebo ak nie, proste budú tu generácie zombie.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

    • Avatar
      júl 19, 2012

      komplet suhlasim.

      1. stupen ZS -> priprava k indokrinacii
      2. stupen ZS -> zahajenie indokrinacneho procesu

      bol som o tom presvedceny uz na zakladke a ked po 89 zmenili volitelne predmety ako ich zmenili, tak ma uz asi nikdo nepresvedci o opaku

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

  5. Avatar
    júl 19, 2012

    Uz dlho som necital taky dobry článok….good job!

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  6. Avatar
    júl 19, 2012

    Parada, vyborny a vystizny clanok!

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  7. Avatar
    júl 19, 2012

    Fajn článok. Analógia je použitá ako karikatúra, pričom sú postavené otázky o štátnom školstve vo svetle tejto karikatúry.
    Pridám k zamysleniu pár poznámok.
    Veľa ľudí si zamieňa stupeň vzdelania so vzdelaním. Na stupeň vzdelania treba absolvovať rôzne certifikáty, štátnicem skúšky, maturit., Na dosiahnutie vzdelania treba oveľa väčšie úsilie. Z toho vyplýva, že dosiahnutý kvalifikačný certifikát sa nekryje so skutočnou kvalifikáciou.
    Ďalšia poznámka sa týka toho, čiím sa ja intenzívne zaoberám, a to je otázka znásilňovania ľudskej prirodzenosti. Málokto vie, že nás milióny rokov evolúcie sformovali na nejaký prirodzený biologický cyklus striedania generácií, tak ako u každého iného živočíšneho druhu. A u druhu Homo sapiens sapiens vyzerá takto: obdobie pohlavnej dospelosti je od 12-15 rokov, vtedy by sme mali mať prvých potomkov. Obdobie reprodukcie trvá približne v prirodzených podmienkach do obdobia medzi 30-40 rokov, ale vtedy už nastáva v prirodzených podmienkach pre náš druh špecifické obdobie investivania pomoci v zaopatrení vnukov. To žiaden iný druh nemá. No a obyčajne po tej štyridsiatke smrť. A teraz si pozrime civilizovaného (domestikovaného) sapienta. Prakticky celé reprodukčné obdobie trávi v škole. Aj to je súčasť demografickej problematiky. Čo v tej škole robí? Získava certifikáty, ktoré sú mu v skutočnom živote v prevažnbej väčšine k ničomu, príde do praxe a zistí, že skutočné znalosti musí získať za pochodu. Samozrejme, nie je to absolútne, niečo sa v tej škole skutočne naučí, ale väčšina je k ničomu. Ženy potom začnú rodiť stále častejšie bližšie ku štyidsiatke, čím jednak majú menej šancí zabezpečiť prirodzenú reprodukciu populácie, súčasne však znižujú celkovú biologickú kvalitu populácie, pretože v tom období už ich telo produkuje menej zdatné potomstvo ako v období od 15-30 rokov. Samozrej me je to na dlhú debatu.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  8. Avatar
    júl 19, 2012

    Skolstvo nevieriesite, sme teraz tam, kde bol Babylon pred svojim koncom a vsetky civ. po nom. Koniec civilizacie, je ako vybrat si dvere na konci levelu. Jedny vas poslu na zaciatok, druhe game over.
    A este jedny do levelu 2. Su chranene zastaralimi sposobmi, tradiciami, hodnotami a strazcom, najvacsim, najsilnejsim a najstarsim zabijakom vsetkych cias od pociatku vekov. Je to sef vsetkych nabozenstiev, vladnych systemov,…. , vedomia a podvedomia. „Jeden ringos veli vsem“

    Pre nasu rasu existuju 2 riesenia pre vsetky problemi, od populacnych az po dobivanie vesmiru vcetne skolstva.
    Jedno je NWO kedysi nazyvane ako 1000 rocna risa, a to 2. musi kazdy sam

    Majkl65 to pekne napisal
    pri inom clanku som sa tu tiez snazil naznacit, ze 2. stupen neznamena oddelenie dievcat od chlapcov na telesnej. Ze keby tak porozmyslali nad volitelnymi predmetmi, mozno….

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  9. Avatar
    júl 19, 2012

    co sa tyka povinnej skolskej dochadzky – nemoze o tom rozhodovat 6-rocne dieta ci sa mu chce chodit do skoly alebo nie. A rovnako o tom nemoze rozhodovat jeho rodic. Kazde dieta ma pravo na vzdelanie bez ohladu na to ci ma rodica zodpovedneho, alebo nejaku socku ktorej je vsetko jedno. to co je nad ramec povinnej skolskej dochadzky – stredne a vysoke skoly – to je plne uz v rozhodnuti daneho dietata. pokial do skoly dalej chodit nechce tak ho nikto a nic neprinuti do nej chodit. co sa tyka tej neefektivnosti skol a produkcie absolventov ktorych nikto nechce – to je iba obraz nasej spolocnosti. sikovny ludia nahanaju peniaze, a na fakultach zostavaju povacsine ludia co by sa inde neuplatnili. miesto dotovania skolstva sa dotuju dialnice aby sem zahranicne spolocnosti postavili dalsie montovne pre chudakov. z televizie sa na nas vali propaganda hluposti, alkoholizmu, drog. mladi ludia nechodia do tych vysokych skol koli vzdelaniu, ale koli tomu aby miesto 400 eurovej vyplaty v montovni dostali 800 eur dakde v kancelarii. stretnut mladeho cloveka ktory sa venuje fyzike, chemii, alebo nejakej inej vede skutocne zo zaujmu sa rovna zazraku. nieje to problem len slovenska, ale celeho vyspeleho sveta. je to zaciatok konca nasej civilizacie. ludia chcu len peniaze a zabavu, a cela veda im je ukradnuta.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  10. Avatar
    júl 19, 2012

    A este dotaz:

    Tu si fakt niekto mysli, ze ked mu odpocitaju z dane to co ide do skostva, tak bude mat na sukromnu skolu? Lebo podla mna ich vobec neznizili

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  11. Avatar
    júl 19, 2012

    Vrátim sa k predlhému príspevku anonymnej entity Majkl65 zo 18.7.2012 o 20:41:

    Porovnávať auto a vzdelanie je na diagnózu. A všeobecné vzdelanie je nutné.
    prečo ešte nemáme rešpektovanú súkromnú univerzitu

    Zveriť vychovávanie detí súkromníkom, ste blázniví? Problém sveta je hromadenie kapitálu v súkromných rukách, teda problém je menej štátu!

    Takže toľko anonymná entita Majkl65.

    Ja len, že na Švajčiarsku po švajčiarsky existujú popri štátnych školách aj súkromné. Len v Ženeve je 44 súkromných škôl, ktoré poskytujú základné a stredné vzdelanie a navštevuje ich vyše 10 tisíc žiakov. Poskytujú klasické švajčiarske vzdelanie (maturité fédérale), ale aj francúzsky baccalauréat, nemecké Reifeprüfung/Abitur, anglické alebo americké College Board Entrance a je možné aj študovať jazyky alebo rovno bilingvné štúdium. Niečo podobné, ako majú maďarské školy na juhu Slovenska v dvoch jazykoch.

    Okrem štátnej univerzity v Ženeve a štátnych vysokých škôl technických a ekonomických je tu zo desať súkromných univerzít. Na štátnej stojí semester asi 500 alebo 600 frankov, na súkromných aj 10 krát viac. Ale všetci študenti tam majú individuálny študijný plán a tútora a čojáviem čo všetko ešte. Väčšinou je to pre blbé deti bohatých rodičov, kde majú v rodine viac peňazí, než rozumu. Školy udeľujú diplomy a sú spokojné, študenti tiež a štát tiež. Tých 500 až 600 frankov na semester totiž pokrýva len zlomok nákladov na štúdium a zbytok platí kantón a je aj federálny príspevok. Na súkromných univerzitách platia všetko rodičia. Univerzita v Ženeve je v prvej stovke vo všetkých rebríčkoch. Ostatné univerzity, akreditované či nie, sa v rebríčkoch vôbec nevyskytujú, čím sa úrvňou vyrovnajú všetkým slovenským honeľníckym učilištiam.
    http://www.topuniversities.com/search/universities/Geneva?filters=type:profile

    Zato na Americku po americky sú najlepšie univerzity, stredné i základné školy súkromné. Okrem školného disponujú príspevkami vďačných absolventov, ktorým sa darí a ktorí svoju vďačnosť vyjadria aj finančne.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      júl 19, 2012

      úspešnosť amerických študentov som jasne vysvetlil.

      áno, ja súhlasím, ale švajčiarska spoločnosť je na inej úrovni ako tá naša. a oni majú priamu demokraciu – to, čo požadujem celý čas ako základnú podmienku! bez nej by to nešlo, s ňou áno. Jednoducho kvôli tomu, že zapredaným politikom je ukradnuté čo sa učí, ale Švajčiarskej spoločnosti to ukradnuté nie je. veď tam majú ľudové referenda, zmeny zákonov atď neustále.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        júl 19, 2012

        Je mi ľúto, ale zas ste úplne mimo. Priama demokracia s tým nič nemá spoločné. V podstate ide o to, aby sa socky a háveď nemiešali s deťmi, ktorých rodičia majú tisícku mesačne na školné na základnej škole pre každé dieťa. To znamená, že normálne rodiny, ktorí žijú za 5 či 10 tisíc mesačne, pošlú deti len do verejnej školy, kým takí, kde otec zarobí 50 tisíc a matka ak vôbec pracuje tak prinesie domov tiež 10-20 mesačne, nebudú s nimi vôbec nikde v styku. Ani v škole, ani na ulici, ani nikde inde. Tak sa rodia „elity“, ľudia, ktorí nevedia nič o reálnom svete a o živote. Aj Ficovo mladé chodí do takej školy. Tam u Vás, v Bratislave. To Vás nedesí?

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

  12. Avatar
    júl 20, 2012

    dakujem za clanok, vynikajuci. Co sa tyka dalsej diskusie, je tiez vynikajuca, cim viac poniektorych prispevkov, tym viac vidno, ako je clovek indokrinovany statom a ako funguje nase skolstvo. Inak na http://www.svobodauceni.cz/ su dobre clanky a takisto serial bol aj na mises.cz, kde je k nemu aj viac komentarov.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  13. Avatar
    júl 21, 2012

    Prirovnanie v článku považujem za vcelku vydarené.
    Niekomu by sa možno na perách objavil zhovievavý úsmev pri predstave, že by štát chytil slinu zabezpečovať svojim občanom mobilitu politikou prídelu automobilov. Tomu, kto si spomenie na predvolebnú kampaň ktorejsi neúspešnej strany z predminulých parlamentných volieb, s témou: „internet zadarmo do každej domácnosti“ by mohol trochu zamrznúť. No a my, ktorí si pamätáme hromadnú bytovú výstavbu štátnych bytov na prídel (hlavne v 60-tych a 70-tych rokoch) dobre vieme, aká je kvalita štátom prideľovaných hmotných statkov a aká korupcia z toho pozerá.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

Diskusia je moderovaná. Komentáre, ktoré nie sú k téme, obsahujú nadávky alebo osobné invektívy, nebudú schválené. Reakcie na komentáre sa rozvetvujú do max. hĺbky 10 komentárov.

Leave a comment

*