Prečo má Volkswagen emisie na háku

Musím povedať, že veľmi dobre rozumiem zdeseniu európskych elít z kauzy Volkswagen. Nemecký koncern inštaloval do áut softwér, ktorý im maľoval emisné analýzy na ružovo. Ochladzovači planéty si po prevalení škandálu uvedomili, že svet si ide svoje. Napriek ich vzletným cieľom. A oni nemajú ani spoľahlivé dáta nato, aby zistili, kam ide.

Presne tento pocit frustrácie museli svojho času zažiť aj ekonomickí komisári v bývalom Sovietskom Zväze. Na papieri už vo výrobe acidofilného mlieka najpokrokovejšia krajina sveta predbehla prehnitý západ o hektoliter na obyvateľa. Komisár pre mliečnu výrobu žiaril ako slniečko. Krivky stúpali do nebies. Do dvoch rokov utopíme v sovietskom mlieku všetkých neprajníkov a posmeškárov. Ďalšie veľké víťazstvo socialistického hospodárstva je na dosah.

Jediný znepokojujúci moment na celom príbehu bol fakt, že acidofilné mlieko v obchode nikto nikdy nevidel.

Súdruh komisár Mliječkin začal byť podozrievavý. Rozhodol sa preto mega závod v Kravičkino poctiť svojou návštevou. A tam prišlo trpké precitnutie.

Závod vyprodukoval sotva cisternu mlieka týždenne. Jediné, čo fungovalo podľa predstáv centra, boli štatistiky. Vedenie závodu dodávalo Moskve presne tie čísla, ktoré plánovaciu komisiu potešili. A mohli sa potom nerušene venovať klasickým ruským záľubám (popíjať vodku, hrať gorotky a počúvať pri tom na plné pecky Alu Pugačevu).

Mliječkin zúril. Padali hlavy, a to nielen metaforicky. Dva rozsudky smrti, desať žalárov. Miestna bunka NKVD sa mohla realizovať. Dosadený bol nový súdruh priamo z Moskvy. Ten sa najprv snažil. Ale neskôr zistil, že aj tak centrálnu plánovaciu komisiu zaujímajú iba štatistiky. Zákazník, márne hľadajúci mlieko v regáloch, bol v pomyselnom rebríčku problémov socialistického manažéra na poslednom mieste.

Prešlo pár rokov a sovietskeho komisára nahradila jeho evolučne nadradená verzia. Takzvaný Komisár Európsky (Comisarus Europeus Socialisticus), v dnešnej dobe výrazne premnožený.

Ako pred desiatkami rokov štatistiky ekonomické, aj dnes tie emisné vykazovali potešujúce trendy. Splníme náročné enviromentálne normy na sto percent. Niekto pomaly nadobúdal dojem, že planétu dokážeme ochladzovať pomocou aplikácie na počítači. Klik myškou a globálna teplota klesne o 0,1 stupňa Celzia.

Nakoniec to je úplne inak.

Podnikatelia, rovnako ako svojho času súdruhovia v Sovietskom Zväze, zásobovali byrokratov číslami, ktoré robili ochladzovačom zemegule radosť. Tí im dali následne pokoj a mohli sa sústrediť na to, za čo sú platení – výrobu a predaj áut.

Tresty budú prísne (našťastie sme NKVD ešte nestačili zaviesť). Pokuty dosiahnu miliardy, pár dobre naštartovaných kariér dostane stopku. Najväčší extrémisti dokonca navrhujú úplný zákaz dieslových motorov.

Nikto si ale nevšimol kľúčovú vec.

Ešte som sa nikdy nestretol s človekom, ktorý by pri nákupe auta sledoval vypúšťané emisie. Iste, autá, ktoré nedosahujú stanovené normy, nemôžu po európskych cestách jazdiť. Ale to je ako argumentovať popularitou slovenskej muziky po zavedení kvót. Zákazník sám od seba jednoducho emisie nerieši.

A preto neexistuje pre Volkswagen žiadny prirodzený dôvod, aby emisie meral spoľahlivo. Na rozdiel od úrovne bezpečnostných prvkov, spotreby, veľkosti batožinového priestoru. To sú všetko parametre, podľa ktorých sa ľudia pri kúpe auta rozhodujú. Preto sú pod drobnohľadom zákazníkov a konkurencie.

Každý systém má svoje prirodzené pravidlá a súvislosti. Tie fungujú, bez toho, aby ich niekto vynucoval. Napríklad v socialistickej ekonomike bolo pre manažéra kľúčové, aby mal na svojej strane straníckych funkcionárov. Preto rodinkárstvo a systém protislužieb (ja ťa podržím teraz a ty mňa neskôr) šlapal ako dobre namazaný stroj. Potreby zákazníka takto parádne fungujúci systém iba narúšali.

Naopak na voľnom trhu vládne spotrebiteľ. Ten určuje, čo sa predá a čo zostane na sklade. Ak ho nejaký parameter neinteresuje, rovnako nefiguruje ani v zornom uhle podnikateľa. A to je prípad emisií.

Byrokrat nakoniec svoje predstavy pretlačí silou. Nesmieme sa ale čudovať, že hneď ako sa otočí k trhu chrbtom, ten sa zase začne zaoberať biznisom a rezignuje na „vylepšovanie sveta“.

6,270 celkovo návštev, 1 návštev dnes

pošli na vybrali.sme.sk

25 odpovedí

  1. Avatar
    september 25, 2015

    Ja to žiaľ vidím pesimistickejšie. Ideologické videnie sveta elít EÚ už dosť zásadne brzdí tie prirodzené mechanizmy. VW si ešte nejako s nereálnymi emisnými požiadavkami poradil, aj keď ich to môže stáť skutočne hodne. Ale nové letisko už súdruhovia z Nemecka do prevádzky spustiť nedokážu. Toľko iracionálnych ideologických záujmov má dnes už toľko moci, že to bude bolieť. Nás všetkých.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  2. Avatar
    september 25, 2015

    Jasne, ludia pri kupe auta nepozeraju na emisie. Len by som podotkol ze nove auta musia splnan normy, ine sa neda kupit. Takze keby sa ludia aj chceli podla toho parametra rozhodovat pri kupe, tak je bezvyznamny, lebo vsetky nove auta splnaju Euro6 tak ze su tesne pod limitom, vsetky maju skoro rovnake cisla.

    Mozno sa mylim, ale v anglicku sa asi plati nejaky poplatok podla toho ake ma auto CO2.

    Na slovensku platime „auto dan“, pri registrovani noveho auta ked ma vykon 100Kw tak je to 330 euro !!!!! Toto velmi malo ovcanov vie. Vacsinou si kupuju ojazdene auta ktore splnaju iba Euro4 alebo Euro5 alebo ked uz nove tak nie tak vykonne.

    btw: podobne je to s udajom o priemernej spotrebe PHM ktoru vyrobcovia udavaju. V skutocnosti je vsak ina. Vyrobca klame aj bez toho aby nato bola norma.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      september 25, 2015

      K údajom o spotrebe: ja mám dojem, že tie súvisia s emisnými normami. Že nemôžu priznať reálne číslo spotreby, pretože tomu by potom odpovedali iné hodnoty emisií. Presnejšie: pri vyššej spotrebe by už neobhájili nízke hodnoty emisií a škodlivín.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        september 28, 2015

        Množstvo co2….je priamo úmerne spotrebe… Čiže áno. Keby uviedli reálnu spotrebu emisie by tak ako aj spotreba išli o 30%…hore. Spotrebu však uvádzajú presne aká je v testovacom predpise…. Ze je predpis nereálny vedia všetci a EÚ už roky chystá zmenu. Prípad VW je iný.. Oni test oklamali.. Ci ma úradník alebo nemá určovať emisie je na diskusiu.. Bez predpisov by boli olovené batérie v lese.. Ľudia púšťali odpad do rieky a pod Ružomberkom by bol Váh farebný.
        Ja som za dáku reguláciu.. Lepšie ako smog.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

  3. Avatar
    september 26, 2015

    Vonku zúri skapínajuci tzv. „kapitalizmus“, v Brusely praskajú švy na zle pozošívanej EU, Amíkom sa trasie v krčoch ich „nesmrtelný“ dolár, v EU sa panstvo posralo pred nájazdom hladnej a nevyzbrojenej armády z juhu, po celej európe nám tu „ktosi“ rozmiestňuje desiatky atómových bômb schopných rozrezať Zem na dve polovičky, …………… a ktosi sa pokúša odpútať pozornosť takým smiešnym problémom, ako sú emisie nejakého plecháča.
    To už fakt nemáme žiadne iné skutočné problémy ??? Alebo sa iba odpútava pozornosť od skutočných problémov ???
    Asi tie emisie nie sú až také hrozné – keď si nik ani nevšimol, že sú 20x väčšie.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      september 27, 2015

      Všetky emisie, občianske vojny, vraždenie, genocída ISIL, sú iba výsledkom prirodzeného vývoja. Znásilnenie ženy je prirodzený vývoj po túžbe, pôžitku. Akékoľvek umelý zásah je iba rušením prirodzeného poriadku. Neviditeľná ruka trhu je v skutočnosti ruka Boha. Tak načo chceš riešiť nejaké problémy? Jediný problém sú tí, čo chcú riešiť nejaké problémy. Sociálni inžinieri. Komunisti. Etatisti. demokrati,.. atd.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

  4. Avatar
    september 26, 2015

    Podvodnik fuci ludom karcinogenne svinstvo do ksichtu a pan recni o trhu. Necudo , ze sa ten kapitalisticky moloch EU rospada. Ked pravidla a zakony platia len pre tych dole.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      september 26, 2015

      presne, karcinogenne svinstvo do ksichtu iba podla emisnej regule – potom uz je v poriadku

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        september 26, 2015

        Vidim, ze tomu rozumiete, nie ste nahodou zo SAS, tam su mraky takych geniov. A s prepacenim aj vo vasom creve sa vyvijaju jedovate latky napr. zluceniny siry ci dalsie vonave substancie. Zavisi od koncentracie, ci sa prekotite, alebo chronicky ochoriete alebo si s tym vas organizmus poradi. A to vam ziaden tarh nevyriesi.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

        • Avatar
          september 26, 2015

          clovek by si mal po kazdom vydychu zapachat nos, ak by nechcel vdychovat tie tvoje karcinogeny

          Thumb up 0 Thumb down 0

          Odpovedať

          • Avatar
            september 26, 2015

            Ste zo SAS? Nechcem vas urazat, ale vase vedomosti su biedne. Kazda latka je jed
            http://www.biotox.cz/toxikon/toxikologie/defjedu.php
            a vo co go VW , prekrocili nasobna hranice v karcinogennom svinstve NOx. Nechapete to, alebo ideologia nepusti.

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar
            september 26, 2015

            Kazda latka je jed

            sak to tu cely cas tvrdim, zakazeme vsetky latky?

            Thumb up 0 Thumb down 0

  5. Avatar
    september 26, 2015

    Ad Andrej, nechodili ste zo Sulikom do jednej skoly? Ano kazda latka je jed, to povedal Paracelzus ale zavisi od mnozstva, to ty nikdy nepochopis. Nastruhaj si muskatovy oriesok http://www.drogy-about.estranky.cz/clanky/halucinogeny/muskatovy-orisek.html vo velkom mnozstve a otrc kopyta. A ja si budem pochutnavat na vyvare jemne dochutenym tymto orieskom.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      september 26, 2015

      zakazeme vsetky latky v urcitych mnozstvach?

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

    • Avatar
      september 27, 2015

      a este k tym tvojim dristom o karcinogenoch, ktore trh neporiesi
      iste, ze ich neporiesi, lebo kazdemu su emisie totalne na salame – bezny spotrebitel neda ani euro navyse, aby znizil karcinogeny v tele, ktore hned dobehne jednou cigaretou!
      ludia este niesu na uplne na hlavu padnuti, ako by ste potrebovali

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        september 28, 2015

        Vazeny smradoch,
        budujte si svoje svetle kapitalisticke zajtrasky doma na zachode a nesmradte mi pod nosom vase svinstva z auta. Mate reci ako koza bobkov o slobode, ale ja mam nuchat slobodne humus, ktory vyprodokujete.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

        • Avatar
          september 29, 2015

          Mily Julius,
          ja som v tomto maly hrac
          ale smradi tu taky Al Gore, ktoreho vila vyprodukuje taku uhlikovu stopu ako priemerna slovenska dedina, alebo ked sa tisice byrokratov zlietavaju zo vsetkych kutov sveta na klimaticky sumit. to su takzvane emisie za dobru vec 🙂
          alebo ked si konence kupis toho ojazdeneho golfika, ktoreho si uz 3 mesiace chodis obzerat do bazaru (lebo tvoja zena uz sa nechce vsade trebat mhd-eckou)
          uz si to pochopil v tej tvojej marxistickej palici?!
          trh je len zrkadlo tvojej vlastnej pokryteckosti

          Thumb up 0 Thumb down 0

          Odpovedať

  6. Avatar
    september 29, 2015

    …lebo maximalizacia sukromneho zisku a externalizacia nakladov…pre kapitalizmus uplne prirodzene

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  7. Avatar
    október 07, 2015

    Problem je v parazitoch v EU a v statnej sprave ktorej sa vyrobcovia aut nepostavili ale podriadili o softwarovymi prostriedkami ojebabrali!
    Kazdy kto ma nieco do cinenia s autami ale aj chladnickami alebo kotlami na kurenie vedel a vie ako sa to odrbava! ;-D

    U aut to robia vsetci vyrobcovia pozrite napr tu:
    https://www.google.at/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB8QFjAAahUKEwilxoOqmrDIAhWLVD4KHYZWA5s&url=https%3A%2F%2Fwww.lubw.baden-wuerttemberg.de%2Fservlet%2Fis%2F23231%2FLUBW-Kurzfassung-PEMS-Ergebnisse-Euro-6-Pkw-Version-23-03-2015.pdf%3Fcommand%3DdownloadContent%26filename%3DLUBW-Kurzfassung-PEMS-Ergebnisse-Euro-6-Pkw-Version-23-03-2015.pdf&usg=AFQjCNH-WpU0Hehz-ma4tC1CN5iKD3dGKA&sig2=Gg4UuNBdwZBwncFYT8EFvw

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  8. Avatar
    október 11, 2015

    Ten článok sa mi vyslovene nepáči. Chvíľu trvalo, než som našiel čas naň reagovať.

    Predovšetkým pri kauze VW nejde o CO2, ale o NOx. Emisie CO2 sú globálne, lebo CO2 je stabilný plyn. CO2 vypustené kdekoľvek v atmosfére zvýši koncentráciu CO2 v atmosfére a z nej ho dostať je veľmi ťažké. Buď ho vezme oceán rozpustený v nezmenenej podobe, a to je najväčším pohlcovačom CO2, alebo si ho stiahnu rastliny na fotosyntézu, alebo vstúpi do ešte inej vetvy karbónového cyklu, vápnika, ale to je pomalé a na geologickej mierke. Preto je najlepšie CO2 jednoducho nevypúšťať. Emisie CO2 sú priamo úmerné spotrebe uhľovodíkov a teda dajú sa dobre merať i nepriamo – cez spotrebu auta. Počet uhlíkových jadier je rôzny v benzíne a v nafte, ale je známy.

    Škandál VW je s NOx. NOx nesúvisí so spotrebou, ale závisí od teploty spaľovania a teda od technológie. V naftovom motore, obzvášť s turbom, sú vyššie tlaky a teploty a preto tam vzniká viac oxidov dusíka. Ich zmes sa volá NOx. Dusík je vo vzduchu väčšinovou komponentou. Dá sa oddeliť od kyslíka, ale je to zložité, energeticky náročné a nevhodné pre množstvá, aké nasávajú motory. Napríklad rakety si so sebou nosia čistý kyslík, lebo si ho nevedia nasať v stratosfére a vyššie. Aj piloti lietadiel majú malú rezervu čistého kyslíka, ak by zlyhali kompresory pre kabínu a cestujúcich. Separácia dusíka kryogénnou destiláciou je účinná, ale energeticky veľmi náročná metóda. Dajú sa ňou vyseparovať v čistej forme všetky plyny zo vzduchu. Tlaková adsorbcia na poréznom zeolite je založená na jave, že dusík je adsorbovaný viac, než kyslík a slúži na kyslík pre nemocnice, kde nemusí byť 100% čistý. Energeticky najmenej náročná metóda je difúzia cez membránu. Tá sa používa skôr na získavanie dusíka. Napríklad na plnenie nádrži s leteckým benzínom, aby sa predišlo požiarom. Ak by sa oddeľoval dusík na nasávanie do motora, tak to vezme veľkú časť výkonu pre malý efekt na výfuku. Tadiaľ cesta nevedie.

    Tak sa robia katalyzátory a iné veci na strane výfukových plynov. Dobre to funguje pre benzíňáky, lebo pri Ottovom či Atkinsonovom cykle trochu protitlaku na výfukovom ventile až tak veľmi výkon nezníži. Pri Dieselovom motore je výsledok omnoho horší, preto sa dlho katalyzátory nepoužívali. Katalyzátor znižuje účinnosť motora a zvyšuje spotrebu, teda i emisie CO2. Ale je veľmi účinný na elimináciu NOx a CO. Tie plyny sú z globálneho hľadiska nevýznamné, lebo v prírode podliehajú rýchlej skaze. Ale sú významné pre lokálne znečistenie v aglomeráciách a pre tvorbu troposférického ozónu a fotochemického smogu. Takže i tu máme protichodné požiadavky.

    Priekopníkmi katalyzátorov boli Američania, lebo v LA a NY sa nedalo dýchať. Po nich Nemci, lebo majú ekologické svedomie. Francúzi povinné zavedenie katalyzátorov na európskej úrovni roky bojkotovali, lebo vyrábajú vetché fúriky pre plebs a katalyzátor samotný stojí cez tisíc eur. Potom im klesli tržby v prospech malých nemeckých a japonských áut a museli sa prebudiť do reality.

    Nové prísne normy na vznetové motory Euro6 sa dajú splniť. Ale nie pri malých lacných motoroch. VW si vybral tú najľahšiu cestu. Namiesto investície do výskumu investoval do podvodu. Tým získal konkurenčnú výhodu oproti ostatným, ktorí museli robiť drahšie motory. Napríklad Mercedes, ktorý prišiel ako prvý s Dieselom pre osobné autá, s normou problém nemá, no napriek tomu opúšťa aj Diesel, aj benzínové triturbo pre štvorvalce a ide robiť hybridy.

    Ešte treba dodať, že nová prísna norma sa týka len nových áut. Na cestách je množstvo starších, ktoré vypúšťajú omnoho viac NOx, ako podvádzajúce VW. V Paríži sa kvôli malým lacným Dieselom nedá dýchať a to je kvôli starým Renaultom a nie kvôli novým VW. Staré Diesely okrem emisií plynov vypúšťajú aj jemné sadze, ktoré sú rakovinotvorné.

    A ešte k tej logike, že vraj keby VW prísnymi normami nenútili podvádzať, nepodvádzal by. To je úplne uletené. Keby komunistov nestíhali za zločiny, neboli by zločincami?

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      október 13, 2015

      Preto je najlepšie CO2 jednoducho nevypúšťať.
      Ano, napriklad by sme mohli prestat vydychovat.

      Nové prísne normy na vznetové motory Euro6 sa dajú splniť. Ale nie pri malých lacných motoroch.
      Uz len ten sposob akym v europe meriame emisie – v noci na svateho jana v idealnych laboratornych podmienkach – a nasledne samotny regulator akceptuje ich nesplnenie v realnej prevadzke o niecom svedci (fraska?).
      Jasne, ze golfik za 100 litrov bude splnat vsetky normy, ale kto si take auto bude moct dovolit? To je podla mna zamer sudruhov – aby konecne vznikla ta ich vysnivana bicyklova spolocnost. Ked sa pozriem z okna (svedsko) a vidim na akych srotoch tu ludia jazdia, tak sa mi zda, ze minimalne v progresivnej skandinavii sa to uspesne realizuje.

      keby VW prísnymi normami nenútili podvádzať, nepodvádzal by. To je úplne uletené. Keby komunistov nestíhali za zločiny, neboli by zločincami?
      Ta analogia je praveze ina – zlociny vw su asi take zlociny, ako ked sisa za komancov pokusil ilegalne prekrocit hranicu. Podla socialistickej ustavy, ta mohli odstrelit ako vraha, ale ci si spachal realne zlocin? Asi nie

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        október 13, 2015

        Toto nie sú seriózne repliky. Človek na bicykli urobí tak 150-200 W, ak je vytrénovaný. 1 konská sila je asi 735 W. Auto s 50 konskými silami spotrebuje toľko, ako 200 ľudí pri námahe na bicykli. Auto s 250 koňmi vyprodukuje toľko CO2, ako 1000 cyklistov hore kopcom. Človek v kľude spotrebúva menej, ako pri námahe na bicykli.

        Dieselové motory nie sú jediný pohon. Pre malé autá sú lepšie benzínové. Prečo sa používajú vznetové motory pre malé mestské autíčka? Lebo Francúzi. Zdanili benzín, aby mali lacnú naftu, aby sa pálila, keď nie je spotreba pre iné, ako napríklad mazutové elektrárne. Elektrina z jadra sa robí ani nie tak pre elektrinu, ako pre spracovanie vyhorelého paliva. Grandeur de la France potrebuje jadrové zbrane. A tak sa rokmi vyvinula tradícia malých nafťákov v meste, ktoré dymia, smrdia, spôsobujú rakovinu z mikrosadzí. French parfum.

        Technické normy sú vo verejnom záujme a pôsobia aj motivačne, stimulujú výskum na zníženie spotreby. Čo sa stane, ak sa výrobcovia malých nafťákov prinútia robiť ich čisté? Zdražejú, prestanú byť alternatívou k benzínovým motorom. Je to nejaká tragédia?

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

        • Avatar
          október 13, 2015

          to su samozrejme velmi seriozne repliky. co2 je vsade okolo nas (nadych, vydych), robit z neho hrozbu je komicke

          ku zvysku nemam co dodat – regulaciou benzinu sme forsirovali diesle, tak teraz regulaciou dieslu poriesime co? v podstate si mi dal za pravdu

          Thumb up 0 Thumb down 0

          Odpovedať

          • Avatar
            október 13, 2015

            Hrozba CO2 je reálna. Z 300 na 400 ppm za 50 rokov. To neurobili cyklisti, ale bicykle, ktoré Číňania opustili, aby si kúpili VW. http://co2now.org

            Reguláciou benzínu Francúzi pretláčali Diesel. Treba tú reguláciu zrušiť. Neviem, prečo mi vkladáte do úst, že by som chcel regulovať aj benzín. Regulácie môžu byť v odôvodnených prípadoch aj dobré, ale len ak sú ciele presne identifikované, ak sú regulácie dobre kvantifikované a nesmú presahovať ani cieľ, ani intenzitu. Zbabraná regulácia prináša viac škôd a preto je lepšie regulovať menej, než priveľa.

            Thumb up 0 Thumb down 0

          • Avatar
            október 13, 2015

            a pozrime sa na urovne co2 v historii …
            http://johnenglander.net/CO2-Extinction-Graph-500Myr

            Thumb up 0 Thumb down 0

Diskusia je moderovaná. Komentáre, ktoré nie sú k téme, obsahujú nadávky alebo osobné invektívy, nebudú schválené. Reakcie na komentáre sa rozvetvujú do max. hĺbky 10 komentárov.

Leave a comment

*