Ľudia radi platia za súkromnú nelicencovanú cestu

Stovky ľudí už zaplatili 2 libry za to, aby mohli použiť súkromnú cestu postavenú podnikateľom, ktorému sa už nechcelo viac čakať na to, kým miestne úrady znovuotvoria poškodenú cestu.

Mike Watts bol jedným z tisícok motoristov, ktorí museli absolvovať 14km obchádzku po tom, ako sa cesta A431 v Kelstone poškodila v dôsledku zosuvu pôdy.
sukromna cesta

Minul 150 000 libier na to, aby postavil 360 metrovú neoficiálnu cestu, ktorú otvoril v piatok, a odvtedy ju používa 500 ľudí každý deň.

Pre MailOnline povedal: „Už som bol v rôznych podnikaniach v mojom živote, no ešte nikdy som nemal takto pozitívnu reakciu okolia ako teraz.“

„Ľudia ktorí ju používajú radi zaplatia mýto – a niekedy aj viac, ako napr. jeden muž, ktorý išiel jedným smerom, zaplatil 2 libry a keď sa vracal povedal, že má pre nás darček. Bol to balík s koláčmi pre operátorov mýtnice.“

sukromna cesta

sukromna cesta

Nová cesta, ktorá ešte nezískala plánovacie povolenia, umožňuje motoristom vyhnúť sa hodinovej obchádzke pobrežím krajiny.

„Bola to veľká úľava pre mnohých ľudí, keďže mnohí boli najskôr nútení sa aj vysťahovať v dôsledku uzávierky cesty.“

„Vybudovanie mýtnej privátnej cesty je veľkým rizikom, no sme si istí, že peniaze sa nám vrátia.“

Watts verí, že do konca roka sa mu podarí získať potrebných 300 000 libier na splatenie dlhu, ktorý tvorí investíciu na vybudovanie cesty a jej spravovanie.

„Znamená to, že potrebujeme približne 1000 áut denne, no pri tomto záujme a pri fakte, že sme ešte nerobili žiadne značenie pre túto cestu, veríme že sa nám tento cieľ splní, hlavne keď sa začne školská sezóna.“

sukromna cesta

Watts si pozemok prenajal od farmára Johna Dinhama predbežne do vianoc a už aj požiadal o retrospektívne úradné povolenie na jeho cestu. Tento otec štyroch detí povedal, že na projekte spolupracuje veľmi úzko so samosprávami v Bathe a North East Somersete, ako aj cestnou správou.

„Podľa ministerstva dopravy využívalo cestu A431 7000 ľudí denne, takže ak sa nám podarí získať len 10% z tohto objemu, čo si myslím, že sa aj podarí, tak každý bude šťastný.“

„Je to win, win, win situácia pre každého.“

Watts dodáva: „Ak sa ale mýlime, tak sme stále do toho išli s tým vedomím, že prídeme o dom.“

„Ak to nevyjde, tak predáme dom, aby sme si boli istí, že každý bol zaplatený a nik na tom nebol stratový. Bolo to naše riziko a sme pripravení znášať následky neúspechu, aj keď si myslím, že nebudeme musieť.“

„Prvé tri dni boli úžasné. Potichu sme otvorili v piatok, teraz je pondelok a cestu už využilo 2000 áut. Vodiči, ktorí používajú túto cestu pravideľne a šetria si tým 14 km jednosmerne cestu, si môžu zakúpiť 12 jazdovú pernamentku, ktorá stojí 10 libier.“

article-2715976-203F02FF00000578-693_634x460

Cesta A431 medzi Bristolom a Batom bola uzatvorená vo februári po zusove pôdy, čo začalo spôsobovať trhliny na ceste.

Firmy v regióne to hneď začali pociťovať – vrátane obchodu ktorý vlastní Watts so svojou 52-ročnou ženou Wendy.

Miestna matka dvoch detí Laura Fenton hovorí, že bola veľmi potešená výstavbou obchádzky, pričom dodáva: „Bolo to veľmi náročné najmä s deťmi. Ak som ich chcela zaviezť napr. k doktorovi do Bathu, bola to veľká obchádzka. Myslím že to čo urobil Mike s tým farmárom bolo úžasné. Už to pomohlo mnohým ľuďom a vidím že to naozaj mnohí využívajú.“

No úrady hovoria, že táto cesta nemá plánovacie povolenia a ani bezpečnostné certifikáty a preto túto súkromnú cestu nepodporujú a varujú vodičov pred jej používaním.

Hovorca mestskej rady vyhlásil: „Nie je to len o územnom plánovaní, ale aj o legálnych aspektoch voči vodičom, ktorí tú cestu používajú a takisto o ich bezpečnosti.“

Watts oponuje: „V prípade nejakej nehody by boli náklady hradené takým istým spôsobom (napr. z havarijnej poistky samotných motoristov), ako keby ste mali nehodu napr. na súkromnom parkovisku supermarketu, kde máte upozornenie, že pakrovisko používate na vlastné nebezpečenstvo. Také isté upozornenie pre vodičov máme aj my.“

Konečná oprava poškodenej verejnej cesty, ktorá bude stáť 1,5 milióna liber, by mala byť hotová do konca roka 2014.

Zdroj: DailyMail

6,040 celkovo návštev, 1 návštev dnes

pošli na vybrali.sme.sk

9 odpovedí

  1. Avatar
    august 08, 2014

    A co ma bejt,, zavedieme mytnice ako pred Mariou Tereziou plus loket s Pukanca ci michalovsku a trebišovská holbu.

    Thumb up 5 Thumb down 8

    Odpovedať

  2. Avatar
    august 09, 2014

    Na Slovensku máme na veci samozrejme úplne iný pohľad. Už by chudák mal mastnú pokutu za porušenie minimálne desiatky zákonov.

    V Košiciach sa jeden majiteľ rozhodol, aby pomohol susedom skolaudovať domy, že svoj súkromný pozemok, na ktorom je prístupová cesta k ich domom, venuje mestskej časti. Avšak z toho v zmysle dávneho príslovia pre neho vyplývajú ďalšie povinnosti:

    „Miestni poslanci prijatie daru jednomyseľne vzali na vedomie, ale zároveň ho vyzvali doplniť doklady ohľadom vody, kanalizácie, plynu a geometrického plánu pozemku.“

    „„Nemôžeme prevziať niečo, čo nemáme definované, naviac ak to ešte patrí do mestskej časti Juh,“ uviedol starosta František Krištof (KDH).“

    Čiže nezmyselné administratívne členenie Košíc s výhodami akurát pre rozbujnelú byrokraciu spôsobilo, že štátny kataster má daný pozemok registrovaný v inom katastrálnom území a ten premiestniť do iného územia sa, uznáme, len tak ľahko na papieri preniesť nedá.

    http://kosice.korzar.sme.sk/c/7322067/kosican-daruje-mestskej-casti-cestu-pomoze-tak-susedom-ku-kolaudacii.html

    Thumb up 4 Thumb down 1

    Odpovedať

    • Avatar
      august 09, 2014

      Ja by som nebol až taký optimista ohľadne lepšej situácie v Anglicku. Jednak už aj v tom článku sa píše, že úradníci zdvihli obočie a isto už hľadajú rákosku, ktorou tomu extrémistovi dajú po prstoch,

      ale alarmujúce je aj to, že aj oni sa žiaľ už dostali do štádia, keď nie sú schopní opaviť kúsok po***j cesty. Na svojom blogu mám článok o Nemcoch, etalóne pracovistosti a normálnosti, ktorí už nedokážu postaviť a sprevádzkovať letisko. (dal by som sem link, ale správa by sa potom „stratila“)

      Štát (nielen slovenský) vykazuje viditeľné príznaky napadnutia rakovinou socializmu.

      Thumb up 3 Thumb down 1

      Odpovedať

  3. Avatar
    august 09, 2014

    Konečne sme na to prišli. Budeme platiť za prejdenie sukromnej cesty. už nemusí štát stavať cesty.
    Vlastník si iba postavá cestu a za prejdenie bude inkasovať peniaze od vodičov. BUde to efektívne, výnosné a hlavne všetci čo vlastníme aspon 10 000 m2 stavebného pozemku, (čo je skoro každý z nás), nebudeme musieť pracovať a chodiť do práce , ale budeme žiť iba z renty a z vyberania poplatkov.
    Tomu sa povie revolučný nápad podnikania. Už konečne prišiel ten čas, kedy nás voľný trh vyslobodil z jarma každodennej 10-hodinovej práce.
    Už len to poradiť tým 14-ročným deťom v Bangladéži, ktoré šijú tie handry v 12-hodinových šichtách pre americké firmy. Ked to zistia budú slobodní

    Thumb up 5 Thumb down 8

    Odpovedať

    • Avatar
      august 10, 2014

      Čo je toto za gebuzinu? Vlastník si naozaj iba postaví cestu a bude inkasovať. Postaví ju tam, kde ju naozaj treba, postaví ju za svoje a riskuje celoživotné úspory i strechu nad hlavou, a štát po dokončení štátnej cesty urobí túto súkromnú zbytočnou. Veľmi mu držím palce. Áno, hocikto s 10 tisíc m2 si môže postaviť cestu, ale nie všetky budú užitočné a rentabilné.

      Článok som si všimol najprv tu, potom ho začali preberať aj iné noviny. Aj do Smeho sa dostal. Bravo, teším sa. Treba rozširovať myšlienky čím menej štátu.

      Thumb up 9 Thumb down 3

      Odpovedať

      • Avatar
        august 10, 2014

        No uz vidim sudruh Kanala, akoby ste skriekali keby mytne z Bratislavy do Ziliny cca 200 km bolo 1111,11 libier. Pocty vas asi na ludovej skole asi naucili i ked niekedy tak nevyzera. Menej statu, obcanom a viac Gorilam.

        Thumb up 5 Thumb down 9

        Odpovedať

        • Avatar
          august 10, 2014

          Julo keby si poznal trošku historické fakty, tak by si vedel, že napr. v časoch rozmachu súkromných železníc v USA stáli častokrát dlhšie trasy menej ako kratšie. Cena sa totižto neodvíja od toho, ako si to ty doma vykalkuluješ na kalkulačke na základe inej ceny, ale od mnoho iných faktorov, napr. konkurencie, čo tebe ako sociálnemu inžinierovi a etatistovi veľa nehovorí. A možno aj hovorí, len si si chcel proste kopnúť.

          Thumb up 7 Thumb down 4

          Odpovedať

        • Avatar
          august 11, 2014

          Neviem, kto tu má problém s počtami. Ty si napríklad použil cenu z prípadu, ktorý bol kalkulovaný na 1000 áut denne. Po diaľnici BA-ZA podľa mňa denne prejde násobne viac áut, tento násobok by v tvojom výpočte figuroval v menovateli.

          Ďalší rozdiel je v tom, že Angličanova kalkulácia bola na rok, max. dva roky. Pretože mu „hrozí“, že štát opraví tú štátnu cestu a jeho súkromná skončí. Tiež Angličan zjavne nedostáva príjem zo spotrebnej dane na palivá, v tvojej „nulovej“ cene za štátnu cestu by si mal okrem diaľničnej známky počítať aj inkasom tejto dane, pretože je to len skrytý poplatok za cestu.

          Keby si teda svoju domácu úlohu z počtov zobral seriózne, možno by ti vyšlo, že Angličan je hodne sociálny podnikateľ, na rozdiel od štátu.

          Thumb up 12 Thumb down 3

          Odpovedať

  4. Avatar
    september 04, 2014

    Uz dlhodobo poucam len http://www.radioparadise.com
    Pustaju len hudbu vseho druhu, ktora je vyberana clovekom nie pocitacom.
    Nepocut tam ziadnu reklamu. Mozno si poviete ze sa to neda, ale to radio zije len s dobrovolnych prispevkov uz niekolko rokov.

    Thumb up 1 Thumb down 0

    Odpovedať

Diskusia je moderovaná. Komentáre, ktoré nie sú k téme, obsahujú nadávky alebo osobné invektívy, nebudú schválené. Reakcie na komentáre sa rozvetvujú do max. hĺbky 10 komentárov.

Leave a comment

*