Tesla šokuje: Všetky naše patenty patria vám

Chcete dôkaz toho, že starý systém hierarchického riadenia a kontroly spoločnosti sa pomaly ale isto rúca? Stačí sa pozrieť na vyjadrenie šéfa Tesla Motors Elona Muska k téme revolučných motorov Tesla:

Ešte včera sme mali na stene v lobby v centrále Palo Alto umiestnené naše patenty. To je už minulosťou. Boli odstránené, vo viere slobodného prístupu k informáciám a pre rýchlejší vývoj technológií elektrických áut… Tesla nebude podnikať žiadne právne kroky proti nikomu, kto v dobrej viere použije jej technológie.

Keď som začínal so svojou prvou firmou Zip2, myslel som si že patenty sú dobrá vec a dosť tvrdo som pracoval na tom, aby som ich získal. A možno boli pred časom aj dobré, no dnes už len brzdia vývoj, upevňujú pozície gigantických korporácií na trhu a obohacujú advokátov, namiesto investorov. Po Zip2 som si uvedomil, že získanie patentu sa rovná výhre tiketu na zaručený súdny spor,  a odvtedy som sa im vyhýbal všade kde sa dalo.

Čože? Z Muska sa stal komunista? Ani zďaleka. Uvedomil si, že bude na tom lepšie v trhovej konkurencii ako keby mal držať nejaké kúsky papiera od štátu, ktorými by sa vyhrážal každému, kto by sa snažil napodobniť ich technológiu.

Inými slovami, rozhodol sa vyskúšať kapitalizmus, ktorý napriek širokej verejnej mienke, nemá absolútne nič spoločné s patentami. Voľný trh je voľný ako ľudská reč. Ak je váš produkt na trhu, každý by mal mať právo ho upravovať, vylepšovať a potom s ním aj konkurovať.

Takto funguje móda. Tak funguje aj potravinársky priemysel. Takto funguje trh. Žiadny výrobca nie je povinný prezradiť svoje výrobné tajomstvá. No ak je konkurent schopný a natoľko šikovný, že to dokáže zistiť a okopírovať to najlepšie čo výrobca ponúka, potom má smolu.

Ako aj Musk spomína vo svojom vyjadrení – nik ešte nezarobil ani cent tým, že lipol na patentoch. Ochrana patentov pred pirátstvom je extrémne nákladná činnosť a vždy ňou aj bola. Pre firmu ktorá chce byť skutočne úspešnou, nestačí len skopírovať to, čo už niekto iný na trh uviedol. Musí inovovať. Táto inovácia zas motivuje pôvodnú firmu, aby vylepšila svoj produkt a znížila jeho cenu.

Držiteľ patentu sa snaží chrániť pred prirodzenými trhovými silami.

Znie to tak, že konkurencia na trhu ťažká? Znie to nebodaj tak, že udržať si ziskovosť je ťažké bez štátnych privilégií? Určite. Vitajte vo sviežich vodách trhu, kde vládnu spotrebitelia a nie výrobcovia. Skutočný kapitalizmus je pretrvávajúce sprisahanie na redukciu ziskov najväčších hráčov na trhu na nulu.

Trvá to už veľmi dlho, možno aj stovky rokov, čo sú ľudia zmätení z patentov. Začali ako štátne licencie pre monopolné privilégiá politicky obľúbeným firmám. Starí liberáli 18. storočia, obhajcovia voľného trhu, boli proti nim. No časom sa znovu objavili a vo verejnosti sa stali stelesnením samotného kapitalizmu.

Určite to nerobilo dobrú povesť kapitalizmu, keďže ľudia si spájali trh so silnými a bohatými vlastníkmi týchto špeciálnych privilégií. Ironické na tom je, že tomu stále je tak dodnes. Ľudí to hnevá a prispieva to len k obrazu o trhu ako o skrytej forme despotizmu.

Naviac to navodzuje dojem, že nedostatky ktoré sa snažia trhoví hráči prekonať sú umelé, vytvorené zákonom. To neplatí pre väčšinu vecí, no platí že patenty vytvárajú nedostatky z informácií, ktoré by ináč patrili všetkým z dôvodu čistej povahy voľného trhu.

Trh sa spolieha na imitácie. Žiadna firma totiž nemôže inovovať niečo bez toho, aby s niečim nezačala. História ekonomického vývoja sa vyskytuje v marginálnych krokoch, kde sa jeden podnikateľ učí tým, že napodobňuje inú firmu v úspešných fázach počas celého vývoja. Zisk slúži ako signál pre ostatných: títo ľudia vedia čo robia, choďte a robte to podobne. Patenty narúšajú tento proces a násilne spomaľujú priemyselný vývoj.

V prípade Tesly boli ich patenty získané defenzívne. Inými slovami, firma nechcela vyjsť na trh s veľkými inováciami bez patentov a čeliť tým riziku, že iný konkurent by využil štát na to, aby im znemožnil výrobný proces. V tomto smere vytvárajú patenty morálny hazard. Majú tendenciu stiahnúť firmy do korupčného vesmíru štátnych regulácií a odkloniť ich pozornosť od podnikania a vývoja.

Aj keby bol každý vlastník patentu ochotný vzdať sa ho, je to v podstate samotný systém, ktorý tomu zabraňuje. Je to ako vzájomná systémová deštrukcia. Musíte sa držať zbrane, ináč budete zničený.

Tesla sa rozhodla pre tento radikálny krok len preto, že si uvedomila že ich konkurencia pre nich nepredstavuje veľkú hrozbu. Americký automobilový priemysel je tak hlboko zahrabaný v regulačnom bludisku, že v podstate stoja na jednom mieste a robia inovácie v oblasti elektrických áut len z dôvodu štátnych regulácií. To v podstate zanecháva Teslu na trhu dosť opustenú.

Vzhľadom k tejto situácii urobila Tesla nádherný krok smerom k propagácii obchodovania na voľnom trhu. Uvoľnením patentov pre všetkých vlastne vyjadrila názor, že nebudú využívať násilie na zastavenie napodobňovania. Ľudia hovoria o tomto rozhodnutí ako o altruistickom. To sotva. Je to skôr rozumné. Stačí si zrátať, že koľko firma ušetrí tým, že sa nebude musieť zaoberať všetkými tými nezmyslami.

Žiadna firma nezbohatla tým, že sa držala svojich patentov. Takmer všetky udelené patenty sú zbytočné. Nevznikli vďaka nim žiadne skvelé produkty. Nemotivovali spotrebiteľov ku kúpe. Nevznikal vďaka nim zisk. To všetko vzniká len vďaka šikovným firmám na trhu.

Napriek všetkej korupcii, všetkým nákladom a všetkej stratenej energii, zostáva len malá nádej na reformu patentov prichádzajúcej od vlády. V tomto prípade sa ale priemysel reformuje sám. Potrebujeme tisíce ďalších Tesiel, aby sme videli ako sa náš monopolistický systém priemyselných privilégií premení na mierumilovné sily trhu.

Zdroj: Liberty.me

8,318 celkovo návštev, 1 návštev dnes

pošli na vybrali.sme.sk

11 odpovedí

  1. Avatar
    jún 14, 2014

    „Žiadna firma nezbohatla tým, že sa držala svojich patentov. Takmer všetky udelené patenty sú zbytočné. Nevznikli vďaka nim žiadne skvelé produkty. Nemotivovali spotrebiteľov ku kúpe. Nevznikal vďaka nim zisk. To všetko vzniká len vďaka šikovným firmám na trhu.“

    Odporucam nastudovat trosku historiu, najma priemyselnu revoluciu v 18. storoci a vplyv patentov na jej zaciatok a priebeh, rovnako aj historiu knihtlace v Britanii v 17. storoci a vplyv autorskych prav na rozvoj vedeckych publikacii a popularizaciu vedy. Az skoncite, garantujem vam ze sa za tento odstavec budete hanbit. 🙂

    Nehovorim, ze patenty ako su dnes su dobre, avsak napisat, ze „vdaka patentom nic skvele nevzniklo“ a „nikto vdaka patentom nezarobil“, ale ze to boli firmy, je uplne odveci.

    Rovnako potom mozeme povedat, ze ziadna firma nikdy nic nevytvorila, ze to boli ludia vo firme. Pricom taketo oddelovanie je len hranie sa so slovickami a umyselne ignorovanie vplyvu firmy na organizaciu a vysledok prace jej zamestnacov. Rovnake slovickarenie je aj snaha o oddelenie firiem a patentov, ktore vlastnili a ich vplyvu na priemyselnu revoluciu a vedecky pokrok v minulosti.

    Ze dnes je patentovy system zahnany do uplnych extremov je jedna vec, ale pisanie opacnych extremov (navyse historicky zavadzajucich) je v mojich ociach rovnako nespravne.

    Thumb up 4 Thumb down 1

    Odpovedať

    • Avatar
      jún 18, 2014

      Michal, povodne som chcel napisat ze Jeffrey Tucker nevie po slovensky, takze asi tazko sa bude po precitani tvojho komentara hanbit, ale pravda je ze by mohol pouzit online strojovy prekladac…

      Inak Tuckerove presne vyjadrenie je, ze vraj podla Muska nikto nezarobil ani cent LEN tym, ze sa pridrzal patentu. Technicky by to mozno bola pravda, pretoze zaraba sa tak ze sa nieco vyraba a predava, nie tak ze sa „pridrza patentu“, zial, ako v skutocnosti hovori sam Musk, patenty dnes brzdia pokrok, zabetonovavaju pozicie velkych korporacii a DAVAJU DOBRE ZAROBIT PRAVNIKOM. Dnes existuju specializovane firmy ktorych jedinou cinnostou je skupovanie patentov a potom sudenie sa s tymi, od ktorych maju sancu nieco vysudit. Toto JE presne to zarabanie cisto na drzani sa panentu.

      Thumb up 2 Thumb down 0

      Odpovedať

  2. Avatar
    jún 14, 2014

    Máme obrovské šťastie, že patentové urady nevynikli zopár storočí skôr. V takom prípade by sme si dnes doma nenapiekli makové buchty, pekárne by piekli chlieb cenovo predražený kvôli autorským poplatkom, kávičku by sme kupovali iba uvarenú v konzervách, cenovo predraženú kvôli patentovej ochrane, pretože domáce varenie kávy by bolo bez povolenia zakázané (podobne ako sťahovanie a kopírovanie filmov a hudby). A ak by nejaký úchyl dal patentovú ochranu na sex, tak by sme možno aj vymreli. Alebo žili dosť smutný život.
    A čo tak autorské práva na písmená abecedy ??? A ani na ochranu čísiel by sa nezabudlo. Takže matematika ani literatura by sa nevyučovali, boli by kvôli autorským poplatkom hnusne drahé. Nevyučovalo by sa fakticky vôbec – veď ako vyučovať bez písmen a číslic. Vlastne aj slová by boli chránené, dorozumievali by sme sa iba posunkami. Pokiaľ by aj posunky …….. uff . Ešte že tá ochrana autorov a práv tak trochu meškala….. Politici to akosi nestihli.

    Thumb up 9 Thumb down 1

    Odpovedať

  3. Avatar
    jún 15, 2014

    ako som uz pisal inde, firma Tesla by v kapitalizme v dnesnej dobe nevznikla a ak ano uz by davno skrachovala. Firma Tesla je velkym prijmatelom dotacii. Auta od firmy Tesla si kupuju len bohaty cez dotacie od chudobnych. To ze sharuju patenty je irelevantne. Pocitam, ze si dobre spocitali naklady na nove technologie a hlavne ‘tankovanie’ elektrickej energie (tej dobrej, zelenej, lebo spalovaci motor je fuj) cez dobijacie stanice. Bude lepsie pre nich ak aj ine spolocnosti zacnu investovat hlavne do siete nabijacich stanic a hlavne aby to bol ich system, kde sa meni komplet bateria na pockanie. Dobry marketing sa musi priznat 🙂

    PS: stale tu nefunguje auto-vyplnanie formularov a obcas zmiznu clanky aj na tyzden, ako sa to stalo Koncesie až za hrob ci Priplatíme si za službu, ktorú sme si neobjednali?

    Thumb up 4 Thumb down 2

    Odpovedať

    • Avatar
      jún 15, 2014

      Mozete rozviest preco by tesla nevznikla?.myslite dotaciu 500 mil.ktore mimochodom uz splatila??..myslim ze musk by to dokazal aj bez dotacie a tesla by sa predavala aj bez dotacii ved v eu su zakaznici ochotny zaplatit 90-100 tis.eur. dotaciou len zrovnavaju konkurenciu ci u nas vw..kia..peugeot zacali bez dotacii?

      Thumb up 1 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        jún 16, 2014

        nie, myslim dotaciu na kazde predane elektroauto v USA, ci v Europe. Take Norsko,dava este aj zadarmo nabitie, parkoviska, dialnice, ci moze ist vo vyhradenom pruhu pre autobusy a podobne. Ci nejakych 5000 libier v UK. Naozaj si myslite, ze na tieto dotacie dosiahnu normalny smrtelnici s priemernymi platmi? A najlepsie je, ze automobilky su s elektro autami v tazkej strate. A preco to vlastne robia? Emisne povolenky? Zeby? Este raz to napisem: Nebyt tak pokriveneho podnikatelskeho prostredia vo svete, elektromobily by v dnesnych casoch vobec neexistovali, tak ako by neexistovali mozno ani LED ziarovky. Neviem, mozno vam ta suvislost docvakne 🙂

        PS: byt tu kapitalizmus, asi by sme sa vsetci prehanali po oblohe na jetpackoch ako povedal jeden mudry clovek… teda alebo mozno aj na tych elektromobiloch, ktore by mali na jedno nabitie ‘dolet’ 10000km pri cene 1 dolara, hm ktovie 🙂

        Thumb up 1 Thumb down 2

        Odpovedať

        • Avatar
          jún 16, 2014

          Dotacie dostavaju aj klasicke auta..u nas kia..vw..peugeot. A u auta za 70000 usd nepovazujem ekologicku dotaciu za dotaciu…je to 7500 myslim v kalifornii..ale na dani a tom ze je tam zamestnanych 6000 ludi zarobi stat 2-3 krat tolko..tak aka dotacia?Praveze trh je taky deformovany ze ta dotacia len zlepsi poziciu Tesly. Ci chcete tvrdit ze za 60 000 sa tesla predava a za 70 000 by sa uz nepredala? Hlupost.

          Thumb up 1 Thumb down 0

          Odpovedať

          • Avatar
            jún 17, 2014

            Zachadzame uz prilis daleko… Ja som len napisal, aby sme sa vsetci nepokakali ako je ta Tesla dobra, dava zadara patenty a je to take dobre, ze svet sa minimalne zastavil. Aspon tak o tom pisu aj vsade inde, nielen tu. Preto som napisal trosku z ineho uhla. Pritom pana Muska mam rad uz len za jeho paypal ci spaceX (tam je to tiez troska inak)…

            Thumb up 0 Thumb down 0

        • Avatar
          august 08, 2014

          nie kazde auto stoji tolko co model Tesla S, napr. Hondy a Peugeoty su v cenovej hladine ako bezne benzinove/dieselove auto, tak tu nezavadzajme dobre?

          Thumb up 0 Thumb down 0

          Odpovedať

  4. Avatar
    jún 24, 2014

    K tým „dotáciám“ pre elektromobily Tesla: tu nejde o dotáciu jednej firmy, lebo podporované sú všetky elektromobily. Tým pádom nejde o dotáciu, ale o subvenciu technológiám, ktoré znižujú negatívnu externalitu z cestnej premávky. Ide teda o spoločensky pozitívny jav, ktorý treba podporiť. Robia to vlády, kde je dostatok elektriny (jadrové Francúzsko, priehradové Nórsko) a robia to na mandát ľudu. Znižovanie externalít štátnymi zásahmi patrí medzi funkcie štátu. Cestná doprava je dotovaná infraštruktúrou platenou z daní všetkých, aby jazdili motoristi. To by malo vadiť viac, lebo ide o väčšie sumy. Napriek tomu tieto škodlivé a trh deformujúce dotácie ľudia berú ako samozrejmosť.

    Že si Teslu môžu kúpiť len bohatí? Áno, a práve preto ide o to, aby si ju čo najskôr mohol kúpiť každý. Tak či onak, na dlhé jazdy po diaľnici treba turbodiesel, ale do mesta či na každodenné dochádzanie, kde je trasa predvídateľná, je elektromobil dobrá voľba.

    Thumb up 2 Thumb down 0

    Odpovedať

  5. Avatar
    júl 25, 2014

    velmi dobry clanok, vdaka.
    ja tiez nemam rad patenty, hlavne v IT oblasti, pozrite sa na tie priheby medzy napriklad applom a samsungom …. ved je to smiesne

    Thumb up 1 Thumb down 0

    Odpovedať

Diskusia je moderovaná. Komentáre, ktoré nie sú k téme, obsahujú nadávky alebo osobné invektívy, nebudú schválené. Reakcie na komentáre sa rozvetvujú do max. hĺbky 10 komentárov.

Leave a comment

*