Vybrané kapitoly z dejín školskej reformácie

V roku 1970 som začal chodiť do prvej triedy a o rok neskôr som sa naučil nové slovo „reforma“. Nepamätám si síce celý rozsah „reformy“, ale viem, že písané číslo sedem sa nesmelo škrtať a súdružka učiteľka nám prísne zakázala hovoriť, že dva a tri je päť. Namiesto toho po novom platilo, že dva plus tri sa rovná päť.

Niekedy v piatej, alebo šiestej triede nám náhle vymenili časť učebníc za nové, reformné. Asi v siedmej triede sme veľa počúvali o reformnom „Problémovom vyučovaní“. Napokon som v ôsmej triede ukončil základnú deväťročnú školu, ktorá bola v rámci reformy skrátená na osem rokov.

Už ako gymnazista si pamätám, že od prvej triedy ZŠ sa zavádzala množinová matematika, ale projekt skončil na tom, že polovica učiteľov prvákov nevedela, čo je to množina a deti si nedokázali zapamätať slovo inklúzia.

Potom som na niekoľko rokov stratil kontakt so školstvom a znovu ho získal v roku 1997, keď začala ZŠ navštevovať staršia dcéra a opäť prerušil pred rokom, keď zmaturovala tá mladšia. Sú to síce nedávne dejiny, ale za tých 16 rokov mi úplne splýva reformácia s protireformáciou a alternatívnou reformou.

Moje vedomosti o reformácii v školstve uzatvára krásny český film „Studujeme za školou“, kde si študenti vynútia reformu výuky, tak aby bolo menej memorovania, viac tvorivého myslenia a hlavne prepojenie školy s praxou. Tieto princípy školskej reformy poznajú asi všetci, nie všetci, ale vedia, že film je z roku 1939.

Uznávam, že moje vedomosti o školských reformách sú veľmi deravé, ale napriek tomu si dovolím tvrdiť, že na našom území minimálne 80 rokov nepretržite prebieha reforma (rozumej nepretržitý sled náväzných, protichodných a ľavopravochodných zmien) školstva s cieľom, obmedziť memorovanie, rozšíriť tvorivé schopnosti žiakov a prispôsobiť vzdelávanie potrebám praxe. Vzhľadom k vyjadreniam takmer všetkých zúčastnených je tento proces neúspešný.

Vyvstáva zásadná otázka. Ako je možné, že za 80 rokov (mám vážne podozrenie, že tých rokov je viac asi tak od 1774) reforiem masarykovského, ľudáckeho, komunistického, či demokratického štátu s vládami a ministrami všetkých farieb politického spektra neprinieslo, nie že dokonalosť, ale ani všeobecnú akceptovateľnosť?

Dôvodov by sa iste dalo nájsť na desiatky, možno stovky či tisíce. Fantázii sa medze nekladú. Ja uvediem iba jeden, avšak všeobecne platný. Ako chce niekto stvoriť jednotný školský systém, ktorý bude vyhovovať státisícom detí a násobne väčšiemu počtu rodičov, starých rodičov, učiteľov, vychovávateľov a ďalších zúčastnených?

Keď existujú :

  • ľudia, ktorí si pod dokonalým vzdelaním predstavia deti v uniformách, ktoré na povel vstávajú, čítajú, počítajú, jedia, čúrajú a spia. Deti, ktoré bez váhania odpovedia koľko, je ln(97) a čo sa píše v knihe Jóbovej verš 15. Lebo „Ordnung muss sein“.
  • ľudia, ktorí sú presvedčení, že dieťa nesmie byť vo svojom vývoji nijak obmedzované.
  • ľudia, ktorí, za vrchol vzdelanosti považujú schopnosť precítenia kozmickej energie objímaním stromov.
  • ľudia, ktorí sú presvedčení, že jedine oni sami dokážu svojím deťom odovzdať potrebné poznanie.
  • ľudia, ktorí považujú za perspektívnu znalosť angličtiny, ale aj takí, čo na prvé miesto položia čínštinu, či svahilčinu.
  • ľudia, ktorí akékoľvek vzdelávanie považujú za zbytočnosť.

Týchto ľudí nijako nie je možné uspokojiť jednotným vzdelávacím systémom. Nie je potrebné nijak rozsiahle vzdelanie z logiky, aby človek zistil, že úloha nemá riešenie.

6,188 celkovo návštev, 1 návštev dnes

7 odpovedí

  1. Avatar
    december 09, 2013

    Sledujem debaty našich politikov. Aj bývalých ministrov školstva a stále si myslím to isté.
    Bez toho ministerstva by sme boli ďalej. Vznikli by školy čo by boli dobré a také čo by boli slabé.
    Odstrániť jednu brzdu nestačí.

    TEN najväčší problém nášho školstva sa volá motivácia.
    V prvom rade motivácia žiakov a študentov.
    Kto pozná „Švajčiarsky systém“ vie, že tam už na základnej je najlepšie byť v A triede. 5 A… a tak ďalej. Lebo v A sú najlepší. Najlepší podľa vedomostí a schopností. Tí sa potom dostanú na najlepšie stredné a odtiaľ za vysoké školy….
    To je však iba začiatok.
    V štátnej správe majú držitelia „červených diplomov“ a rôznych nadstavbových foriem štúdia príplatky k platu a automaticky ten z lepšej školy a s lepšími výsledkami bude skôr prijatý.
    Dostane aj vyšší plat.
    Plánuje sa ale podľa preukázaných vedomostí sa ten najlepší stolár stane mestským stolárom..
    atď…

    Ako je to u nás?
    Najlepšia škola je v Komjaticiach. Budete sa čudovať? ale tam nie je ani jedna vysoká škola.

    Keby naši politici, ministri, straníci, novinári , ale všetci občania toľko nekecali, ale povedali, že chcú mať v štátnej službe vzdelaných a schopných ľudí. A aj pre to niečo urobili.
    Že na ministerstvách, úradoch, štátnych inštitúciách , štátnych podnikoch, štátnej službe… budú mať zelenú tí schopní, vzdelaní a pripravení študenti…
    Potom by sa ukázala neschopnosť mnohých riadiacich pracovníkov a počet úradníkov by klesol.
    Čím by sa zvýšila nezamestnanosť, lebo mnohí nedokážu nič robiť.

    Prečo sa napríklad nezaloží „ŠTÁTNY podnik“ , ktorý by dodával Informačné systémy = programové a technické vybavenie spolu so službami pre štátnu a možno aj verejnú správu???
    Lebo ak by ho riadili „schopní“ alebo by ceny dodávok museli klesať rádovo – oproti tomu aké sú dnes. Alebo by tí schopní museli zarábať ročne 100 000 eur minimálne.
    Pozrite si aké sumy sa platia ministerstvami, štátnymi podnikmi, rôznymi organizáciami za „Informačné systémy“.

    Politici potrebujú nevzdelaných ľudí bez rozhľadu.
    Preto si práve takých „pestujú“…

    Thumb up 3 Thumb down 3

    Odpovedať

    • Avatar
      december 12, 2013

      Ja som chodil do béčky, lebo žiaci boli do tried pridelení podľa abecedy. To bolo ešte v Československu v 60-tych rokoch.

      Aj na Švajčiarsku je školský systém na to, aby rozdelil deti na skupiny. Kto bude neskôr zarábať veľa peňazí a kto bude zarábať málo. Keď sú už skupiny rozdelené, je ťažké prejsť z jednej do inej, ale na Švajčiarsku po švajčiarsky je to stále možné. Na vysokú školu je možné ísť aj s výučným listom, ale na univerzitu len s maturitou z gymnázia.
       
      Jeden z najbohatšich ľudí v krajine, Christoph Blocher, jeden z najbohatších ľudí v krajine, najprv získal poľnohospodársky výučný list. Potom si urobil poľnohospodársku maturitu, potom federálnu maturitu ako 21-ročný a o tri roky maturitu C, ktorá mu umožnila ísť na univerzitu. Študoval právo na Univerzite v Zurichu, v Montpellieri (F) a napokon na parížskej Sorbonne. Doktorát práva získal na tému jurisprudencia. Pozor, nie podvodníčkovský malý doktorátik, ale ozajstný vedecký doktorát. Priemyselník, jeho firma robí škaredé chemické veci. Finančník, zarobil naozaj velké peniaze. Politik, stal sa predsedom najsilnejšej strany, členom federálnej vlády a šéfoval justícii a polícii.
       
      Porovnajme to s Richterom: jeho jediný ozajstný vedecký titul, získaný vlastným úsilím, je výučák ako chladničkár z Moraviec. Maturitu získal rozhodnutím strany, bakalársku prácu si nepamätá, magorát a doktorát získal takmer súčasne. JUDr., doktorát, ktorý nikde inde neplatí.

      Thumb up 2 Thumb down 3

      Odpovedať

      • Avatar
        december 15, 2013

        „Porovnajme to s Richterom: jeho jediný ozajstný vedecký titul, získaný vlastným úsilím, je výučák ako chladničkár z Moraviec. Maturitu získal rozhodnutím strany, bakalársku prácu si nepamätá, magorát a doktorát získal takmer súčasne. JUDr., doktorát, ktorý nikde inde neplatí.“
        – nuž, a toto je pekným dôkazom, že tu ABSOLUTNE NEZÁLEŽÍ na kvalite školstva. Že strana pridelí aj doktorát, a že VOLIČI pridelia aj ministerskú funkciu, ak je záujemca tej správnej farby a správneho socialneho cítenia.

        Thumb up 2 Thumb down 1

        Odpovedať

        • Avatar
          december 15, 2013

          Na silu vzdelanosti našich poslancov poukazujú oni sami.
          V diskusii o rozpočte TAKTO reagoval poslankyňa za vládnu stranu:
          “ …pán poslanec prečo nám stále dávate otázku ako chceme niečo riešiť my poslanci vládnej strany, prečo sú tam také čísla? My veríme našej vláde. Preto nepotrebujeme nič dokazovať ani predstavovať. Necháme to na ministrov, lebo veríme že oni urobia čo je treba. Oni najlepšie vedia čo a ako….“

          Thumb up 2 Thumb down 1

          Odpovedať

    • Avatar
      december 18, 2013

      Najvacsim problemmom vzdelavaniea je ono samotne, dneska ked je vsetko na webe a stale sa uci akoby bolo 19storocie =tak ze ucitel cosi odrapota a deti si spravia doma ulohu, pri tom to maju nakazane co ich bavi to je jedno=> ludia bez fantazie a ochotnyche stojacih v rade aby sa zaradili do systemu. Kazdy ziak ma ine tempo, ine ho bavi ale vsetci sa tvaria ze to tak nie je. 90% v case internetu veci sa clovek nauci aj bez ucitela (nehovorim ze sam-v skupine sa vzdy najde niekto kot poradi), teda aspon vo veku ked pochopi ze to bude potrebovat… Samozrejem male deti potrebuju byt vedene apson na t uroven aby ziskali zakladne navyky ako sa vzdelavat a socializovali sa. A co je hlaven prednaska/vyklad si pozret doma kde sa to da zastavit vyhladat si informaciu kt chyba a cvicenia sa robia v skole. Na ucenie analytickych veci je najlepsia animacia, instruktazne videa=tutorialy . Odporucam vyhladat khanacademy.com je vyborny projekt

      Thumb up 1 Thumb down 0

      Odpovedať

  2. Avatar
    december 12, 2013

    Problém má riešenie. Nechať každého, aby dal dieťa do takej školy, akú chce. K tomu samozrejme treba, aby mal na výber. Štát by nemal strkať nos do školstva, metód, pomôcok. Len má nadefinovať povinné minimum vedomostí a zručností na výstupe, inak na vysvedčenie nedá pečiatku. O všetkom ostanom nech rozhodnú učitelia a rodičia.

    Thumb up 4 Thumb down 3

    Odpovedať

  3. Avatar
    december 15, 2013

    Problém školstva zrejme NIE JE PROBLÉMom, ved aj tu sa k nemu za týžden vyjadrili dvaja ludia. Na slovensku zrejme NIČ NIE JE problémom, hlavne aby fico rozdával socialne dávky,……. A nech dalej toho hodne sľubuje.
    Musí to tu ešte poriadne spadnuť, a potom si zvolíme Kotlebu do vlády, a ten to tu všetko vyrieši…..
    Tento národ už asi fakt si nezasluži ani to, aby tu človek míňal písmenká….

    Thumb up 2 Thumb down 1

    Odpovedať

Diskusia je moderovaná. Komentáre, ktoré nie sú k téme, obsahujú nadávky alebo osobné invektívy, nebudú schválené. Reakcie na komentáre sa rozvetvujú do max. hĺbky 10 komentárov.

Leave a comment

*