Učiteľom. Od kapitalistu

Veľkú časť svojej základnej školy som strávil ešte v socializme memorujúc sa všetkých čelných politických predstaviteľov ČSSR, na hodinách hudobnej výchovy z donútenia spievajúc piesne práce a učiac si viazať pioniersku šatku. Dôležitá skúsenosť, o ktorú sú súčasní mladí ľavičiari bohužiaľ ochudobnení. Podobne ako množstvo mojich spolužiakov, tak aj ja som bol obeťou fyzického násilia – a to nie zo strany mojich spolužiakov, ale učiteľov (dramaticky to popisuje môj spolužiak zo Základnej školy a slovenský spisovateľ Jozef Karika na prvých stranách knihy V tieni mafie, mimochodom autor článkov Zvrátenosť školy I a Zvrátenosť školy II).

Napriek tomu všetkému si učiteľstvo ako profesiu veľmi vážim a špeciálne obdivujem schopnosť a trpezlivosť učiteľov učiť tak vytrvalo a dlhodobo. Aj keď preferujem homeschooling pred tradičnou štátnou školou, v súčasnej dobe si dobre uvedomujem, že by som ani svoje vlastné deti nedokázal každý deň od rána do večera vytrvalo učiť. A o tých cudzích ani nehovorím.

Učitelia ako týrané ženy

Aj napriek tomu, že som vnútorne určite za to, aby kvalitní a schopní učitelia veľa zarábali, štrajkovanie učiteľov za zvýšenie platu mi pripomína dlhodobo týranú ženu, ktorej tyran výrazne znížil prídel jedla a ona dožadujúc sa vyššieho, začala voči nemu organizovať verejný štrajk. Táto žena je totiž intelektuálka. Vie, že môže vstúpiť do štrajku, keď sa jej niečo nepáči a požadovať od tyrana viac. Pozná totiž rôzne iné týrané ženy, ktoré majú ešte menší mesačný prídel ako ona. A tie tiež skutočne veľa pracujú. Tieto ženy sa bohužiaľ nevedia zorganizovať, ísť do štrajku a vlastne akokoľvek prejaviť svoju nespokojnosť voči svojmu tyranovi. Týraná žena nevidí dôvod, prečo by od tyrana mala odchádzať — tyran jej totiž poskytoval jedlo celý život, podobne jej rodičom a starých rodičom.

Týrané ženy by ale mali od svojho tyrana odísť

A toto sa týka aj všetkých schopných učiteľov. Len v mojom okolí a na sociálnych sieťach poznám pár veľmi schopných učiteľov. S reputáciou vďaka ktorej by im potenciálny trhový dopyt umožnil zarobiť niekoľkonásobne viac ako je ich tabuľkový štátny plat. Títo učitelia by si mohli založiť vlastné súkromne školy, byť ich pedagogickou súčasťou alebo poskytovať vlastné vzdelávacie kurzy v rôznych oblastiach po ktorých je dopyt. Napriek tomu zostávajú pracovať za zlomok svojej trhovej mzdy pre tyrana. Aj keď svoj nesúhlas voči nemu vyjadrujú štrajkom, svojím spôsobom ho majú ale stále radi, lebo kvôli miliónu dôvodov od neho nikdy neodídu. Neakceptujú totiž riziko, neistotu a vystúpenie zo svojej komfortnej zóny, ktoré toto radikálne rozhodnutie obnáša. Preto nie sú podnikatelia. Ale štátni učitelia.

Štátni učitelia alebo prečo v našej spoločnosti pretrvavá socialistické myslenie

Dostávam sa k veľmi rozporuplnej a citlivej téme —myslím si, že v našej spoločnosti pretrváva socialistické myslenie práve vďaka štátnym učiteľom a skostnatému štátnemu vzdelávaciemu programu. Sú dva dôvody, prečo štátni učitelia zostávajú aj napriek svojmu nízkemu platu na svojej pozícii a nejdú do súkromnej sféry:

  1. Učiteľstvo robia z hlbokého vnútorného presvedčenia — sú učitelia telom a dušou. Toto presvedčenie je pre nich dôležitejšie ako robiť čokoľvek iné za viac peňazí.
  2. Učiteľmi sú preto, lebo sa boja vystupiť zo svojej komfortnej zóny, zbaviť sa garantovaných istôt a zamestnať sa v súkromnom sektore, ktorý tvrdo kladie kritéria na veľký výkon, schopnosti či efektivitu. Štátom garantované istoty ako stabilné miesto a stabilný, aj keď nie úplne najvyšší plat, sú pre nich ale dôležitejšie. Tento bod sa dá aplikovať samozrejme nielen na štátnych učiteľov, ale v princípe na akýchkoľvek štátnych úradníkov (ktorí sa rozhodli zotrvať na mieste úradníka vzhľadom na rôzne formy istôt a “klídeček”, ktoré štátne miesto poskytuje).

Už dlhodobejšie pozorujem, že neschopnosť vystúpiť zo svojej komfortnej zóny, neriskovať a spoliehať sa na istoty, úzko koreluje so socialistickým uvažovaním. Toto je pre obrovské množstvo štátnych učiteľov veľmi výrazné — inak by totiž nešli štrajkovať voči svojmu tyranovi, ale slušným spôsobom by mu povedali “dovidenia” a založili si vlastnú súkromnú školu alebo sa v nej zamestnali. Netvrdím, že je to jednoduché. Vyžaduje to vystúpiť zo svojej komfortnej zóny. Ak ste to ale neskúsili, tak nemôžete povedať, že na to nemáte.

Štátne školstvo (podobne ako akákoľvek štátna inštitúcia) ľudí, ktorí majú radi garantované istoty a minimum riskovania priťahuje. Títo ľudia, ktorí formujú všetkých ďalších mladých ľudí v spoločnosti, svoje socialistické presvedčenie, spoliehanie sa na štát a jeho nevyhnutnosť, úspešne ďalej prenášajú na svojich študentov. Etatistické doktríny sú úspešné vtĺkané do hláv nás všetkých. Uvedomujem si to veľmi dobre na učiteľskom prístupe, ktorého som bol obeťou na základnej a strednej škole. Dôraz bol extrémne kladený na “všeobecný prehľad” znalostí, takže aj napriek tomu, že som bol v triede orientovanej na fyziku, matematiku a informatiku, musel som sa po latinsky memorovať všetky názvy svalov a kostí v ľudskom tele, či dátumy a miesta narodenia slovenských národných buditeľov. Nič z toho som samozrejme reálne v živote nevyužil. To, čo som prakticky využil vo svojom biznise (IT bezpečnosť) bola základná gramotnosť a znalosť angličtiny a matematiky. Zvyšné veci som sa naučil úplne sám. To najdôležitejšie pre ekonomicky pohodlný život, čo ma ale škola bohužiaľ nenaučila a na čo som musel prísť sám bolo “ako byť produktívny”, teda ako pre ostatných vytvárať a poskytovať také hodnoty, za ktoré mi budú ostatní ochotní platiť alebo poskytovať iné protihodnoty. Toto osobne pokladám na vzdelávaní za úplne najdôležitejšiu vec. Ako podnikateľ a kapitalista, musím konštatovať, že naše školy nevychovávajú individuality a podnikateľov. Vychovávajú zamestnancov a ľudí, ktorí sa nespoliehajú na seba, ale na štát alebo svojich zamestnávateľov.

Pokým budeme mať štátne školstvo poskytujúce isté miesto a plat všetkým učiteľom a to aj takým, ktorí by na voľnom trhu nemali šancu prežiť, je logické, že takéto školstvo bude priťahovať obrovské množstvo ľudí so socialistickým myslením a očakávaním garantovaných istôt, ktoré budú ďalej prenášať na svojich študentov a tým zabezpečovať bujnenie a pretrvávanie socializmu a individuálnej nezodpovednosti za svoj život v našej spoločnosti. Keď obrovské množstvo mladých ľudí volí SMER s ich ekonomicky absurdnými sľubmi, vidíme, že socialistická indoktrinácia štátnym školstvom je viac ako úspešná.

Opustite svojho tyrana

Vyzývam preto všetkých štrajkujúcich učiteľov, ktorí si uvedomujú svoje práva:

  1. Nepracujte pre niekoho, kto vás drží v úzkych, neustále a opakovane Vás klame.
  2. Vystúpte zo svojej komfortnej zóny — učte tých, ktorí dokážu vašu náročnú prácu adekvátne ohodnotiť.
  3. Organizujte sa a vytvárajte neštátne komunity kvalitných učiteľov s dobrou reputáciou.

Som viac ako presvedčený, že si zarobíte viac ako dostanete od svojho tyrana. A to nezávisle od toho ako Váš štrajk dopadne.

8,630 celkovo návštev, 1 návštev dnes

22 odpovedí

  1. Avatar
    január 23, 2016

    Považujem za potrebné dodať, že medzi učiteľmi je nezanedbateľný počet takých, ktorým štátna škola vyhovuje aj pri danej úrovni platov. Ako píše Fero Múčka v jednom zo svojich tradične „podozrivých“ názoroch, nie je nič zlé na tom, ak si niekto urobí zo štátneho učiteľovania životný štýl.
    https://www.postoj.sk/10062/co-je-spravodlivy-ucitelsky-plat-

    Ďalšia vec je tá, že aj učitelia, ktorí zjavne učiť vedia a boli by schopní poskytnúť hodnotnú vzdelávaciu službu, ako „reformu“ navrhujú niečo, čo nám, skôr narodeným silne pripomína časy budovania socializmu.
    http://pospisil.blog.sme.sk/c/392021/vzdelavanie-podla-cloveka-v-ohrozeni.html

    Ja teda z komfortnej zóny odporúčam vystúpiť hlavne rodičom, ktorí majú záujem o skutočné vzdelanie svojich detí. Lebo v školstve sa žiaľ pomery po 1989 nezmenili a návrhy „reformátorov“ sú v niektorých ohľadoch horšie, ako sme si v škole prežili my.

    Thumb up 14 Thumb down 1

    Odpovedať

  2. Avatar
    január 23, 2016

    Ale predsa len nie sú takí hlúpi, možno sú len užitoční blbci, ale nejako asi prišli na to, že štát je nástroj na obmedzovanie druhých. Či už pasívnou rezignáciou alebo aktívnou účasťou; vedia, že to zaplatí niekto iný. A vedia aj to, že vykorisťovať je zlé, ale so štátom majú nielenže legálnosť, ale vďaka demokracii aj legitimáciu.
    Ale som hrdý na svoje gymnázium, že do štrajku nejde. Gymnázium Poštová 9 KE

    Thumb up 14 Thumb down 1

    Odpovedať

    • Avatar
      január 23, 2016

      „……, ale nejako asi prišli na to, že štát je nástroj na obmedzovanie druhých.“

      – presne tak.
      V normalnej spoločnosti sa všetci ludia nejako utrasú v rámci tržných vzťahov, nejako sa priebežne upravuju ceny, platy, ……
      V silnom etetizme sa POČETNÉ skupiny zjednotia , začnu vydierať, a cez štátnu moc si vytrucujú viac pre seba. Malo početní (maliari izieb, holiči, údržbári, obuvníci, …….. ) maju malu silu, a preto postupne opušťaju remeslo, a postupne chýbaju na trhu. Každý silný štát skončí ako nedostatkový.
      Učitelia fungujú hlavne ako opatrovatelia detí počas zamestnania ich rodičov, a preto ich štrajk postihne všetkých. A štát im musí vyhovieť – lebo rodičia sú voliči.

      Thumb up 6 Thumb down 2

      Odpovedať

      • Avatar
        január 24, 2016

        “……, ale nejako asi prišli na to, že štát je nástroj na obmedzovanie druhých.”

        A nielenže to vedia, oni to rešpektujú a im sa to páči, ale nie preto, že by to bolo dobré, ale z princípu, lebo to je demokracia; demokraciu totiž povinne musíme mať radi a ak je na nej niečo zlé, tak buď to treba napraviť alebo akceptovať – veď demokracia! Občianska a seminár z toho sa krásne hodia i do socializmu, fašizmu, kamkoľvek, akurát zameníš slová „demokracia“ za také, ktoré sa hodia, s citátmi a výrokmi detto. To, čo treba mať rád, tomu sa venuje najviac pozornosti.
        Čo sa týka štrajkov, je to dosť trápne – nič nerobiť, len sa zjednocovať na základe počtu (kde je individualizmus?), nič nerobiť a hulákať ako opice na demonštráciách, nosiť dlhé nosy….. dobrý spôsob, ako voči štátu dávať najavo svoj názor. Nedôstojné. A nebezpečné, keď ani zbrane neslobodno tam nosiť.

        Nemyslím, že každý silný štát nutne skončí ako nedostatkový, to sa stane aj pri liberálnom, keď je ľavicový. Aj keď je politicky utláčateľský, ekonomickú slobodu zachovávať môže, takí ako Pinochet alebo Franco sa (podľa môjho predpokladu) nesťažovali na nedostatky (niežeby som ich obhajoval).

        Thumb up 2 Thumb down 0

        Odpovedať

        • Avatar
          január 24, 2016

          „Čo sa týka štrajkov, je to dosť trápne – nič nerobiť, len sa zjednocovať na základe počtu (kde je individualizmus?), nič nerobiť a hulákať ako opice “

          – štrajk považujem za legitímne konanie, ak sa rieši vzťah medzi zamestnancami a TÝM, KTO ICH PLATÍ. V prípade štrajku štátnych zamestnancov (učitelia) je situacia absurdná – zamestnavateľom je formálne ŠTAT, ale fakticky ich (nepriamo) platia ostatní občania. Teda – ostatní občania by mali rozhodnúť, ČI CHCÚ odovzdávať väčšie množstvo svojich penazí pre učiteľov.
          -.-.-.-.–.
          „aj pri liberálnom, keď je ľavicový“
          – SKUTOČNE liberálny štát NEMôŽE byť ľavicový. Ľavicový štat berie peniaze na rozdávanie „chudobným“ – a brať peniaze nie je liberálne. Dnešný „liberalizmus“ je iba zle maskovaný socializmus.

          Thumb up 8 Thumb down 2

          Odpovedať

          • Avatar
            január 25, 2016

            Ono došlo k nedorozumeniu v mojej mysli, či osobná sloboda je priamo úmerná závislá veličina od ekonomickej slobody; názor sa mi však líši v závislosti od nálady. Podľa mojej oprášenej logiky je ľavicový liberalizmus oxymoron a to beriem.

            A k tomu štrajku: pripadá mi to komické. Nič viac :-).
            Akurát si ním nie som istý; v trhovej spoločnosti si konkurujú ako zamestnávatelia, aj potenciálni (budúci) pracujúci. V snahe zamestnancov si udržať teda podnikateľ mzdy proste zdvihne, naopak tí budú musieť podávať lepšie výkony, aby neboli vytlačení. Voľný trh.

            Thumb up 1 Thumb down 1

          • Avatar
            január 30, 2016

            Komentár je skrytý kvôli nízkemu hodnoteniu. Zobraziť/skryť komentár.

            Thumb up 0 Thumb down 20

  3. Avatar
    január 23, 2016

    Stale som v blogu cakal na jednu myslienku, a to: vacsina ucitelov neovlada a neposkytuje dostatocne progresivne a hlavne potrebne know-how pre sucasny svet a preto ich pobyt v statnom skolskom systeme je obycajny obchod so statom, pri ktorom sa ucitel zavazuje, ze vymenou za mesacny plat (ktory si dovolim povedat je este nadhodnoteny oproti trhovej hodnote tejto profesie a prazdneho know how, ktore je v sukromnom sektore vacsinou nevyuzitelne) bude volit tradicnych politikov, ktori na oplatku udrziavaju status quo, aj napriek postupnej debilizacii svojho obyvatelstva. Je to barter vzajomneho mlcania, ide o puhu neschopnost pozriet sa pravde do oci a zistit, ze ucitelska profesia, tak isto ako ta politicka, je na 99% nepotrebna a neefektivna na trhu v ich sucasnom stave. Nikto sluzby tychto dvoch profesii nepotrebuje, ale s pomocou legislativnej a policajnej sily si svoj vplyv vedia donekonecna udrziavat napriek uzasnej neefektivnosti tohto systemu. Neberte ma v zlom – ucitelia, tak isto ako aj politici, su len indoktrinovane obete zabehnuteho systemu, ktory je od svojej podstaty neefektivny a nepotrebny. Kritizujem teda ideu, nie konkretne osoby.

    Thumb up 16 Thumb down 2

    Odpovedať

    • Avatar
      január 31, 2016

      Komentár je skrytý kvôli nízkemu hodnoteniu. Zobraziť/skryť komentár.

      Thumb up 0 Thumb down 18

      Odpovedať

  4. Avatar
    január 23, 2016

    Ako východisko mojej reakcie použijem vetu z článku:
    .
    „…Pokým budeme mať štátne školstvo poskytujúce isté miesto a plat všetkým učiteľom a to aj takým, ktorí by na voľnom trhu nemali šancu prežiť, je logické,
    že takéto školstvo bude priťahovať obrovské množstvo ľudí so socialistickým myslením a očakávaním garantovaných istôt,
    ktoré budú ďalej prenášať na svojich študentov a tým zabezpečovať bujnenie a pretrvávanie socializmu a individuálnej nezodpovednosti za svoj život v našej spoločnosti.“
    .
    Hneď skraja „oznamujem“,
    že možnosti školstva sú limitované celkovým počtom detí a celkovým počtom učiteľov.
    Aby teda na jedného superkvalitného učiteľa nepripadalo niekoľko stovák detí v triede,
    tak je bohužiaľ nutné pristúpiť na istý kompromis, a tým je fakt, že učiteľmi nemôžu byť iba tí najkvalitnejší.

    Očakávanie toho, že súkromné školstvo situáciu samo zvládne, je z istého uhlu pohľadu komické:
    štátne školstvo je totiž z pozície rodiča-daňového poplatníka v porovnaní so školstvom súkromným stále nízkonákladové–
    možnosti rodiča sú limitované výškou jeho príjmov.
    Prvým limitom pre ochotu priplatiť si za vzdelanie je ale logicky príjem toho, kto zvažuje i možnosť nákupu služieb súkromných škôl.
    V tom prípade je ale otázne, čo je pre nákupcu služby výhodnejšie:
    rozložiť takúto finančnú záťaž na všetkých daňových poplatníkov bez rozdielu v rámci štátneho školstva,
    alebo pokúsiť sa hradiť si súkromné služby iba zo svojho, lež s ohľadom na možnosti plynúce z výšky vlastného príjmu.
    Netreba tu tiež zabúdať na efekt trhu, ktorý zvyšuje cenu vyhľadávaného tovaru,
    a ktorý je systém štátneho školstva schopný obísť.

    Ďalší fakt:
    kvalitný žiak sa vždy dokáže prepchať i nekvalitným školstvom a získať nakoniec vzdelanie po akom túži.
    To, že nám nekvalitné školy chrlia kvantitu na úkor kvality je možné kompenzovať aktivitou študenta:
    s oprávnene získaným červeným diplomom z Bratislavy podľa môjho názoru nemôže byť problém absolvovať napríklad Karlovu univerzitu v Prahe.

    Z radu dôvodov uvedených vyššie vyplýva:
    keďže dnes máme (vo všeobecnosti) nekvalitné štátne školstvo spôsobené nízkym počtom kvalitných učiteľov,
    tak odchodom tých kvalitných do súkromného školstva sa celková situácia nezmení,
    ba dokonca v štátnom školstve sa vďaka odchodu kvality ešte viac zhorší.
    .
    No a nakoniec dôvod, pre ktorý by mali byť platy učiteľov vyššie:
    dôvod je jednoduchý–aby sa absolvent pedagogiky rozhodol jej i venovať,
    a aby sa potencionálni učitelia tomuto povolanie nevyhli a nevyhľadávali iné, lukratívnejšie, „predajnejšie“ zamestnanie.

    Na druhej strane je samozrejme jasné, že zvýšenie platu samo osebe nič nevyrieši:
    prípadné sito náročných cyklických previerok spôsobilosti učiteľov by však mohlo trend zmeniť oveľa výraznejšie,
    ak by malo oporu v postupnom súbežnom pribúdaní nových kvalitných učiteľov.

    Tretím bodom, ktorý mi napadá, je výsostne odborný problém a tým je dlhodobý názorový súboj medzi konzervatívnou školou a liberalizovanou výukou zavedením alternatívnych prvkov–
    táto záležitosť je však skutočne odbornou a môj názor by tak v tejto veci nemal skutočnú váhu.

    …Napriek tomu si však myslím, že britské štátne školstvo čo do výsledkov nie je o nič horšie
    ako nejaká súkromná alternatíva v Holandsku.

    Thumb up 4 Thumb down 6

    Odpovedať

  5. Avatar
    január 24, 2016

    Základná otázka ktorú si môže každý sám zodpovedať je:
    Máme na Slovensku dobrý systém v školstve ?
    Vláde (štátu) sa šikovne darí vyhnúť tejto základnej otázke.
    Namiesto toho „poukazujú“ o koľko percent sa ZDVIHLI priemerné platy !
    Politici (štát) nič nemôžu lebo končí volebné obdobie.
    Ale kšefty, zmluvy, zárobky pre svojich pokojne podpísali aj na viac rokov dopredu !
    Len na tzv „planétu vedomostí“ ako nevypovedateľný projekt vo výške 20 000 000 € !!!
    Tretí sociálny balíček (ak občania zvolia smer do vlády) JEDNA miliarda eur !!!
    Najväčším problémom slovenska sú jeho občania. Občania „čakajú“ že NIEKTO nejako niečo
    vyrieši. Ale (štát) vedú obchodníci ktorí majú plno starostí s vybavovaním kšeftov !!!
    Zaujímavé je aj to, že na SNEME SMERU vystúpil majiteľ železiarní Podbrezová pán Soták
    = veľký priateľ nášho premiéra a KRITIZOVAL zle pripravený „duálny systém“…

    Priznať si, že aj ŠKOLSTVO potrebuje systémové zmeny je prvý krok k jeho náprave.

    Thumb up 3 Thumb down 1

    Odpovedať

    • Avatar
      január 24, 2016

      Ja si myslim ze keby hned dali ucitelom dvakrat vacsie platy, tak to skolstvo nevytrhne z biedy.
      Problem je aj to co a ako sa uci na nasich skolach. A to je beh na dlhe trate!! nie na jedno volebne obdobie.

      Thumb up 6 Thumb down 1

      Odpovedať

      • Avatar
        január 24, 2016

        Si nejaký divný…..
        Učitelia nechcú „vytrhnúť z biedy“ nejaké školstvo.
        CHCÚ VIAC ZAROBIŤ.
        „to co a ako sa uci na nasich skolach“ je iste veľký problém, ale to nie je o zvýšení platov.

        Ty si proste zmenil tému.

        Thumb up 4 Thumb down 2

        Odpovedať

      • Avatar
        január 25, 2016

        majú im teda dať platy polovičné ?
        tí čo roky tvrdia že kvalitná diaľnica nemôže byť lacná?
        čo chcú na jednom prístroji (CT) zarobiť o milión viac ako druhý ?
        tí čo zanechávajú dlhy lebo len kšeftujú ???
        Otázkou zostáva = KTO má navrhnúť Vylepšenia systému ?
        strana? vláda? ministerstvo ?
        alebo ako pri ozdravnom pláne žilinskej nemocnice OBČAN kotolník ???

        Thumb up 2 Thumb down 1

        Odpovedať

  6. Avatar
    január 24, 2016

    „To najdôležitejšie pre ekonomicky pohodlný život, čo ma ale škola bohužiaľ nenaučila a na čo som musel prísť sám bolo “ako byť produktívny”, teda ako pre ostatných vytvárať a poskytovať také hodnoty, za ktoré mi budú ostatní ochotní platiť alebo poskytovať iné protihodnoty. Toto osobne pokladám na vzdelávaní za úplne najdôležitejšiu vec. Ako podnikateľ a kapitalista, musím konštatovať, že naše školy nevychovávajú individuality a podnikateľov. Vychovávajú zamestnancov a ľudí, ktorí sa nespoliehajú na seba, ale na štát alebo svojich zamestnávateľov.“

    Neviem kto to povedal.
    Otec povedal synovi, uc sa aby si bol dobry zamestnanec alebo zamestnavatel.

    Socializmus priemeruje ludi, vyhovuje mu ze vsetci obyvatelia su zamestnancami, a che aby stat bol jediny zamestnavatel, centralizuje moc. Na slovensku zije stale vela ludi, volicov ktori spominaju na socializmus v dobrom, a to Fico vyuziva, ti ludia mu potom pomahaju.

    Som velmi zvedavy ako dlho to slovensky narod este takto bude vladat. Cim dalej viac pocuvam ako ludia odchadzaju zo slovenska nielen za pracou ale za lepsim zivotom. Velka krat pocujem ako ludia chodia studovat do zahranicia.

    Ono, ked sa pozrieme na historiu, tak slovakov dlhodobo takto utlacal, potom sme zili 40rokov v socializme, to sa jednoduchu v narode / genetike odzrkadli.

    Thumb up 4 Thumb down 2

    Odpovedať

    • Avatar
      január 24, 2016

      hm….
      Načo byť múdry, schopný, a veľa zarábať,
      keď ti to štát vezme na daniach,
      a dá z tvojich penazí tomu menej schopnému a menej mudremu.
      Byť hlupejší a menej pracovať – to je pohodlnejšie.

      Toto je problém, pre ktorý sa znižuje motivácia – byť mudrejším. A preto tá kvalita škôl nie je až taká dôležitá.

      Thumb up 6 Thumb down 2

      Odpovedať

    • Avatar
      január 25, 2016

      janc1c1
      to čo mne veľmi chýba je diskusia
      načo máme tzv. „verejnoprávne médiá“ ak sa ani o tých najzákladnejších veciach nediskutuje ?
      sme krajina paradoxov
      okolo seba aj ja počúvam ako bolo za socializmu fajn, ale keď sa pozriem
      na PODPORU komunistickej strany (vedúcej a riadiacej socializmus) ???
      rovnako za socializmu ak v prítomnosti máme učiteľov rôznych
      rovnako ako máme rôznych žiakov, študentov a aj ich rodičov !!!

      ak máme politkov s OBROVSKOU podporou a „názorom“ o VEĽKOM štáte
      sú aj „dôsledky“ nezvládania štátu CELKOM na ich zodpovednosti

      najväčším problémom „občanov“ je že nevedia (nechcú) odhaliť POLITIKOV s ich neschopnosťou
      čokoľvek nepopulárne vykonať !!! vždy je pohodlné a preferenčné čakať
      smer ako vládo strana nezahrnula učiteľov návrhmi a riešeniami
      po 8 rokoch vládnutia im „ponúkla“ diskusiu po voľbách !!!
      kde učitelia majú navrhovať tým čo majú mať ( a aj budú mať) čo majú robiť !!!
      ale politickú motiváciu pripisujú učiteľom
      lebo politici nemajú ani odbornú ani politickú IBA kšeftovú !!!

      Thumb up 2 Thumb down 1

      Odpovedať

      • Avatar
        január 26, 2016

        „najväčším problémom “občanov” je že nevedia (nechcú) odhaliť POLITIKOV s ich neschopnosťou“

        – Nepodcenuj politikov. Oni NIE SÚ NESCHOPNÍ , oni sú VŠETKÉHO schopní. Politici konajú podľa svojich ZÁUJMOV. Nie podľa záujmov občanov.
        —————————
        „načo máme tzv. “verejnoprávne médiá” ak sa ani o tých najzákladnejších veciach nediskutuje ?“
        – ale ved sa diskutuje. Lenže média sú riadené politikmi, a tak diskusia má podobu demagogie a politického boja. A navyše – aj na nezávislých mediach (menejštátu) vidíš tu hluposť občanov. Žiadna rozumna diskusia, ani snaha. Iba boj o osobné záujmy.

        Thumb up 1 Thumb down 1

        Odpovedať

  7. Avatar
    január 30, 2016

    Komentár je skrytý kvôli nízkemu hodnoteniu. Zobraziť/skryť komentár.

    Thumb up 0 Thumb down 17

    Odpovedať

    • Avatar
      február 03, 2016

      Komentár je skrytý kvôli nízkemu hodnoteniu. Zobraziť/skryť komentár.

      Thumb up 0 Thumb down 16

      Odpovedať

  8. Avatar
    február 06, 2016

    Keď nechcú robiť za ponúkanú mzdu,tak nech nerobia.Veľa ukrajincov,rumunov by s radosťou nahradilo ich miesta,veď máme kapitalizmus.Robiť z toho politický cirkus je také „majdanovské“.Väčšina učiteľov je od intelektuálov veľmi ďaleko

    Thumb up 1 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      február 12, 2016

      No fajn, krásne ste sa naučili poučky z klasickej ekonómie, ale tu ste zabudli, že nejde o zametačov ulíc či betonárov. Ide o učiteľov. Viete si predstaviť, že budú na školách učiť Rumuni a Ukrajinci? Dejepis, slovenčinu?

      Thumb up 0 Thumb down 1

      Odpovedať

Diskusia je moderovaná. Komentáre, ktoré nie sú k téme, obsahujú nadávky alebo osobné invektívy, nebudú schválené. Reakcie na komentáre sa rozvetvujú do max. hĺbky 10 komentárov.

Leave a comment

*