Príbeh dvoch ciest vlakom: ako je v konkurencii všetko lepšie

Minulú nedeľu som šiel vlakom z Prahy do Přerova. Túto cestu som od obdobia zhruba pred trinástimi rokmi absolvoval nespočet krát. Navštevoval som tam kamarátov vrátane jedného z mojich najlepších, za ktorým som šiel aj tentokrát. Nie je to úplne najkrajšie miesto kam sa vydať, ale cesta bola vždy to najhoršie z celej skúsenosti. Bola pomalá a často oneskorená, vagóny boli staré a toalety špinavé. Bolo dobré si nezabudnúť zobrať nápoj, lebo roznáška bola zriedkavá a drahá a ani nápojové automaty neboli k dispozícii (na rozdiel napríklad od vlakov Japonsku). Jediná možnosť často bola reštauračný vozeň s malým výberom predražených nápojov, zlého jedla a instantnej kávy. Na iných trasách – ak ste mali šťastie alebo vedeli ktorým vlakom ísť, v ktorom vozni sedieť a zaplatili si prvú triedu – ste mohli mať čistejší a priestranný vagón a elektrickú zástrčku, ale potom sa cena blížila cene paliva do auta. Toto sa príliš nezmenilo za tých šesť alebo sedem rokov, počas ktorých som túto cestu absolvoval vlakom. Odvtedy som šiel vždy autom, čo bolo rýchlejšie a flexibilnejšie. Pre mnohých je nesedenie za volantom forma relaxu, ale mňa šoférovanie baví, takže jediná skutočná nevýhoda bola nemožnosť pracovať.

Prešlo ďalších šesť rokov a šiel som za kamarátom znovu, ale keďže už v Európe nemám auto, šiel som vlakom. Bol čistý, omnoho rýchlejší ako predtým a bolo v ňom dosť miesta a elektrická zástrčka. Obsluhovalo v ňom pár stevartiek a stevartov, ktorí vyzerali, že ich práca baví a priniesli mi decentnú kávu a fľašu vody, ktoré boli za rozumnú cenu a platiteľné kartou, aby si ich ľudia aj kúpili namiesto toho, aby si ich nosili so sebou. Bola tam wifi zdarma, priestranné čisté toalety a bol tichý. Aj z položenia laptopu na podnos som mal dobrý pocit, lebo bolo cítiť, že je spravený z kvalitných materiálov a dával pocit komfortu pri odložení rúk. Toto všetko v najnižšej – ekonomickej triede, ktorá bola lacnejšia ako lístok u štátneho dopravcu.

Potešilo ma to, ale neprekvapilo. Už dávnejšie som čítal, že štátny monopol vlakovej dopravy bol prelomený regulátorom a v Českej Republike operujú prví dvaja súkromní dopravcovia, takže som si špecificky vybral jediného, ktorý premáva na tejto trase: Leo Express. Automaticky som si lístky šiel kúpiť online. Nepredpokladal som, že by čokoľvek iné bolo nutné a pochopiteľne nebolo. Nemal som ani potrebu priniesť si nápoje so sebou, lebo som očakával, že ma prepravca presvedčí kúpiť si ich vo vlaku tým, že nastaví rozumnú cenu a široký výber.

Stačil jeden súkromný konkurent, aby priniesol takto výrazne kvalitnejšiu službu. Majiteľa tejto spoločnosti som zhodou okolností stretol deň predtým na konferncii Liberty in Prague. Je jedným z tých hrdinov kapitalizmu, ktorí robia naše životy lepšími bez toho, aby boli oslavovaní podobne ako športovci, herci alebo dokonca zbytoční politici vytvárajúci a udržiavajúci monopol štátu a ich kamarátov v iných odvetviach. Konkurencia a slobodný trh sú najlepšie mechanizmy na zlepšenie našej životnej úrovne, na to aby veci ktoré musíme robiť šli jednoduchšie a veci ktoré chceme robiť boli viac dostupné a príjemné. Konkurencia tlačí ceny dolu, identifikuje neefektivity a dosahuje aj na najvzdialenejšie kúty trhu v snahe doručiť produkty a služby najširším možným masám.

Bola to konkurencia Googlu s mnohými inými firmami čo vytvorilo skvelé a cenovo dostupné zariadenie, ktoré zdarma zobrazilo mapu a gps koordináty miesta, kam som mal ísť, vďaka ktorému som sa mohol bez problémov spojiť s kamarátom keby som sa dostal do problémov a ktoré mi prehrávalo moju obľúbenú hudbu počas cesty a pritom sa stále zmestilo do dlane ruky. Bola to konkurencia malých hudobných vydavateľstiev vďaka čomu som si do toho zariadenia za pár dolárov stiahol albumy Moderat a Cinematic Orchestra, ktoré mi po ceste hrali.

Ďalší deň som cestoval vlakom do Bratislavy. Žiadna wifi, trikrát drahšie nápoje, ktoré sa nedali zaplatiť kartou, nepolohovateľná sedačka a sprievodca, čo mi prišiel skontrolovať lístok vyzeral, že má na háku. Čo čo bolo najhoršie, vlak meškal štyri hodiny bez akejkoľvek náhradnej dopravy alebo kompenzácie. Šiel som tentokrát štátnym dopravcom, lebo súkromný vlak nebol k dispozícii.

Kým vlak nabral meškanie, počul som dvoch pasažierov ako žartovali, že snáď výnimočne vlak nepríde včas, lebo by museli čakať príliš dlho na prestup. Tak vyzerá očakávanie verejnosti v služby štátu. Napriek tomu si stále mnohí politici, novinári a iné verejné osobnosti myslia, že sú produkty a služby, v ktorých treba konkurenciu držať na uzde štátnymi reguláciami alebo by mali byť štátom dodávané úplne a platené z peňazí daňových poplatníkov. Zdajú sa byť slepí k obrovským zlyhaniam štátych regulácií a manažmentu celých sektorov: zdravotnícke systémy, kde ľudia čakajú mesiace aj roky na kontroly a zákroky, polícia ktorá uplatňuje hlúpe alebo drakonické pravidlá na bezmocné menšiny, súdny systém, v ktorom sa chudobní nedočkajú spravodlivosti a bohatí si kupujú priepustky z väzenia, armády ktoré otáčajú zbrane proti vlastným obyvateľom alebo vraždia milióny ľudí v agresívnych vojnách za hranicami. Slobodný trh a konkurencia by nikdy neboli dokonalé, ale aj ak jeden ignoruje teórie, ktoré nesedia do jeho agendy, stačí mu jedna cesta štátnym a jedna súkromným dopravcom aby pochopil, prečo to prvé nikdy nebude fungovať a to druhé bude porovnateľne obrovským úspechom.

8,919 návštev, 3 dnes

pošli na vybrali.sme.sk
Palec dolePalec hore +21 skóre, 23 hlasov

21 odpovedí

  1. Avatar
    september 29, 2014

    Ale ved to je jasné :
    Ten sukromný prepravca (buržuj hnusný !) naláka cestujucich dobrou cenou a výhodami, a potom, ked sa mu podarí ZNIČIŤ štátnu konkurenciu, potom dvihne ceny až do oblakov, odopne wifi, vypne kurenie,….
    Veď mi slováci toto dobre poznáme. Na to kapitalistické pozlátko nás nenachytajú.

    Thumb up 27 Thumb down 5

    Odpovedať

    • Avatar
      september 29, 2014

      A to ešte tí buržuji dokonca pýtajú nižšie ceny, ako dobrotivé štátne firmy. Ale starostlivý štát to nenechá len tak. Dnes je za nízke ceny síce len pokuta
      http://www.rozhlas.cz/zpravy/domaciekonomika/_zprava/student-agency-zaplati-za-nizke-ceny-pokutu-6-milionu–806065

      Ale snáď príde doba, keď za nízke ceny budú rovno zatvárať. Nízke ceny sú vlastizrada. Pretože spôsobujú defláciu. V sociálnom a tobôž ešte aj demokratickom štáte sa ceny môžu len zvyšovať. Vyššie ceny = vyššia životná úroveň.

      Thumb up 9 Thumb down 1

      Odpovedať

      • Avatar
        október 01, 2014

        Ak Student Agency praktikovala dumping, tak zneužila dominantné postavenie na trhu. Dumping je predaj tovaru či služieb pod nákladmi. Na Švajčiarsku po švajčiarsky je dumping predaj so ziskom menším, ako 3% a tiež je trestaný pokutami.

        Kartelové dohody sú možné, ale podliehajú reglementácii. V prípade monopolu simuluje trhové ceny regulátor, ktorý ich monopolnej firme predpisuje. Nedávno pošta distribuovala do všetkých poštových schránok v krajine 5 známok, aby tak vrátila prílišný zisk, ktorý jej umožnil monopol na listové zásielky. Na balíky už monopol nemajú, na telekom už dávno nie.

        Thumb up 2 Thumb down 1

        Odpovedať

        • Avatar
          október 02, 2014

          Nuž, aby sukromná Student Agency praktikovala dumping proti štátnym dopravcom, to je taká absurdná, čiste teoretická predstava.
          V SR je prakticky VŠETKA štátna doprava (vlaky, autobusy) hlboko stratová, štátom dlhodobo dotovaná.

          Thumb up 2 Thumb down 1

          Odpovedať

  2. Avatar
    september 29, 2014

    bolo by fajn dodat, ze ta free wifi je tak akurat na dve veci, kedze signal na ceskych zelezniciach mimo stanic (az na par vynimiek) nie je. V tomto su Cesi 10 rokov za nami, kde je pokrytie vynikajuce. S ostatnym sa da suhlasit – rovnaky komfort poskytuje aj RegioJet, dovolim si tvrdit, ze servis je este o nieco lepsi.

    Thumb up 5 Thumb down 0

    Odpovedať

  3. Avatar
    september 29, 2014

    A to najlepšie nás čaká od 17. novembra 2014, keď študenti a dôchodcovia budú cestovať zadarmo ! Už sa teším na plné rýchliky. Potom budem chodiť autobusom :D

    Thumb up 2 Thumb down 2

    Odpovedať

  4. Avatar
    september 29, 2014

    Neviem či niekto pochybuje o úspešnom projekte rýchlej železnice v Japonsku?
    Rýchlovlaky dopravujú cestujúcich na vzdialenosť vyše 500 km.
    Japonci akceptujú trvanie dopravy do 3 hod. Nad tento čas už zvažujú spojenie letecké.
    Japonská štátna železnica musela byť sprivatizovaná a bola rozdelená na 6 menších súkromných firiem.
    Dnes sa testujú súpravy ktoré by mali mať cestovnú prepravnú rýchlosť 400 – 500 km / hod.
    U nás sa “POLEMIZUJE” či má byť prepravca štátny alebo súkromný.
    Ale čo štátne na SLOVENSKU funguje k spokojnosti občanov ???
    Štátna nákladná železničná prepravná spoločnosť generuje stotisícové dlhy.
    Keby sa bola privatizovala v roku 2006 nemal by štát na krku jej dlhy.
    Čo s občanmi ktorí viacej veria správam v médiách ako vlastnej hlave ???

    Thumb up 10 Thumb down 1

    Odpovedať

    • Avatar
      november 24, 2014

      A v Japonsku ak vlak mešká (a meškajúci vlak je +2 minúty, nie +10 alebo 15 ako u nás), dostávaš papier pre zamestnávateľa, preplatenie nákladov…

      Čo ti povie teta pri okienku ŽSSK?

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

  5. Avatar
    september 29, 2014

    Prečo je potom privatizácia železníc v UK podľa článku v economist “a disastrous failure”. V článku sa ďalej napríklad píše: “…the new owners have let the service deteriorate; and the rail network has no incentive to invest. Take each failing in turn.”

    Ďalej napríklad citát z článku v theguardian s názvom “Rail privatisation has failed – and the NHS is hurtling down the same track” sa napríklad píše: “Economists at UBS found British fares are now the most expensive in the world.”

    Tieto a iné články na danú tému sa dajú ľahko vyhľadať v google, stačí zadať “effects of privatisation of trains in uk”.

    Zaujímalo by ma kde urobili v UK chybu?

    Thumb up 1 Thumb down 1

    Odpovedať

    • Avatar
      september 30, 2014

      1. aj po privatizácii zostáva odvetvie v UK príliš regulované
      2. aj napriek tomu priniesla privatizácia úspechy podľa akýchkoľvek merateľných kritérií: http://www.adamsmith.org/blog/regulation-industry/what-would-we-consider-a-successful-railway-system/
      3. V pondelok mi vyjde v .týždni článok, v ktorom píšem, že to “nebude prvý krát, čo Economist vypústil famózny nezmysel”. Z dôvodov psychohygieny odporúčam Economist nečítať

      Thumb up 6 Thumb down 0

      Odpovedať

    • Avatar
      september 30, 2014

      Odporucam citat Economist s velkym nadhladom a Guardian necitat vobec(Guardian su socialisticke noviny – je tam tolko pravdy ako v ruskej Pravde). V UK je taka regulacia a dotacie na zelezniciach ze by si sa cudoval. Firma plati statu za linku, potom stat dava dotacie firme za prevadzku linky, firma plati Network Rail, stat garantuje dlhy Network Rail, stat dava dotacie Network Rail atd. Privatizacia zeleznic v UK proste zastala na pol ceste a konkurencia je tam na mnohych tratiach velmi mala

      Thumb up 3 Thumb down 0

      Odpovedať

  6. Avatar
    september 30, 2014

    V nedeľu Švajčiari znovu dali prednosť liberálnemu súkromnému riešeniu zdravotného poistenia pred sociálistickým štátnym monopolom.

    http://blog.etrend.sk/listy-z-zenevy/jednotna-statna-zdravotna-poistovna-zamietnuta.html

    Thumb up 4 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      september 30, 2014

      To je skvelé, no tiež by sme sa na to mohli pozrieť aj tak, že už len na organizáciu tých referend sú to vyhodené peniaze, ktoré by sa mohli použiť rozumnejšie. No a mať rovnaký systém demokracie aj na Slovensku, tak sa asi radšej odsťahujem. :)

      Thumb up 0 Thumb down 1

      Odpovedať

      • Avatar
        september 30, 2014

        Organizácia referend vyhodené peniaze? Na Zlodejsku po zlodejsky možno, lebo tie peniaze je lepšie ukradnúť. Doteraz boli všetky referendá zmarené či sfalšované. Keď už nie inak, tak 50% kvórom. Na Švajčiarsku po švajčiarsky je to stáročná tradícia. Aha, dátumy na budúcich 20 rokov dopredu: http://www.admin.ch/ch/f/pore/va/vab_1_3_3_1.html

        Thumb up 2 Thumb down 0

        Odpovedať

  7. Avatar
    september 30, 2014

    Clanok nepravdivy a zavadzajuci. Vsetky zeleznice boli vybudovane statom za komunistov, teraz sa nic nerobi a ak, tak si to ti kapitalisti rozkradnu. Len si ti sukromny dopravcovia vsetky lepsie trasy rozoberu a statnej firme zostanu tie zle. A nakoniec si nizkymi cenami vytvoria monopol a zacnu jazdit za draho. Nechapem, ze to nevidite.

    PS: odpocute v praci a takto sa rozmysla vo velkom, staci si dosadit za zeleznice cesty, ci zdravotnictvo a skolstvo, hocico…

    Thumb up 2 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      september 30, 2014

      Áno, je pravda, že železnice boli za komunistov vybudované štátom. Teda niektoré, tie nedávne: Rožňava – Košice, Bujanovský tunel. Ale železnice na Zlodejsku pochádzajú z Rakúsko-Uhorska, keď sa budovali za súkromné peniaze ako súkromné projekty. Komunisti ich zdedili a humplovali.

      Áno, je pravda, že dnes sa neobnovujú a len sa kradne. Ale kto kradne? Štátni zamestnanci štátnej firmy. Ak by boli železnice súkromné, už by sa nedalo tak kradnúť, lebo by to majiteľovi vadilo. Teraz to vágne vadí všetkým, ale konkrétne nikomu. Niekedy je dobré upresniť si fakty.

      Thumb up 2 Thumb down 0

      Odpovedať

    • Avatar
      október 04, 2014

      Predpokladajme, že zo železníc vypadne štát a jeho regulácie. Ak som Tvoju myšlienku pochopil správne, “Súkromné firmy si nízkymi cenami vytvoria monopol” a následne ceny neúmerne zvýšia.
      Moje ale: Ak sú náklady €10 a monopol predáva za €30, neviem si predstaviť, že by niekto ďalší nevycítil šancu a neprišiel predávať za €19. Ak by monopol nemal podporu štátnej regulácie, čo by bránilo konkurencii znižovať ceny?

      Thumb up 1 Thumb down 0

      Odpovedať

    • Avatar
      november 24, 2014

      “Vsetky zeleznice boli vybudovane statom za komunistov, teraz sa nic nerobi a ak, tak si to ti kapitalisti rozkradnu. Len si ti sukromny dopravcovia vsetky lepsie trasy rozoberu a statnej firme zostanu tie zle.”

      A tak krásne poukážu na to, kde sa železnica oplatí, a kde nie. Medzi Breznom a Červenou Skalou (Šumiac) jazdí lokálka aj autobus za zhruba rovnaký čas (hodina aj čosi). Vlakový lístok stojí €2,- (pričom podľa INESSu vieme, že to je zhruba štvrtina skutočnej ceny za prepravu). Autobusový dopravca si za rovnakú trasu pýta €2,75. Mňa by iba zaujímalo, prečo tam jazdí osobný vlak, a nie je lokálna doprava zabezpečená podstate lacnejším autobusom? Keď už chce štát dotovať alebo niečo garantovať zadarmo, prečo to drahšie riešenie v obrovskej a neskutočne neefektívnej firme? To sme skutočne tak bohatí?

      Podotýkam, že argument prestupu na diaľkovú dopravu nie je validný, pretože osobne poznám jedného študenta z Brezna, ktorý chodí domov z BA autobusom, a nie vlakom. Je to rýchlejšie a lacnejšie.

      http://iness.sk/stranka/9865-Drahe-vlaky-zadarmo.html

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

  8. Avatar
    september 30, 2014

    Mne sa clanok pacil a mozem povedat, ze mna ste celkom o vyhodach konkurencie presvedcili. Ale na SVK mame konkurenciu politickych stran, bohuzial mensia cast obyvatelstva z toho vobec prospech nema, tak neviem neviem. Mam ale mnoho otazok:
    a, Nemoze sa stat, ze v jedna firma porazi v konkurencii druhu tak, ze zanikne a z prvej sa stane monopol?
    b, Ako by potom mohlo vzniknut konkurencia v zel. doprave ked vieme, ze na rozbehnutie takehoto biznisu je potrebna obrovska suma penazi a obrovske vedomosti o danom odvetvi?
    c, Moze fungovat konkurencia aj v kombinacii statna firma a sukromna, jedna statna fir. aj druha statna fir., alebo musia byt vsetky sukromne?

    Dobre su aj komenty pod clankom:Ten Tiborov o hnusnej pokute pre SA je peknou ukazkou aka je realita.
    K cas. ECONOMIST, oni ucelovo klamu citatelov, schvalne nespravne prezentuju statistiky vzdy v prospech USA, NATO atd., uz to necitam.

    Thumb up 0 Thumb down 1

    Odpovedať

    • Avatar
      október 01, 2014

      a/ ano moze a stava sa to, dolezite je, aby nova buduca konkurencia nemala prilis tazky vstup do odvetvia roznymi regulaciami. Inak napr. vlaky maju konkurenciu v podobe autobusovej dopravy a naopak.

      b/ konkurencia v oblasti len vlaku neexistuje, kedze moze by nahradena autobusom. vid za a/ .

      c/ stat nema vytvarat konkurenciu, casy, ked sa staral o vsetko, tak sme nemali nicoho dost.

      Thumb up 2 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        október 05, 2014

        budem reagovať na C). Myslím, že dve štátne firmy si môžu konkurovať. Viď železničná a autobusová doprava. Otázkou však ostáva, ako to bude (ne)fungovať.

        Thumb up 0 Thumb down 1

        Odpovedať

Zanechajte komentár

Diskusia je moderovaná. Komentáre, ktoré nie sú k téme, obsahujú nadávky alebo osobné invektívy, nebudú schválené, inak schvaľujeme všetko. Reakcie na komentáre sa rozvetvujú do hĺbky 10 komentárov, potom už na komentár neviete odpovedať. Snažte sa preto dospieť k rozuzleniu preberanej témy pred 10. vnoreným komentárom, alebo diskusiu začnite v novom vlákne.