Charlie Hebdo, alebo sranda musí byť aj keby otca vešali

Na úvod chcem povedať, že som zásadne proti akejkoľvek forme cenzúry. Dokonca mám problém aj s postihovaním popieračov holokaustu. Jednoducho verím, možno naivne, že kombinácia pravdy a slobody si svoju cestu nakoniec vždy nájde. A hlavne, už od biblických čias vieme, že nič nie je pre ľudí príťažlivejšie ako ovocie zo zakázaného stromu.

Rovnako absolútne neschvaľujem ani násilné chovanie. Nech by vám ktokoľvek povedal hocičo, nedáva vám to ani v najmenšom právo na fyzické násilie. Zranenie, nebodaj zabitie za slová, či kresbu je chladnokrvná vražda a tak sa treba k páchateľovi aj správať. Pozostalí majú moju úprimnú sústrasť.

Po tomto úvode by som sa chcel s čitateľom podeliť o jednu skúsenosť.

Vyrastal som ako kresťan v prostredí a dobe, ktorá náboženstvo považovala za ópium ľudstva. Podľa vtedajších ideológov sme stáli na začiatku novej, vedeckej epochy. Len pár zadubených sedliakov si to ešte neuvedomilo. Takýto spiatočníci boli len komickou súčasťou vtedajšej spoločnosti, ostatným v podstate na smiech. Preto chápem, že robiť si srandu z kresťanov je normálne.

Aj keď musím povedať, že mi to nikdy nebolo veľmi príjemné.

Pre malého chlapca predstavovalo kresťanstvo iba balík na príťaž. Taký osobný kríž, ktorý si sám nevybral a vzbudzoval v jeho okolí vždy len pobavené úsmevy. Nikdy som nemal relevantné argumenty, aby som vysvetlil, že už nemôžem na dvore ďalej hrať s chalanmi futbal, ale musím na nedeľnú omšu. Pozitívne stránky viery som si začal uvedomovať až neskôr, keď prišli ťažšie životné momenty.

Aj preto mám teraz silnú empatiu s moslimami.

Chápem moslimských kolegov, ktorí sa vo firemnej kantíne hanblivo pýtajú, či jedlo náhodou neobsahuje bravčové mäso. A nedokážem sa na tom uškŕňať ako ostatní v rade. Pretože zo mňa si v školskej jedálni rovnako robili žarty, keď som v pôstne dni požadoval bezmäsité jedlo.

Viem sa vcítiť do moslimiek, ktoré sú na pláži pod pražiacim slnkom od hlavy po päty zahalené. Pretože si viem predstaviť, ako by sa hanbila moja mama, keby ju niekto nútil dať si dole horný diel plaviek.

A rozumiem rozhorčeniu veriacich moslimov pri pohľade na karikatúry proroka Mohameda. Úplne rovnako rania podobné diela aj kresťanov, keď zosmiešňujú ich náboženstvo. Len tí sú už po tých rokoch naučení, že robiť si srandu z ich viery je cool.

Každý človek má svoje citlivé iracionálne miesto. Ak o ňom náhodou viem, tak sa ho snažím nepoužívať v argumentácii. Pretože to človeka raní a jeho reakcia je následne nepredvídateľná. Niekto sa uzavrie, niekto sa zasmeje, niekto vypení.

Snažím sa nevyhadzovať spolužiakovi na oči, že jeho sestra je na každej diskotéke najľahšia korisť. Kolegovi, že jeho žena nie je práve krásavica. A Majke Demitrovej, že nevie veršovať.

Ateistom a formálne veriacim ľuďom sa to možno ťažko chápe, ale viera je také citlivé iracionálne miesto pre väčšinu veriacich. Nech s touto informáciou naložia podľa vlastného uváženia.

Milému čitateľovi by som ešte raz dal do pozornosti prvé dva odstavce tohto textu.

7,977 celkovo návštev, 1 návštev dnes

25 odpovedí

  1. Avatar
    január 12, 2015

    Vďaka Andrej za tento článok. Vidím to rovnako.

    Pozeral som si karikatúry CH, u niektorých si dovolím napísať, že to už nebol humor, ale priama snaha nanávistne uraziť. Napriek tomu si myslím, že má zostať právo aj na takého prejavy.

    Ja som tak ešte dávnejšie chcel vidieť seriál South park. Jeden známy mi povedal, kde sa to dá pozrieť, ale že sa mi to nebude páčiť. Najprv som nechápal, ale po istom počte videní ma tie vulgarizmy a iné „srandičky“ proste už nebavili.

    S moslimom mám podobnú skúsenosť, keď som z jedným zo zahraničia išiel na obed a on samozrejme chcel vybrať jedlo bez bravčového. Neprišlo mi to smiešne, ani inak zvláštne. Neskôr som však bol pri debate iných ľudí, ktorí sa smiali a chválili s tým, ako kdesi v arabskom svete robili žúrku a do guľáša dali bravčové naschvál, moslimským kolegom samozrejme tvrdili, že tam žiadne nie je.

    Ako „čechoslovák“, odchovaný na inteligentom humore svetovej extratriedy nechápem ten prízemný urážajúci „humor“, pretože viem, že sa to dá aj oveľa inteligentnejšie. Pričom paradoxne tá posledná karikatúra CH patrila práve k takým, takže to nie je tým, že oni by to neboli dokázali.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      január 12, 2015

      Tiež súhlasím, len si dovolím malú vsuvku(by the way), že pokiaľ moslim zje bravčové mäso nevedomky (tak ako spomínaš, že by mu to trebárs povedali až potom), tak sa to u nich nepovažuje za hriech. 🙂

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

    • Avatar
      január 12, 2015

      Čo to je „mať právo“? Podľa mňa práva neexistujú. Sú len ľudia ktorí niečo robia a potom ľudia, ktorí sa im to snažia prekaziť alebo zničiť. V tomto je štát podobný islamským teroristom. Ak verejne urazíš židov, hrozí ti trest, ak urazíš moslima, verejné uznanie. A ak v tom budeš pokračovať, tak možno trest od moslimov. Štát je teda šikovnejší agresor, lebo zákazy a tresty za slobodný prejav dokázal inštitucionalizovať.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        január 12, 2015

        K tomu snáď toto:
        http://petermatis.blog.sme.sk/c/372436/sloboda-prejavu-ma-svoje-hranice.html

        Zaujímavé je, že aj autor toho blogu v diskusii píše, že to nie je záležitosť náboženstva. Ja osobne nemám nejaký vyhranený názor, ale v podstate súhlasím s tým, že jediné univerzálne platné právo je právo silnejšieho. A vadí mi pokrytectvo tých, čo sa hrajú na slobodu slova a podobne.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

        • Avatar
          január 12, 2015

          Na tej sarkokarikatúre bolo sarkodieťa na hojdačke z Grande Arche de Paris Défense a nápis „tento maličký zájde ďaleko, škrtnuté: vysoko“. Sarkodieťa ešte nedokončilo štúdium práva a už malo šéfovať nejakým lukratívnym úradom či obchodom. Bol z toho taký škandál, že Sarko zaradil spiatočku. Z karikatúry nijak nevyplýva, že by sarkodieťa malo zožidovieť. Všeobecne sa vie, že Sarko je potomok maďarských Židov.

          No a tu sa dostávame k pointe. Aký je rozdiel medzi Mečiarom, krvavým diktátorom, ktorého sa všetci báli, a Ficom, ktorému sa všetci len smejú, je to hlúpy pes? Pri Mečiarovi bolo nebezpečné čo i len prejaviť nesúhlas, nebodaj sa mu zasmiať. Bulo by ho mohol napadnúť sám, alebo ho nechať napadnúť nejakou štátnou službou. Ficovi sa všetci len smejú, je to hlúpy pes. Ale Fico lepšie slúži záujmom oligarchov a plebs ho žerie, tak je dobrý maskot.

          Aký je rozdiel medzi Cigáňmi a Pentou či Jachty & Tunely? Všetci sú to zlodeji. Ale Cigáň kradne pudovo a primitívne, kým oligarchovia si opantali celú krajinu a nikdy nepôjdu do basy. Z Cigáňov si možno robiť srandu, ale skúste SME, židovské noviny, židoviny. Tabu.

          A podobný rozdiel je medzi pudovými primitívmi a Židmi v Paríži, kde sú Židia obchodníci i politici vrátane najvyšších kruhov. Aj ten slovutný filozof Lévy je Žid. Robiť si z nich srandu je rovnako nebezpečné, ako z Proroka. Jedni humoristovi život zničia, kým tí druhí mu ho rovno vezmú. Pri všetkej duchovnej biede, naše judeokresťanské európske kultúrne dedičtvo je predsa len o niečo menej krvilačné…

          Thumb up 0 Thumb down 0

          Odpovedať

  2. Avatar
    január 12, 2015

    ide slon (islamský terorista) a blcha (európsky politik, európsky novinár, zástanca multikulti, alebo trebárs autor tohoto článku …..) po moste a blcha hovorí – „Áaaale dupoceme, čo?“

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  3. Avatar
    január 12, 2015

    Kto trochu pozná francúzske dejiny, tak vie, že krajinou hýbali karikatúry a pamflety od čias monarchie. Mária-Anténa bola „nenávidená pobehlica“ kvôli rakúskemu pôvodu, veľkej vyberavosti s kým sa bude stretávať a nákladnému, rozhadzovačnému životnému štýlu. Prvý škandál bol sedem rokov bez potomka a keď sa jej narodil syn, bol karikovaný ako bastard vzišlý z nevery. Potom jej róby a diamanty, z ktorých niektoré mali hodnotu hradu či armády. V skutočnosti to bola vojna v Amerike, ale jej prischla prezývka „Madame Déficit“. Napokon provokácia s náhrdelníkom nesmiernej hodnoty. Vtedy ju prezývali „Rakúšanka“ či „Cudzinka“ kvôli neústupnému monarchistickému postoju.

    Pre záujemcov doporučujem knihu „André Blum, La Caricature révolutionnaire, 1916“, kde sú študované revolučné karikatúry a ich úloha v mobilizácii spoločnosti. Je disponibilná online http://ebooks.library.ualberta.ca/local/lacaricaturerv00blumuoft

    Aj neskôr boli karikatúry spôsobom, ako nesúhlasiť s vrchnosťou, napríklad počas dreyfusiády. Anatole France sa posmieval náboženstvu, Francúzsku a Francúzom. Kto by nepoznal karikatúry Jeana Eiffela, ako zosmiešňuje svätuškárov, karikuje stvorenie sveta, či vyhnanie z raja. Karikatúry boli vlastenecké, keď Francúzsko napadlo Pruské kráľovstvo a dostali na bendžo. Francúzom ostal aspoň humor, vrátane čierneho humoru. Aj počas Veľkej vojny karikatúry hýbali národom. Počas Druhej svetovej vojny Nemci mali málo zmyslu pre humor, ale po vojne karikatúra opäť ožila. Charlie Hebdo vznikol po cenzúre, keď Hara-Kiri karikoval smrť Charlesa de Gaulla a bol zakázaný. Redakcia sa posunula doľava a karikatúry boli ešte ostrejšie. Vtedy ešte Arabi boli pekne doma na púšti na ťavách.

    Európska civilizovaná odpoveď je iná, ako arabská. Vďaka planetárnemu presunu obrovských prostriedkov Arabi zosadli z tiav a nakúpili zbrane. A ostatné sme už videli. Karikatúry sú jednou z obetí. Nie slepých ako neadresné atentáty v Londýne či Madride, ale cielený útok na symboly ako boli manhattanské dvojičky.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      január 12, 2015

      Tak potom to ti islamisti pochopili spravne – karikatury su len dalsiou formou ideologickeho boja

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        január 12, 2015

        Potom aj francúzske komédie s Louisom de Funesom sú formou ideologického boja, aj Belmondo, a tiež Bourvil a Fernandel z čiernobieleho plátna? A čo Rabelais a Molière? Francúzi sú jednoducho srandičkári a smejú sa aj z nich samých. Zakázať Francúzom karikatúry je ako im zakázať víno.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

  4. Avatar
    január 12, 2015

    Charlie Hebdo nebol časopisom protiislamským, bol to časopis katofágov – katolíkožrútov

    http://spravy.pravda.sk/svet/clanok/342103-hlavnym-tercom-magazinu-bola-katolicka-cirkev/

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  5. Avatar
  6. Avatar
    január 12, 2015

    S autorom a jeho názorom, že v prípade kritiky alebo satiry je potrebéý brať ohľad na pocity kritizovaného sa dá súhlasiť. Problémom ale je, že nie je možné definovať jednoznačné hranice a mantinely, ktoré sa nesmú prekročiť. Všetky pokusy v minulosti definovať tieto mantinely predstavovali známu cestu do pekla dláždenú dobrými úmyslami. Skúsenosti z čias budovania socializmu pod vedením nedotknuteľnej a neomylnej strany a jej súdruhov sú pekným príkladom. To je dôvod, prečo nemôžem súhlasiť s názormi, ktoré sa v súvislosti s Charlie Hebdo opakovane vyskytujú – veď oni si o to koledovali.
    Som presvedčený o platnosti citátu, ktorého autora som už zabudol – „ak si z niečoho nesmieme robiť srandu, tak to nie je ani hodné toho, aby sme to brali vážne“. Som praktizujúci kresťan ale mi vadí, ak sa niekto rozhorčuje svätým hnevom nad zosmiešňovaním cirkvi a náboženských vecí. Pamätáte si rozhorčenie nad vtipom uverejnenom v SME o nemohúcnosti pápeža Jána Pavla II tesne pred jeho smrťou ?
    http://www.shooty.sk/bla-bla/medialne-extempore/causa-papez.html?page_id=2451
    A pritom sa jednalo o trefné poukázania na existujúcu nedomyslenú možnosť dôstojného ukončenia odchodu pápeža z aktívneho vykonávania jeho funkcie.
    Je pravda, že satira a karikatúry Charlie Hebdo sú „veľmi odvážne“. Ale ako tu už viac príspevkov uviedlo, bolo do v duchu štýlu tohto časopisu a dlhoročnej francúzskej tradície. No a pokiaľ si niekto myslí, že Boh – ten najvyšší a všemohúci (Allahu akbar) – si vyžaduje od jeho ovečiek aby behali s kalašnikovom a chránili jeho velebnosť pred satirou a kritikou neveriacich vo forme ich krutého vyvražďovanie, tak sa jedná sa o detinský a nedozretý prejav náboženskej viery.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  7. Avatar
    január 12, 2015

    „Ateistom a formálne veriacim ľuďom sa to možno ťažko chápe, ale viera je také citlivé iracionálne miesto pre väčšinu veriacich.“

    Za seba ako za ateistu musím povedať, že kým budem musieť za to vaše „iracionálne miesto“ platiť tú vašu „iracionálnu inštitúciu“, dovtedy budem do neho kopať.
    Kým budú zbytočné referendá o ľudských právach len kvôli „iracionálnemu miestu“, dovtedy budem do neho kopať.
    Kým bude zakázaná eutanázia len kvôli „iracionálnemu miestu“, dovtedy budem do neho kopať.

    A kopať a kopať a kopať.

    Nečakajte pochopenie tam, kde ste ho sami neprejavili.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  8. Avatar
    január 12, 2015

    Nemozem si pomoct, ale mne cele to sialenstvo okolo utokov v Parizi pride ako nepatricne prehnana reakcia. Bez debaty, zastrelit x ludi pre nejake karikatury alebo len preto, ze nakupuju v kosher obchode je neospravedlnitelny zlocin a ak by to dotycni vrahovia prezili, zasluzili by obesit. Ale stale sa tu jedna o cin 3 ludi. Nezacala vojna, ani nic co by sa jej podobalo. Nestojime ani na pociatku zaniku nasej civilizacie, ani na pociatku vojny svetov. Nerucaju sa stare poriadky ani nie je dovod bat sa vyjst na ulicu. Stale mam 1000x vacsiu sancu zahynut pri dopravnej nehode, doma pri oprave elektroinstalacie, na necakanu chorobu ako byt zastreleny islamistami, dalsim Breivikom alebo nejakym zakomplexovanym tinedzerom. Myslim, ze jedine co treba urobit, je pochovat mrtvych a zit dalej ako predtym. Ano, iste sa skarede veci este udeju aj v buducnosti. Ale panikarit len preto, ze sa udiali pred ocami celeho sveta vo svetovom velkomeste neznamena, ze maju vacsi vyznam ako tisice drobnych tragedii, ktore sa deju na svete kazdy den.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      január 13, 2015

      A už tu máme prvého menejštátnika s jeho obľúbenou matematikou. V skutočnosti je okolo toho preto toľko kriku, lebo každý chápe, že tu nedje len o zopár mrtvoliek, ale o čistý výtrysk islamofašizmu. Samozrejme, že to nik nahlas nevysloví, to je dnes fuj, fuj, ale tie pochody solidarity účastníkov usvedčujú z pokrytectva. Všetci totiž akosi tuším, že nie ja každý terorista je moslim, ale každý moslim je moslim. A to je akosi problém…

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        január 13, 2015

        Ano, je to vystrek islamofasizmu. A cim je tento vystrek zavaznejsi od inych vystrekov? Traja fanatici vrazdili a do par dni bolo po nich. A moja menejstatnicka matematika mi hovori, ze bude zase par mesiacov klud. A potom pride iny vystrek zanedbatelny oproti inym vystrekom, ktore ma ohrozuju.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

  9. Avatar
    január 13, 2015

    V Amerike sa koľkokrát stalo, že spolužiak alebo iná osoba vystrieľala učiteľov alebo spolužiakov zato, že ho šikanovali alebo niečo iné. Je to tiež o odplate za pohanu. Podobnosť čiste náhodná.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  10. Avatar
    január 13, 2015

    Zle, priateľu. Na prvý pohľad to vyzerá celkom uspokojivo. Ale… Napriek prvým dvom odstavcom ich vlastne chápeš. Takí, ako ty, umožňujú takým, ako sú oni, aby páchali to, čo páchajú. Takže ešte raz – je to hnusná, odporná čvarga, ktorá si nezaslúži ľudské jednanie. /Mimochodom som kresťan, katolík a nie som nadšený z karikatúr Krista. Ale myslím si, že On by sa nad tým dokázal povzniesť a zasmiať sa. Ak si to nemyslíš, si taký istý ako vrahovia z Paríža./

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  11. Avatar
    január 13, 2015

    Každý má právo urážať iného človeka, a každý urážaný má pravo mať to na háku, jednu urážajúcemu vraziť, ohradiť sa. Na čo žiadny človek nemá právo je zakazovať inému urážať a vraždiť iných ľudí. Keď už chcete byť „menej štátu“, možno by ste mohli byť aj „viac slobody“.

    Mimochodom, každý jeden človek, dokonca aj ten ateista nie je rád urážaný. Aj ateista chápe, že moslimom karikatúry zábavné neprídu. Rovnako ako napr. znásilneným ženám neprídu zábavné vtipy o znásilnení alebo ateistom neprídu vtipné vtipy o ateistoch. Tak ako psychicky zdravý človek predsa nebudem také vtipy či karikatúry vyhľadávať. A už vôbec nebudem ľuďom zakazovať také vtipy zverejňovať, nebudem si ich brať osobne, lebo sú to VTIPY.

    Osobne je mi úplne ukradnuté v čo si kto verí, ako chodí oblečený. Ale napr. na nudapláži sa nebudem sťažovať, že tam po mne budú chcieť aby som si dala dole plavky, tak nevidím dôvod, prečo by sa mala moslimka či vaša matka cítiť divne, keď po nej bude chcieť niekto to isté. Na iných plážach má každý totálne na háku, čo tam na sebe máte. Z hygienických dôvodov ale nie je všade dovolené kúpať sa v burke. Tak to treba rešpektovať a nie sa cítiť kvôli takým sprostostiam urazený.

    A to že ste bol na smiech… no čo na to povedať. Kvôli imaginárnemu kamarátovi ste robil divné veci ako napr. nejedol na mäso v isté dni. Smola. Proste ste bol smiešny. Prečo by mal mať niekto iný povinnosť nezasmiať sa na vás? Aby vašu krehkú dušičku nikto neranil? Je to len dobrá vôľa, že sa človek na vás nezasmeje, ak mu ste smiešny. Ale inak má každý právo sa na vás zasmiať, povedať vám čo vám povedať chce. Naučte sa rešpektovať túto základnú ľudskú slobodu a nájdite si dobrého psychoterapeuta, ktorý vám pomôže naučiť sa, ako znášať to, že k vám každý nie je milý.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

    • Avatar
      január 13, 2015

      Niečo tu cítiť pripálené:
      „žiadny človek nemá právo je zakazovať inému urážať a vraždiť iných ľudí. “
      Znamená to, že človek nemá právo zakazovať niekomu urážať iných a nemá právo zakazovať vraždiť iných ľudí?
      Alebo to znamená, že človek nemá vraždiť iných ľudí, lebo urážanie nie je zakázané, ale vraždenie áno?

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Odpovedať

      • Avatar
        január 14, 2015

        Nie, to znamená, že žiadny človek nemá právo zakazovať urážať a nemá právo vraždiť iných ľudí. Ale v princípe, nikto nemá právo inému ani zakazovať vraždiť iných ľudí. Nie je vôbec nutné to niekomu zakazovať, lebo to ako princíp vychádza zo samotnej podstaty prirodzených práv človeka.
        Uznávam, že tá formulácia nebola najlepšia. Dúfam, že vysvetlenie ste už pochopil.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Odpovedať

  12. Avatar
    január 22, 2015

    Čo ak je to všetko inak?
    Ak je to snaha „hľadať dôvody“ ako špehovať ľudí = aj na internete, odpočúvať ich mobily…
    Zasahovať do ich slobody a v MENE OCHRANY posilňovať „štát“.
    Štáty aparát, ktorý neslúži všetkým občanom, ale tým ktorí vládnu .
    Bol to pád dvojičiek ktorý dodnes vyvoláva mnoho otázok, ale TEN odštartoval BOJ PROTI
    TERORIZMU.
    Čo je to terorizmus?
    Nie sú najväčšími teroristami „štáty“, ktoré terorizujú svojich občanov?
    V prípade mocností = štáty čo terorizujú aj občanov iných štátov?
    Irak , afganistan, sýria, líbia , … mnohé africké štáty… Kto tam financuje vojny ???
    Ukrajina = podľa oficiálnych štatistík OSN tam zahynulo vyše 5000 !!! civilných obetí
    a KDE vo svete sú demonštrácie aby sa nezabíjali starci, ženy a deti ????
    ??????????????????????????????????????????????????????????????????
    Dvaja „muži“ zavraždili v redakcii 12 a celkovo 20 ľudí.
    Je to tragédia a vražda je vždy vraždou.
    Pre tých dvoch ľudí bolo daných do pohotovosti 80 000 policajtov a vojakov????
    Naozaj je francúzsko také neschopné brániť svojich obyvateľov?
    Alebo ak sa vrátim na začiatok je to len zámer !!!
    Zámienka ako „zdôvodniť“ čo najviac peňazí na sledovanie, špehovanie občanov štátom.
    Ak bude na to viac peňazí a zákony aby to bolo jednoduchšie KTO sa bude pýtať
    za akým cieľom sa občania sledujú, v koho záujme a v koho prospech ???
    ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

  13. Avatar
    marec 05, 2017

    Základné pravidlo viery v spoločnosti je:
    “If your belief system is not founded in an objective reality, you should not be making decisions that affect other people.”
    — Neil deGrasse Tyson

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Odpovedať

Diskusia je moderovaná. Komentáre, ktoré nie sú k téme, obsahujú nadávky alebo osobné invektívy, nebudú schválené. Reakcie na komentáre sa rozvetvujú do max. hĺbky 10 komentárov.

Leave a comment

*